CUKI: Alternativa, jak to bude reálně vypadat.
V horizontu pár let přijdou na trh solid-state baterie s životností výrazně převyšující životnost auta, což udělá z pořízení elektromobilu dostupnou věc i pro ty, pro který bude nominálně drahej – prostě proto, že vydrží 20-30 let, ať už u prvního majitele nebo na sekundárním trhu.
Většina nabíjení elektromobilů bude probíhat a i dneska už probíhá v doby mimo špičku, protože při běžným použití (nájezd desítky kilometrů denně) si můžeš vybrat, kdy budeš nabíjet a nechat to na výhodnější čas. S tím, že příští generace baterek budou mít výrazně vyšší kapacitu, se tohle posune ještě dál.
Když budeš mít dojezd 1 000 km, tak budeš volit nabíjení tak, abys ušetřil, a tedy mimo špičku.
Zbývají dálkový cesty, kvůli kterým bys ty řešil složitou (a vývoj brzdící) standardizaci napříč značkama a udělal auta těžší a horší.
Na ty už je řešení v podobě superrychlých nabíječek jako Ionity (350 kW), který je zároveň už dneska možný napájet z vyřazených autobaterií (Audi EV Lounge).
Při dojezdu 800+ km WLTP a tedy reálným dojezdu na 80% baterie třeba 400-500 km, a čase nabití kolem 20 minut, už je nějaká úspora času nezajímavá. Navíc lidi s potřebou častých dlouhých cest si budou kupovat auta s ještě větší baterkou a dojezdem třeba 1 000, 1 200, 1 500 km.
Battery swap neřeší žádný reálně existující problém, ani využití energie mimo špičku, která se pořád efektivněji využije použitím úložiště energie u nabíječky než přesouváním a nabíjením stovek těžkých baterek v nějakým robotickým skladu (a stavbou toho skladu u každý "benzínky").
Zato battery swap způsobí:
– dražší auta
– dražší provoz aut (pronájem baterek)
– závislost uživatele na komplikovaný síti výměnných stanic
– problémy s nabíjením (nabíjet 20 kWh vs. 80 kWh baterku je taky dost rozdíl, malá baterka obvykle nejde nabíjet z rychlonabíječky, takže v reálným světě budeš s tvým hypotetickým jedním modulem odsouzenej na nabíjení na AC)
– naprosto gigantický komplikace se zavedením industry-wide standardu, kterej potom navíc půjde jen těžko změnit a nebude umět reagovat na vývoj baterií.
Je to prostě píčovina.