• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Rád sleduju různé přestavby. Škoda že u nás na tyhle přestavby ze starých pekáčů na elauta. Nikdy nebude legislativa.
    Tohle:
    200kwh baterie, dojezd cca 300miles, 0-60mph 5.5sec

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI: :-(
    CUKI
    CUKI --- ---
    CRAZY_IVAN: ...do kterého půjde variabilně přidávat baterie pro prodloužení dojezdu.
    Proč jen ty auta jsou tak hnusné? :-(
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Toyota představuje elektrickou budoucnost. Do vývoje vrazí 800 miliard - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/toyota-elektromobil-investice-800-miliard-subaru-lexus.A211214_103202_automoto_fdv
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To snad umí i osobní auta nebo ne?

    BOBASH: Jak do dubu :-)
    KEB
    KEB --- ---
    Pro cukiho

    Volvo testuje elektrické tahače v extrémních mrazech
    https://www.hybrid.cz/volvo-testuje-elektricke-tahace-v-extremnich-mrazech/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Elektrika už ve spoustě segmentů dává ekonomický smysl.

    Koupit si Porsche Taycan je levnější než koupit si Porsche Panamera, a jako bonus máš (výrazně) levnější provoz.

    Škoda Enyaq vychází v celkových nákladech levnějc než Škoda Kodiaq.

    Akorát prostě čím levnější, resp. o přidanou hodnotu očesanější auto, tím později to bude dávat smysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Já jen tvrdím že přichází ta doba,že je tu konečně segment, kde elektrika konečně dává ekonomický smysl. A důkazu je tu víc než dost. Svým způsobem to mezi řádky přiznává i Bobash, jen to vždy zaobalí do nějaké divokosti.

    Na druhou stranu sotva přišla ta správná doba tak se rapidně zdražila elektrická energie. Uvidíme co to udělá. Dneska mi přišla konečně faktura z ČEZu další rok je cca +60%. Což by mě tedy vůbec netrápilo, ale co mě trápí jsou ty šílený tarify. ve většině případů ti je jedno jestli jedeš v NT nebo VT. Ještě mnohem víc se ty tarify přiblížily. 3,9 nebo 4Kč To jako vážně?

    Změna tarifového režimu a způsobu měření, která dřív nebo později musí nastat, bude pro ty možnosti elektromobility velmi zásadní.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Rohlik ma afaik na Prahu dva sklady, stava se nam ze neco jde objednat do rohlikpointu v Libni a ne k nam a obracene.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Tak u rozvážkových Citigo už to očividně docela vychází, soudě podle toho, kolik jich jezdí. Ale tam je taky ten rozdíl o dost jinej.

    Ono i u těch dodávek už to přichází. I ten eCrafter se TEORETICKY může vyplatit, ale je to relativně malej segment trhu.

    Ale jakmile začnou reálně vyrábět Citroen e-Jumpy a Peugeot e-Expert, tak to bude dost změna, i když zatím je to furt docela drahý a musí to najet fakt hodně, aby se to vyplácelo.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ten poslední odstavec je přesně ten důvod, proč u nás všechny rozvážkové citiga jezdí na plyn. Může za nimi cuki dojít, ať si koupí Citigo nebo ekvivalent na elektriku.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    doba se blíží :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Jo s dětma je to těžký. Ale prostě ti to nedá a snažíš se pořád dokola. Nestačí jim něco vysvětlit jednou, ani dvakrát, nebo třikrát. Některé věci musíš opakovat třeba tisíckrát, ale nevzdáš to...jsou to děti a prostě doufáš, že si z toho něco vezmou...

    Jejda, špatný forum, ani nevím co mě to napadlo to psát sem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ale já taky nikdy netvrdil, že dodávky nebudou dávat smysl.

    Jen nedává smysl je vyrábět v roce 2021. Ostatně viz Volkswagen, kterej samozřejmě elektrickou dodávku má, akorát jí představí až příští rok a začne prodávat nevím jestli taky příští nebo přespříští. Pravděpodobně ale příští rok bude jen prémiová osobní verze, zaplechovaná dodávka bude 2023.

    Protože dokud máš omezený kapacity, vyrábíš to drahý.

    Dodávky musí počkat na economy of scale.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já to chápu v části co píšeš s tebou souhlasím a několikrát jsem ti to i napsal. Ale pak jsi začal o tom, že je to ekonomicky výhodnější a proto jsem se do tebe pustil. Proto jsem ti ukázal kategorii kde se to vyplatí nejvíce a za tím si stojím.

    Co co popisuješ ty je pouze iracionální nákup na základě toho že to chceš, že ti to u některých lidí zvýší prestiž,...
    ..nikoli to že se to vyplatí. Prostě takové posh car.

    Já ale tvrdím, že ta doba, kdy to v těch městech dává smysl přichází. A to právě u tohoto segmentu.


    BOBASH: Tak šlo pokud vím o reálný test v provozu, nikoli o katalogovou hodnotu (jakoukoli). Alespoň jsem to tak pochopil.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Jo to mě nenapadlo, pak by to nějaký smysl mělo. nabíjet malou baterii a vždycky když přijede auto to do něj docpat co se dá. Pokud to jsou nějaké haly na okraji Prahy tak by to dvojnásob smysl poslat na střechu. Zásadní je kolik jich je a kde vlastně jsou.
    Cokoliv na druhém konci D1 musí mít vlastní sklad, kam to putuje z důvodu času asi vlakem :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad "člen rodiny" – je jedno jestli tomu říkáš "člen rodiny" nebo prostě to, že si auto kupuješ i emocema (což dělá naprostá většina lidí, i když o tom obvykle neví).

    Rozdíl je prostě v tom, že u osobního auta je kupující ochoten utratit mnohem víc peněz za design, pohodlí, komfortní výbavu, výkony atp., což jsou věci, který vždycky stojí míň tam přidat než za ně pak dostaneš, ergo zvyšuješ marži.

    Proto elektrika začíná u velkých a výkonných aut se spoustou výbavy, protože dát elektromobilu větší motory, udělat v něm všechno chytrý a na elektriku a dát do něj velký displeje a udělat ho velkej a cool nestojí moc. A zákazník pak za takovej elektromobil rád zaplatí milion a půl, protože je ještě víc cool než spalovací auto za milion a půl.

    Kdežto do rozvozový dodávky nemůžeš nic přidat, protože to kupec nechce. Kupec počítá dodávku kalkulačkou. A protože naftovou si koupí za 600 tisíc a jezdí za 2,50 na killák, zatímco elektrickou si koupí za 1,2 milionu a jezdí za 1,- na kilák, tak by se mu náklady vyrovnaly zhruba za 400 000 km, což ho nezajímá, protože jí bude mít třeba 100 000 km. A ještě potřebuje mít na investice, počítat s prostojema který musí zaplatit atd.

    Chápeš?
    ICS
    ICS --- ---
    Teď jsem objevil přehlednou a ozdrojovanou tabulku, věřím, že se vám bude hodit do věčných debat o efektivitě

    ICS
    ICS --- ---
    Moje zkušenosti jsou teda z Košíku (a pár let nazpět), ale nemyslím si, že fungují zásadně jinak.

    Last mile je tu jako terminus technicus, reálně je to pár (desítek) km. Jak Rohlík, tak Košík mají hlavní sklad na krajích Prahy, a ta malá auta jim čekají na to, až jim logistický modul řekne, že mají vyrazit. Takže reálně tam můžou čekat pár desítek minut s klidem. Což je čas za kterej si tam docpeš zase něco okolo 100 km dojezdu. Na rozdíl třeba od Geis a podobných firem, kde prostě ráno nabereš a jedeš kolečko.

    Ale přiznám se, že nevím jak je to meziskladama, pohyboval jsem se tam, když se expanze do regionů teprve začínala řešit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba my vs. Čína:

    1) Čína nepoužívá metodiku WLTP, ale něco podobnýho starší NEDC nebo snad přímo tu. Ta je míň realistická a má výrazně optimističtější výsledky. Čínský udávaný spotřeby a dojezdy jsou ještě větší nesmysl než WLTP.

    2) Na evropským trhu se elektromobily přesouvají z kategorie "hračka pro environmentální šílence a early adoptery" do kategorie "normální auto v kategorii 1M+" (levnější elektromobily jsou stále nesmyslně drahý, jak ukazuje příklad Peugeotu e208 za 900 tisíc). Takže se prostě zvětšujou a jejich parametry se přizpůsobujou tomu, aby dokázaly nahradit spalovací auta, který si lidi v tý kategorii kupujou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam