• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CAL
    CAL --- ---
    NIGHTHUNTER: :-D :-D :-D jsem se nachytal. A to jsem si všimnul toho nesmyslného srovnání s Teslou Y a stejně to nedocvaklo :-D.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    CAL: drobná technická - těch 48 kWh udává na 100 mil, takže asi 30 kWh/100 km... a jestli se za reálných 23 kWh/100 km jezdí s Enyaqem (BOBASH,TADEK) tak to na větší a o 700 kg těžší truck není špatné ;-)
    CAL
    CAL --- ---
    Jak jste tady před nedávnem řešili tu spotřebu, tak mě pobavila hodnota 48kwh u Rivianu R1T v Edmunds recenzi https://youtu.be/CqR-a2nqXdg?t=1120. Dřív jsem nikde tuhle hodnotu neviděl, jen dojezd, kterej byl slušnej, tak jsem to neřešil. Jak jsem zklamanej z ID BUZZ, tak jsem začal koukat po něčem zábavnějším a Rivian bych koupil hned, i za ty peníze, ale na rozdíl od BUZZ už je to asi mimo moje možnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo a jak by to v ideálním případě mělo být – v ideálním případě by s tím Ioniqem někdo najezdil ještě pár desítek až stovek tisíc kilometrů (k těm milionům co už určitě najeli) a doladil ten podvozek tak, aby fungoval.

    Neřeknu ti, co je tam přesně blbě, kdybych to dokázal na základě 400 km za volantem říct, co přesně mají udělat jinak, tak dělám za těžký peníze konzultanta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Naladění podvozku je komplex všeho, co se dá na podvozku změnit a nastavit, aby to jezdilo jak má. Je to jedna z věcí na autě, která se opravdu "ladí" a nejde spočítat.

    Typicky to zahrnuje:
    – tuhost a další vlastnosti (progresivitu pružení) pružin
    – tuhost a další vlastnosti (komprese, odskok) tlumičů
    – geometrii podvozku
    – tuhost stabilizátorů
    atd.

    To, jak tohle celý funguje dohromady, určuje, jak se auto na silnici chová. Jestli ti kolo do kanálu "zapadne" a udělá ránu která otřese celým autem, nebo jestli to jen "žuchne", protože do tý díry nenarazí plnou silou. Jestli se auto naklání v zatáčkách nebo ne. Jestli je na limitu přilnavosti přetáčivý (ujíždí ti ven ze zatáčky zadek, má tendenci jít v extrému "do hodin") nebo nedotáčivý (sune se po čumáku ven), případně jestli, jako ten Ioniq, tyhle vlastnosti nepředvídatelně střídá.

    Jestli to umí odfiltrovat nerovnosti na silnici ("nedrncá") a zároveň ale udržet kontakt se silnicí všema kolama ("neodskakuje").

    Celkově je to o tom, že potřebuješ dosáhnout toho, abys v maximu situací udržel kontakt kol s vozovkou co největší plochou (tzn. ideálně by kolo mělo zůstávat svisle k silnici) a přitom minimalizoval pohyb karoserie. V další rovině se pak snažíš o to, aby se to všechno dělo plynule atd...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FLEGMA: Technicky to máš vysvětlený hezky.

    Nabízí někdo jinej než Ionity možnost reálně Plug&Charge používat?
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Jinak RWE a z něj vzniklá Innogy umí ISO 15118 v celém ekosystému (nabíječky i CSM backend platforma end to end) víc než 10 let, dokonce si na to museli vyvinout proprietární protokol LG2WAN pro komunikaci nabíječek a backendem a zakomponovat do něj podporu ISO 15118, protože v té době byl OCPP protokol ještě v plenkách. V roce 2018 standard implementoval Hubject (největší evropský roaming hub) a díky tomu si můžou i menší CPO dovolit PnC podporovat, např. ebee zavedlo PnC v roce 2018. Problém je stejný dneska jako před deseti rokama, PnC podporuje málo aut, ale situace se zlepšuje. Tady trochu historie:


    Tady trochu historie:

    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jen jsem chtěl ukázat, že fungující výrobek není podmínkou úspěchu :-)

    Ale teď vážně co mě zajímá. Co je tam špatně a jak by to mělo být v ideálním případě.
    Nevím co si představuješ pod pojmem naladění podvozku. Těžiště nízko jasný, ale zbytek je hodně o odpružení a tlumení.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jak zelený je váš elektromobil? Záleží na zemi, kterou s ním brázdíte
    https://forbes.cz/jak-zeleny-je-vas-elektromobil-zalezi-na-zemi-kterou-s-nim-brazdite/
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: TADEK: V patek jsem si na Ipace zapnul "inteligentní denni počítadlo". Sice nevím, co je na něm inteligentního, prostě to počítá každou cestu od zapnutí po vypnutí motoru zvlášť, ale mají to tak nazvané.
    A dozvěděl jsem se docela zajímavou věc, že i v tomhle počasí a se svižnou městskou jízdou jsem schopnej jezdit za 20kw/100km, ale musí být auto vyhřáté.


    Na to, že mám dlouhodobej průměr 28 je to super číslo, ale je pravda, že tam jsou dost dálnice +krátké městské trasy, kdy se interier vyhřeje a už vystupuju...

    Usuzuju z toho, že pokud bych auto pokaždé předehříval ze zásuvky, tak jezdím za 20, což jsem myslel, že je s Ipace nereálné
    DNF
    DNF --- ---
    NIKDAS: hm, rekl bych ze proste implementacni detaily. Kdysi bylo fakt levny jezdit na CNG, mel jsem dve auta na CNG, a ze zacatku taky clovek musel mit spesl karticku k plynarnam, jinou na benzinky kde to meli ... ale po nejakejch peti sesti letech jsem nakonec vsude platil normalni kartou.

    Vlastne to tomu novymu elektru bylo tenkrat trochu podobny, nadrz mala, dojezd 400km, plnicich stanic malo. Ale kdyz to clovek mel, tak zjistil, posnazil se, a jezdil za 0.90 Kc na kilometr. Za tu trochu planovani to rozhodne stalo. Tak ted to nebude tak desne levnejsi, ale zase nebudes tolik srat na hlavu svejm detem, to je taky plus.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Samozřejmě to reálně použít šlo, RWE stálo za vznikem standardu a bylo první, kdo měl ISO 15118 certifikaci. První sériově vyráběná auta podporující PnC byla např. Smart EQ four two, Opel Almera-e atd.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Ale srali, Plug and charge je podle mě o dvou věcech:
    1.sledování (když už ne přímo big brother, kdy jak a kam jezdíš, tak minimálně aby se vědělo kterou elektřinu spotřebovalo auto => daň místo spotřebky na benzín)
    2. Peníze - aby nemohla rodina mít jeden účet na 10 elektroaut a tím využívat ty slevněné tarify, ale aby si hezky na každé auto platil podle výše spotřeby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jo, s těma technickejma jsem to řekl blbě, přímo technický jako takový to nebudou.

    Ale něco s nákladama to tuším je, plus celý nějak blbě komplikovaný. Zkusím zjistit. Každopádně kdyby to šlo takhle jednoduše, tak by se nesrali s tím, vyvíjet industry-wide Plug&Charge standard, kterej stejně pořád ještě funguje jen omezeně.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Technický důvody bych rád šlyšel, osobně si myslím, že jde čistě o to, že by jim banky/karetní společnosti žraly %% zisků.

    Proč bych si instaloval ČEZ apku zakládal účet (což u mě mimochodem trvalo tři týdny, protože mi prostě nepřišla kontrolní smska, helpdesk fungoval jen 9-14 a stejně to tam nikdo nezvedal, viz zde: [NIKDAS @ Elektromobily] ) abych tam pak stejně dal tarif Pay-as-you-go, kdyby mi stačilo na 3s přiložit telefon.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jsou pro to nějaký technický důvody, někdo mi to stručně vysvětloval, ale pak jsem se nezeptal na podrobný vysvětlení a to stručný jsem zapomněl.

    Kdyby to šlo, tak to všichni dělaj hned...
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Moc nechápu, proč není každej stojan vybavenej NFC čipem, aby se na něm dalo vždy v základu zaplatit kartou/mobilem. Až pak by se měly řešit nástavby typu: Aplikace, karty, RFID apod. Jako je to u samoobslužných stojanů normální čerpačky. Přednastavím částku, odpípnu a jdu do prdele, vrátím se, až je nabito. Taky mě docela sere, že jen abych se mohl pohybovat po ČR, potřebuju 4 různý účty/appky/karty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FLEGMA: Nabíječky to možná podporujou, ale nešlo to reálně použít. Ionity nedávno v tiskový zprávě psalo (asi měsíc nebo dva zpět), že jsou první, kdo to reálně umožňuje použít. Je to teda jen asi pro čtyři modely aut co to uměj.

    TADEK: Co je za problém s fungováním Powerpassu jako "firemní CCS"? Máš kartu, máš tarif, to tu kartu nemůže mít firma nebo jak?

    Jinak většina toho problému, co popisuješ, je v systémech placení, ne nabíjení, a ta část, co o tomhle není, je spíš specifická pro východní země. Čím víc na západ, tím spíš to funguje.

    Ale jinak souhlas, že dokud nemáš jednu kartu na všechno nebo skoro všechno, je to ultra na pytel.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: IONITY rozhodně není první, kdo začal používat plug & charge (ISO 15118), RWE vyvinulo a zavedlo do provozu plug & charge v roce 2014 jako první na světě ve spolupráci s Daimlerem. V roce 2016 RWE založilo Innogy a pod něj přešla i emobility divize, Innogy nabíječky podporují ISO 15118 od svého vzniku v roce 2016. Plug & Charge opravdu není horká novinka posledních dnů :-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Plug and charge rok 2022-3 nejpozději.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam