• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Jo s dětma je to těžký. Ale prostě ti to nedá a snažíš se pořád dokola. Nestačí jim něco vysvětlit jednou, ani dvakrát, nebo třikrát. Některé věci musíš opakovat třeba tisíckrát, ale nevzdáš to...jsou to děti a prostě doufáš, že si z toho něco vezmou...

    Jejda, špatný forum, ani nevím co mě to napadlo to psát sem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ale já taky nikdy netvrdil, že dodávky nebudou dávat smysl.

    Jen nedává smysl je vyrábět v roce 2021. Ostatně viz Volkswagen, kterej samozřejmě elektrickou dodávku má, akorát jí představí až příští rok a začne prodávat nevím jestli taky příští nebo přespříští. Pravděpodobně ale příští rok bude jen prémiová osobní verze, zaplechovaná dodávka bude 2023.

    Protože dokud máš omezený kapacity, vyrábíš to drahý.

    Dodávky musí počkat na economy of scale.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Já to chápu v části co píšeš s tebou souhlasím a několikrát jsem ti to i napsal. Ale pak jsi začal o tom, že je to ekonomicky výhodnější a proto jsem se do tebe pustil. Proto jsem ti ukázal kategorii kde se to vyplatí nejvíce a za tím si stojím.

    Co co popisuješ ty je pouze iracionální nákup na základě toho že to chceš, že ti to u některých lidí zvýší prestiž,...
    ..nikoli to že se to vyplatí. Prostě takové posh car.

    Já ale tvrdím, že ta doba, kdy to v těch městech dává smysl přichází. A to právě u tohoto segmentu.


    BOBASH: Tak šlo pokud vím o reálný test v provozu, nikoli o katalogovou hodnotu (jakoukoli). Alespoň jsem to tak pochopil.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Jo to mě nenapadlo, pak by to nějaký smysl mělo. nabíjet malou baterii a vždycky když přijede auto to do něj docpat co se dá. Pokud to jsou nějaké haly na okraji Prahy tak by to dvojnásob smysl poslat na střechu. Zásadní je kolik jich je a kde vlastně jsou.
    Cokoliv na druhém konci D1 musí mít vlastní sklad, kam to putuje z důvodu času asi vlakem :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad "člen rodiny" – je jedno jestli tomu říkáš "člen rodiny" nebo prostě to, že si auto kupuješ i emocema (což dělá naprostá většina lidí, i když o tom obvykle neví).

    Rozdíl je prostě v tom, že u osobního auta je kupující ochoten utratit mnohem víc peněz za design, pohodlí, komfortní výbavu, výkony atp., což jsou věci, který vždycky stojí míň tam přidat než za ně pak dostaneš, ergo zvyšuješ marži.

    Proto elektrika začíná u velkých a výkonných aut se spoustou výbavy, protože dát elektromobilu větší motory, udělat v něm všechno chytrý a na elektriku a dát do něj velký displeje a udělat ho velkej a cool nestojí moc. A zákazník pak za takovej elektromobil rád zaplatí milion a půl, protože je ještě víc cool než spalovací auto za milion a půl.

    Kdežto do rozvozový dodávky nemůžeš nic přidat, protože to kupec nechce. Kupec počítá dodávku kalkulačkou. A protože naftovou si koupí za 600 tisíc a jezdí za 2,50 na killák, zatímco elektrickou si koupí za 1,2 milionu a jezdí za 1,- na kilák, tak by se mu náklady vyrovnaly zhruba za 400 000 km, což ho nezajímá, protože jí bude mít třeba 100 000 km. A ještě potřebuje mít na investice, počítat s prostojema který musí zaplatit atd.

    Chápeš?
    ICS
    ICS --- ---
    Teď jsem objevil přehlednou a ozdrojovanou tabulku, věřím, že se vám bude hodit do věčných debat o efektivitě

    ICS
    ICS --- ---
    Moje zkušenosti jsou teda z Košíku (a pár let nazpět), ale nemyslím si, že fungují zásadně jinak.

    Last mile je tu jako terminus technicus, reálně je to pár (desítek) km. Jak Rohlík, tak Košík mají hlavní sklad na krajích Prahy, a ta malá auta jim čekají na to, až jim logistický modul řekne, že mají vyrazit. Takže reálně tam můžou čekat pár desítek minut s klidem. Což je čas za kterej si tam docpeš zase něco okolo 100 km dojezdu. Na rozdíl třeba od Geis a podobných firem, kde prostě ráno nabereš a jedeš kolečko.

    Ale přiznám se, že nevím jak je to meziskladama, pohyboval jsem se tam, když se expanze do regionů teprve začínala řešit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad spotřeba my vs. Čína:

    1) Čína nepoužívá metodiku WLTP, ale něco podobnýho starší NEDC nebo snad přímo tu. Ta je míň realistická a má výrazně optimističtější výsledky. Čínský udávaný spotřeby a dojezdy jsou ještě větší nesmysl než WLTP.

    2) Na evropským trhu se elektromobily přesouvají z kategorie "hračka pro environmentální šílence a early adoptery" do kategorie "normální auto v kategorii 1M+" (levnější elektromobily jsou stále nesmyslně drahý, jak ukazuje příklad Peugeotu e208 za 900 tisíc). Takže se prostě zvětšujou a jejich parametry se přizpůsobujou tomu, aby dokázaly nahradit spalovací auta, který si lidi v tý kategorii kupujou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Dodávky budou mít smysl, ale teď mají větší smysl SUV.

    Nevím, co je na tom tak těžký pochopit.

    Automobilka vyvine technologii pro elektrický auta, vyvine nebo koupí baterky, motory, vyvine platformu. Naplánuje postupný zavádění elektrickejch aut.

    Připraví si plán na třeba 30 různých modelů na tý platformě.

    Zároveň ale ví, že finalizace vývoje, homologace (ta samotná trvá měsíce, spíš roky) a náběh výroby zaberou čas a nedá se na trh uvádět 30 modelů zároveň.

    Proto začne uvádět modely na trh od těch potenciálně nejvíc profitabilních, tedy těch, kterých se prodá hodně za hodně peněz. A postupně půjde k těm co mají nižší marže nebo nižší prodeje.

    Takže teď všichni začali elektriku s rodinnýma SUV, protože to dává jako první elektromobil značky největší smysl.

    To neznamená, že je nenapadlo udělat dodávku. Dokonce to ani neznamená, že NEUDĚLALI dodávku.

    Vývoj auta trvá roky, cokoliv, co se dnes představuje jako žhavá novinka, už v přibližně finální podobě existuje několik let. Takže existuje taky spousta dodávek od "tradičních výrobců". Jen se ještě nedostaly na trh.

    Auto není mobil, kterej můžeš vrhnout na trh za pár měsíců.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Aha, no nemám představu jak to chodí. To jako rozveze jedním autem 5-10 nákupů pak se vrátí a hodinu tam vegetuje?
    Já bych i tak čekal že ta "přestávka" není ani 5minut. Vezme další zboží a jede rozvážet.

    Gesto? Možná otázka kde vlastně sídlí. Pokud je to opravdu last mile, těch těch stanovišť bude asi fůra, Měl jsem dojem že většinu rozvážej z Prahy. Výhoda skladu. Ale pokud v Berouně mají třeba další mezi skad, pak by ty čísla vypadali asi jinak.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Ty auta jim nejezdí tak, že ráno vyrazí a večer se vrátí. Je to last mile, takže se tam točí furt a furt a furt. Nabíjí kontinuálně celý den. Ono samozřejmě by to nic moc za efekt nemělo. Hlavně v porovnání s tím, kolik energie vypálí ten sklad jako takový, ale bylo by to celkem příjemný gesto.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: No hlavně pokud se bavíme o tom že v Praze bude minimálně polovina těch aut To máš Přes 10MWh v bateriích. To znamená reálně třeba tak 8MWh tam dostat přes noc. Když už pominu fakt že oni přijedou večer do garáže a ráno zase vyjedou tak nemám páru na co by tam ten solár vůbec byl a kolik by jich bylo potřeba.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jako jo, byl by to logický krok, ale asi v tom bude něco o čem my nevíme :) třeba je parkoviště pronajaté (nejspíš určitě) a majitel byl proti. Nebo památková zóna :D

    ale jinak ty solární firmy jsou teď zasekané na půlroku dopředu
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: To je jasný, mě šlo konkrétně o ten Rohlík. Když kupujou fleet EVček z číny, tak rovnou do těch kontejnerů mohli hodit i ty solární panely (nadsázka). Vždyť to by se jim muselo vyplatit prakticky ihned, ne?

    Nebo si to šetří na další tiskovou zprávu po novym roce :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    rohlík příští rok koupí 400 elektrododávek. A to máš na celou ČR, při 73 okresech to je 6 aut na okres... Ok v Praze jich třeba bude 50, tak tam možná výhledově parkáč se solární střechou udělaj. Ale když máš 2022 obří investici na auta, tak už ti nezbyde na to zastřešení a panely. Po pár letech odpisů (nevím, 3-4), se podívaj a zjistěj - hele, dáváme za tu elektřinu docela dost peněz a máme v Praze už stovku dodávek, tak udělejme tu střechu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ICS: no tak to musíš taky brát tak že celkem je v ČR asi 5-10 tisíc elektromobilů, tak nemůžeš očekávat parkoviště pokrytá solárama s nabíječkama. Až jich bude milion tak už třeba jo. A až jich bude 6M tak takovejch parkovišť bude většina
    ICS
    ICS --- ---
    JIMIQ: Tuhle jsme to řešili v práci, že jako první krok dobrý, elektrifikace a tak, ale nikde jsem neviděl, že by třeba parkoviště pro ty dodávky bylo zastřešený solárama (nebo celý sklad ideálně). Tak nevim, jestli jim tu ekologii úplně věřím.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nepřijde mi že čínský auta maj lepší spotřebu. Dokonce tam se taky s elektroautama začíná od těch dražších, s výjimkou toho mini wuling nevímco
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Kolik lidí má auto jako člena rodiny? Jasný na své auto nedám dopustit, ale pro jeho spolehlivost a praktičnost. Což se o Tesle zatím říct zrovna 2x nedá.


    BOBASH: Zrovna ten kodiak podle mě není moc dobrý příklad, Protože na tomhle tanku po botoxu je super hlavně to že to nežere až tak tragicky moc Za což vděčí něčemu co tam v jeho elektrické verzi mít nebudeš.

    tedy ideálnější by v tom tvém výpočtu nějakej Bentley Bentayga, kterej pod 15 nejde a navíc to auto není za hubičku


    JIMIQ: Ta spotřeba je právě zajímavá, tady ji tuším testovali jen prázdnou ale i tak. Mě přijde že ty auta co se tu dneska prodávají, prostě moc spotřebu neřeší. Ona nejde s vývojem dolů, ale naopak. A v tom nás ta Čína prostě jednou klidně převálcuje.
    stejně tak jako tím že tam nebude tolik zbytečností co se může kdykoliv podělat. A bohužel ani zde už to není takové.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam