• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo koukám na to BMW I3 když jsme u té garance má po 100 000Km garantovaný dojezd neuvěřitelných 91km! A to jen za 0M9Kč!
    Pokud budeme řešit reálnou spotřebu a v zimě, tak budu rád že po cestě z domu dojedu s nahřátou baterku na první benzínku :-)
    BMW i3: cena, dojezd, specifikace
    https://www.hybrid.cz/bmw-i3-cena-dojezd-specifikace/

    Ionic jezdí se super spotřebou na to jak je to z venku velká krabice, ale garantovanou výdrž nemá vůbec
    Zoe reálná spotřeba dle testů přes 20 garantovaná životnost 2 roky!

    To jsou přesně ty důvody o kterým mluvím že ta výměnná standardizovaná baterie je krok kupředu.

    Nevím každej kdo má ochcávku podobné motoráže mi tvrdil že jezdí spolehlivě pod pět a to se bavíme o autech 20+let. Někteří jsou schopní jezdit pod 4. Ale to chce brát trochu s rezervou.

    Co se týče benzínu. Tak u mého Yarise není problém přejet Německo za 4,2l pokud jedu po dálnici 100 max 110Km/h Letos jsem dojel (dál po okreskách, krátké trasy) až před Pyreneje za 4,5l. A to jsem křižoval v F 2x docela solidní kopečky.

    Plně naložen na několika měsíční cestu, 2+pes, 50l vody, na zimních, klimoška,...
    Dál už je to jiná písnička ale i přes to že jezdíme fakt po horách (a dost často mimo asfalt, často i cesty jsem) se vrátil se spotřebou do 5,5l. (necelých 10k km) Ale takové hory tu fakt nemáme. 10k km po Skandinávii, kde nějaké kopce sice jsou jsme dali přes 10k km jsme dali kolem 5ti litrů.

    BOBASH: Nechceš jít pracovat do distribuce? Pokud by jsi tu energii dokázal dopravit s takovými ztrátami, tak by jsi byl pravděpodobně brzy zasypán penězi. Protože za takové zázraky by jakákoliv energetická společnost dokázala být hodně štědrá. Pravděpodobně by to stačilo i na nobelovku. :-D

    U malých aut možná, celkově ani náhodou. Do 400km není od Prahy ani Brno. A většina aut nebude mít takovou baterii


    BOBASH: Pro síť je důležitá hlavně ta zimní spotřeba, kdy je energie nejméně a naopak je jí potřeba nejvíce.

    Ano až budou na trhu i malé auta, tak ta potřeba bude ještě větší. Protože prostě malé auto využiješ po většinu roku a na těch pár chvil si dopůjčíš další baterie Takže těch baterií ve výsledku tolik nepotřebuješ Tedy většina aut by si vystačila 1/4kapacitou a ty zbylé 3 baterie mohou být k dispozici na benzínkách. Tedy více jich potřeba nebude. Dejme tomu že bude u nás asi 7M automobilů na každé v průměru 3 malé (22kW) na jedno auto. To by tam mohlo být v klidu 4200 těchto baterií, aniž by byla potřeba jakákoliv baterie navíc! To je myslím slušnej ranec.
    Samo je nejlepší, aby to fungovalo všechno dohromady. Něco dobíjet přímo (když je z čeho). Něco dobíjet do "vysloužilých" baterii, jako podpor přímého dobíjení a něco do zásoby.

    Navíc stav by byl snadno předvídatelný. Data by mohla být online k dispozici. Takže kde zastavíš a kde je k dispozici kapacita na přímé dobíjení, kde na výměnu baterie, by jsi věděl dlouhou dobu předem.

    Takové řešení by pro naši síť fungovalo naopak jako výkonná regulace. Mohli bychom díky tou postavit více solárů a zbavit se uhlí a plynu. BTW teče už zase Plyn z Ruska k nám?
    Energetická soběstačnost taky není od věci.

    Tedy souhrnem jestli je největším problémem vyřešit konektor a mechanickou stránku výměny takových baterií, tak si du hledat kyj a vrátím se zpátky do jeskyně :-D
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Prosimte uz mlc, vubec tomu nerozumis. Auta uz te v pristich letech neuzivej, tak se nauc kopat uran, aby do tech 16 bloku jen pro elmobily bylo co zavazet!

    BOBASH: To sis zrovna ted vymyslel. Yaris si i se studenym motorem na ceste 5 km do stavebnin a dvema paletama Porothermu zpet rekne tech 4-5 l na 100.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ztráty 40 % jsou úplná píčovina, reálně je to do 10%.

    A výkonový špičky na rychlonabíječky jsou taky kravina. Drtivá většina aut se bude nabíjet nejlevnější metodou, což je pomalý nabíjení přes noc, v práci, při nákupu nebo tak něco. Ionity a jemu podobný sítě jsou určený jenom k tomu, aby se s elektromobilem dalo jezdit daleko. A cesty přes 400 km jsou zlomek celkovýho nájezdu.

