• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VW 263 000 BEV

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak to teďka je? Že baterky ztrácí 1,5% za rok?

    Tak já si někdy 2032 koupím šestiletého elroqa co měl původně 70kWh a po 6 letech bude mít využitelných 63,7kWh a vydrží mi do důchodu v roce 2048 :) (nebo někdy 2040 půjde na repas)
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenže tenhle "extrémní" nájezd je právě na ty km prostě ten nejideálnější. Ale to ty si nikdy nepřiznáš.
    A netvrdím že to bude problém třeba za 10let budeme mít nějakou revoluční technologii, ale já mám jen velmi zdravý náhled na to že to tak není. Proto o takových věcech které přijdou nejpozději zítra, jsem se učil v minulém miléniu na škole. Od té domy uběhlo spousta vody, ale nic se neděje. Přitom kdybychom vycházeli z predikcí musela by ta Tesla dneska ujet 1000km na jeden 18650 článek :-)

    Tvé výpočty jsou pěkné a krátkém horizontu pěkně vycházejí, dalo se to dokonce napsat ještě odvážněji, ale má to jedno velké ALE. Nesmíš totiž nikdy vycházet na počátku intervalu z technologie která není zaběhlá (a cena nepochází ze stejného segmentu trhu), tak jako na konci tvého intervalu. Protože pak porovnáváš neporovnatelné hodnoty zatíženy obrovskou chybou. Dalo by se postupovat, tak že budeš porovnávat technologie ve stejné fázi vývoje, ale to se dá s větším úspěchem použít až když je obojí ve velké sériové výrobě. To pak jde třeba i napříč technologiemi.

    To si ale jistě sám uvědomuješ, jen tu ze sebe děláš hloupého.
    Jinak osobně sleduji cenu menších battery packů z těchto článků. Ve stejném obchodě a ač to jde dolů, to nepopírám, zdaleka ne ani tak jak o tom píšeš ty. Často jsou cenou i nahoru.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Ano, ten úplně nejlepší, protože tomu autu dává fakt hodně zabrat - cca 5000 km týdně – což je extrémní zátěž, které běžný řidič svoje auto reálně nevystaví…

    Tvůj problém je hlavn v tom, že žiješ v zajetí svých fantasmagorií, které jsou úplně mimo realitu, ale Ty je přijímáš jako platné...
    Pak tu čteme například výblitek o jakési "nevypočitatelnosti smrti", se kterou by EV údajně – v Tvých bludech – měly mít problém…

    Stejně tak tu čteme Tvé výblitky "o extrémní ceně baterie" kterou se údajně nevyplatí vyměnit poté, co po těch cca 20-30 letech doslouží…
    Výblitek je to proto, že jednak by se to vyplatilo určitě i dřív, či stě kvůli morálnímu zastarávání…
    Třeba takové baterie 18650 - podívejme se na ně pohledem energie a maloobchodních cen:

    High-tech 2010: 8,14 Wh (3,7V, 2200 mAh, LG) a cena byla $6.95 - $6.26(100+ ks) za článek. Tj. tehdy cca 134 – 121 Kč, resp. po zohlednění inflace cca 166 – 150 Kč v dnešních cenách
    Cena v 2022: €3.95 – €3.00(8+ ks) za článek. Tj. cca 96 – 73 Kč

    High-tech 2021: 12,95 Wh (3,7V, 3500 mAh, LG) a cena okolo 78 Kč za článek.

    Tj. pokud by sis v roce 2010 postavil TrabiEV s Baterií 20 kWh a ta přestala po 11 letech právě teď fungovat, tak by to finančně srovnané vypadalo asi takhle:
    Original 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*150 = 368.550,- Kč
    New2022 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*73 = 179.361,- Kč
    (taky by šlo jen detekovat a nahradit vadné články v původní baterce)
    Refresh 20 kWh pack (1544 čánků / ~25,5 dm3) = 1544*78 = 120.432,- Kč
    Booster_50% 31,8 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 191.646,- Kč

    Reálně by ale bylo spíš lepší použít levnější LFP články, třeba od CATL s 992 Ah (3,2V, 302 Ah) za $125 za článek, tj. 2.692,25 Kč
    NextGEn LFP 19,8 kWh pack (20 čánků / 50,5 dm3) = 20*2.692,25 = 53.845,- Kč
    A s horšíma LFP článkama by to mohlo vyjít i na půlku ceny – akorát pak by to chtělo asi dost velkej kufr…

    Jinými slovy, stejnou baterii do hypotetického TrabiEV, co stála ~370k, lze o 11 let později pořídit za ~54k… (a bude nejspíš i o dost menší)
    Takže baterku lze o 11 let později buď repasovat, nebo koupit fungl novou za 1/7 ceny té původní, ale vždy se najde nějakdo v zajetí svých vlastních fantasmagorií, co bude blábolit cosi o "extrémních cenách" baterií…
    CUKI
    CUKI --- ---
    AXTHEB: Hele možná to nebude tak horký jak se zdá, ale prostě ten problém cítím.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Tak ono ani to turbo není unifikované. Otázka je, jak moc se dají měnit jednotlivé články a jak moc jdou prohazovat baterie např. v rámci VW koncernu.

    Vtipné na tom je, že když do 10 let starýho elektromobilu dáš novou baterii, rázem ujede víc než když byl nový :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    AXTHEB: No ale na kolik to touto cestou vyjde? Business to asi bude, ale u ojetin se moc IMHO nevyplatí. něco jiného je to repasovat do zánovního auta co má třeba jen 5let a něco jiného do 15+let.
    Právě když repasuješ auto, které zdechlo nakonec na něco jiného, tak přesunem někam dál strašně tratíš. Kdyby byla unifikovaná baterie, kterou snadno dáš jinam, bylo by to něco úplně jiného.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Rekonstrukce battery packů se už dělají, za pár let to bude úplně normální business, jako je dneska třeba repase turba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasně to je dobrej referenční vzorek :-)
    Je ti jasné že já nenarážím na malou životnost těch částí ale na nevypočitatelnost smrti vs. cena náhrady, kterou pak nemáš kde dál použít?
    Prostě když budeš mít auto za zbytkovou hodnotu několik desítek tisíc auto se často nevyplatí opravit pro extrémní cenu té baterie, která na rozdíl od ostatních dílů běžných fosilních aut není možná sehnat jinde než u výrobce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Díky Tesle MS, se kterou Hansjörg von Gemmingen najezdil už 1.500.000 km, víme, že up-to-date BMS udrží baterii v rozumné kondici cca 700k km.
    A že spíš jsou problém motory, kdy ty modernější vydrží cca 300-400k km

    Ale pokud chceš levnou a odolnou baterii, co bude mít sice menší dojezd, ale je skoro nehořlavá a udrží si 80+% kapacitu dalších 20 let, jdi do LFP…
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    Nepořizoval si někdo z místních wallbox na dotaci? Měl bych pár dotazů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čína BEV + PHEV + FCEV

    dle předchozích let je poměr BEV:PHEV 2 až 3:1

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jako na modelu S by mela Tesla rozhodne zamakat YT je plnej videí o tom jak to auto nejde ani otevřít :)))
    2022 Tesla Plaid Update: Main Drive Unit needs to be replaced..
    https://www.youtube.com/watch?v=g1MPORfj8gw
    CUKI
    CUKI --- ---
    TOMBRIDER: Nevím kdo to je, ale ty repase pravě vycházej strašně draho. Většinou je repase u výrobku kde nemáš moc jistotu jak dlouho s tebou bude finančně nesmyslná. To se vyplatí někde kde ten akumulátor je minoritní cena spotřebiče, ne naopak.

    GOR: Motor od auta jsem nikdy převíjet nenechal, několikrát trafo, proto že to bylo nutný. Cena je dost děsivá. Některé věci protože na to potřebuješ speciální kopyto se rozumně udělat nedají, což čekám právě u těchto motorů. Ale nemusí to být taková trága jako ta baterie. Tam vidím největší slabinu. Obojí je dost zbytečné (stačil by nějaký standard) a nesmyslné pro udržitelnost. Ale na tu reálně nikdo nehraje důležitý je zisk.
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: Hlavne ta uhelna elektrarna malokdy bezi studena a s ohledem na kontinualni mereni z ni nikdo nevymontuje ani odsireni ani deNOx ;-)

    CUKI: Hele, previnout elektromotor neni buhvijaka veda, notabene kdyz ma jen statorovy vinuti. Zeptej se v nejblizsim DP, DKV, ŽOS nebo DPOV.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Už teď je bambilion firem co se živí jen repasem akumulátorů do elektrokol, nářadí atd.
    Většinou nabídnou i větší kapacitu do stejného obalu.
    S tím jak překotně se vyvíjí tímhle směrem automobilismus. Vůbec nemám obavu že tímhle směrem by nikdo nepodnikal. Obvzláště když vidím Riche Benoit, jak se už teď zcela bezostyšně hrabe v Tesla battery packs, jako by se nechumelilo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ne, nedáš několikset tisíc za novou, koupíš použitou z jinýho auta.

    Stejně jako když ti odejde řídící jednotka ve 20 let starým BMW nebo Mercedesu (což jsou poměrně běžný auta i mezi "chudým lidem"), tak nepůjdeš do BMW nebo Mercedesu, kde stojí 80 tisíc, ale koupíš jí za dva litry na vrakáči.
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: To je nějaká domnělá životnost baterie co se jí nestane nic jiného. Navíc to není žádný náhodný vzorek. Jenže si představ i ty dnešní auta za 15let (a pořád to není vzorek napříč trhem) jak budou vypadat za těch 15let. Nejde o to že by se ve velkém s nějakou zbytkovou kapacitou nedožili, to vůbec tvrdit nechci, ale pořád bude velká část těch které prostě odejdou. No a u klasického spalovacího auta, můžeš relativně levně vyměnit jakýkoliv díl. Ale ta baterie bude stát furt majlant a bude (je) atypická.
    Prostě představ si běžné auto někde v obci na dojíždění pár km do práce a max jednou ročně na dovolenou. Několikrát ročně max 200km za rodiči. To auto které má cenu třeba 50k. Žádnej vrak na popojíždění to stačí ale má v prdeli baterii. Dáš klidně i několikset tisíc za novou? Protože se prostě už nevyplatí je dělat? To asi smysl nedává, že?

    Jako žiju na celkem lukrativním místě. Tedy žádný konec světa, ale když si obejdu okolí. Tohle je furt majoritní použití aut. Tyhle auta bez nějakého standardu budou na trhu za 15let chybět.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Zivotnost baterii je dobre overena. Jsou tu elektroauta z roku 2007, jsou tu Tesly z roku 2011. Jsou tu homologace kde se cykly resi a testuji. 300k km daj vsechny soucasny znackovy baterrypacky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam