CUKI:
Ad návratnost: Samozřejmě to máš úplně blbě.
Největší návratnost z pohledu automobilky má to, co má největší marži. A to nikdy není dodávka, protože dodávka se, jak už jsem říkal, kupuje kalkulačkou a tudíž je hrozně těžký do její ceny zapracovat slušnou marži. I když tu dodávku uděláš dražší proto, že jsi jí udělal líp vymyšlenou, praktičtější a trvanlivější (VW Transporter oproti levný konkurenci jako je Peugeot Traveller/Expert), tak velká část firem koupí tu levnější.
Druhá kategorie aut, která má minimální návratnost, jsou malý městský auta. Opět ze stejnýho důvodu. Není tam kam tu marži nacpat.
Navíc už u benzínových aut platí, že rozdíl ve vývojových a výrobních nákladech malýho a velkýho auta je mnohem menší než rozdíl v jejich ceně, takže u těch malých jsou z principu marže nejnižší.
Naopak co má marže nejvyšší jsou auta, který lidi považujou za cool. Tedy v dnešní době především SUV, ideálně pak prémiový sportovní SUV.
Když to vezmu na konkrétním příkladu, tak vyrobit VW ID.3 nestojí o moc míň než vyrobit Škodu Enyaq. Dokonce bych řekl, že při srovnatelný baterce to stojí přibližně stejně.
Ale když zkusíš lidem nabídnout za milion hatchback velikosti Golfu, tak ho vcelku logicky nechtěj. Rodinný SUV ve sportovní verzi (Sportline nebo RS) za milion a půl? Šup do fronty!
Stejně je to samozřejmě i u spalovacích aut. Aby Škodovka vydělala stejný peníze jako na jednom Kodiaqu RS, musí vyrobit třeba 10 Fabií. A aby vydělala to, co vydělá Porsche na jedný Panameře CrossTurismo Turbo S, musí těch Fabií vyrobit tak 100, možná ještě víc.