    Proč jsou výměnný baterky blbost jsme ti vysvětlili už několikrát. Reálně je levnější a efektivnější udělat vedle nabíjecí stanice hromadu vysloužilejch baterek z aut, ukládat energii z renewables do nich
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Novejsi Ioniq 38kWh furt jezdi pod 15. I s BMW i3 se myslim da jezdit kolem 15-16, to same Zoe od Renaultu. Ta mala auta na trhu taky jsou. Ale za 4,5 l nafty nejezdi nic a v benzinu uz vubec

    Mozna kdysi Fabia diesel umela jet kolem 5l/100 ale to uz se taky nevyrabi
    Moje Octavia 1.gen umi jezdit za 5,5 kdyz se mi chce, ale moc se mi nechce takze spis 6-6,2 :D

    Baterku nemusis zahrat jako motor ve spalovaku aby to jezdilo s nizsi spotrebou :D o zahrivani baterky jsme se bavili v ramci rychleho nabijeni v minus dvaceti. Ale na spotrebu jizdy to nema vliv
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A dneska? Které auto to má aktuálně v prodeji?
    A jak na tom bude auto co potřebuje denně dojet 10-15km do práce? Jen o rozehřátí baterie...


    Ale prostě té energie bude potřeba hodně a bude potřeba ve špičkách. Má někdo představu co stojí tarif i na jedinou 350kW nabíjecí stanici? Tak aby nabíjela i přes špičky? To je klidně 40k jen za jistič a ani tak to není dávačka něco takového získat.
    U větších odběrů je potřeba ty špičky krýt tedy v reálu náhradní zdroj musí dát tuším 2,6h v kuse.

    Ono to zdaleka není jak píše HERR_FLICK: O tom že se spočítá celková spotřeba za rok a pak se to zprůměruje.
    I kdyby to byla ta třetina tak je to furt 25TWh které tam musí dotéct. (Temelín má něco přes 15). 40% se ztratí než se to dostane tam kam má. To jsou i v ideálním případě více než 2 Temelíny. Kdyby konstatně někdo byl na nabíječce. V noci to asi nebude nic moc. Dvojnásobek této hodnoty je hodně skromné číslo. Tedy 5 Temelínů není nic nepředstavitelného.
    Dále bude potřeba na provoz nejvíce v zimě. Tedy v období, kdy je energie nejvíce nedostatková.

    Není to nereálné se k tomu dostat ale je potřeba hledat řešení jak nejvíc zapojit obnovitelné zdroje. Proto výměna baterek a soláry u benzínek nejsou vůbec od věci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prvni gen Ioniqu btw jezdil tusim za 12kWh/100km. Takze neni pravda ze nejsou auta co by v lete davala 15 a min

    A druha vec - spotreba EV na topeni v zime jsou nizka procenta proti spotrebe na ten samotny transport
    Neco jako 1kWh/100km, mozna i mene, zalezi co vsechno vyhrivas. Kdyz ti staci volant a sedadlo tak to bude min
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Largest Vehicle-To-Grid Charging Project On The Planet?
    https://www.youtube.com/watch?v=L_BYDKz3_Jg
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: A ty čísla máš odkud? Koukni někdy na inzerci. jasný někdy vydrží mnohem víc, ale taky mnohem méně. Jako opírat je o Teslu jejíž vzorové auto po dálnicích nalítalo asi půl mega (ale na Tři baterie), je trochu ploché.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Srovnavas nesrovnatelne.
    Navic baterka nevydtzi jen 250k km. Elektroauta z 2007 maji porad 70+% kapacity.

    I mala auta potrebuji servis. Jestlize tvrdis ze servis je nulovy, nebi zanedbatelny tak bud lzes nebo to auto dokurvujes tak ze se to 250k km nedozije.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To bylo obrazně. Asi jsem socka, ale nedokážu si představit, že dám za cca 250k Km co ta baterka (když budu mít štěstí) v průměru reálně vydrží třeba půl mega do servisu?
    Motor elektromobilu je sice jednodušší ale celkově ty auta maj v sobě hodně věcí co se může po... Servis je většinou náročnější. ještě ke všemu se to musí týkat servisu těch částí co spadají do pohonné části.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    full retard mode
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    " žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat."

    Tohle prosim do zahlavi. To musi vyhrat hlasku roku.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Taky jsem to tak uváděl.
    dobře mám 45-50kWh na sto v benzínu, ale zase je to v létě v zimě. když je velká zima tak jsem rád, že to topí. A za 15kW v reálu nejezdí bohužel v elektrice nic ani v létě :-(

    GOR: Mě by vůbec nevadilo kdyby mělo 500kg
    Překvapilo mě jen to oslovení, to v hetero okolí není zrovna časté.

    BOBASH: Těch 60% co jsi schopen dobíjet takto rychle.
    ad baterka ale ty ji přeci musíš už teď zaplatit. To že je schovaná v ceně auta je bezpředmětný.

    BOBASH: V jakém článku? Ty to nemůžeš rozpočítávat lineárně po celý rok. Nebo budeme mít "rezeravce"? Jo super ve 3:15 mám na 20minut flek na benzínce ani není moc daleko :-D

    BOBASH: Jasně takže si budu muset pořídit SUV aby to bylo ekologický, hmm to je myšlení. Já chi normální auto, ne tank.

    BOBASH: žádný servis mě nikde nic nestojí. Benzínové auto je tak jednoduché že se ti tam nemá moc co posrat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: A s tou baterkou jsem ti to taky vysvětlil. Degradace baterky se víceméně vyrovná tím vším ostatním, co degraduje u spalovacího auta a levnějším servisem.

    I jen standardní servis na 5 lety (servisní prohlídky v době, kdy je auto ještě v záruce) stojí u elektromobilu půlku, tedy cca 30 tisíc u Enyaqu vs. 60 tisíc u Kodiaqu. Ten rozdíl se bude zvyšovat s tím, jak bude Kodiaq stárnout a budou na něm odcházet drahý věci, z nichž sice žádná není tak drahá jako baterka, ale v součtu klidně bejt můžou.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Očividně jsi to nerozepsal dostatečně pro všechny idioty
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jinak ad spotřeby normálních aut...

    Za 4,5 l/100 km nejezdí po dálnici víceméně nic. A rozhodně ne rodinný SUV, který jsem použil jako příklad, protože elektrický rodinný SUV už běžně existujou, zatímco elektrický ekvivalenty Fabie moc ne, protože se zatím nevyplatí.

    Ale jinak se samozřejmě po 16 letech kariéry motoristickýho novináře a po tom, co jsem řídil vyšší stovky aut (myšleno různých modelů/verzí, ne jen kusů), nechám poučit o tom, jak moderní auto funguje a kolik žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nepočítej to na benzínky, ale na prodanej benzín a naftu. A to ti potom vyjde to, co vyšlo mě. Ještě jsem to v tom článku rozepsal pro idioty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jakejch 60% zase?

    Normální dnešní elektromobil má udávanej dojezd cca 500 km, některý lepší (Mustang Mach E), mají i 600 km, nejlepší (Mercedes EQS, Lucid Air) mají kolem 800 km. Těch 800 km bude pravděpodobně za pár let standard, dneska je to spíš výjimečný.

    Jako normální dnešní elektromobil počítám Enyaq, protože je to typický dnešní rodinný auto (na západ od nás, tady frčej Fabie nebo ojetý auta z Německa a tudíž SUV ještě ke spoustě rodin nedošly).

    Enyaq má WLTP odjezd 500 kilometrů, dálniční dojezd kolem 400 km. Takže asi tak 360 dní v roce ti bude stačit ho dobít pomalou nabíječkou nebo doma z wallboxu nebo tak něco, protože za den najede průměrný člověk tak 50 kilometrů, a i většina delších výletů má do těch 400-500 km.

    Teprve když potřebuju jet někam dál, tak po cca 350 kilometrech (abych měl rezervu) zastavím na 30 minut na Ionity (30 minut proto, že Enyaq má 400V architekturu která neumožňuje nabíjet rychleji než 125 kW), a pak to po 300-350 km pravidelně opakuju, než dojedu do cíle. I s pomalu nabíjejícím Enyaqem to pro mě třeba na cestě do Puly znamenalo čas jízdy delší asi o půl hodiny než s benzínovým BMW.

    Ad baterky – ne, dneska ti za 300 kkč nikdo 82 kWh baterii neprodá. Taky si jí dneska nepotřebuješ kupovat, protože ta baterka má záruku na 8 let. Takže to majitele začne zajímat zhruba v roce 2029. A to už ty tři kila stát bude.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: nj, protoze CUKI v tom plave a ohani se Favem, ktery bralo 7l, akorat vazilo 860 kg, kdezto dneska jednak jezdi mnohem vic vetsich aut a jednak i maly auta maj dost pres tunu. A kdyz vezmeme zhoustnuti provozu, ktere ma na spotrebu negativni vliv...

    CUKI: Joo, par jich znam, ale nikdo z nich neni tak tupej na cisla :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tu soudobost v tom počítám tím, že jsem hodně zkrouhnul ty benzínky. Při tom počtu to bude fungovat jako na Onu :-D
    Máš hodně teplých kamarádů? :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Mě je jedno, co ty bys viděl nebo neviděl. Já účinnost/spotřebu elektromobilů vidím, protože s nima jezdím. Ty si představuješ nějaký kraviny.

    Prostě s rodinným SUV ujedu na litr benzínu tak 10 kilometrů, s naftovým tak 15, na 9 kWh ujedu se stejně velkým SUV tak 30 po dálnici a 50 ve městě.

    I v zimě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam