• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, elektromobil má levnější servis.

    Ale levnější servis ti za dobu životnosti rozvozový dodávky nemusí udělat 400 tisíc, dokonce ani levnější servis + úspory za palivo ti nemusí udělat tolik.

    Elektromobil se vyplácí tam, kde stojí alespoň podobně jako ekvivalentní benzínový auto (Kodiaq vs. Enyaq), ne tam, kde stojí 2x tolik.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak že to říkáš zrovna ty? Tvrdíš že elektromobily jsou bezúdržbové a nepotřebují skoro žádný servis.
    Pokud se někde splatí ta drahá baterie, tak zrovna zde. Teď zrovna koukám, že Rohlík.cz chce 400 těch kousků. To je přesně to použití. Každodenní ale podobné nájezdy. Navíc to popojíždění naftě nedělá zrovna 2x dobře a spotřeba u něj je enormní.

    KEB: A jaký je v tomto ohledu rozdíl od klasického spalováku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No hlavně je to o tom, že s musí vyplatit. Dodávku za milion místo dodávky za 650 tisíc koupí jen tehdy, pokud ta dodávka za milion za svoji životnost ušetří znatelně víc než 350 tisíc...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: cuki si evidentně neuvědomuje kdo a na co, si kupuje dodávku. To je na práci ne na mazlení. Musí to být levný, aby tě nesralo, že sis to odřel, zaprasil, promáčknul atd. A taky lakomci šéfové nebudou rozmazlovat zaměstnance píčovinama, protože se k tomu zaměstnanec bude chovat jako k traktoru :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Mě právě zaujalo to Maxus eDeliver 3 a e Ducato.
    To první je menší kategorie a mělo by mít úžasnou spotřebu a to druhé, sic na platformě spalováku má mít podle specifikace paralelně řazené články. Tedy velice snadno půjde udělat řešení o jakém pořád mluvím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Neprodávaj se žádný, co by stály za řeč.

    eCrafter stojí milion a půl a má reálnej dojezd tak 120 kilometrů. Berlingo je na tom s dojezdem podobně a stojí taky nějakej nesmysl, Kangoo snad ještě horší. Jediná NV200 se blíží použitelnosti.

    Všechno jsou to věci na úrovni třeba eGolfu nebo prvního Leafu, prostě první pseudogenerace elektromobilů.

    Dodávky postavený na základě technologie, kterou dneska začínají používat osobní elektromobily, tu budou v horizontu 1-3 let.

    Což samozřejmě znamená, že už existujou, jsou navržený, do značný míry otestovaný, ale v plánu toho, co se má vyrábět, jsou prostě pozdějc.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: já vam nechci moc zasahovat do tohodle 1 2 1 flejmíku, ale elektrický dodávky se snad normálně prodávaj i tady ne?


    Best electric vans 2021 | What Car?
    https://www.whatcar.com/news/best-electric-vans-2021/n21136
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo, Číňani sekají svoje low-cost elektrický auta jako Baťa cvičky, v tomhle jsou napřed. Ale v tom udělat to auto pořádný jsou pozadu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No a nejsou proto, že se první dělaj SUV.

    VW bude mít dodávku příští rok. PSA už má elektrický dodávky v předprodeji, ale dělali to z normálních aut, takže bude problém s parametrama a hlavně opět mělo přednost to, na čem vydělaj.

    A proč bude ze začátku problém vydělávat na elektrickejch dodávkách? Kvůli tomuhle:

    https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky-uv/Cenik_Citroen_JUMPY_Furgon.pdf?_ga=2.236536643.330326599.1639418346-481046913.1639418346
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Maxus eDeliver 3
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: ale oni jsou, a dokonce je po nich velká poptávka. Jen je musíme tlačit z Číny protože je tu v dostatečném množství zatím nikdo nevyrábí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, ale divil ses tady, proč nikdo nedělá elektrickou dodávku. Tak jsem ti to vysvětlil. Elektrický dodávky budou, ale za pár let.

    Když víš, že na nový platformě můžeš sice postavit 25 modelů, ale v prvním roce jen jeden, tak si vybereš ten, na kterým nejvíc vyděláš. Což dodávka není. Takže první uděláš rodinný SUV, pak další rodinný SUV co je třeba menší, pak třeba sedan, pak uděláš velkej hatchbac, a pak uděláš stylový MPV co může mít dodávkovou verzi.

    V případě VW to bude ID.Buzz, kterej jde na trh příští rok a bude mít i zaplechovanou verzi. Ale to bude furt taková "fancy dodávka", protože na normální elektrickou dodávku zatím není trh.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: No ale já víceméně netvrdím nic jiného.
    Beru segment dodávky (užitkové) za podobnou kategorii jako vozy pro praktické použití.

    Je jasné, že člověk co si koupí Porsche, nebo Ferrari (či elektrickou Teslu za 3M) asi nekupuje auto protože je praktické, ale pro lepší image a je mu buřt co to stojí, často naopak potřebuje aby to mělo co nejdražší cenovku.

    Ale pokud se bavíme o tom že v tom máme jezdit všichni tak v té době už musíš řešit úplně jiné aspekty. A to jsou ty o kterých píšu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ještě to zjednoduším, abys to pochopil.

    Když by dneska někdo udělal elektrickej Peugeot Expert nebo VW Transporter, tak místo 650 resp. 770 tisíc s DPH v základu bude každej z nich stát tak 1,2 - 1,6 milionu.

    Firma si spočítá, že se jí to nevyplatí, protože návratnost oproti dieselu je delší než životnost toho auta.

    Drahý auto s vysokou marží (nebo aspoň relativně drahý) se dá prodat někomu, kdo to elektro prostě chce, nebo kdo ocení jeho výhody mimo návratnost, a navíc v tom dražším autě je větší prostor "schovat" cenu baterky.

    To byla největší revoluce ze strany Tesly. Nepřišli ani tak s převratnou technologií, ale s převratným nápadem, že nebudou cpát elektriku do malýho auta do města, kde by dávala logickej smysl na první pohled, ale naprosto nulovej finančně (skoro nikdo si nekoupí městský auto za milion když může mít stejně dobrý benzínový za čtvrt milionu), ale do drahýho auta, kde se "ztratí".

    Proto je logický, že se na elektriku nejdřív dělají prémiový SUV a ne pracovní dodávky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tobě to očividně jasný není, když máš pocit, že nejvíc se vydělává na pracovních dodávkách a levných autech.

    Automobilky žijou z drahých aut, bez nich by ty levný (ať už pracovní dodávka nebo Toyota Yaris) nešly ani vyrábět.

    Technologii v tý dodávce nebo Yarisu nejdřív musel někdo zaplatit v Mercedesu S-klasse, pak v Toyotě Camry nebo Volkswagenu Multivan, a až potom se dostala do těch levných krámů.

    A proto se taky dostane elektrickej pohon do dodávek až časem, protože jako každá nová technologie jde nejdřív do aut s vysokou marží.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Asi třikrát jsem ti tady linkoval svůj vlastní článek, když ses zoufale snažil spočítat spotřebu nabíječek a vycházely ti kraviny.

    Ale abys to neměl složitý, tak tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A tady:
    Články autora: Vojtěch Dobeš | Peníze.cz
    https://www.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes

    A dřívější taky tady:
    Vojta Dobeš | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/vypis/user-bobash/2/

    Papírovej Finmag, ani Autocar, TopGear a Speed ti bohužel nenalinkuju.

    Jo a ještě tady:
    Vojta Dobeš, Author at The Truth About Cars
    https://www.thetruthaboutcars.com/author/bobash440/
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH:
    jinak tedy: "Některý data se i zhruba vědí – třeba na autě jako je Fabia v základu jsou marže v řádu jednotek procent. Porsche má průměrnou marži v desítkách procent, na věcech jako 911 Turbo klidně třeba 60 %."
    To snad nemyslíš vážně cpát to sem jako argument. To je snad každému jasné.

    A stejně tak jako je důležitý luxus pro rozvoj, tak stejně důležité jsou ty masy, proto aby s každého auta nemusel být nutně Rolls-Royce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Budou to mít dobře spočítaný, ale to počítání bude na podobným principu jako u operativního leasingu.

    Tedy jako alternativa pro člověka, který kupuje co 2-5 let nový auto, to bude velmi zajímavý. Pro kupce ojetin nebo pro lidi, co si nechávají auta (nebo baterky) delší dobu nesmyslný, případně úplně nedostupný.

    A to je problém i pro první majitele, byť u různých aut různě. U BMW X5 ti tolik nevadí, že po 5 letech nebude mít žádnou hodnotu, protože jí nemá ani dneska, resp. ztratí třeba 70%.

    U něčeho jako je Enyaq ti to bude vadit docela dost.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Děláš jak kdyby baterka po dvou letech měla mít -30% kapacity. Budou to mít dobře spočítaný.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Povíme si za 10-15let :-) Doteď to jsou od kohokoliv z nás jen hovna. Až čas ukáže, co mělo a nemělo smysl.


    BOBASH: Hodnotit dnes nějakou možnost, jejíž čas ještě zdaleka nepřišel, na základě nějakého pokusu. To je u mě zoufalost ale ne fakt.

    BTW kde najdu tvé výtvory ať si mohu udělat názor? -nemyšleno nijak pejorativně jen novinařina je trochu široký pojem.

    Pokud někdo nakoupí 500 aut, tak ta marže bude nižší a pořád je to terno než řešit po jednotlivcích. Navíc ušetříš na prodeji.

    FEDAJKIN: No hlavně s tím s autem které máš 99%času jen na jízdu 30km do práce, máš možnost dojet taky někam dál. I kdyby to bylo za příplatek, tak furt lepší než si půjčovat cizí auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam