• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: jak se můžeš považovat za takovýho automobilovýho vizionáře za kterého se pokládáš? Otevři už prosímtě oči!
    Copak ty máš za barákem svůj ropný vrt a nějakou tu rafinerku?

    Protože pokud se baterie standardizuje a bude jich všude mnoho, tak bude vysoká konkurence, která tím že zatím není, dost zpomaluje vývoj a snižování cen.

    Tedy žádné stovky druhů baterií nemůžeš očekávat.

    Cena za tankování bosuzuješ zase očima dnešního zabedněnce. To že je to nabíjení dneska tak rychlý (za ideálních podmínek) nic neznamemá. Důležité je jestli jsme schopní toho dosáhnout při absolutní změně vozového parku na EB?

    Opravdu jsi takový vizionář jako círken na konci středověku? Energie kterou neuděláš ve formě přebytku bude extrémně drahá. Zatímco ta přebytková bude možná i zdarma. Stačí se podívat na to jaké možnosti máme.

    Eppur si muove!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: 2050 uz hlavne jina nez zelena elektrina skoro nebude (podil nezelen urcite pod 20%)

    Ja mam spocitano ze bych mohl doma zelene nabijet uz 2032
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: To by ale celá infrastruktura musela být postavená na měnění baterek a na tom, že jsou baterky pronajímaný, protože jinak to nebude fungovat. Auta by musely bejt stavěný na to, aby fungovaly s obrovským rozsahem velikosti baterek, a to jak po stránce elektroniky a motoru a nabíjení a podobně, tak třeba po stránce jízdní.

    To první je problém spíš psychologickej a ekonomickej, velká část lidí si nechce kupovat auto, jehož kritická součást není jejich a u nějž je možnost jet někam dál založená na tom, že si půjčej větší baterku.

    Druhá způsobí vyšší náklady.

    Pokud se budou někdy baterky, tak celý. A protože nebudou nikdy standardizovaný pro všechny výrobce, tak by to znamenalo, že budeš mít na každý nabíjecí stanici stovky baterek, ty budeš muset udržovat v top kondici a celý to bude drahý.

    Bude to tak drahý, že bude levnější jezdit na benzín.

    Zároveň už je nabíjení tak rychlý, že celá tahle kokotina postrádá smysl.

    Proto už žádný dnešní auto nepočítá s tím, že by se baterie měnily, protože nad tím lidi v automobilkách přemýšleli, řešili to a zjistili, že je to kokotina.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Naštěstí ne všichni lidé, jsou tak zabednění jako ty, jinak by jsme nikdy nevylezli z jeskyně :-D
    Ale důležité je že si to umíš spočítat. Co na tom že špatně.
    Pokud bych uvažoval pro lepší názornost pouze dvě možnosti, což není pravda ani podle mého ani tvého mínění, tak v případě jen výměny baterií by jich ve skutečnosti bylo potřeba méně. Protože pro většinové použití, ti bude stačit 1/4 možná 1/5 kapacity. Tedy těch "pár" baterek na výměnu by nebylo na víc, jak pořád milně počítáš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: No na obě verze potřebuješ spoustu baterií navíc. Ale u tý nabíječky ti stačej vyřazený a ne zbrusu nový.

    Navíc všude, kde to zkoušeli a počítali, vycházela potenciální cena za výměnu baterie na nějakej nesmysl jakože třeba dráž než benzín do osmiválce.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Protože budeš využívat přebytečnou energii. Já chápu že to pro tebe může být nepředstavitelné, ale pro lidi, pro které není energetika tak velká neznámá chápou, že prostě abychom zvyšovali % zelené energie, budeme se v některých časech topit v přebytcích, pokud nesáhneme po nějakém takovém řešení.

    Ale máš pravdu v tom, že vyřazené baterie by tohle řešili také, otázkou je jestli bude více rentabilní ji znovu recyklovat a nebo takto "dojíždět".

    Tak jako tak to bude muset být vždy nějaká kombinace, která vznikne jak požadavkem zákazníků, tak energetických potřeb.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jak může být nabít baterku a vyměnit baterku výhodnější než nabít baterku?

    Když už chceš komplikovat nabíjením více baterek, tak můžeš dát k rychlonabíječkám stacionární baterky a nabíjet z nich, jak to dělá Audi. Ty navíc budou levnější, protože ti stačí vyřazený, kdežto ty vyměňovací musíš mít všechny blízko 100% kondice.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Umím si představit, že v roce 2050 se 80+% baterií bude nabíjet pouze ze zelené energie, tím se to nabíjení doma možná trochu sníží. Výmena bude díky cenně tak 20-40% protože se to prostě vyplatí. Zároveň ty baterie budou udržovat naši energetickou síť velmi stabilní. Naopak rychlonabíjení bude postupně klesat (ne od dnešního stavu), pro svou neekonomičnost.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Umim si predstavit ze v roce 2050 se 60% nabijeni bude dit doma, 20% na “pomalych nabijeckach u nakupaku/poulicniho osvetleni (50kW), 15% na rychlych (350-500kW) a 5% se bude vymenovat :)
    KEB
    KEB --- ---
    CUKI:

    Na Taiwanu je skoro stejně výměnných stanic baterií jako benzinek
    https://www.hybrid.cz/na-taiwanu-je-skoro-stejne-vymennych-stanic-baterii-jako-benzinek/

    Ať máš taky trochu radosti na tom světě :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Naopak 99% cest budeš jezdit s malou lehkou baterií a nebude ti kvůli jedný dovolený za rok stárnout.

    Ta cena nakonec bude levnější než klasické dobití, protože budeš moci používat výhradně zelenou energii a pomůžeš vytěžovat síť, ale to bych se opakoval.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nebyl bys sám, pokud by cena za výměnu byla srovnatelná s cenou za nabití. Což nikdy nebude, bude nejspíš vyšší než jezdit na benzín.

    Navíc to bude užitečný jen při dálkových cestách, kde závisí na rychlosti.

    Takže kvůli tomu, abys ušetřil cestou na dovolenou nebo na služebku na Slovensko 20 minut, budeš mít dražší, těžší a míň prostorný auto, protože v něm budeš mít baterku připravenou pro výměny.

    Je to nesmysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Jeden musí bejt vždycky první, že ano. :-)

    Nepředpokládám že nakonec v boji o nej systém zvítězí tohle, ale třeba jo.
    V každém případě jsou unifikované a modulární a to je dobrej začátek.
    Pokud si koupím nějaké EB, tak to nikdy nebude nové. A pokud se budu rozhodovat mězi jinak dvěma identickými vozy, zvítězí ten s výměnou baterií. A myslím že nebudu zdaleka sám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Napříč spolupracujícíma používajícíma stejnou platformu (viz Ford používající MEB od VW) ano. Ale nějakej univerzální standard nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: never say never! Ne nestane, ale už se tak stalo :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Modulární baterka instalovaná do auta po kouskách je nesmysl a nikdy se to nestane, stejně jako nikdy nebudou standardizovaný baterky napříč výrobcema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale stejnej řidič si třeba nemůže koupit auto bez ABS, ESP, airbagů a spousty dalších věcí.

    Přitom FSD je nebezpečností blíž autu, kterýmu chybí tři šrouby na každým kole nebo brzdí jen na jeden okruh.

    DZODZO: Tohle je, jak tam i píšou, jen důkaz toho, že jsou testeři (zatím) opatrný. Případně toho, že ten systém je zatím ještě dost pitomej na to, aby nebyl nebezpečnej.

    Umírat lidi začnou, až se FSD zlepší třeba o řád.

    Teď je to totiž tak blbý, že jsou lidi při jízdě na FSD ve výsledku pozornější, než když řídí sami – protože každou chvílí čekají něco jako že se to rozhodne narazit do zaparkovanýho auta nebo odbočit doleva na červenou. A takovýhle boty to dělá v průměru každejch třeba 10 minut.

    Až to takovouhle botu udělá jednou za tejden nebo za měsíc, tak to teprve začne bejt nebezpečný, protože to už lidi neudrží pozornost. A to je realisticky meta, kam se FSD dostat může.

    Naopak do stavu, kdy bude skutečně Level 5 autonomní a bude moct jezdit bez dozoru, se FSD ve stávající podobě nedostane nikdy.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ:Ale kuš! To je něco o čem jsem tu psal a naopak to řeší hned několik problémů najednou. Například i v té uhelné číně je možné elektromobil dobíjet pouze "čistou" energií. Budou se dobíjet z přebytků a díky tomu bude moc být větší procento solární/větrné energie k užitku
    Bude to modulární řešení. Tedy na vyjimečné cesty si budeš moci pořídit prostě větší baterii. Navíc tebe jako zákazníka nezajímá co vydrží ta baterie. Prostě budeš mít nasmlouvaný výkon, maximální odběr a pod... je na distributorovi aby investoval do nejúčinějí technologie.

    I kdž si to představuju trochu jinak než zde ukazují za mě palec nahoru.

    Tohle řešení bude samo o sobě zelenější než ten samotný přechod na elektromobilitu.

    pro rejpala opraveno :-)

    STETKINS: No ono není potřeba jak je vidět ani 5let :-)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Hele a nechceš to už nechat bejt. Prostě nám za 5 let můžeš říct: "Já vám to říkal!"

    Ale to by mě zajímalo - co je to ten přebitek - to je přebytek z nabití? Já se v tý elektro terminologii tolik nevyznám :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    (btw toto som netusil...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam