• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Protože budeš využívat přebytečnou energii. Já chápu že to pro tebe může být nepředstavitelné, ale pro lidi, pro které není energetika tak velká neznámá chápou, že prostě abychom zvyšovali % zelené energie, budeme se v některých časech topit v přebytcích, pokud nesáhneme po nějakém takovém řešení.

    Ale máš pravdu v tom, že vyřazené baterie by tohle řešili také, otázkou je jestli bude více rentabilní ji znovu recyklovat a nebo takto "dojíždět".

    Tak jako tak to bude muset být vždy nějaká kombinace, která vznikne jak požadavkem zákazníků, tak energetických potřeb.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jak může být nabít baterku a vyměnit baterku výhodnější než nabít baterku?

    Když už chceš komplikovat nabíjením více baterek, tak můžeš dát k rychlonabíječkám stacionární baterky a nabíjet z nich, jak to dělá Audi. Ty navíc budou levnější, protože ti stačí vyřazený, kdežto ty vyměňovací musíš mít všechny blízko 100% kondice.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Umím si představit, že v roce 2050 se 80+% baterií bude nabíjet pouze ze zelené energie, tím se to nabíjení doma možná trochu sníží. Výmena bude díky cenně tak 20-40% protože se to prostě vyplatí. Zároveň ty baterie budou udržovat naši energetickou síť velmi stabilní. Naopak rychlonabíjení bude postupně klesat (ne od dnešního stavu), pro svou neekonomičnost.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Umim si predstavit ze v roce 2050 se 60% nabijeni bude dit doma, 20% na “pomalych nabijeckach u nakupaku/poulicniho osvetleni (50kW), 15% na rychlych (350-500kW) a 5% se bude vymenovat :)
    KEB
    KEB --- ---
    CUKI:

    Na Taiwanu je skoro stejně výměnných stanic baterií jako benzinek
    https://www.hybrid.cz/na-taiwanu-je-skoro-stejne-vymennych-stanic-baterii-jako-benzinek/

    Ať máš taky trochu radosti na tom světě :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Naopak 99% cest budeš jezdit s malou lehkou baterií a nebude ti kvůli jedný dovolený za rok stárnout.

    Ta cena nakonec bude levnější než klasické dobití, protože budeš moci používat výhradně zelenou energii a pomůžeš vytěžovat síť, ale to bych se opakoval.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nebyl bys sám, pokud by cena za výměnu byla srovnatelná s cenou za nabití. Což nikdy nebude, bude nejspíš vyšší než jezdit na benzín.

    Navíc to bude užitečný jen při dálkových cestách, kde závisí na rychlosti.

    Takže kvůli tomu, abys ušetřil cestou na dovolenou nebo na služebku na Slovensko 20 minut, budeš mít dražší, těžší a míň prostorný auto, protože v něm budeš mít baterku připravenou pro výměny.

    Je to nesmysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jeden musí bejt vždycky první, že ano. :-)

    Nepředpokládám že nakonec v boji o nej systém zvítězí tohle, ale třeba jo.
    V každém případě jsou unifikované a modulární a to je dobrej začátek.
    Pokud si koupím nějaké EB, tak to nikdy nebude nové. A pokud se budu rozhodovat mězi jinak dvěma identickými vozy, zvítězí ten s výměnou baterií. A myslím že nebudu zdaleka sám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Napříč spolupracujícíma používajícíma stejnou platformu (viz Ford používající MEB od VW) ano. Ale nějakej univerzální standard nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: never say never! Ne nestane, ale už se tak stalo :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Modulární baterka instalovaná do auta po kouskách je nesmysl a nikdy se to nestane, stejně jako nikdy nebudou standardizovaný baterky napříč výrobcema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale stejnej řidič si třeba nemůže koupit auto bez ABS, ESP, airbagů a spousty dalších věcí.

    Přitom FSD je nebezpečností blíž autu, kterýmu chybí tři šrouby na každým kole nebo brzdí jen na jeden okruh.

    DZODZO: Tohle je, jak tam i píšou, jen důkaz toho, že jsou testeři (zatím) opatrný. Případně toho, že ten systém je zatím ještě dost pitomej na to, aby nebyl nebezpečnej.

    Umírat lidi začnou, až se FSD zlepší třeba o řád.

    Teď je to totiž tak blbý, že jsou lidi při jízdě na FSD ve výsledku pozornější, než když řídí sami – protože každou chvílí čekají něco jako že se to rozhodne narazit do zaparkovanýho auta nebo odbočit doleva na červenou. A takovýhle boty to dělá v průměru každejch třeba 10 minut.

    Až to takovouhle botu udělá jednou za tejden nebo za měsíc, tak to teprve začne bejt nebezpečný, protože to už lidi neudrží pozornost. A to je realisticky meta, kam se FSD dostat může.

    Naopak do stavu, kdy bude skutečně Level 5 autonomní a bude moct jezdit bez dozoru, se FSD ve stávající podobě nedostane nikdy.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ:Ale kuš! To je něco o čem jsem tu psal a naopak to řeší hned několik problémů najednou. Například i v té uhelné číně je možné elektromobil dobíjet pouze "čistou" energií. Budou se dobíjet z přebytků a díky tomu bude moc být větší procento solární/větrné energie k užitku
    Bude to modulární řešení. Tedy na vyjimečné cesty si budeš moci pořídit prostě větší baterii. Navíc tebe jako zákazníka nezajímá co vydrží ta baterie. Prostě budeš mít nasmlouvaný výkon, maximální odběr a pod... je na distributorovi aby investoval do nejúčinějí technologie.

    I kdž si to představuju trochu jinak než zde ukazují za mě palec nahoru.

    Tohle řešení bude samo o sobě zelenější než ten samotný přechod na elektromobilitu.

    pro rejpala opraveno :-)

    STETKINS: No ono není potřeba jak je vidět ani 5let :-)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Hele a nechceš to už nechat bejt. Prostě nám za 5 let můžeš říct: "Já vám to říkal!"

    Ale to by mě zajímalo - co je to ten přebitek - to je přebytek z nabití? Já se v tý elektro terminologii tolik nevyznám :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    (btw toto som netusil...)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale ten ridic s tym suhlasi, tesla mu fsd nenuti ako nehotovy produkt, kupuje si to sam zo svojej vole a musi splnat nejake kriteria, aby mu zapli aspon tu betu... idem si vyhladat clanky "tesla fsd beta crash"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže tohle proboha není počítačová hra nebo textovej editor, aby se to pouštělo mezi uživatele v beta verzi.

    Tohle ovládá 2+tunový auto mezi lidma a jinejma autama, a řidiče to staví do role něčeho mezi instruktorem autoškoly a testovacím jezdcem, což jsou oboje role, na který je potřeba bejt proškolenej profesionál.

    V současný fázi nemá FSD na silnici co dělat. Akorát nejspíš bude muset někoho nejdřív zabít, než ho konečně zakážou.

    Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se FSD byť jen blížilo nějaký použitelný roli. Na skutečný Level 5 autonomní řízení nemá hardware a stávající Tesly ho nikdy nedosáhnou.

    Na jízdní asistent je zase úplně nesmyslně koncipovaný, jízdní asistent by měl řidiči usnadňovat část úkonů, ne se snažit dělat všechno sám a nutit řidiče být neustále ve střehu a hlídat, co posere.

    Doufám, že FSD zakážou co nejdřív, protože fakt netoužím po tom, aby se auta s tímhle nesmyslem vyskytovaly kolem mě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Přirážka za značku přestává existovat vyjetím z autosalonu?

    Viděl jsi někdy ceny ojetých BMW a Mercedesů? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a za trest napis 100x na tabulu slovo Beta :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: To sice může mít určitý vliv, ale IMHO mnohem zásadnější je to, co píše
    ABS, tj. že je tam cca 30% přirážka "za značku", kiterá přestává existovat téměř okamžitě po vyjetí z autosalonu.
    Cenu dál snižuje i to, jak se postupem času vůz stává více a více nevhodným na flexení, protože je ze staré modelové řady…
    + vyžadují pravidelnou údržbu, která je ze záručních důvodů (autorizáky) drahá a případné (originální) díly, které tam bude potřeba dávat, také…

    Mezitím se navíc ukázalo, že Tesly mají životnost naopak vysokou a i baterie z doby kolem 2012 zvládnou ~300k km, což by při nájezdu 15k ročně stačilo na 20 let…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam