• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: blbe hledas nebo neumis anglicky
    How cold battery affects charging speed
    https://youtu.be/T5G3NOPF1Ak

    https://youtu.be/0cGuT2cFgwk
    CUKI
    CUKI --- ---
    CUKI: pardon 2010, v roce 2100 už bude naše planeta humanfree :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    NIKDAS: Nemusím přijet na horskou chatu. Stačí když přijedeš za někým na návštěvu, pospícháš a tam ta šťáva před panelákem prostě není. naprosto normální případ. Např rodiče mé ženy bydlí v paneláku. Kdybych tam dojel Teslou tak nejbližší místo je možná v 10km dalekém městě.
    tedy ho tam nechám stát 10km dojezd mít budu ráno si udělám procházku někde po městě a dobiju ho tam. Reálný scénář.


    JIMIQ:
    BOBASH:
    Když jsou to hovna co se řešili v roce 2100, tak proč o tom nenajdu nikde žádná data a informace jak to funguje?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Já hlavně nechápu, proč cuki ten svůj elektromobil, kterým přijel ma horskou chatu v -20°C nezapojil do obyč 220v zásuvky :( pls, poraďte řešení
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Takže shrnutí:

    – Ne, není dobrej nápad nechávat elektromobil v úplně vybitou baterií vymrznout.
    – Když ale necháš aspoň minimální nabití a nebudeš nabíjet hned jak vyrazíš, ale třeba po 20 kilometrech, jsi ž úplně v pohodě.

    Mimochodem řešíme úplnou kokotinu, protože když mám vybitý auto a přijíždím někam, kde je nabíječka, tak ho připojím když tam přijedu, ne že ho nechám vymrznout a když budu potřebovat někam jet, tak první pojedu na nabíječku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jak, moc brzdu nepoužíváš? Bavili jsme se tady o ježdění po městě – jak chceš jet po městě bez brzdění?

    Každopádně jak píše JIMIQ:, řešíš hovna, respektive problémy roku 2010.

    Já jsem jezdil zatím tak půlkou elektromobilů na trhu, v různých ročních období a různým počasí, a žádnej šílenej scénář typu "hodinu čekám než se to začne nabíjet" jsem nikdy nezažil ani o něm neslyšel.

    Vyhřát baterku auta na 20 stupňů není o nic těžší než na těch 20 stupňů vyhřát kabinu toho auta, kterou vyhřívat stejně musíš, protože by ti tam jinak zmrzli lidi.

    A ano, elektrický auto může mít trochu problém s tím, když ho necháš s 1% baterie zaparkovaný přes noc v mínus dvaceti. Ale to už se dostáváme do světa idiotů, protože když uděláš něco podobnýho s autem na benzín nebo naftu (dojedeš domů na výpary a nenatankuješ), tak se ti úplně stejně může stát, že až ti palivo "spadne" z palivovýho vedení, tak už ho tam palivový čerpadlo nedostane.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zase tady resime problemy roku 2010 :( tohle je davno vyreseno, moderni elektromobily maji slusny thermal management na obe strany (teplo i zima)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak já třeba brzdu moc nepoužívám, proto se ptám. Ano odhaduju to na podobná čísla 2-3kW není nějaká velká energie. Tedy musel by jsi jet hodinu, aby ji jim předat tohle teplo. Běžnej malej elektromobil na štestí nežere 20-30kW, ale asi polovinu. Tedy dvojnásobná doba.
    No a teď protože předpokládám že v létě bude opačný problém, takže baterie nebudou nijak izolované, ten výkon bude potřeba fakt rapidní.

    Právě proto předpokládám, že to tak easy nebude.

    JYRKA: No a taky se koukni, kde ty auta parkují. Většinou pomalu ve vyhřívaných garážích. Druhá věc pokud to nemá nějakou kvalitní bezpečnostní kontrolu, tak jim je to šumák, protože to nejdéle za 2 roky pošlou dál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Pořád samozřejmě platí, že je blbost nechat auto úplně vybít a pak ho zaparkovat. To je prostě věc, kterou bys neměl dělat – stejně jako neděláš různý jiný věci, třeba nenecháváš v zimě naftový auto stát s letní naftou, když je mínus 20, tak radši nezatahuješ ruční brzdu a tak.

    Ale pokud nejsi idiot a necháš si tam aspoň 5-10% (nebo to na tuhle úroveň nabiješ, než to odstavíš), tak jsi v pohodě, na to dojedeš k nabíječce po pár desítkách kilometrů už s baterií v optimálním stavu k nabíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, všechny moderní elektromobily mají nějaký thermal management. Nějaký starý krám jako třeba první Leaf ho možná nemá, ale takových aut stejně bylo pár...

    Ad jak rychle to topí – no, jednak tu máme ztráty v baterce, který jdou do jejího ohřívání. Ty nejsou úplně malý, třeba 10% – i když pojedeš relativně pomalu, tak 20-30 kW používáš docela běžně. Plus máš ztráty při brzdění, což je taky teplo. Takže když budu hodně střílet od boku, tak i v městským provozu třeba 2-3 kW.

    2-3 kW je strašně moc tepla, to je normální přímotop do bytu puštěnej naplno.

    Plus tam máš, kdyby to nestačilo, ještě vytápění toho auta – nejen vyhřívání baterky, ale i vytápění kabiny, která je přímo nad tou baterkou. EV mívají topení o vyšších jednotkách kilowatt, protože potřebujou relativně rychle zahřát posádku.

    Vyhřátou kabinu máš odhadem tak za 10 minut – což znamená, že ta baterka na tom bude podobně.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Nastesti jsou hlavni odbytiste elektromobilu, napriklad Norsko nebo Nizozemi, v tropech.
    Diky tomu se da utajit, ze v zime elektromobily proste jezdit nemuzou.
    Muze za to Soros a Kalousek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Sdělení je ok, ale nají to tak všechny auta? Jak je to řešeno? Kolik té energie to nato musí spotřebovat? Kolik ta baterie vydává tepla? Tedy asi tepelný ztrátový výkon účinnosti? Očekával bych to jako docela standardní informaci, o které se ale nemluví. A jen tak se to nedozvíš.
    Já jako nemajitel elektromobilu, si to představit neumím. jak moc to hřeje. Při běžné jízdě žádné velké výkony nepředpokládám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Co je tak komplikovanýho na sdělení, že součástí řízení teploty u baterie je i vyhřívání?

    Nevím, jak dlouho bude trvat zahřát baterku z -20 na +20, asi to nebude za pět minut, a nabíjet hned po vyjetí nebude ideální, ale rozhodně nebudeš stát na nabíječce hodinu, aniž nebudeš muset hodinu jezdit po městě.

    Ono kdyby tomu autu trvalo hodinu, než se zahřeje, tak v něm taky zmrzneš, že...

    Klidně ti to můžu příští tejden vyzkoušet, zkusím vybít Ioniqa a nabít ho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: V produkci nejsou, jsou ve vývoji a nikdo neví kdy budou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Slyšel jsi někdy o tom, že i v horách bývají města? Jestli ne, zajeď si třeba do Špindlu nebo do Pece (nebo kamkoliv do Alp). Možná tě to překvapí, ale mají tam i ulice...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hoďte na něj síť
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Ale kolik bylo těch co nalítaly jen zlomek?
    Jasně v ideálních podmínkách to třeba není problém, ale stačí strašně málo aby ta životnost byla řádově nižší.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: pokud první Tesla S nalítá 400tkm s baterií, co si furt drží 90% kapacity, a potřebuje výměnu max pár článků, a teda v 600tkm výměnu za novou, tak je to stejný, jako když máš Mercedes S class s V12 a meníš v 500tkm motor za novej
    nebo dá ti ňákej výrobce záruku 1milion kilometrů na motor?
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: v - 25C mi zamrzla nafta
    v - 20C se mi neotočil startér
    x krát nedostatečně silná baterie pro start
    běžněj život sazometníka v zimě)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A kolik těch aut ten milion s tou baterií už dalo? naopak třeba Tesla i ve svém inzerovaném top příkladu měla v autě už třetí baterii za mnohem méně km...
    Taky jsou auta co maj nájezd snad 5M km, ale běžné to zdaleka není.

    Až mi dá někdo záruku na baterii na 1M km bez jakýchkoliv výhrad a vytáček, tak pak to bude jiná.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam