• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    PETER_PAN: popravdě nevím co po mě chceš. Tesla která tyto auta u kterých to jde zjistit tyhle statistiky s pochopitelných důvodů nezveřejnuje. Ale i dat které poskytují vyplývá že s daty pěkně manipulují, tak aby to pěkně vyšlo.

    1) Jak jsem psal nejsou tam obsaženy vadné kusy a prevetivní výměny, které pěkně zvyšují skóre. Tohle prostě někdo musí zaplatit. Oni to zatím platí z ceny za značku, protože dyž to přeženu je to letadlo, vyplatí se jim to. Dokud budou geometrickou řadou růst prodeje, je to super prostředek jak zvýšit hodnotu značky. Až se produkce ustálí zajímavé to pro ně už nebude.

    2) Pokles v počátcích kapacity je na mnoha grafech nadnesený tím že začínají na více než 100% kapacity. Tedy název grafu by se neměl jmenovat pokles kapacity v závislosti na nájezdu, ale hodnota kapacity po xyz najetých km

    3) vzorek aut které jsou nyní na silnicích neodpovídají používáním průměru vozového parku. Elon si je toho dost dobře vědom. Dlouhé dálniční nájezdy, velmi nadstandardní servis. Tohle se prostě dít nebude až se ta auta stanou cenově dostupná pro širokou vrstvu obyvatel. A NYX a tohle fórum nebude asi běžným vzorkem naší populace, že? :-)

    4) Je zajímavé, že sám výrobce baterií takovou životnost neudává

    5) viz bod 3. Věk těch aut je vesměs mizivý. A hodnotit to, že je dost aut co těch 10 (15?) let vydrželi, že to bude vesměs u všech je dost obdivuhodná teorie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: teď jsem se ztratil. Co tímhle argumentuješ? Že rental se víc vyplatí i za vyšší cenu?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Muzes nejakym relevantnim zdrojem dokladovat ze baterky jsou problem (= vyrazne riziko kolapsu nejakych cells, vymeny celych celku, nebo to ze kapacita neklesa predvidatelne, nebo ze po urcite dobe poklesu dochazi ke kolapsu) ?

    Cokoliv. Naroky na homologaci, statistiky kapacit pri provozu i zkusenosti uzivatelu ukazuji pravy opak. Kromne par dezinfo webu nic. Zadny primarni zdroj, nic.

    Tak nevim. Jestlize zkusenosti s 10 let starych elektroaut jsou nejaky, dokonce i z 15 let starych elektroaut jsou nejaky. I z prvnich plnohodnotnych hybridu (Toyota Prius, platilo se kolem 10k CZK za rocni zaruku na baterku a ona drzela a drzela a drzela) jsou nejaky.
    :: Tak odkud se berou tebou vypisovane problemy? Kde je jejich zdroj? Tvoje zkusenost to neni, statistika to take neni, zavery akademickych skupin co resi elektromobily to take neni.

    Skoro to vypada ze trolis, nebo fabulujes z uplnych hovinek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: vždyť to píšu, záruka je hrazena nadstandarní cenou. Průmer životnosti je ale jinde a to v případě rentalu bude muset být započteno.

    Jenomže zatímco nemálo aut ze 100kWh baterií najede za svůj život pár desítek tisíc km a těžko se bude posuzovat reálná kvalita, tak ten rental tohle bude řešit mnohem více a mnohem lépe.

    A průměrné stáří auta je u nás na dvojnásobku záruky. tedy nic moc vypovídající hodnota.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    všichni výrobci elektromobilů poskytují 8 let záruku resp. 160 000 km na pokles kapacity o 20%. Čili když máš vadný článek, tak ti to nahradí zdarma, ergo nemusíš to řešit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Od konce: Ty (a nejen ty) se strašně upínáš na životnost článků, které nepodlehli nějaké chybě. Všechny tyhle PR modely se opírají o bezchybné články. Což je sice správný postup při hledání jakési očekávané životnosti, ale není to její průměr. Ten je osekán o anomálie. Jenže zatímco ty anomálie baterií, které mohou dojetít klidně po prvním roce používání se pohybují klidně kolem nuly, ty anomálie z horní strany témněř neexistují a s jistotou nebudou tak daleko od osy jako ty vadné.
    Ja zaráženící že ty grafy od Elona tohle nikdy (překvapivě nezohlednují), ale jasně vychází najevo že reklamace jsou poměrně časté. jenže on je správný obchodník a každý strávný obchodník ví že reklamace se vždy vyplatí, když to zvyšuje dostatečně prestiž značky. Jenže až se pojedou vozy pro normální lidi, kteří nekoupí auto s několikaset procentní přirážkou jako známku luxusu, tak už ty reklamace bude muset někdo zaplatit.
    Firma nabízející pronájem této baterie s tím počítat musí. Tedy na tuhle hodnotu se prozatím nedostaneš. A i kdyby je to + pro rental nikoli pro výrobce vozu.

    Koplikuju nekomplikuju jediný standard je v běžném světě nereálný. Nákladní vůz asi pojede taky na jiné technologii než malej osobák.
    a to že budeš mít větší základní baterii, neznamená že nebude složena ze standardních článků. Ten modul jako takový může být i mnohem menší než 20kWh
    Tedy prakcicky se to dá snížit na jediný seriový článek, což má výhodu snížení požadavků na konektor a jeho proudovou zatižitelnost.

    Tedy 400V motor má 100článků v serii? cca při kapacitě 3-4Ah je to 5kWh na modul?
    Takže nebudeš mít v základu 4 ale 6 a nebo 8.

    Pro jiné články to bude podobné, žádná trága.


    No po pravdě já tolik tedy nenajedu a to jsme furt někde pryč. Většinou se do 120km vejdu s přehledem, ale pak zase v kuse najedu 10k Km :-)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: tak u lesa nabíječka asi nebude, že? :D já teď moc ne, ale až budou děti větší tak třeba každej druhej víkend? Od toho přece auta jsou, ne? Když jsem byl dítě, tak jsme jezdili na houby skoro každý víkend a třeba to nebylo 120 ale jen 60km, ale když k tomu připočítáš nenadálé události (musíš rychle do nemocnice, nebo cokoliv) tak je dobré tu rezervu mít.

    Já bych si 20kWh auto nelajznul s tím že si sice kdykoliv ale za prachy můžu půjčit větší. Pod 35 bych nešel a až na 45 bych se začal cítit komfortně

    CUKI: no a už to komplikuješ a standardizace vyletěla komínem. Každý druh modulu ti znásobuje náklady, protože od každého typu musíš držet stovku kusů


    CUKI: lifepo maj i s občasným rychlonabíjením životnost 2000-3000 cyklů a když si do auta dáš 60kWh, ale obvykle využiješ jen 20-30 tak to zdvoj až ztrojnásobí životnost, takže jseš rázem na 500 000km a cena baterky je 0,2 místo tvé koruny. Půjčení bude vycházet dvojnásobně (aspoň) protože služby málokdy jdou na marži nižší než 100%, plus náklady, takže klidně 0,5 na km
    CUKI
    CUKI --- ---
    CUKI: velikost toho modulu může být i menší záleží na typu článků a napětí.

    Co jsem pochopil tak tesla jede 74kusu v séeii v jednom modulu u současné 85kW baterie. Ale nechci do toho moc zabředávat protože mi to nedává smysl. tedy nějakých 300V naprázdno? Když motor by měl být na 400 nebo 800V?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jinak nepočítám že by byl jeden typ modulu, pravděpodobně jich bude více to znamená že někdo kdo potřebuje tuhle hranici překračovat častěji sáhne po větším modulu. Pravděpodobně i po jiném typu auta.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: jo počítal jsem max i méně.
    A kolikrát ročně jezdíš ty výlety 120+120 a víc na jeden zátah?
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ještě můžeme rozebrat detaině tu baterii. Řekněme, že jeden článek bude těch cca 20kW a bude stát 100k Kč ať se to dobře počítá.
    Životnost toho článku může být v průměru 1000 cyklů pokud se nebude používat rychonabíjení a krajní stavy budou eliminovány (oproti 600ti při rychlonabíjení). Pokud se čísla zdají na první pohled malá je potřeba započítat ty, co odejdou nějakou chybou mnohem dřív. To se pak na tom průměru dost podepíše. pro rentabilitu je potřeba ale tento údaj.
    To znamená, že na jednu baterii bych mohl čistě teoreticky 100-130k km (budu počítat 100)

    Tedy tak jako tak dám minimálně jednu korunu na km čistě provozně. Pokud tu baterii budu nabíjet vychází to skoro na korunu sedmdesát! To už je cena za kterou dneska jezdí běžnej spalovák.

    No a já tvrdím, že pokud se budou ty baterie nabíjet v době kdy jsou přebytky. Bude ta cena limitovat k nule. Tedy vše nad to je pro toho majitele know how. když to bude koruna na vrch je to dvojnásobek hodnoty akumulátoru. Pokud dvě, tak trojnásobek. A kolik si schopen zaplatit za nenadálou cestu bez nutnosti zastavovat několikrát na oběd tam kde nechceš? Já poměrně dost.

    Další výhodou je fakt, že není potřeba najednou vyrobit tolik baterií, což dnes hraje velkou roli.
    A cena kterou baterie bude stát dneska bude mnohem vyšší než třeba 10-15 let co ty auta doufám budou ještě jezdit.

    No a pak ten druhý fakt až za "tankování" večer co pojedeš s práce zaplatíš za kw 20kč tedy tu tvojí 100kW krávu naláduješ za 2000Kč, tak bude taky mluvit úplně jinak.

    Nehledě na zbytečnou hmotnost co to auto kvůli jedné dovolené celý rok tahá sebou. Jo to je pak ekologie.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    20kWh nedá ani 150km, když výlety jsou klidně 100-120 jen tam a dalších 120 zpět, tak potřebuješ aspoň 30kWh jen na dopravu a 5-10kWh rezervu. A znamená to že nemůžeš bez zajíždění do půjčovací/výměnné stanice nikam nad 250km. To je auto k prdu, horší než jezdit jednou za dva tejdny na benzínku
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: To by měla být spíše cena nového ne?
    Pokud by dal měsíčně 2000Kč za pronájem baterky, asi by toho najezdil tolik, že by mu to bylo jedno.

    Pro běžné cesty v okolí by ti stačila ta základní cca 20kWh, kterou budeš mít stále v autě a budeš ji dobíjet doma ze zásuvky (jednu tam budeš mít pořád). Ta dneska stojí kolem 100k Kč
    Jenže, aby to auto mělo nějaký dojezd tak už není mimo ani cca 100KWh baterie. Tedy 5 takovýchto modulů. Tedy cena baterie bude kolem půl mega. No a kup si ojetinu která má za sebou 10-15let života za cenu zbytková cena vozu -50k Kč a k tomu zbytkovou cenu takovéto baterie třebas 400k Kč, kterou nebudeš moci snadno použít někde jinde. To přeci nedává smysl.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Místo silných slov používej raději silné argumenty...:-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    sečteno a podtrženo - člověk co jsi koupí ojetý Škoda Elroq za 350k nebude ochotný platit 2000 měsíčně za pronájem baterky i kdyby mu to snížilo cenu toho auta o 150 tisíc (plánuje ho používat dýl než 75 měsíců)

    a takovýchhle lidí je většina
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Sorry, ale meleš úplný hovna.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Je protože ony ty baterky nepojedou najednou, to už jsem psal jak si to představuju.
    Prostě ty ji budeš moci daleko lépe sjíždět v daném intervalu použití.

    No to ty články rozebírat a stavět nové baterie bude taky docela nákladné, ne že by se to neujalo, o tom žádná, tohle fungovat bude, ale jen ta cena za tu práci přidává víc procenta té úplné recyklaci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: to připojování různých baterek je dobrý argument proti tvému multimodulárnímu systému rozšířitelných baterek v EV :D

    jinak v těch úložištích to samozřejmě budou dělat profíci se zkušenostma a nástrojema (vybíječky, které srovnají moduly na stejnou úroveň)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Zapojoval jsi někdy různě jetý baterie do sebe? Ještě navíc mnohačlánkové?
    Podle mě prostě bude v budoucnu výhodnější recyklace. Navíc to bude zásadní surovina.

    Porovnávat růst protažením křivky grafu pouze na základě počátečních hodnot je velmi odvážné.

    JIMIQ: Jenomže baterie do mobilů stojí prkotinu vznikající stále stejnou technikou rozřezávání jediného "archu"

    No ten pronájem bude něco stát, to nepopírám, nikdo to jen tak pro nic za nic dělat nebude. Ale konkurekce bude veliká, vem si že se jedná o zádkladní energetický zroj budoucnosti, do té doby než dojsou zásoby a najdeme něco lepšího.

    Přirovnal bych to k pojištění. Víš kolik lidí si platí pojištění? Co ty, máš nějaké? To je stejný model. Platíš někomu za to že na sebe převezme zodpovědnost a něco mu dáš na vrch za jeho služby.

    Tady budeš mít navíc jednu věc, která ti hraje do karet. Ten článek bude v průměru daleko lépe zatežovaný.

    Návíc oproti trhu s nevyměnitelnými bateriemi půjde pokrok mnohem rychleji dopředu a oddělí se zrna od plev. Dneska si nekupuješ auto primárně podle druhu/značky baterie (často ho ani neznáš) ale podle modelu auta. Tedy horší technologie se bude držet třeba jen kvůli lepšímu modelu. Výrobce to samo bude taky řešit, ale v malém je to prostě vždy pomalejší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam