• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: To je jasný, mě šlo konkrétně o ten Rohlík. Když kupujou fleet EVček z číny, tak rovnou do těch kontejnerů mohli hodit i ty solární panely (nadsázka). Vždyť to by se jim muselo vyplatit prakticky ihned, ne?

    Nebo si to šetří na další tiskovou zprávu po novym roce :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: no tak to musíš taky brát tak že celkem je v ČR asi 5-10 tisíc elektromobilů, tak nemůžeš očekávat parkoviště pokrytá solárama s nabíječkama. Až jich bude milion tak už třeba jo. A až jich bude 6M tak takovejch parkovišť bude většina
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: Tuhle jsme to řešili v práci, že jako první krok dobrý, elektrifikace a tak, ale nikde jsem neviděl, že by třeba parkoviště pro ty dodávky bylo zastřešený solárama (nebo celý sklad ideálně). Tak nevim, jestli jim tu ekologii úplně věřím.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nepřijde mi že čínský auta maj lepší spotřebu. Dokonce tam se taky s elektroautama začíná od těch dražších, s výjimkou toho mini wuling nevímco
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Kolik lidí má auto jako člena rodiny? Jasný na své auto nedám dopustit, ale pro jeho spolehlivost a praktičnost. Což se o Tesle zatím říct zrovna 2x nedá.


    BOBASH: Zrovna ten kodiak podle mě není moc dobrý příklad, Protože na tomhle tanku po botoxu je super hlavně to že to nežere až tak tragicky moc Za což vděčí něčemu co tam v jeho elektrické verzi mít nebudeš.

    tedy ideálnější by v tom tvém výpočtu nějakej Bentley Bentayga, kterej pod 15 nejde a navíc to auto není za hubičku


    JIMIQ: Ta spotřeba je právě zajímavá, tady ji tuším testovali jen prázdnou ale i tak. Mě přijde že ty auta co se tu dneska prodávají, prostě moc spotřebu neřeší. Ona nejde s vývojem dolů, ale naopak. A v tom nás ta Čína prostě jednou klidně převálcuje.
    stejně tak jako tím že tam nebude tolik zbytečností co se může kdykoliv podělat. A bohužel ani zde už to není takové.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ale vždyť o to jde. Přesně o tom píšu proč zrovna ty dodávky mají smysl.
    Malé ale časté nájezdy. To je přesně ten ideální segment.
    A na rozdíl od té druhé nejčastější ideální situace (auto na každodenní dojíždění do práce), zde nehrozí že by bylo potřeba s tím jet třeba na dovolenou.
    Další fakt je že elektromobil je prostě nejdůležitější ve městě, kde se nafta prostě vůbec nehodí. A na dost nakupujících to má příznivý vliv.

    Zatímco když si koupíš tu Teslu za tři míče s dojezdem 800+km, tak většinou nenajezdí ani zlomek. Nikdo ji nepotřebuje protože potřebuje takový dojezd, ale jen aby udělal na okolí dojem a nebo si kompenzoval své nízké sebevědomí a malého pindíka. Jé za to bude zase mínusů :-D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ta dodávka co kupuje rohlík je dost specifická mi přijde

    TEST: Elektrododávka Maxus e DELIVER 3 – tři palety se spotřebou malého auta
    https://www.hybrid.cz/test-elektrododavka-maxus-e-deliver-3-tri-palety-se-spotrebou-maleho-auta/

    52kWh baterka, spotřeba 13,9kWh/100km (??? tohle je hodně podezřelé, ale jestli to je posunování po městě průměrnou rychlostí 25km/h, tak možná), 850 tisíc bez DPH. Plus asi nějaká množstevní sleva, plus dotace pro podnikatele

    a Rohlík používá hlavně posunování po 50km a menších trasách, ze skladu k zákazníkovi a při jednom těch zákazníků vezme třeba 30-50
    KEB
    KEB --- ---
    CUKI: spalovák si kupuješ ty sám. Chceš ho mít podle sebe pro sebe. Dodávku třeba pro ppl kupuje majitel firmy aby splnila, co má a hotovo. Cokoliv navíc je mrhání JEHO penezma. Je to spotřební zboží ne člen rodiny. No a pokud si ji kupuje živnostník, tak je to traktor a ne miláček.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, elektromobil má levnější servis.

    Ale levnější servis ti za dobu životnosti rozvozový dodávky nemusí udělat 400 tisíc, dokonce ani levnější servis + úspory za palivo ti nemusí udělat tolik.

    Elektromobil se vyplácí tam, kde stojí alespoň podobně jako ekvivalentní benzínový auto (Kodiaq vs. Enyaq), ne tam, kde stojí 2x tolik.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak že to říkáš zrovna ty? Tvrdíš že elektromobily jsou bezúdržbové a nepotřebují skoro žádný servis.
    Pokud se někde splatí ta drahá baterie, tak zrovna zde. Teď zrovna koukám, že Rohlík.cz chce 400 těch kousků. To je přesně to použití. Každodenní ale podobné nájezdy. Navíc to popojíždění naftě nedělá zrovna 2x dobře a spotřeba u něj je enormní.

    KEB: A jaký je v tomto ohledu rozdíl od klasického spalováku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No hlavně je to o tom, že s musí vyplatit. Dodávku za milion místo dodávky za 650 tisíc koupí jen tehdy, pokud ta dodávka za milion za svoji životnost ušetří znatelně víc než 350 tisíc...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: cuki si evidentně neuvědomuje kdo a na co, si kupuje dodávku. To je na práci ne na mazlení. Musí to být levný, aby tě nesralo, že sis to odřel, zaprasil, promáčknul atd. A taky lakomci šéfové nebudou rozmazlovat zaměstnance píčovinama, protože se k tomu zaměstnanec bude chovat jako k traktoru :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Mě právě zaujalo to Maxus eDeliver 3 a e Ducato.
    To první je menší kategorie a mělo by mít úžasnou spotřebu a to druhé, sic na platformě spalováku má mít podle specifikace paralelně řazené články. Tedy velice snadno půjde udělat řešení o jakém pořád mluvím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Neprodávaj se žádný, co by stály za řeč.

    eCrafter stojí milion a půl a má reálnej dojezd tak 120 kilometrů. Berlingo je na tom s dojezdem podobně a stojí taky nějakej nesmysl, Kangoo snad ještě horší. Jediná NV200 se blíží použitelnosti.

    Všechno jsou to věci na úrovni třeba eGolfu nebo prvního Leafu, prostě první pseudogenerace elektromobilů.

    Dodávky postavený na základě technologie, kterou dneska začínají používat osobní elektromobily, tu budou v horizontu 1-3 let.

    Což samozřejmě znamená, že už existujou, jsou navržený, do značný míry otestovaný, ale v plánu toho, co se má vyrábět, jsou prostě pozdějc.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: já vam nechci moc zasahovat do tohodle 1 2 1 flejmíku, ale elektrický dodávky se snad normálně prodávaj i tady ne?


    Best electric vans 2021 | What Car?
    https://www.whatcar.com/news/best-electric-vans-2021/n21136
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo, Číňani sekají svoje low-cost elektrický auta jako Baťa cvičky, v tomhle jsou napřed. Ale v tom udělat to auto pořádný jsou pozadu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No a nejsou proto, že se první dělaj SUV.

    VW bude mít dodávku příští rok. PSA už má elektrický dodávky v předprodeji, ale dělali to z normálních aut, takže bude problém s parametrama a hlavně opět mělo přednost to, na čem vydělaj.

    A proč bude ze začátku problém vydělávat na elektrickejch dodávkách? Kvůli tomuhle:

    https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky-uv/Cenik_Citroen_JUMPY_Furgon.pdf?_ga=2.236536643.330326599.1639418346-481046913.1639418346
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Maxus eDeliver 3
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: ale oni jsou, a dokonce je po nich velká poptávka. Jen je musíme tlačit z Číny protože je tu v dostatečném množství zatím nikdo nevyrábí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, ale divil ses tady, proč nikdo nedělá elektrickou dodávku. Tak jsem ti to vysvětlil. Elektrický dodávky budou, ale za pár let.

    Když víš, že na nový platformě můžeš sice postavit 25 modelů, ale v prvním roce jen jeden, tak si vybereš ten, na kterým nejvíc vyděláš. Což dodávka není. Takže první uděláš rodinný SUV, pak další rodinný SUV co je třeba menší, pak třeba sedan, pak uděláš velkej hatchbac, a pak uděláš stylový MPV co může mít dodávkovou verzi.

    V případě VW to bude ID.Buzz, kterej jde na trh příští rok a bude mít i zaplechovanou verzi. Ale to bude furt taková "fancy dodávka", protože na normální elektrickou dodávku zatím není trh.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: No ale já víceméně netvrdím nic jiného.
    Beru segment dodávky (užitkové) za podobnou kategorii jako vozy pro praktické použití.

    Je jasné, že člověk co si koupí Porsche, nebo Ferrari (či elektrickou Teslu za 3M) asi nekupuje auto protože je praktické, ale pro lepší image a je mu buřt co to stojí, často naopak potřebuje aby to mělo co nejdražší cenovku.

    Ale pokud se bavíme o tom že v tom máme jezdit všichni tak v té době už musíš řešit úplně jiné aspekty. A to jsou ty o kterých píšu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam