• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: tak ještě jednou, jak s malym
    tady zmiňuješ 5l/100 CUKI:

    merit věci, kterej si nepochopil
    600k elektroauto žere při běžný jízdě třeba o 10-20% víc, jak jeho varianta o 1/2 výkonu
    vem si obyč Taycan a Turbo S

    600k spalovák ale i při běžný jízdě chlastá daleko víc, jak jeho 300k varianta, jen málokterý ICE maj natolik vychytanej cyklus, aby se třeba 500k auto při využití 100k se spotřebou rovnalo třeba 150k autu, co využívá 100koni v naprosto optimálním cyklu
    protože má navíc třeba dvakrát tolik válců, objemu, kompresor, ostrou vačku a další věci, který potřebuješ k dosažení vysokejch výkonů u ICE

    Kdežto vyšší spotřeba u BEV bejvá hlavně dána znatelně vyšší váhou toho výkonnějšího modelu (často s větší baterií). případně i další poháněnou nápravou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nejprodávanější auta v Evropě jsou v kategorii cca Octavie až Passatu, případně odpovídající SUV.

    Auto za čtvrt milionu je pidivozítko do města, a ještě levný (doba kdy Fabie začínala na 220 tisíc je dávno pryč). Až bude mít smysl dělat na elektriku auta v týhle kategorii, tak budou (viz ID.2) stát výrazně míň než ten milion).


    Reálně s Enyaqem TDI pod 6 litrů? Jako pokud jedeš ekorallye, tak možná jo, ale potom ten Enyaq bude žrát tak třeba 17 kWh.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Ne, nestála. Běžná auta jsou cca kolem 1/4mega, za 100k máš slušně zajetý vůz.
    Problém vidím v tom že to auto, které může být jinak ve slušném stavu, bude mít často baterii na odpis a ta nová se do něj nevyplatí dát, protože bude stále neunifikovaná. Tedy autem pro masy lidí co mají auta běžně 15+ se ani ty současné po těch letech nestanou.

    Poslech jsem si celý rozhovor a není tam nic moc s čím nesouhlasit, ale stále se to týká úzkého segmentu.

    Co bych rád ale chtěl vysvětlit, kde si vzal ty výkonnější auta spotřebují max 10-20% více energie na rozdíl od spalováků. To si vůbec nemyslím, jsi schopen toto tvrzení nějak vysvětlit?
    například tvoje oblíbená dvojice, kterou tak rád používáš: Eniaq-Kodiaq

    2,0 TDI 110 kW DSG, naftový: 5.0 l/100km kombinovaná
    2,0 TDI 147 kW DSG 4x4, naftový: 5.3 l/100km kombinovaná
    reálně dle diskusí pod 6l

    no a teď Eniaq "reálná spotřeba vyšla na 23,4 kWh/100 km"
    Test Jaká je spotřeba Škody Enyaq 80 iV v běžném provozu? – Zaostřeno na spotřebu | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/test-jaka-je-spotreba-skody-enyaq-80-iv-v-beznem-provozu-zaostreno-na-spotrebu-7918

    Malé elektromobily a bohužel ne až tak malé, ale jezdí reálně třeba za těch 15kWh (tvá slova zde v diskusi)

    Zatímco srovnatelná auta velikostí a výkonem se pohybují pořád kolem 5ti na sto.

    Podle mě zásadní je hmotnost a tvar, ale jako nějakou výhod u elektromotoru bych tohle zrovna neviděl. Minimálně prozatím.

    Pokud do toho srovnání zahrneme ještě nějaké dodávky, vyjde to ještě hůř, ale to je dost nefér, protože těch elektrododávek zatím moc není.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jinak tohle - přesouvání elektřiny do Rakouska a Švýcarska je (krom mostecké kaskády a PVE Lipno-Dunaj) možnost jak si ukládat elektřinu, protože oni mají přehršel vodních a přečerpávacích vodních elektráren
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Když bude zima tak přijde renezance uhlíčka vhod. A to platí i pro Čínu stejně tak pro Němce.

    electricityMap | Live CO₂ emissions of electricity consumption
    https://app.electricitymap.org/zone/DE
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    FORTRESS: jo, ale 7% exportujou do Švýcarska, 2% do Maďarska a 1,5% do Itálie
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: tak jako vždy seš u zdrojů mimo
    Čína po debaklu s Australskym uhlím, kdy se střelila do vlastní nohy a způsobila celosvětovou energetickou krizi s fosilníma palivama, od uhlí ustupuje, jednoduše proto, protože banky do tohohle mrtvýho průmyslu už sypat nebudou
    ani ty čínský
    Bank of China to stop financing new coal mining, power projects overseas from Q4 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/sustainable-business/bank-china-stop-financing-new-coal-mining-power-projects-overseas-q4-2021-09-24/

    z čeho se elektromobily nabíjej je ale irelevantní, když obdobnou el. energii pro provoz BEV stejně spláchneš do kanálu výrobou paliva pro ICE

    V USA pochopili, že se aktuálně vede studená válka s Čínou ve vývoji mj. právě elektromobilů, a kdo zaspí, nežere, takže do toho opět sypou větší dotace, jak v EU

    Naopak my můžeme v ČR bejt rádi, že jinak opožděnej koncern VW dostal na držku s dieselgate, takže nezaspal s vývojem EV, to samý korejci, tzn. i v týhle prdeli se dál bude mít co vyrábět, místo abysme všechny nový auta za 10 let dováželi z Číny
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano Rakusaci jsou banda strasna, o tom zadna.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: Vyvážíme jí především do Rakouska aby si tam mohli hrát na bezemisní stát. Momentálně 10,57 % energie v Rakousku je exportované z ČR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ad Američani – stačí ti to, že Dodge Charger bude elektrickej v roce 2024 a Mustang tuším 2027? A Ford teď někdy zvýšil výrobní plány F-150 Lightning na dvojnásobek.

    A už i Toyota představila 15 konceptů elektroaut.

    Lidi, kteří ve vedení automobilek berou těžký prachy za to, aby věděli, co bude dobrej nápad vyrábět, si očividně všichni myslej, že to budou elektromobily. A oni mají rozhodně lepší informace než my. Takže se buďto pletou stratégové megakorporací, nebo lidi v komentářích na internetu...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HERR_FLICK: ale i Čína a USA mají nějaké emisní limity a plán přechodu na elektromobilitu. To není jen a pouze EU věc. Dokonce v Číně na to tlačej víc než východní část EU
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Tohle je dalsi vec ktera je v chapani elektromobilu spatne. Nepravdive uvadene udaje ohledne nutne vyroby elektriny pro elektromobily. Ruzne ty 2 Temeliny atd.
    CR je ve spatne pozici kvuli tomu ze zaspala s energetickou koncepci a to ze uhli bude koncit je jasne uz od 90. let. Politici to hrnuli pred sebou. Ale CR take hodne elektricke energie vyvazi (rok 2019: CR vyroba 88 TWh, exportovala neco pres 15 TWh). Kdyz zapocteme i elektrickou energii potrebnou pri vyrobe fosilnich paliv, tak prechod na elektromobilitu vsech aut (vc. nakladnich, zemedelske a stavebni techniky) je mensi mnozstvi elektricke energie nez ten export - zcela jednoznace.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Jo psal jsi to pamatuju si to, dodával jsi ještě jak nás spasí OZE v kombinaci s FVE/VTE a jak to natřeme Rusku. To se všechno do potvrdilo do posledního písmenka takže už tvoje teze nezpochybňuju.

    Každý "blok" je v případě EVs v trošku jiné pozici. Pro Čínu je elektrmobilita spásou, protože má jak zdroje na jejich výrobu tak lidi co to budou vyrábět. Stejně tak je bez skurpulí bude nabíjet z uhlí (kde se pohybuje u 50 % celosvětové spotřeby) , 150 nových jaderných reaktorů nebo z vodních děl jako jsou tři soutěsky kvůli kterým vysídlila miliony lidí.

    Divil bych se kdyby si v USA nechali vzít ICE motory úplně, stejně tak jejich surovinová diplomacie je ucházející a navíc mají vyhypovanou Teslu jejiž krach by je asi hodně bolel.

    EU nemá nic z toho - a zabíjí svůj automobilový průmysl sama včetně niché značek. Nejvíc na to doplatíme my v ČR.


    BOBASH: Nedivím se.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak čtenářstvo Finmagu to vidí podobně jako čtenářstvo Seznamu, jsem velice populární.



    A i v komentářích je to podobný. Hlavně tam všichni opakujou dávno vyvrácený argumenty. Marnost.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FORTRESS: Ano, mas pravdu. Ty prvni velke SUV/crossovery od premiovych znacek nebyly zadna slava. Jaguar iPace, prvni E-tron od Audi (mastodont ala Q7) naebo MB EQC. Navic casto v konfiguraci 4x4.

    Bavme se o Enyagu nebo Q4 etron s hnanou zadni napravou. Nebo u Hyundai Kona. atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: EQC je krám, protože je to předělaný GLC. Elektromobily vzniklý předěláním ICE jsou téměř bez výjimky krámy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A proto se pro elektromobilitu rozhodl třeba Cadillac, protože Euro 7 zcela zdevastovalo jeho prodeje v EU...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: hele už sem to psal asi 3x, jednou myslim i zrovna tobě

    automobilky se nerozhodly vyrábět BEV kvůli EU, jestli sis nevšiml, tak evropa není prioritní, ale i přes velikost značně okrajovej trh, dost velkejch automobilek tady neprodává ani svoje bestsellery

    Třeba i domácí VW se vysral na ICE kvůli dieselgate a emisnim předpisům v USA, ne v Evropě

    Ale hlavně, do toho nedávno začal masivně protežovat EV vůbec největší automobilový trh = Čína
    S Čínou zaspíš jen jednou, a převálcuje tě, což už se napůl začíná zrovna s elektromobilama dít, mj. největší dotace na vývoj BEV dostávaj od vlády právě čínský automobilky

    mimo EU třeba ještě relativně bohatá Británie nebo Norsko elektromobily budou prosazovat dřív etc.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    PETER_PAN: 27,92 kWh je reálná spotřeba EQC ve městě a na dálnici, to není žádná "pila". https://fdrive.cz/clanky/test-otestovali-jsme-realnou-spotrebu-elektromobilu-mercedes-benz-eqc-zaostreno-na-spotrebu-5915
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: uradnik je voleny zastupca lidu, pokial sa ti nepaci ako postupuje, mal si navrh EURO7 pripomienkovat, sach-mat
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    HERR_FLICK: Úředník vymyslí EURO 7 kdy se nevyplatí/nelze vyrobit ICE motor = aUtOmObIlKy Se SaMi RoZhOdLy pRo ElEkTrOmObIliTu.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    FORTRESS: ten článek se zaměřuje na to, že fakt zákaz ICE nepochází primárně z EU, což není blábol, ale jednoznačnej fakt

    druhak na to, že v roce 2035, až celosvětově bude většina prodanejch aut BEV, tak běžněj zákazník co kupuje nový auto na tom nebude bitej

    Stejně jako v roce 2050 ta nejnižší třída kupců ojetin (navíc spalováky si třeba opatrná benevolentní EU narozdíl od Číny etc. nedovolí zakázat ani po roce 2050)

    ten trend je jasnej a už na dnešních prvních EV, co automobilky po 6-8 letym vývoji vydali můžeš vidět (s přihlédnutím k tomu, že největší investice do vývoje BEV teprv přijdou - třeba opožděná Toyota, co do toho brzo nasype téměř bilion) kde to bude za dvojnásobnou dobu v roce 2035
    Těžkopádný a dlouhotrvající soukolí vývoje vozu jsou celkem snadno predikovatelný
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam