• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: eTransit, což je asi taky krám, ale bude novej. PSA má elektrickou verzi Travelleru/SpaceToureru/whateversetyostatníjmenujou. VW bude mít ID.Buzz, což sice reálně nebude dodávka, ale pro zásilkovnu by byla perfektní... ono toho přibývá.

    Jen prostě dodávky nejdou v "první vlně".
    KEB
    KEB --- ---
    NIGHTHUNTER: ono to s těmi dodávkami bude asi fakt na hovno. Ta holka že zasilkovny v tom článku na finmagu, taky řeší dodávky na vodík, protože...

    Asi je evropský segment dodávek na baterky v pytli. Kdo je vlastně dělá? Mě napadá jen crafter a to je krám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Plus i kdyby chtěli, tak bude vývoj omezenej tím, že u nový baterky budeš muset mít pořád všechny vstupy a výstupy na stejných místech.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Je taky třeba říct, že ta různost zajistí vývoj. Pokud by byly baterie normované a vyměnitelné, co by nutilo výrobce je vylepšovat? Pak by to dopadlo tak, jako s automobilkami za socíku - ta samá věc by se vyráběla desítky let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Na to, aby se baterie dala vyrábět v dost velkým objemu, aby byly znát úspory z rozsahu, ti stačí stejná baterka napříč platformou. Třeba stejnej formát baterek budeš mít napříč celou MEB, kterou bude používat pro většinu svých aut VW, Škoda, Seat, Cupra, Audi, pro nějaký auta navíc Ford. Taktéž stejnou platformu pro středně velký auta bude mít celej Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Dodge, Ram, ve spolupráci s nima by to měli používat i Jaguar a Land Rover). Dtto Hyundai/Kia, platformu Toyoty si taky určitě někdo půjčí...

    Ve výsledku budeš mít pár formátů baterek napříč celým autoprůmyslem, ale nebudeš mít nikdy jednu. To by dávalo smysl jen kvůli těm výměnám, který nejspíš nenastanou. A zase by to nedávalo smysl kvůli tomu, že bys musel mít kompatibilní palubní systémy, chlazení a milion dalších věcí.

    Navíc rozměry baterky budou určující k stavbě celýho auta, výrobci nebudou chtít sdílet úplný základ svých aut.

    Je to stejný jako by dneska bylo efektivnější, kdyby se na celým světě vyráběl jeden dvoulitr turbo, jeden tříválec turbo patnáctistovka a jeden třílitr šestiválec turbo, což by se dalo udělat modulárně. Místo toho má každej výrobce/koncern svoje vlastní skoro stejný motory...
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    NIGHTHUNTER: Dneska se pani, ktera privezla rohlikovej nakup stalo, ze ji nesel otevrit bok auta, odkud mela dorucit nakup. Tak na to ve vysledku volala technika... mozna uz se jednalo o ten moderni, cinskej stroj...
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Já si všimnul vedlejšího článku:
    Rohlík.cz vsadil na elektrododávky z Číny. Buduje největší flotilu v Česku | E15.cz
    https://www.e15.cz/byznys/rohlik-cz-vsadil-na-elektrododavky-z-ciny-buduje-nejvetsi-flotilu-v-cesku-1385673

    Na jednu stranu asi proč ne - papírové parametry dobré (otázka co realita), vzhledově asi OK, v Evropě asi nic podobného aktuálně nesežene...
    na druhou stranu - čínská auta v každodenním městském provozu? co servis při nehodách?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tak teď jsem zvědavý, co udělá to hejno supů, co se vždycky sesype na bobashe. Mám si jít pro popcorn?
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Nebude, stlačí to cenu dolů a zrychlí vývoj. A taky to umožní ty auta mnohem déle používat. Protože hodně z nich dojezdí jen díky tomu že baterie úplně odejde a nová nebude mít smysl, protože nesmysl cena.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já hlavně nerozumím, jak ses dostal od mého hodnocení Ioniq 5 k Microsoftu.

    Já říkal, že to má blbej podvozek, ne že to nebude úspěšný nebo nebude úspěšný Hyundai.

    A už vůbec nerozumím tvoji fixaci na unifikované baterek. To se samozřejmě stane v rámci výrobců (nebo jejich aliancí používajících stejnou platformu), ale napříč znackama je to velmi nepravděpodobné. A hlavně to bude jedno…
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: beznadějná firma :))
    CUKI
    CUKI --- ---
    CRAZY_IVAN: Nevím kdo jsi, ale pokud řeknu, že finančně firma s mnohem větším kapitálem než ty, tak se velmi pravděpodobně neseknu.
    Největšího rozmachu (do té doby kdy jsem to nějak sledoval) se dostal v době kdy prodával ten nejděravější a nejméně funkční operační systém který, kdy spatřil světlo světa.

    Ty "okýnka" už před nimi taky vymysleli jiní Amiga později i Mac. Ale měli mnohem lepší obchodní strategii. A taky používali sice špatnou, ale univerzální platformu x86.

    To je docela zásadní informace- narážím na tu unifikovanou baterii, která má IMHO zásadní smysl.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Ano, Innogy reálně nabízí Plug & Charge ve svojí síti nabíječek už spoustu let, službu využívají hlavně firemní zákazníci s flotilou elektroaut, normálně to funguje. K používání PnC je potřeba mít jako zákazník uzavřenou smlouvu s Innogy.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: prosím tě jen dotaz, kde je teď Microsoft?
    CAL
    CAL --- ---
    NIGHTHUNTER: :-D :-D :-D jsem se nachytal. A to jsem si všimnul toho nesmyslného srovnání s Teslou Y a stejně to nedocvaklo :-D.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    CAL: drobná technická - těch 48 kWh udává na 100 mil, takže asi 30 kWh/100 km... a jestli se za reálných 23 kWh/100 km jezdí s Enyaqem (BOBASH,TADEK) tak to na větší a o 700 kg těžší truck není špatné ;-)
    CAL
    CAL --- ---
    Jak jste tady před nedávnem řešili tu spotřebu, tak mě pobavila hodnota 48kwh u Rivianu R1T v Edmunds recenzi https://youtu.be/CqR-a2nqXdg?t=1120. Dřív jsem nikde tuhle hodnotu neviděl, jen dojezd, kterej byl slušnej, tak jsem to neřešil. Jak jsem zklamanej z ID BUZZ, tak jsem začal koukat po něčem zábavnějším a Rivian bych koupil hned, i za ty peníze, ale na rozdíl od BUZZ už je to asi mimo moje možnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo a jak by to v ideálním případě mělo být – v ideálním případě by s tím Ioniqem někdo najezdil ještě pár desítek až stovek tisíc kilometrů (k těm milionům co už určitě najeli) a doladil ten podvozek tak, aby fungoval.

    Neřeknu ti, co je tam přesně blbě, kdybych to dokázal na základě 400 km za volantem říct, co přesně mají udělat jinak, tak dělám za těžký peníze konzultanta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Naladění podvozku je komplex všeho, co se dá na podvozku změnit a nastavit, aby to jezdilo jak má. Je to jedna z věcí na autě, která se opravdu "ladí" a nejde spočítat.

    Typicky to zahrnuje:
    – tuhost a další vlastnosti (progresivitu pružení) pružin
    – tuhost a další vlastnosti (komprese, odskok) tlumičů
    – geometrii podvozku
    – tuhost stabilizátorů
    atd.

    To, jak tohle celý funguje dohromady, určuje, jak se auto na silnici chová. Jestli ti kolo do kanálu "zapadne" a udělá ránu která otřese celým autem, nebo jestli to jen "žuchne", protože do tý díry nenarazí plnou silou. Jestli se auto naklání v zatáčkách nebo ne. Jestli je na limitu přilnavosti přetáčivý (ujíždí ti ven ze zatáčky zadek, má tendenci jít v extrému "do hodin") nebo nedotáčivý (sune se po čumáku ven), případně jestli, jako ten Ioniq, tyhle vlastnosti nepředvídatelně střídá.

    Jestli to umí odfiltrovat nerovnosti na silnici ("nedrncá") a zároveň ale udržet kontakt se silnicí všema kolama ("neodskakuje").

    Celkově je to o tom, že potřebuješ dosáhnout toho, abys v maximu situací udržel kontakt kol s vozovkou co největší plochou (tzn. ideálně by kolo mělo zůstávat svisle k silnici) a přitom minimalizoval pohyb karoserie. V další rovině se pak snažíš o to, aby se to všechno dělo plynule atd...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam