CUKI: Továrna na čipy se staví cca 5 let od chvíle kdy přijdeš u dodavatele strojů na řadu…
Takže teď spíš 10-15 let…
A vyrobit samotné čipy pak trvá 12-20 týdnů (tj. 3-5 měsíců)
Druhou věcí je to, že to co chybí, je prehistorická verze čipů - tj. některé firmy se začaly přehrabovat na specializovaných skládkách a hledat zbytky historické technologie, aby mohly zvýšit svoji výrobu.
Nový Fab na archaické čipy ale nikdo stavět nehodlá - takže buď si všichni počkají, až se obnoví provoz v existujících provozech (s tím, že ani v budoucnu nebudou navyšovat výrobu), nebo budou muset modernizovat svoje čipy aspoň na úroveň roku 2000…
Co se VI týče - ta "šance sehnat něco jinde" je pouze teoretická. Protože to "jinde" prostě nemusí existovat buď vůbec, nebo třeba v horizontu X let…
Ostatně, vraťme se k čipům - ano, TEORETICKY máš šanci čipy sehnat "jinde", ale ne proto, že by nějaké "jinde" existovalo, ale protože např. uplatíš nějakého výrobce, aby přednostně prodal čipy Tobě, čímž se Ti ale dramaticky zvednou náklady, protože se budete přehazovat "kdo dá víc" – což ale REÁLNĚ to pak vede k tomu kaskádování zdražování, co jsem popsal předtím…
Mno a nebo můžeš teoreticky zkusit přesvědčit nějakou firmu, aby se tím "jinde" stala a zavázat se, že až za 15 let ty čipy začne vyrábět, tak jich pár miliard odkoupíš a namontuješ je do aut, co jsi vyrobil (a odstavil na parkovišti) předloni… :-D :-D
Obdobně třeba
BOBASH absolutně nechápe, že i navzdory snahám o zvýšení výroby,, Tesla stále prodává víc baterií (v autech i powerwallech), než kolik je schopna reálně vyrobit/zajistit…
A to je v situaci, kdy si část baterií zvládá vyrábět sama… (a obdobně je na tom ještě čínské BYD)
Zatímco GM, VW a další jsou v situaci, kdy tu o nich Bobash rozhlašuje, jak budou chrlit EV ze svých prověřených továren – ale už zapomíná vysvětlit, kde do nich seženou baterky…
Ranked: The World's Top 10 EV Battery Manufacturershttps://elements.visualcapitalist.com/ranked-top-10-ev-battery-makers/