• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Na to, aby se baterie dala vyrábět v dost velkým objemu, aby byly znát úspory z rozsahu, ti stačí stejná baterka napříč platformou. Třeba stejnej formát baterek budeš mít napříč celou MEB, kterou bude používat pro většinu svých aut VW, Škoda, Seat, Cupra, Audi, pro nějaký auta navíc Ford. Taktéž stejnou platformu pro středně velký auta bude mít celej Stellantis (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Dodge, Ram, ve spolupráci s nima by to měli používat i Jaguar a Land Rover). Dtto Hyundai/Kia, platformu Toyoty si taky určitě někdo půjčí...

    Ve výsledku budeš mít pár formátů baterek napříč celým autoprůmyslem, ale nebudeš mít nikdy jednu. To by dávalo smysl jen kvůli těm výměnám, který nejspíš nenastanou. A zase by to nedávalo smysl kvůli tomu, že bys musel mít kompatibilní palubní systémy, chlazení a milion dalších věcí.

    Navíc rozměry baterky budou určující k stavbě celýho auta, výrobci nebudou chtít sdílet úplný základ svých aut.

    Je to stejný jako by dneska bylo efektivnější, kdyby se na celým světě vyráběl jeden dvoulitr turbo, jeden tříválec turbo patnáctistovka a jeden třílitr šestiválec turbo, což by se dalo udělat modulárně. Místo toho má každej výrobce/koncern svoje vlastní skoro stejný motory...
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Nebude, stlačí to cenu dolů a zrychlí vývoj. A taky to umožní ty auta mnohem déle používat. Protože hodně z nich dojezdí jen díky tomu že baterie úplně odejde a nová nebude mít smysl, protože nesmysl cena.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já hlavně nerozumím, jak ses dostal od mého hodnocení Ioniq 5 k Microsoftu.

    Já říkal, že to má blbej podvozek, ne že to nebude úspěšný nebo nebude úspěšný Hyundai.

    A už vůbec nerozumím tvoji fixaci na unifikované baterek. To se samozřejmě stane v rámci výrobců (nebo jejich aliancí používajících stejnou platformu), ale napříč znackama je to velmi nepravděpodobné. A hlavně to bude jedno…
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: beznadějná firma :))
    CUKI
    CUKI --- ---
    CRAZY_IVAN: Nevím kdo jsi, ale pokud řeknu, že finančně firma s mnohem větším kapitálem než ty, tak se velmi pravděpodobně neseknu.
    Největšího rozmachu (do té doby kdy jsem to nějak sledoval) se dostal v době kdy prodával ten nejděravější a nejméně funkční operační systém který, kdy spatřil světlo světa.

    Ty "okýnka" už před nimi taky vymysleli jiní Amiga později i Mac. Ale měli mnohem lepší obchodní strategii. A taky používali sice špatnou, ale univerzální platformu x86.

    To je docela zásadní informace- narážím na tu unifikovanou baterii, která má IMHO zásadní smysl.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Ano, Innogy reálně nabízí Plug & Charge ve svojí síti nabíječek už spoustu let, službu využívají hlavně firemní zákazníci s flotilou elektroaut, normálně to funguje. K používání PnC je potřeba mít jako zákazník uzavřenou smlouvu s Innogy.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: prosím tě jen dotaz, kde je teď Microsoft?
    CAL
    CAL --- ---
    NIGHTHUNTER: :-D :-D :-D jsem se nachytal. A to jsem si všimnul toho nesmyslného srovnání s Teslou Y a stejně to nedocvaklo :-D.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    CAL: drobná technická - těch 48 kWh udává na 100 mil, takže asi 30 kWh/100 km... a jestli se za reálných 23 kWh/100 km jezdí s Enyaqem (BOBASH,TADEK) tak to na větší a o 700 kg těžší truck není špatné ;-)
    CAL
    CAL --- ---
    Jak jste tady před nedávnem řešili tu spotřebu, tak mě pobavila hodnota 48kwh u Rivianu R1T v Edmunds recenzi https://youtu.be/CqR-a2nqXdg?t=1120. Dřív jsem nikde tuhle hodnotu neviděl, jen dojezd, kterej byl slušnej, tak jsem to neřešil. Jak jsem zklamanej z ID BUZZ, tak jsem začal koukat po něčem zábavnějším a Rivian bych koupil hned, i za ty peníze, ale na rozdíl od BUZZ už je to asi mimo moje možnosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo a jak by to v ideálním případě mělo být – v ideálním případě by s tím Ioniqem někdo najezdil ještě pár desítek až stovek tisíc kilometrů (k těm milionům co už určitě najeli) a doladil ten podvozek tak, aby fungoval.

    Neřeknu ti, co je tam přesně blbě, kdybych to dokázal na základě 400 km za volantem říct, co přesně mají udělat jinak, tak dělám za těžký peníze konzultanta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Naladění podvozku je komplex všeho, co se dá na podvozku změnit a nastavit, aby to jezdilo jak má. Je to jedna z věcí na autě, která se opravdu "ladí" a nejde spočítat.

    Typicky to zahrnuje:
    – tuhost a další vlastnosti (progresivitu pružení) pružin
    – tuhost a další vlastnosti (komprese, odskok) tlumičů
    – geometrii podvozku
    – tuhost stabilizátorů
    atd.

    To, jak tohle celý funguje dohromady, určuje, jak se auto na silnici chová. Jestli ti kolo do kanálu "zapadne" a udělá ránu která otřese celým autem, nebo jestli to jen "žuchne", protože do tý díry nenarazí plnou silou. Jestli se auto naklání v zatáčkách nebo ne. Jestli je na limitu přilnavosti přetáčivý (ujíždí ti ven ze zatáčky zadek, má tendenci jít v extrému "do hodin") nebo nedotáčivý (sune se po čumáku ven), případně jestli, jako ten Ioniq, tyhle vlastnosti nepředvídatelně střídá.

    Jestli to umí odfiltrovat nerovnosti na silnici ("nedrncá") a zároveň ale udržet kontakt se silnicí všema kolama ("neodskakuje").

    Celkově je to o tom, že potřebuješ dosáhnout toho, abys v maximu situací udržel kontakt kol s vozovkou co největší plochou (tzn. ideálně by kolo mělo zůstávat svisle k silnici) a přitom minimalizoval pohyb karoserie. V další rovině se pak snažíš o to, aby se to všechno dělo plynule atd...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FLEGMA: Technicky to máš vysvětlený hezky.

    Nabízí někdo jinej než Ionity možnost reálně Plug&Charge používat?
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Jinak RWE a z něj vzniklá Innogy umí ISO 15118 v celém ekosystému (nabíječky i CSM backend platforma end to end) víc než 10 let, dokonce si na to museli vyvinout proprietární protokol LG2WAN pro komunikaci nabíječek a backendem a zakomponovat do něj podporu ISO 15118, protože v té době byl OCPP protokol ještě v plenkách. V roce 2018 standard implementoval Hubject (největší evropský roaming hub) a díky tomu si můžou i menší CPO dovolit PnC podporovat, např. ebee zavedlo PnC v roce 2018. Problém je stejný dneska jako před deseti rokama, PnC podporuje málo aut, ale situace se zlepšuje. Tady trochu historie:


    Tady trochu historie:

    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jen jsem chtěl ukázat, že fungující výrobek není podmínkou úspěchu :-)

    Ale teď vážně co mě zajímá. Co je tam špatně a jak by to mělo být v ideálním případě.
    Nevím co si představuješ pod pojmem naladění podvozku. Těžiště nízko jasný, ale zbytek je hodně o odpružení a tlumení.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jak zelený je váš elektromobil? Záleží na zemi, kterou s ním brázdíte
    https://forbes.cz/jak-zeleny-je-vas-elektromobil-zalezi-na-zemi-kterou-s-nim-brazdite/
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: TADEK: V patek jsem si na Ipace zapnul "inteligentní denni počítadlo". Sice nevím, co je na něm inteligentního, prostě to počítá každou cestu od zapnutí po vypnutí motoru zvlášť, ale mají to tak nazvané.
    A dozvěděl jsem se docela zajímavou věc, že i v tomhle počasí a se svižnou městskou jízdou jsem schopnej jezdit za 20kw/100km, ale musí být auto vyhřáté.


    Na to, že mám dlouhodobej průměr 28 je to super číslo, ale je pravda, že tam jsou dost dálnice +krátké městské trasy, kdy se interier vyhřeje a už vystupuju...

    Usuzuju z toho, že pokud bych auto pokaždé předehříval ze zásuvky, tak jezdím za 20, což jsem myslel, že je s Ipace nereálné
    DNF
    DNF --- ---
    NIKDAS: hm, rekl bych ze proste implementacni detaily. Kdysi bylo fakt levny jezdit na CNG, mel jsem dve auta na CNG, a ze zacatku taky clovek musel mit spesl karticku k plynarnam, jinou na benzinky kde to meli ... ale po nejakejch peti sesti letech jsem nakonec vsude platil normalni kartou.

    Vlastne to tomu novymu elektru bylo tenkrat trochu podobny, nadrz mala, dojezd 400km, plnicich stanic malo. Ale kdyz to clovek mel, tak zjistil, posnazil se, a jezdil za 0.90 Kc na kilometr. Za tu trochu planovani to rozhodne stalo. Tak ted to nebude tak desne levnejsi, ale zase nebudes tolik srat na hlavu svejm detem, to je taky plus.
    FLEGMA
    FLEGMA --- ---
    BOBASH: Samozřejmě to reálně použít šlo, RWE stálo za vznikem standardu a bylo první, kdo měl ISO 15118 certifikaci. První sériově vyráběná auta podporující PnC byla např. Smart EQ four two, Opel Almera-e atd.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Ale srali, Plug and charge je podle mě o dvou věcech:
    1.sledování (když už ne přímo big brother, kdy jak a kam jezdíš, tak minimálně aby se vědělo kterou elektřinu spotřebovalo auto => daň místo spotřebky na benzín)
    2. Peníze - aby nemohla rodina mít jeden účet na 10 elektroaut a tím využívat ty slevněné tarify, ale aby si hezky na každé auto platil podle výše spotřeby.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jo, s těma technickejma jsem to řekl blbě, přímo technický jako takový to nebudou.

    Ale něco s nákladama to tuším je, plus celý nějak blbě komplikovaný. Zkusím zjistit. Každopádně kdyby to šlo takhle jednoduše, tak by se nesrali s tím, vyvíjet industry-wide Plug&Charge standard, kterej stejně pořád ještě funguje jen omezeně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam