• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Jo to mě nenapadlo, pak by to nějaký smysl mělo. nabíjet malou baterii a vždycky když přijede auto to do něj docpat co se dá. Pokud to jsou nějaké haly na okraji Prahy tak by to dvojnásob smysl poslat na střechu. Zásadní je kolik jich je a kde vlastně jsou.
    Cokoliv na druhém konci D1 musí mít vlastní sklad, kam to putuje z důvodu času asi vlakem :-D
    ICS
    ICS --- ---
    Moje zkušenosti jsou teda z Košíku (a pár let nazpět), ale nemyslím si, že fungují zásadně jinak.

    Last mile je tu jako terminus technicus, reálně je to pár (desítek) km. Jak Rohlík, tak Košík mají hlavní sklad na krajích Prahy, a ta malá auta jim čekají na to, až jim logistický modul řekne, že mají vyrazit. Takže reálně tam můžou čekat pár desítek minut s klidem. Což je čas za kterej si tam docpeš zase něco okolo 100 km dojezdu. Na rozdíl třeba od Geis a podobných firem, kde prostě ráno nabereš a jedeš kolečko.

    Ale přiznám se, že nevím jak je to meziskladama, pohyboval jsem se tam, když se expanze do regionů teprve začínala řešit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba my vs. Čína:

    1) Čína nepoužívá metodiku WLTP, ale něco podobnýho starší NEDC nebo snad přímo tu. Ta je míň realistická a má výrazně optimističtější výsledky. Čínský udávaný spotřeby a dojezdy jsou ještě větší nesmysl než WLTP.

    2) Na evropským trhu se elektromobily přesouvají z kategorie "hračka pro environmentální šílence a early adoptery" do kategorie "normální auto v kategorii 1M+" (levnější elektromobily jsou stále nesmyslně drahý, jak ukazuje příklad Peugeotu e208 za 900 tisíc). Takže se prostě zvětšujou a jejich parametry se přizpůsobujou tomu, aby dokázaly nahradit spalovací auta, který si lidi v tý kategorii kupujou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Dodávky budou mít smysl, ale teď mají větší smysl SUV.

    Nevím, co je na tom tak těžký pochopit.

    Automobilka vyvine technologii pro elektrický auta, vyvine nebo koupí baterky, motory, vyvine platformu. Naplánuje postupný zavádění elektrickejch aut.

    Připraví si plán na třeba 30 různých modelů na tý platformě.

    Zároveň ale ví, že finalizace vývoje, homologace (ta samotná trvá měsíce, spíš roky) a náběh výroby zaberou čas a nedá se na trh uvádět 30 modelů zároveň.

    Proto začne uvádět modely na trh od těch potenciálně nejvíc profitabilních, tedy těch, kterých se prodá hodně za hodně peněz. A postupně půjde k těm co mají nižší marže nebo nižší prodeje.

    Takže teď všichni začali elektriku s rodinnýma SUV, protože to dává jako první elektromobil značky největší smysl.

    To neznamená, že je nenapadlo udělat dodávku. Dokonce to ani neznamená, že NEUDĚLALI dodávku.

    Vývoj auta trvá roky, cokoliv, co se dnes představuje jako žhavá novinka, už v přibližně finální podobě existuje několik let. Takže existuje taky spousta dodávek od "tradičních výrobců". Jen se ještě nedostaly na trh.

    Auto není mobil, kterej můžeš vrhnout na trh za pár měsíců.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Aha, no nemám představu jak to chodí. To jako rozveze jedním autem 5-10 nákupů pak se vrátí a hodinu tam vegetuje?
    Já bych i tak čekal že ta "přestávka" není ani 5minut. Vezme další zboží a jede rozvážet.

    Gesto? Možná otázka kde vlastně sídlí. Pokud je to opravdu last mile, těch těch stanovišť bude asi fůra, Měl jsem dojem že většinu rozvážej z Prahy. Výhoda skladu. Ale pokud v Berouně mají třeba další mezi skad, pak by ty čísla vypadali asi jinak.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Ty auta jim nejezdí tak, že ráno vyrazí a večer se vrátí. Je to last mile, takže se tam točí furt a furt a furt. Nabíjí kontinuálně celý den. Ono samozřejmě by to nic moc za efekt nemělo. Hlavně v porovnání s tím, kolik energie vypálí ten sklad jako takový, ale bylo by to celkem příjemný gesto.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No hlavně pokud se bavíme o tom že v Praze bude minimálně polovina těch aut To máš Přes 10MWh v bateriích. To znamená reálně třeba tak 8MWh tam dostat přes noc. Když už pominu fakt že oni přijedou večer do garáže a ráno zase vyjedou tak nemám páru na co by tam ten solár vůbec byl a kolik by jich bylo potřeba.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jako jo, byl by to logický krok, ale asi v tom bude něco o čem my nevíme :) třeba je parkoviště pronajaté (nejspíš určitě) a majitel byl proti. Nebo památková zóna :D

    ale jinak ty solární firmy jsou teď zasekané na půlroku dopředu
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: To je jasný, mě šlo konkrétně o ten Rohlík. Když kupujou fleet EVček z číny, tak rovnou do těch kontejnerů mohli hodit i ty solární panely (nadsázka). Vždyť to by se jim muselo vyplatit prakticky ihned, ne?

    Nebo si to šetří na další tiskovou zprávu po novym roce :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    rohlík příští rok koupí 400 elektrododávek. A to máš na celou ČR, při 73 okresech to je 6 aut na okres... Ok v Praze jich třeba bude 50, tak tam možná výhledově parkáč se solární střechou udělaj. Ale když máš 2022 obří investici na auta, tak už ti nezbyde na to zastřešení a panely. Po pár letech odpisů (nevím, 3-4), se podívaj a zjistěj - hele, dáváme za tu elektřinu docela dost peněz a máme v Praze už stovku dodávek, tak udělejme tu střechu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: no tak to musíš taky brát tak že celkem je v ČR asi 5-10 tisíc elektromobilů, tak nemůžeš očekávat parkoviště pokrytá solárama s nabíječkama. Až jich bude milion tak už třeba jo. A až jich bude 6M tak takovejch parkovišť bude většina
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: Tuhle jsme to řešili v práci, že jako první krok dobrý, elektrifikace a tak, ale nikde jsem neviděl, že by třeba parkoviště pro ty dodávky bylo zastřešený solárama (nebo celý sklad ideálně). Tak nevim, jestli jim tu ekologii úplně věřím.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nepřijde mi že čínský auta maj lepší spotřebu. Dokonce tam se taky s elektroautama začíná od těch dražších, s výjimkou toho mini wuling nevímco
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Kolik lidí má auto jako člena rodiny? Jasný na své auto nedám dopustit, ale pro jeho spolehlivost a praktičnost. Což se o Tesle zatím říct zrovna 2x nedá.


    BOBASH: Zrovna ten kodiak podle mě není moc dobrý příklad, Protože na tomhle tanku po botoxu je super hlavně to že to nežere až tak tragicky moc Za což vděčí něčemu co tam v jeho elektrické verzi mít nebudeš.

    tedy ideálnější by v tom tvém výpočtu nějakej Bentley Bentayga, kterej pod 15 nejde a navíc to auto není za hubičku


    JIMIQ: Ta spotřeba je právě zajímavá, tady ji tuším testovali jen prázdnou ale i tak. Mě přijde že ty auta co se tu dneska prodávají, prostě moc spotřebu neřeší. Ona nejde s vývojem dolů, ale naopak. A v tom nás ta Čína prostě jednou klidně převálcuje.
    stejně tak jako tím že tam nebude tolik zbytečností co se může kdykoliv podělat. A bohužel ani zde už to není takové.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ale vždyť o to jde. Přesně o tom píšu proč zrovna ty dodávky mají smysl.
    Malé ale časté nájezdy. To je přesně ten ideální segment.
    A na rozdíl od té druhé nejčastější ideální situace (auto na každodenní dojíždění do práce), zde nehrozí že by bylo potřeba s tím jet třeba na dovolenou.
    Další fakt je že elektromobil je prostě nejdůležitější ve městě, kde se nafta prostě vůbec nehodí. A na dost nakupujících to má příznivý vliv.

    Zatímco když si koupíš tu Teslu za tři míče s dojezdem 800+km, tak většinou nenajezdí ani zlomek. Nikdo ji nepotřebuje protože potřebuje takový dojezd, ale jen aby udělal na okolí dojem a nebo si kompenzoval své nízké sebevědomí a malého pindíka. Jé za to bude zase mínusů :-D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ta dodávka co kupuje rohlík je dost specifická mi přijde

    TEST: Elektrododávka Maxus e DELIVER 3 – tři palety se spotřebou malého auta
    https://www.hybrid.cz/test-elektrododavka-maxus-e-deliver-3-tri-palety-se-spotrebou-maleho-auta/

    52kWh baterka, spotřeba 13,9kWh/100km (??? tohle je hodně podezřelé, ale jestli to je posunování po městě průměrnou rychlostí 25km/h, tak možná), 850 tisíc bez DPH. Plus asi nějaká množstevní sleva, plus dotace pro podnikatele

    a Rohlík používá hlavně posunování po 50km a menších trasách, ze skladu k zákazníkovi a při jednom těch zákazníků vezme třeba 30-50
    KEB
    KEB --- ---
    CUKI: spalovák si kupuješ ty sám. Chceš ho mít podle sebe pro sebe. Dodávku třeba pro ppl kupuje majitel firmy aby splnila, co má a hotovo. Cokoliv navíc je mrhání JEHO penezma. Je to spotřební zboží ne člen rodiny. No a pokud si ji kupuje živnostník, tak je to traktor a ne miláček.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, elektromobil má levnější servis.

    Ale levnější servis ti za dobu životnosti rozvozový dodávky nemusí udělat 400 tisíc, dokonce ani levnější servis + úspory za palivo ti nemusí udělat tolik.

    Elektromobil se vyplácí tam, kde stojí alespoň podobně jako ekvivalentní benzínový auto (Kodiaq vs. Enyaq), ne tam, kde stojí 2x tolik.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak že to říkáš zrovna ty? Tvrdíš že elektromobily jsou bezúdržbové a nepotřebují skoro žádný servis.
    Pokud se někde splatí ta drahá baterie, tak zrovna zde. Teď zrovna koukám, že Rohlík.cz chce 400 těch kousků. To je přesně to použití. Každodenní ale podobné nájezdy. Navíc to popojíždění naftě nedělá zrovna 2x dobře a spotřeba u něj je enormní.

    KEB: A jaký je v tomto ohledu rozdíl od klasického spalováku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No hlavně je to o tom, že s musí vyplatit. Dodávku za milion místo dodávky za 650 tisíc koupí jen tehdy, pokud ta dodávka za milion za svoji životnost ušetří znatelně víc než 350 tisíc...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam