• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba – Ioniq 5 mi dneska žral kolem 27-28 kWh po města na krátký trasy kdy byl vymrzlej a většinu cesty se vytápěl.

    V létě s ním nějakýmu kolegovi vyšlo po městě dokonce snad pod 15. ID.3 jsem dostal tuším na 13-14.

    Nezapomínej, že se tady většinou bavíme o dost velkejch elektromobilech, protože malý se zatím moc neprodávaj, protože vyjdou draho. On Ioniq 5 vypadá na fotce že to bude něco jako Golf, ale ve skutečnosti je to velký spíš jako Tiguan, naživo je to fakt monstrum.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ztráty 40 % jsou úplná píčovina, reálně je to do 10%.

    A výkonový špičky na rychlonabíječky jsou taky kravina. Drtivá většina aut se bude nabíjet nejlevnější metodou, což je pomalý nabíjení přes noc, v práci, při nákupu nebo tak něco. Ionity a jemu podobný sítě jsou určený jenom k tomu, aby se s elektromobilem dalo jezdit daleko. A cesty přes 400 km jsou zlomek celkovýho nájezdu.

    Proč jsou výměnný baterky blbost jsme ti vysvětlili už několikrát. Reálně je levnější a efektivnější udělat vedle nabíjecí stanice hromadu vysloužilejch baterek z aut, ukládat energii z renewables do nich
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Novejsi Ioniq 38kWh furt jezdi pod 15. I s BMW i3 se myslim da jezdit kolem 15-16, to same Zoe od Renaultu. Ta mala auta na trhu taky jsou. Ale za 4,5 l nafty nejezdi nic a v benzinu uz vubec

    Mozna kdysi Fabia diesel umela jet kolem 5l/100 ale to uz se taky nevyrabi
    Moje Octavia 1.gen umi jezdit za 5,5 kdyz se mi chce, ale moc se mi nechce takze spis 6-6,2 :D

    Baterku nemusis zahrat jako motor ve spalovaku aby to jezdilo s nizsi spotrebou :D o zahrivani baterky jsme se bavili v ramci rychleho nabijeni v minus dvaceti. Ale na spotrebu jizdy to nema vliv
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A dneska? Které auto to má aktuálně v prodeji?
    A jak na tom bude auto co potřebuje denně dojet 10-15km do práce? Jen o rozehřátí baterie...


    Ale prostě té energie bude potřeba hodně a bude potřeba ve špičkách. Má někdo představu co stojí tarif i na jedinou 350kW nabíjecí stanici? Tak aby nabíjela i přes špičky? To je klidně 40k jen za jistič a ani tak to není dávačka něco takového získat.
    U větších odběrů je potřeba ty špičky krýt tedy v reálu náhradní zdroj musí dát tuším 2,6h v kuse.

    Ono to zdaleka není jak píše HERR_FLICK: O tom že se spočítá celková spotřeba za rok a pak se to zprůměruje.
    I kdyby to byla ta třetina tak je to furt 25TWh které tam musí dotéct. (Temelín má něco přes 15). 40% se ztratí než se to dostane tam kam má. To jsou i v ideálním případě více než 2 Temelíny. Kdyby konstatně někdo byl na nabíječce. V noci to asi nebude nic moc. Dvojnásobek této hodnoty je hodně skromné číslo. Tedy 5 Temelínů není nic nepředstavitelného.
    Dále bude potřeba na provoz nejvíce v zimě. Tedy v období, kdy je energie nejvíce nedostatková.

    Není to nereálné se k tomu dostat ale je potřeba hledat řešení jak nejvíc zapojit obnovitelné zdroje. Proto výměna baterek a soláry u benzínek nejsou vůbec od věci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prvni gen Ioniqu btw jezdil tusim za 12kWh/100km. Takze neni pravda ze nejsou auta co by v lete davala 15 a min

    A druha vec - spotreba EV na topeni v zime jsou nizka procenta proti spotrebe na ten samotny transport
    Neco jako 1kWh/100km, mozna i mene, zalezi co vsechno vyhrivas. Kdyz ti staci volant a sedadlo tak to bude min
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?
    https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: A ty čísla máš odkud? Koukni někdy na inzerci. jasný někdy vydrží mnohem víc, ale taky mnohem méně. Jako opírat je o Teslu jejíž vzorové auto po dálnicích nalítalo asi půl mega (ale na Tři baterie), je trochu ploché.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Srovnavas nesrovnatelne.
    Navic baterka nevydtzi jen 250k km. Elektroauta z 2007 maji porad 70+% kapacity.

    I mala auta potrebuji servis. Jestlize tvrdis ze servis je nulovy, nebi zanedbatelny tak bud lzes nebo to auto dokurvujes tak ze se to 250k km nedozije.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To bylo obrazně. Asi jsem socka, ale nedokážu si představit, že dám za cca 250k Km co ta baterka (když budu mít štěstí) v průměru reálně vydrží třeba půl mega do servisu?
    Motor elektromobilu je sice jednodušší ale celkově ty auta maj v sobě hodně věcí co se může po... Servis je většinou náročnější. ještě ke všemu se to musí týkat servisu těch částí co spadají do pohonné části.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    full retard mode
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    " žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat."

    Tohle prosim do zahlavi. To musi vyhrat hlasku roku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Taky jsem to tak uváděl.
    dobře mám 45-50kWh na sto v benzínu, ale zase je to v létě v zimě. když je velká zima tak jsem rád, že to topí. A za 15kW v reálu nejezdí bohužel v elektrice nic ani v létě :-(

    GOR: Mě by vůbec nevadilo kdyby mělo 500kg
    Překvapilo mě jen to oslovení, to v hetero okolí není zrovna časté.

    BOBASH: Těch 60% co jsi schopen dobíjet takto rychle.
    ad baterka ale ty ji přeci musíš už teď zaplatit. To že je schovaná v ceně auta je bezpředmětný.

    BOBASH: V jakém článku? Ty to nemůžeš rozpočítávat lineárně po celý rok. Nebo budeme mít "rezeravce"? Jo super ve 3:15 mám na 20minut flek na benzínce ani není moc daleko :-D

    BOBASH: Jasně takže si budu muset pořídit SUV aby to bylo ekologický, hmm to je myšlení. Já chi normální auto, ne tank.

    BOBASH: žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A s tou baterkou jsem ti to taky vysvětlil. Degradace baterky se víceméně vyrovná tím vším ostatním, co degraduje u spalovacího auta a levnějším servisem.

    I jen standardní servis na 5 lety (servisní prohlídky v době, kdy je auto ještě v záruce) stojí u elektromobilu půlku, tedy cca 30 tisíc u Enyaqu vs. 60 tisíc u Kodiaqu. Ten rozdíl se bude zvyšovat s tím, jak bude Kodiaq stárnout a budou na něm odcházet drahý věci, z nichž sice žádná není tak drahá jako baterka, ale v součtu klidně bejt můžou.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Očividně jsi to nerozepsal dostatečně pro všechny idioty
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jinak ad spotřeby normálních aut...

    Za 4,5 l/100 km nejezdí po dálnici víceméně nic. A rozhodně ne rodinný SUV, který jsem použil jako příklad, protože elektrický rodinný SUV už běžně existujou, zatímco elektrický ekvivalenty Fabie moc ne, protože se zatím nevyplatí.

    Ale jinak se samozřejmě po 16 letech kariéry motoristickýho novináře a po tom, co jsem řídil vyšší stovky aut (myšleno různých modelů/verzí, ne jen kusů), nechám poučit o tom, jak moderní auto funguje a kolik žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nepočítej to na benzínky, ale na prodanej benzín a naftu. A to ti potom vyjde to, co vyšlo mě. Ještě jsem to v tom článku rozepsal pro idioty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jakejch 60% zase?

    Normální dnešní elektromobil má udávanej dojezd cca 500 km, některý lepší (Mustang Mach E), mají i 600 km, nejlepší (Mercedes EQS, Lucid Air) mají kolem 800 km. Těch 800 km bude pravděpodobně za pár let standard, dneska je to spíš výjimečný.

    Jako normální dnešní elektromobil počítám Enyaq, protože je to typický dnešní rodinný auto (na západ od nás, tady frčej Fabie nebo ojetý auta z Německa a tudíž SUV ještě ke spoustě rodin nedošly).

    Enyaq má WLTP odjezd 500 kilometrů, dálniční dojezd kolem 400 km. Takže asi tak 360 dní v roce ti bude stačit ho dobít pomalou nabíječkou nebo doma z wallboxu nebo tak něco, protože za den najede průměrný člověk tak 50 kilometrů, a i většina delších výletů má do těch 400-500 km.

    Teprve když potřebuju jet někam dál, tak po cca 350 kilometrech (abych měl rezervu) zastavím na 30 minut na Ionity (30 minut proto, že Enyaq má 400V architekturu která neumožňuje nabíjet rychleji než 125 kW), a pak to po 300-350 km pravidelně opakuju, než dojedu do cíle. I s pomalu nabíjejícím Enyaqem to pro mě třeba na cestě do Puly znamenalo čas jízdy delší asi o půl hodiny než s benzínovým BMW.

    Ad baterky – ne, dneska ti za 300 kkč nikdo 82 kWh baterii neprodá. Taky si jí dneska nepotřebuješ kupovat, protože ta baterka má záruku na 8 let. Takže to majitele začne zajímat zhruba v roce 2029. A to už ty tři kila stát bude.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: nj, protoze CUKI v tom plave a ohani se Favem, ktery bralo 7l, akorat vazilo 860 kg, kdezto dneska jednak jezdi mnohem vic vetsich aut a jednak i maly auta maj dost pres tunu. A kdyz vezmeme zhoustnuti provozu, ktere ma na spotrebu negativni vliv...

    CUKI: Joo, par jich znam, ale nikdo z nich neni tak tupej na cisla :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tu soudobost v tom počítám tím, že jsem hodně zkrouhnul ty benzínky. Při tom počtu to bude fungovat jako na Onu :-D
    Máš hodně teplých kamarádů? :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam