• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Když bude zima tak přijde renezance uhlíčka vhod. A to platí i pro Čínu stejně tak pro Němce.

    electricityMap | Live CO₂ emissions of electricity consumption
    https://app.electricitymap.org/zone/DE
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    FORTRESS: jo, ale 7% exportujou do Švýcarska, 2% do Maďarska a 1,5% do Itálie
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: tak jako vždy seš u zdrojů mimo
    Čína po debaklu s Australskym uhlím, kdy se střelila do vlastní nohy a způsobila celosvětovou energetickou krizi s fosilníma palivama, od uhlí ustupuje, jednoduše proto, protože banky do tohohle mrtvýho průmyslu už sypat nebudou
    ani ty čínský
    Bank of China to stop financing new coal mining, power projects overseas from Q4 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/sustainable-business/bank-china-stop-financing-new-coal-mining-power-projects-overseas-q4-2021-09-24/

    z čeho se elektromobily nabíjej je ale irelevantní, když obdobnou el. energii pro provoz BEV stejně spláchneš do kanálu výrobou paliva pro ICE

    V USA pochopili, že se aktuálně vede studená válka s Čínou ve vývoji mj. právě elektromobilů, a kdo zaspí, nežere, takže do toho opět sypou větší dotace, jak v EU

    Naopak my můžeme v ČR bejt rádi, že jinak opožděnej koncern VW dostal na držku s dieselgate, takže nezaspal s vývojem EV, to samý korejci, tzn. i v týhle prdeli se dál bude mít co vyrábět, místo abysme všechny nový auta za 10 let dováželi z Číny
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano Rakusaci jsou banda strasna, o tom zadna.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Vyvážíme jí především do Rakouska aby si tam mohli hrát na bezemisní stát. Momentálně 10,57 % energie v Rakousku je exportované z ČR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ad Američani – stačí ti to, že Dodge Charger bude elektrickej v roce 2024 a Mustang tuším 2027? A Ford teď někdy zvýšil výrobní plány F-150 Lightning na dvojnásobek.

    A už i Toyota představila 15 konceptů elektroaut.

    Lidi, kteří ve vedení automobilek berou těžký prachy za to, aby věděli, co bude dobrej nápad vyrábět, si očividně všichni myslej, že to budou elektromobily. A oni mají rozhodně lepší informace než my. Takže se buďto pletou stratégové megakorporací, nebo lidi v komentářích na internetu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HERR_FLICK: ale i Čína a USA mají nějaké emisní limity a plán přechodu na elektromobilitu. To není jen a pouze EU věc. Dokonce v Číně na to tlačej víc než východní část EU
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Tohle je dalsi vec ktera je v chapani elektromobilu spatne. Nepravdive uvadene udaje ohledne nutne vyroby elektriny pro elektromobily. Ruzne ty 2 Temeliny atd.
    CR je ve spatne pozici kvuli tomu ze zaspala s energetickou koncepci a to ze uhli bude koncit je jasne uz od 90. let. Politici to hrnuli pred sebou. Ale CR take hodne elektricke energie vyvazi (rok 2019: CR vyroba 88 TWh, exportovala neco pres 15 TWh). Kdyz zapocteme i elektrickou energii potrebnou pri vyrobe fosilnich paliv, tak prechod na elektromobilitu vsech aut (vc. nakladnich, zemedelske a stavebni techniky) je mensi mnozstvi elektricke energie nez ten export - zcela jednoznace.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Jo psal jsi to pamatuju si to, dodával jsi ještě jak nás spasí OZE v kombinaci s FVE/VTE a jak to natřeme Rusku. To se všechno do potvrdilo do posledního písmenka takže už tvoje teze nezpochybňuju.

    Každý "blok" je v případě EVs v trošku jiné pozici. Pro Čínu je elektrmobilita spásou, protože má jak zdroje na jejich výrobu tak lidi co to budou vyrábět. Stejně tak je bez skurpulí bude nabíjet z uhlí (kde se pohybuje u 50 % celosvětové spotřeby) , 150 nových jaderných reaktorů nebo z vodních děl jako jsou tři soutěsky kvůli kterým vysídlila miliony lidí.

    Divil bych se kdyby si v USA nechali vzít ICE motory úplně, stejně tak jejich surovinová diplomacie je ucházející a navíc mají vyhypovanou Teslu jejiž krach by je asi hodně bolel.

    EU nemá nic z toho - a zabíjí svůj automobilový průmysl sama včetně niché značek. Nejvíc na to doplatíme my v ČR.


    BOBASH: Nedivím se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak čtenářstvo Finmagu to vidí podobně jako čtenářstvo Seznamu, jsem velice populární.



    A i v komentářích je to podobný. Hlavně tam všichni opakujou dávno vyvrácený argumenty. Marnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano, mas pravdu. Ty prvni velke SUV/crossovery od premiovych znacek nebyly zadna slava. Jaguar iPace, prvni E-tron od Audi (mastodont ala Q7) naebo MB EQC. Navic casto v konfiguraci 4x4.

    Bavme se o Enyagu nebo Q4 etron s hnanou zadni napravou. Nebo u Hyundai Kona. atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: EQC je krám, protože je to předělaný GLC. Elektromobily vzniklý předěláním ICE jsou téměř bez výjimky krámy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A proto se pro elektromobilitu rozhodl třeba Cadillac, protože Euro 7 zcela zdevastovalo jeho prodeje v EU...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: hele už sem to psal asi 3x, jednou myslim i zrovna tobě

    automobilky se nerozhodly vyrábět BEV kvůli EU, jestli sis nevšiml, tak evropa není prioritní, ale i přes velikost značně okrajovej trh, dost velkejch automobilek tady neprodává ani svoje bestsellery

    Třeba i domácí VW se vysral na ICE kvůli dieselgate a emisnim předpisům v USA, ne v Evropě

    Ale hlavně, do toho nedávno začal masivně protežovat EV vůbec největší automobilový trh = Čína
    S Čínou zaspíš jen jednou, a převálcuje tě, což už se napůl začíná zrovna s elektromobilama dít, mj. největší dotace na vývoj BEV dostávaj od vlády právě čínský automobilky

    mimo EU třeba ještě relativně bohatá Británie nebo Norsko elektromobily budou prosazovat dřív etc.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: 27,92 kWh je reálná spotřeba EQC ve městě a na dálnici, to není žádná "pila". https://fdrive.cz/clanky/test-otestovali-jsme-realnou-spotrebu-elektromobilu-mercedes-benz-eqc-zaostreno-na-spotrebu-5915
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: uradnik je voleny zastupca lidu, pokial sa ti nepaci ako postupuje, mal si navrh EURO7 pripomienkovat, sach-mat
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Úředník vymyslí EURO 7 kdy se nevyplatí/nelze vyrobit ICE motor = aUtOmObIlKy Se SaMi RoZhOdLy pRo ElEkTrOmObIliTu.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: ten článek se zaměřuje na to, že fakt zákaz ICE nepochází primárně z EU, což není blábol, ale jednoznačnej fakt

    druhak na to, že v roce 2035, až celosvětově bude většina prodanejch aut BEV, tak běžněj zákazník co kupuje nový auto na tom nebude bitej

    Stejně jako v roce 2050 ta nejnižší třída kupců ojetin (navíc spalováky si třeba opatrná benevolentní EU narozdíl od Číny etc. nedovolí zakázat ani po roce 2050)

    ten trend je jasnej a už na dnešních prvních EV, co automobilky po 6-8 letym vývoji vydali můžeš vidět (s přihlédnutím k tomu, že největší investice do vývoje BEV teprv přijdou - třeba opožděná Toyota, co do toho brzo nasype téměř bilion) kde to bude za dvojnásobnou dobu v roce 2035
    Těžkopádný a dlouhotrvající soukolí vývoje vozu jsou celkem snadno predikovatelný
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Obecne vytky k elektromobilum a to relativni rozporovani ze strany FORTRESS dava smysl a je pricetne. Tahle reflexe je dobra a to ze soucasne elektromobily od klasickych automobilek jsou vybusene ze zeme je proste fakt. Je to uz dost dobre pro janevim 1/3 zakazniku, ale jeste to proste neni uplne pro vsechny a uplne vyresene.

    Na druhou stranu to diskutovat jako optikou jen kdyz jezdi clovek pilu (takova ta referovana spotreba 30+ kWh/100 km), nebo se tvarit ze dojezd je to co je mezi 20-80% take neni OK. Je to stejne pritazene za vlasy jako opacna skupina lidi co tvrdi ze elektromobily jsou hotove, staci na ne prejit - to proste pro vsechny segmenty trhu neni pravda.

    Co se tyka baterii, toci se to stale dokola, rada tech argumentu platila pred 6-10 lety.

    Stare elektromobily treba z roku 2007 maji ted pri najezdu 300kkm porad kolem 70% kapacity. Za situace ze se o ne majitel dobre staral (nenechal je vybjite domrte na mrazu atd.).
    Soucasne baterie v Tesla maji velmi zhruba pokles na 250kkm cca 10% kapacity. Navic jezdi rada Tesel z roku 2012 jeste s puvodni baterii a vime ze jsou v poradku. Radu tech baterii Tesla zakaznikum bezplatne vymenila v ramci zaruky i v situaci ze jeste ani nebyly splneny podminky pro vymenu. Pravdepodobne to udelala proto, ze ve stare baterii je spousta kobaltu a v nove jen zlomek, nebo proto aby ziskala marketingove body ze se o zakazniky stara (protoze ty pripady byly viralne rozsirene).

    V cem treba takovy BLOWUP nema pravdu je pohled ktery neni ojedinely: "Ale nevime kam treba s tou baterkou po deseti letech dojedes.". Tohle lze predikovat a da se to dedukovat z homologaci tech baterii/packu. To ze automobilka da na baterii 8 let zaruku, neznamena ze ta baterie bude po 10 letech na vymenu. Obecne lze predpokladat u jinych vyrobcu nez Tesla pokles 10% kapacity na 200kkm nebo lepsi.

    A co lze take vycist? Pipeline zavadeny ruznych bateriovych technologii do praxe. Je to kontinualni vyvoj jehoz hlavnim bottleneck je designovana zivotnost vyrobnich linek ~ cca 5-7 let. Kdyz vezmeme jenom technologie kde je hotovy R&D, nebo i engineering a chybi processing - tak pokles ceny za kapacitu je kontinualni pad ktery se nezpomaluje. To je prosty fakt.

    Dneska lze nakoupit clanky v automotive homologaci cca za 600-700k CZK nejakych 150kWh. To bylo sci-fi pred par lety. Hotovy (neoriginalni) profesionalne vyrobeny battery pack ktery bude mit 70-80kWh (dnesni dobry elektroauta) bude stat kolem roku 2030-2032 nekde mezi 100-200k CZK. Takze argumenty jake ten dnesni Enyag bude za 10 let jsou uplne zbytecne mlaceni prazdne slamy.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Myslel jsem ten článek, ojetiny neřešim.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam