• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: kde si umím představit že to má smysl jsou autopůjčovny a sharingové firmy, ale pro soukromé vlastníky ne
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: taky si myslim, ze tudy cesta do budoucna nevede, ale ze je to nepruchozi bych uplne netvrdil.

    China's Geely to set up 5,000 battery swapping stations by 2025 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-geely-set-up-5000-battery-swapping-stations-by-2025-2021-09-26/
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: protože jich je stále zoufale málo a každej pes jiná ves.
    Nejdřív musí být nějaký standard aby to šlo. Ale i sama jedna automobilka má každé auto s jinou baterií.
    A tohle je třeba i bez toho aby se vyměňovali. To je prostě děsnej brzdič elektromobility.

    Dneska nemáš vůbec jistotu že tu baterii někde seženeš.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: nepotřebuješ. Denně nevyjedeš 75kWh, na dlouhé cesty použiješ rychlonabíječku (jednorázové). Průměrný denní nájezd auta v ČR je 50km ~ 10kWh
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    jen zmíním, že LFP baterky nemaj problém s nabíjením do 100 %
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: no a proč teda myslíš že za 13 let moderního vývoje elektromobilů se výměna baterek neprosadila?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: No nevím. doma jede vše na elektřinu. Vytápění TUV i vaření.Ale abych dobyl nějakou zmíněnou 75kWh baterii, tam potřebuju minimálně o dvě třídy vyšší rezervaci příkonu. Protože i jen v průměru za ten den dám desetinásobek výkonu.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: IMHO ten kontakt, kterej vydrží jízdu neni tak jednoduše vyndatelnej, takže by na výměnu stejně člověk musel do servisu a tam mu to hodinu budou dělat. Takže mohl v klidu nabíjet místo toho.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: No nevím nikdy jsem kontrolovat olej nemusel, prostě ho jednou za 18měsíců vyměním :-)
    Fakt že kapacitu baterie je dobré využívat maximáně z 60% je prostě fakt. Spodních 20% vůbec neva. Je to prostě akutní rezerva. Těch horních 20% nabíjet když víš že je to potřeba na delší cestu no.

    ICS: A jakej je rozdíl mezi kontaktem na nabíječce a tím na článku? To je úplně stejnej problém.

    pronájem pokud to prodraží, tak jen ukáže reálnou cenu a dojezd baterie. Protože mě přijde že taky každý očekává, že mu vydrží milion.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    DZODZO: Na to má kontrolku už Octavia 2 TDI z roku 2004. Nicméně neni to tak hrozné, vše řeší ta appka od MB. Pokud víš že zejtra pojedeš jenom pro rohlíky tak si udržuješ nabití 30 % - 50 % pokud víš že zítra pojedeš daleko tak nabiješ do 100 %. Degradace se první majitelé přestižních značek (A že je to problém potvrzuje ve videu i Shmee150 kterej má Taycan turbo) imo nemusí bát. Automobilky to pro prvomajitele budou řešit výměnou nebo kulancí i kdyby na tom měli krátkodobě krvácet - nemůžou si dovolit špatný image elektromoblity když je to JEDINÁ cesta do budoucna. Lidi co si však bezemisní mobilitu vyseděli před branami autobazaru pošlou do prdele.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: no, treba nam nejake baterky, ktore znesu hrube zaobchadzanie, lebo s tolkymi podmienkami co si musi clovek pamatat mi to pride ako fosil, kde musim kontrolovat ci mam dost oleja :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ICS: že jo, já si myslim, že všichni cinkaj nabíjením na sídlištích, ale spíš si myslim, že to bude tak, že nákupáky si na parkoviště postaví soláry, k tomu baterky a nabíječky a u pokladny k nákupu řekneš ještě "jo a stojan trojka". Prostě si k nákupu zaplatíš nabíjení a hotovo.
    ICS
    ICS --- ---
    Tak já se taky zapojim, aby se neřeklo... Nabíjení na Sídlištích, který se tu zmiňovalo, se řeší, buďto způsobem jako my, osobníma baterkama, jako ZipCharge, nebo z lampy, jako to staví třeba slovenský Seak. Nebo to prostě píchneš k Lidlu. Fakt to neni takovej problém.

    Nabíjet na rychlonabíječce z 0 do 100 je úplněj nesmysl, a ta baterka půjde do hajzlu celkem svižně. Takže tady ten peak dělat problémy nebude. Domácí nabíjení je zase obdařený load balancingem, takže nikdy nemáš větší odběr, než má barák přidělenej. A to nemluvim ani o tom, že (teď nevim, jestli si to pamatuju správně) cca 2 000 000 EVs budou mít nároky na síŤ zhruba na 20% odběru domácností. Takže pro grid je to fakt s prstem v nose.

    A stejně tak půjde dohajzlu, když by se měla dát jednoduše vyndat (a to nemluvim ani o váze), ale že ten kontakt se prostě zákonitě musí nárazama vysrat (odzkoušeno). Pronáje baterky ve formě, že máš tu bateru napevno ale platíš jí jako subscription místo jednorázově je jenom cesta, jak si to celkem výrazně prodražit, IMHO.

    Co ale je fakt, že kvůli honbě za cenou se může vrátit issue s thermal managementem, protože, jestli se nepletu, Dacia na baterkách netopí a narozdíl od DC chrgingu to neni ani v příplatku, co jsem koukal. Takže kombinace DC nabíjení a studenejch baterek bude ještě sranda, odhaduju.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PSYCHO: V Holandsku nemají ve škole zeměpis? Třeba přímořské a kontinentální klima ti nic neříká? Změna teploty s nadmořskou výškou?
    Celý svět nevypadá (naštěstí) jako Holandsko.
    Tato technologie se musí ujmout v celém světě. Nikoli jen v těch pár bohatých flecích na mapě.

    PSYCHO: No nejvíc jsem jich zatím viděl v Norsku ve čtvrtích, kde vytápěli i chodníčky aby se tam nedržel sníh :-)


    JIMIQ: No on tu baterii nebude vlastnit on si ji jenom "pronajme"
    Koupíš auto koupíš ticket na baterii o takových a takových parametrech. Pak se bude výrobce i provozovatel těch baterií snažit aby se nedobíjela nějak špatně. Ochrana BMS bude na ní.

    Ano konektor je třeba řešit, ale když dobíjíš auto 350kW tak se jedná o stejný problém. Vše se dá řešit sério-paralelním pospojováním podobně jako u stojanu.

    No 75kWh tedy není zrovna standard. Některé mají třeba jen třetinu. a 200W na to fakt nestačí i kdyby jsi to vyhříval kontinuálně. Navíc nepoužiješ to auto několik dní a jsi v prdeli i kdyby byla plná. Prost to problém je s tím se smiř.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Mercedes dále píše. Je to docela Alchymie. Na další stránce ještě radí nabíjet od 20 %

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: dejme tomu že máš pravdu, diskuze na nyxu s tím něco provede? :)

    ale jinak výměna baterií se zkoušela a je to neprůchozí - majitel elektroauta chce vlastnit svou baterii a nechce si ji nechat kurvit někým jiným. Plus jak moc by se opotřebovávaly ty kontakty? A umíš si představit jak obrovský ty kontakty musí být při 800V, 400kW (peak výkon) baterce?

    Řešení je 350kW nabíječka, BMS baterky co ji udržuje v nějaké teplotě (žere to 0,00 nic, protože když máš 75kWh baterku a je izolovaná, tak ji stačí řekněme 200W kontinuálně při mínus 20 stupních a ještě míň - defakto větrák a pumpa při +50) a jseš good to go. Jak říkám - je to non-issue.

    A prosím tě, jak se dnes prosazují elektromobily? To myslíš jako těch 6000€ v Německu a $7500 v USA? To je nějaké protlačování nasilu? Nebo ten zákaz prodeje nových ICE v 2035? Rád bych v tomhle měl od tebe jasno.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: promiň, čtu jen nějaký brek :))
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    PSYCHO: Mmch. Ve Svedsku to taky nevypada o moc jinak. Vyhrivany garaze fakt nejsou nejaka bezna vec.
    Norsko neposoudim, tam pravidelne nejezdim.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    CUKI: A to na rovine u more je -20 jinejch -20 nez v Cesku? Promin, nepisu to s encyklopedii v ruce.

    Jo, nebyva tu -20 casto, ale obcas se zadari a svete div se, ty auta porad parkujou na ulici a jezdej.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak hodnotit ekologii a použitelnost technologie, hodnotami prodejů aut nadopovanými úžasnými ekodotacemi a znevýhodňováním konkurence, je IMHO trochu mimo.

    Poukazuji na problematické stránky elektromobility. A to nikoli za účelem její dehonestace. Osobně se beru za příznivce této cesty. Jen ne tím způsobem jakým se prosazuje dnes. S ekologií to totiž má pramálo společného.

    Například ty standardizované výměnné baterie beru za velký skok dopředu. A to i z toho ekologického pohledu.

    PSYCHO: A za tu dobu co tam bydlíš, všiml jsi si že jsi na rovině u moře? :-D
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    CUKI: Ja ti nevim, bydlim v Amstru a tady jsou garaze takovej luxus (narozdil od Tesly), ze v nich fakt neparkuje skoro nikdo. Normalne na ulici, nabijeni ze sloupku nebo z lampy a cau.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam