• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: A proč to sem furt valíš? o tom řeč neběží.
    BOBASH: Zas a znova nikomu nic nenutím, nepíšu že yaris je rodinné auto. To sem furt valíš pouze ty.
    To co jak se prodává je jedna věc, druhá co se používá. Navíc malé auto dneska neseženeš, prostě je tak maximálně v ceníku, ale nikoli skladem, protože nějaký inteligent vymyslel že že ekologie auta se bude přepočítávat na velikost vozu. Tedy u té větší to vyjde výhodněji. Kolega kupoval na začátku roku malé auto pro mámu. Podmínkou bylo že bude nové a malé. A nakonec ho vůbec nesehnal, musel jít do větší kategorie.
    Třeba TPCA malá auta úplně ruší. Nejmenší je právě ten Yaris, který je v dnešní velikosti mnohem větší, než ten původní. Protože pro výpočet ekologie podle divných pravidel se to prostě nevyplatí prodávat.
    Možná jsi si nevšiml ale ne každý chce a potřebuje velké rodinné auto. To je jen jedna z mnoha kategorií. Ano většinu budou tvořit firmy pro rozvoz o tom už jsem psal. 1. dotace a za druhé je to nejlepší návratnost. Malé nájezdy ale velmi lineární nájezdy.

    Ale už to sem prosím neser. Protože jak jsem psal jediná informace kterou jsem tím chtěl naznačit, že těch 5kWh/100 nedosáhne ani to nejmenší vozítko typu fiat 500, kachna, nebo Smart.
    Hádám, že u těch pravdu malých aut s malou baterií na městské popojíždění bude dost obtížné se dostat reálně i na dvojnásobek.


    BOBASH: Neboj nikoho nic nenutím to sem sereš furt pouze a jen ty. Já jen zastávám názor, že mnoha lidem tak velké auto bohatě stačí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    P.S.:
    Můj děda s babičkou a mojí mamkou a tetou (tehdy 10 a 14 let) jezdili do Jugoslávie na 3 týdny pod stan s jídlem a s nádobím a s kytarou...

    ... ve Fiatu 600. Stejným, jako jsem měl o 40 let později já, jen vlastně horším, protože já měl 600D která měla skvělých 30 koní, oni měli obyčejnou 600 co měla 23 koní.

    Zvládli to, protože tehdy jiný auto neměli a i ta 600 byla v tý době docela prestižní vůz.

    Dneska ale lidi za normální auto pro rodinu považujou Passata a stejně by si většina z nich koupila BMW X5 nebo Range Rover, kdyby na to měli.

    To, že by se něco DALO ZVLÁDNOUT s Yarisem neznamená, že to lidi CHTĚJÍ DĚLAT.

    Jediná cesta, jak bys lidi přesvědčil, aby běžně používali Yarisy jako jediný auto, je jim to brutálně zdanit, zakázat nebo udělat nějakou jinou komunistickou sráčovinu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Vždyť to tady celou dobu vysvětluju, že je to co napadlo Falkona kravina.

    Předělat benzínovej Mercedes na naftovej v roce 1992 kravina nebyla, protože nafta stála půlku, díly z bouranýho naftovýho Mercedesu z Německa stály prd, práce lidí nestála nic a hotový naftový Piáno nebo W116 mělo hodnotu menšího baráku.

    Že postavit elektrickou verzi benzínovýho auta za 50 tisíc, která tě vyjde na 800 tisíc a bude fungovat stejně jako ojetina za 300 tisíc, případně to postavit za 400 tisíc a bude to fungovat nesrovnatelně hůř než ta ojetina, je kravina, to je snad jasný všem :)
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Sorry, ale je to kravina na n-tou, co tě ve výsledku vyjde dráž než si koupit druhý auto. A to i když neřešíme administrativu kolem. V tom autě je jinej skoro každej díl, kromě kastle a interiéru. U elektriky si pak ještě přihoď baterky, co stojí půlku celýho auta a to že je nemáš kam dát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: I to je mimochodem věc, která se v podmínkách podobných indickým dá realizovat.

    U nás ještě v 90. letech bylo běžný předělávat Mercedesy z benzínu na naftu, aby se ušetřilo na palivu. Tehdy to ale ještě šlo legálně.

    Plus teda existovaly naftový Mercedesy, ze kterejch se vzal motor a všechno ostatní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: K těm 5 kWh už jsem ti psal, že to je taková kokotina, že mi to nestálo za reakci. 5 kWh nebude žrát žádný auto do kterýho se normálně vejdou lidi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ad obláček – na obláčku žiješ ty, já žiju ve světě normálních lidí a tím světem se řídím. Věř mi, že jsem jezdil autama všech velikostí a dokonce je i vlastnil – moje nejmenší auto byl Fiat 600 (kterej jsem mimochodem měl zároveň s Chevroletem Caprice, jednou jsem ho za ním táhnul, vypadalo to jak když tahá kačera).

    Moje vnímání velikosti auta je daný tím, jak to vnímá trh a tedy lidi. Podívej se na to, co jsou v Evropě nejprodávanější modely a co jsou auta který typicky vidíš používaný jako rodinný auta.

    Auta pod 3,5 m existujou, ale kupujou se jako druhý až třetí auto v rodině, jako auta pro carsharingy a na rozvoz pizzy.

    To mimochodem není nadsázka, bavil jsem se o tom s lidma ze Škodovky, u Citigo iV tvořily objednávky od firem jako DámeJídlo snad většinu prodeje.

    Normálně velký auto v Evropě je to, co se označuje jako nižší střední třída (Golf, Focus, do minulý generace i Octavia) nebo jako střední třída (Passat, Mondeo, Superb), případně odpovídající SUV. Takový auta jsou taky ve většině zemí nejprodávanější.

    To, že ty máš pocit, že Yaris je dostačující auto na cokoliv a cokoliv většího je rozmařilost, je čistě tvůj problém. Yaris je na trhu druhá nejmenší možná kategorie, segment A1 neboli "supermini". Pak jsou ještě městský autíčka jako Citigo.

    Mimochodem, Audi A1 je přesně stejná kategorie jako Yaris.

    Pro orientaci doporučuju jednoduchý vodítko – když jsou skoro všechny auta na trhu větší než nějaký auto, je to patrně malý auto (což je případ A1 i Yarisu). Pokud je na trhu hodně aut větších i menších aut, bude to tak nějak normální auto (Octavia, Passat), a pokud je většina aut na trhu menších, je to velký auto (BMW X5, Mercedes GLS).
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    COMODOR_FALKON: Je to ještě horší nápad, než si předělat benzín na naftu s tím, že ušetříš na palivu..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Komodor ale reagoval na můj příspěvek kdysi, kdy jsme řešili A2 jakožto na svoji dobu ultraaerodynamický auto u kterýho se snad i myslelo na přípravu na elektromobilitu. S A1 se spletl, to co myslel byla A2.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Ctu, řešila se A1 a 5kwh na sto
    A1 je poměrně velké auto (i tebou teď zmíněná A2).
    Všichni tu víme, že žiješ na obláčku motoristického novináře, ale vez že existují auta, která mají na délku běžně pod 3,5m. A právě tyhle vozy ze v počátcích elektromobility přestavovali jako první. Auta co mají na šířku asi 1,5m váží 800Kg... A ani u nich se 5kWh/100 zdaleka nedosáhlo.
    Teď neřeším, že ty jsi nikdy takové auta neviděl a cokoli menší než T60 bereš jako golfové vozítko, ale vez, že existují i takové auta a těší se u lidí velké oblibě.

    A jen pro zajímavost i ten prťavej Yaris, není uvnitř vůbec malej. Například od sedačky ke stropu v přímém posedu má asi 105cm, místa na nohy má často mnohem víc než leckterá větší kategorie aut, včetně tvých oblíbených SUV. No a nedávno jsem převážel v Yarisu mrazák cca 130x80x65 protože se nevešel do mnohem většího SUV :-)

    Ale o tvé žabomyší války a nepochopení faktu, že ne všichni potřebují jezdit ve velkých tancích mi fakt nejde.

    Jde o to, že tyto zmíněné vozy jsou velikostí podobné již vyráběným elektromobilům. A tedy bylo by fakt divné, kdyby samodomo přestavba auta této velikosti byla asi 3x úspornější, než vůz který je od počátku navržen jako elektro. Ty by jsi takové konstruktéry ihned nepropustil?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo jinak A2 je tohle:



    O tom Komodor mluvil, že jsem o tom mluvil já – ta věc má i dvojitou podlahu kam by šly nacpat baterky.

    Audi A1 je tohle. Je to v podstatě luxusnější verze Škody Fabia, maličký autíčko, ale s nulovým potenciálem stát se elektromobilem.

    Navíc elektrická bude nejspíš jeho příští generace, vycházející právě z ID.2. I když je možný, že spíš udělají nějakou superaerodynamickou futuristickou věc a oživí jméno A2.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bude to dražší už ve srovnání s dnešní Dacií Spring, ve srovnání s kterou to bude stát cca stejně zahovno. Ve srovnání s VW ID.2, kterej v tý době už bude na trhu, to bude zoufalý krám a ještě to bude pořád dražší.

    Především to ale bude mnohem dražší než rozumná elektrická ojetina.

    Za 4-6 let se dá realisticky očekávat cena prvních BMW i3, který tak cca odpovídají tomu co plánuješ co do velikosti baterky, někde kolem 200 tisíc.

    Za 200 tisíc tu věc nepostavíš, i když Audi A2 stojí 40-50 tisíc.

    Ve svých výpočtech trochu zapomínáš na pár "drobností", který budeš muset inženýrsky vyřešit:

    – Musíš topit a pokud možno i klimatizovat, a musíš to napojit na stávající HVAC rozvody.
    – Musíš to topení a klimatizaci nějak ovládat, tedy budeš patrně řešit propojení jednotky Climatronicu s elektrickým topením, na což nebyla stavěná.
    – Musíš to nabíjet, takže potřebuješ jednak palubní nabíječku, abys zvládnul aspoň rychlý DC (22 kW), potřebuješ jí někam umístit a potřebuješ někam umístit nabíjecí port, takže budeš v lepším případě tahat spoustu kabelů po autě a hledat kam do něj dát věci, v horším případě budeš řešit kryt nabíjecího portu pokud se nevejde pod krytku nádrže.
    – Musíš rozchodit takový věci jako palubní počítač, přinejmenším pokud jde o ukazatel dojezdu.
    – Musíš vyřešit rekuperaci, její úroveň, případně nastavení její úrovně.
    – Musíš vyřešit naladění podvozku, protože zcela zásadně změníš vyvážení auta, budeš mít pravděpodobně lehčí čumák a těžší prostředek auta, bude se to chovat úplně jinak a potenciálně dost pitomě až nebezpečně. Taky s novou situací budeš muset naučit pracovat systémy jako ESP.
    – Musíš vyřešit, jak budeš napájet podružný systémy jako světla, to topení a podobně, protože přímo z baterky to nepůjde a dávat na elektrickej motor alternátor je takový trošku dementní...

    A to mě nejspíš ještě tak 30 potenciálních problémů nenapadlo.

    Udělat elektrickou A2 by sice bylo extrémně cool a hrozně by se mi to líbilo, ale realisticky je to (pokud by to mělo fungovat jako normální auto a ne jako indickej zbastlenec) projet s R&D náklady v řádu vyšších statisíců až milionů.

    Realisticky by se o tom dalo uvažovat, pokud bys měl odbyt na to jich postavit a za střední stovky tisíc za kus prodat minimálně desítky, spíš stovky.

    A to se ještě nebavíme o tom, že aby to mělo smysl, tak bys ještě musel zrepasovat zbytek auta do stavu alespoň mechanicky novýho. Což zahrnuje minimálně podvozek a brzdy plus třeba nějaký věci v interiéru a opravdu laku/škrábanců, takže minimálně třeba 50 na auto.

    Reálně není moc šance že tam budeš pod třeba 300 tisíc BEZ BATEREK.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nečteš.

    Za prvé, Falkon se spletl, myslel Audi A2, o kterým jsem mluvil kdysi, že by bylo na EV zajímavý. A2 je vysoce aerodynamická věc a navíc maličký autíčko se skvělým využitím prostoru.

    (pozn. Audi A1 opravdu není poměrně velký vůz. To, že ty máš pocit, že Toyota Yaris je normální velikost auta, neznamená, že to tak je. Normální velikost auta je v Evropě VW Golf/Škoda Octavia. A1 je dvojče od Fabie, je to tedy malé auto)

    5 kWh/100 km je samozřejmě úplná píčovina, to jsem Falkonovi ani nekomentoval. Respektive možná s vypnutým vším když to bude jezdit po hale s optimálním klimatem 30 km/h. Jinak to reálně má šanci jezdit za třeba 13-15 kWh, pokud se dobře udělá rekuperace a další věci. Ale to bude právě to proč to bude stát milion.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Je, vždyť to píšu, že v Indii to nějak zbastlí, ale tady by to nešlo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Uvidíme…
    Až dojdu k závěru, že se životnost mého stávajícího vozu chýlí ke konci (~4-6 let), tak si to začnu seriozně zjišťovat - pochybuji, že do té doby bude levnější koupit nové EV…
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: je vám jasný, že se bavíte o Indii a a předělávka bude zahrnovat tři přivařený autobaterky v kufru a motůrek ze sekačky přidělanej na jednu osu?


    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON:
    BOBASH:
    Mě překvapuje jací jste tu všichni idealisti. Navzájem si tu přehazujete jednu pohádku za druhou a kolektivně tomu věříte.
    Audi A1 pokud na to koukám je poměrně velký vůz bez nějaké velké aerodynamické snahy. Podobný těm co se v elektrice už prodávají.
    Pokud by takové auto po přestavbě jezdilo za 5kWh/100km, tak by asi všechny velké automobilky masivně propouštěli všechny ty inženýři a vědce co na těch návrzích dělají. Protože ty auta by najednou těch 400km najeli s 20kWh baterií a nemuseli by vážit co průměrný tank.

    Byrokracie je u nás zásadní problém, ale třeba v GB to jde mnohem jednodušeji.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ta položka "něčí práce" způsobí, že Audi A2 (ne A1, A1 je taková luxusnější Fabie) přestavěný na elektriku bude ve výsledku přinejmenším dražší než ojetý BMW i3, a pravděpodobně podobně drahý jako nový BMW i3.

    Snížit by ta cena šla jedině kdyby to byla hromadná přestavba, což by pomohlo i s homologací a podobně. I tak bude hypotetická "A2 electric" auto třeba za 300 tisíc (a to jsem mega optimista). Přičemž to pořád bude elektrická verze Audi za 40 tisíc...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    OT_: Není to až tak složité ani drahé, co se techniky týče. Problém třeba v ČR je v byrokracii…

    Třeba Bobash v minulosti zmínil, že by se na přestavbu hodilo Audi A1, což je takové malé, hezké auto, které má už jako ICE velmi malou spotřebu (protože aerodynamika, takže jako EV by odhadem mohlo jezdit tak za 5 kWh/100km…

    Buď jde koupit hotový kit s 22kW CATL baterkou za ~14k€ (320k Kč), což nedává moc smysl, ale je to ready-to-use řešení se silným motorem (https://eveurope.eu/en/product/complete-ev-hype-conversion-kit-low-voltage-max-90-kwatt-130-vdc-3/)

    Nebo to lze sestavit z jednotlivých modulů, kdy třeba ~20kWh pack od CATL vyjde na ~$1200, tj. asi 27k Kč
    BMS taky ~20k, slabší motor tak kolem 50k, takže celkově by ten HW vyšel tak na 150k v "maloobchodních cenách" + něčí práce…

    Jenže pak je tady celkem zásadní problém s tím, dostat takové auto skrz byrokracii na silnici…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OT_: Je to blbost.

    Možná to půjde v Indii, kde mají víceméně nulový bezpečnostní předpisy. A pak to půjde u veteránů/youngtimerů/klasik, kde to bude cool. Předělat na elektriku starej Lincoln bude zajímavý, protože ten výsledek bude něco výjimečnýho. A tak ti nebude vadit, že to bude stát nesmysl.
    OT_
    OT_ --- ---
    Tyjo, jsem netušil, že lze ICE auta nějak rentabilně retrofitovat na elektřinu. Nebo je to jen nějaké vládní mazání medu kolem huby a ve skutečnosti do toho nikdo soudný nepůjde?

    Vláda řekla dost znečištění ovzduší, za necelý měsíc zabavila téměř dvě tisícovky starších vozů - EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/z/vlada-rekla-dost-znecisteni-ovzdusi-za-necely-mesic-zabavila-temer-dve-tisicovky-starsich-vozu?#dop_ab_variant=654401&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=krvNtP1FIUa-202112121344&dop_id=14528543
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam