• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Super video. Kdybyste se někdo zajímali o pokračování, je tady: https://www.youtube.com/watch?v=sH2bVWbsKWQ&t=3s

    Já na to koukal jen abych zjistil, kolik stála oprava:
    1. Cena obdobné, ale nepoškozené Tesly S je $30k
    2. Tuhle koupil za $10k
    3. Oprava baterie vyšla na $5k (+$1k za čelní sklo atd.)
    4. Zákazník má v plánu opravené auto prodat za $30k
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Ale jinak samozřejmě měnit baterky doma je v pohodě. Všichni kromě zfetovanejch hipstrů totiž mají doma naprosto běžně čtyřsloupovej zvedák a elektrickej paleťák s nosností tunu.

    S tím to dokonce možná vyměníš i sám.

    Tesla Model S Main Battery Repair | Gruber Motors
    https://www.youtube.com/watch?v=F-B_8oMZNeI
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Hlavně ta baterka je a vždycky bude pod autem. Takže to auto musíš zvednout.

    V současnosti bych tipoval výměnu baterky tak na půl dne práce 2-3 profi mechaniků.

    Když by se to hodně zjednodušilo, tak půl hodiny práce dvou.

    Nebo nějaká šílená automatizace. Naprosto si nedokážu představit, jak by asi někdo měl doma zastrkávat pod auto metrákovou baterii a připojovat jí k 800V rozvodům...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Takže ještě jednou.

    Máš nabíjecí stanici, která musí mít zásobu +- třeba 500 baterek. Ty baterky se musí někde nabít, což pravděpodobně nebude na skladovacích pozicích, protože jinak bys tam musel de facto postavit PĚT SET NABÍJEČEK.

    Bude je tedy něco muset po vyndání z auta někam uložit, pak přesunout na nabití, pak uložit zpátky, pak zase vyndat a dát do auta.

    Do toho auta budeš muset dát třeba čtyři svoje geniální "moduly", budeš to muset zapojit, budeš muset vysvětlit autu a baterce, že se mají kamarádit atd. (BTW jen handshake mezi nabíječkou a autem trvá klidně půl minuty, a to je jen předávání nějakých základních dat o nabíjení).

    A touhle kokotinou budeš konkurovat nabíjecí stanici, kam přijedu, píchnu do auta kabel a jdu na 20 minut na kafe, zatímco se mi moje baterka normálně nabije proudem, kterej klidně může bejt uloženej z předchozího odpoledne kdy svítilo sluníčko nebo z večera kdy foukalo.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tak 20kWh muze mit vyhledove 80kilo ale furt to neni neco coti jeden chlap sam vymeni a duchodce/soccer mom uz vubec
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Prostě je normální, že lidi jezděj každej tejden někam, kam se s 20 kWh baterií nedostanou. Tím to můžeme uzavřít.

    Cena za pronájem baterie – budeš platit něco jako se platilo tomu Renaultu, protože jednak jim baterii blokuješ a druhak opotřebováváš.

    A pronájem je vždycky dražší než vlastnictví. Mohl bych ti najít i další příklady aut s pronajímanýma baterkama, ale nestojíš mi za to.

    Ad výměny na ulici – počkej, ty si jako představuješ, že někdo na ulici vymění půltunovou baterku, která je POD AUTEM? Na to musíš to auto ZVEDNOUT, ty vole.

    Ad auto s normálníma baterkama – průměrná cena auta v EU je dneska něco kolem milionu korun, elektrický auta s rozumným dojezdem už za tu cenu jsou a brzo budou i za polovc.

    Ad 15 kg baterka – unesu jí, unesu jí i v jedný ruce, ale není to věc, kterou bych chtěl dělat víc, než je nutný. A to je baterka, která má PATNÁCT KILO. My se tady bavíme o baterce, která má PĚT SET.
    KEB
    KEB --- ---
    CUKI: prkotina jako je manipulátor, co musí vzít půltunový břemeno z regálu a přesně ho vrazit do otvoru, který z logiky věci nemůže být o moc větší než profil baterky a to ještě v nějakém rozumném čase v rámci minut. To si právě představit dokážu a prkotina bych tomu neříkal.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: Tam ten mechanismus nebude evidente z důvodu nutnosti manimulace ale, bezpečnosti a rychlosti.

    za střílení z kanónu tě to nikdo nutit dělat doufám nebude. po pravdě za střelby není jednoduché ani natankovat auto z kanistru a to byla ta střelba mnohem dál. :-)

    Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody...

    Takojech ostřílenech vizionářů tu je, ale neumí si poradit s takovou prkotinou.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: počkej to je věc kterou slibuje ženě, jealita pude 5x 6x do roka :-)


    BOBASH: No jestli je to pravda tak ti nezávidím. Já mám jiné představy o trávení volného času. Taky někdy můžou svou Teslou přijet na návštěvu i rodiče.

    No máš asi dost zkreslené představy. o tom co je běžný nájezd málo intenzivního používání.

    Cenu za to půjčení-DRŽENÍ nebudeš platit protože ty budeš mít všechny sloty obsazeny aby jsi mohl každý týden jezdit několik set km za rodiči. nevytrhávej prosím věci z kontextu. Část (ta důležitější) té ceny bude tvožena totiž tím že když máš ten akumulátor v autě nikdo jiný ho nepoužije i kdyby jsi s ním nejezdil. Jenže ty jim za to dáš akorát jinej, tedy nic nezadržuješ. Platíš jen za amortizaci a servis v podobě nabytí.

    aha tak to mi pak tak strašné nepřijde naopak by se to držení vrátilo za 33let, pokud dobře počítám, ale ono je to jedno, to je nějaké nastavení jednoho miniritního modelu, nemá to nic společného s možnostmi. Koukni se na ten projekt s tím nabíjením aut na silnici, taková sprominutím kokotina a stejně o tom někdo uvažuje. Kdyby se ty baterie vyměňovali, tak jich takové auto bez vozejku přehodí během chvíle hned několik po cestě a nemusej tam šaškovat na silnici a omezovat dopravu.

    2) 150k Kč stojí dle toho článku 22kWh baterie. pro představu kolik menší kapacitou ušetříš. Jinak jsi to napsal obráceně proto jsem to špatně pochopil.

    4) přesně tak jen se to prostě stave, protože se to stave velkou konkurenčí výhodou.

    A jakou energií se to bude dobíjet? Ty vážně nemáš představu jak moc to bude zatěžovat síť co? Stejně tak jak zabezpečít to nejdůležitější, aby to pralo pouze tu zelenou energii.



    BOBASH: Za cenu toho že to auto bude nepředstavitelně drahé a bude potřeba 5x více baterií. Všechno jde jen ne každej na to má prostředky.

    BOBASH: Protože neberu fet jako ty, nemám problém přehodit 15ti kilovou baterii. To běžně zvládnou ženy, všechny co měli někdy dítě, ale až to přijde tak to taky poznáš. Raději 2 baterie než jedno vztekající se dítě. Ale chápu, že fetující hipster je nižší silový level než průměrná zena. V nejhorším požádáš ji :-)

    1) to záleží jaký systém vymyslíš, žárovku si taky můžeš vyměnit na 50/3ku a tam je to nebezpečnější. Záleží jak vymyslíš konektor.
    2) hmotnost bude podle velikosti modulu. Ideálně tak aby byl celý sériový článek v jednom modulu. Ale v dnešní době není problém vymyslet jednoduché zařízení technologické vyspělosti paletového vozíku které tvůj problém vyřeší. Není třeba žádná vesmírná hi-tech technologie. Paleťákem zvedneš klidně i auto nejen tu baterii :-) Předpokládám že ten fet tě zatím omezil jen fyzicky, že hlava pro potřebné základní úkony ještě funguje. :-)
    Měl by to dělat někdo kdo dokázal získat alespoň řidičák. Každý takový jedinec by tu baterii dokázal vyměnit sám.
    Je to jen o zvyku. V některých amerických státech si ani sám nesmíš natankovat auto. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: S 80 kWh už dáš 170 km tam a zpátky poměrně v klidu i v dálinčním tempu.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: cuki má doma jeřáb, aby tu x set kilovou baterku zmanipuloval :-D

    CUKI: nechceš toho už vážně nechat? Už to není ani zábavné, ani vtipné, už je to jen únavné...

    Danish troops firing CAESAR 8x8 self-propelled artillery system
    https://www.youtube.com/watch?v=eFSZigjP5ew


    jen pro zajímavost, tady máš nabíjecí automat na cca 20kg granát do kanónu, a teď si tu mašinu nadimenzuj 5x anebo 25x a takovouhle bestii budeš muset mít všude...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja ich mam 170 km preto pre mna je magicka hranica kapacity baterky v aute niekde u 75-80 kWh, takze s niecim rozumnym by som mal dat aj spiatocnu cestu bez nabijania, prinajhorsom v rodnom meste je uz teraz niekolko nabijacich miest, ktore co som tak vypozoroval vacsinou zivali prazdnotou
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Mě asi taky, u ženy si dokážu představit že by to do budoucna mohla dělat.

    A hlavně je úplně jedno konkrétní důvod, spousta lidí jezdí každej tejden někam na výlet, spousta jinejch jezdí na služebky, spousta dalších jede za rodičema nebo na chalupu sice ob tejden, ale maj jí ne pohodlných 100 km od Prahy jako my, ale třeba na Jižní Moravě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jo a přehazování baterií mezi rodinnejma autama.

    Ty vole, ty seš fakt mimo.

    Já jdu zrovna vytáhnout startovací baterii z Jaguara a dotáhnout ji domů na nabíječku. Už to odkládám druhej den, protože je ta mrcha velká a těžká.

    A to je nějaká mrzká 74 Ah 12V baterka, která váží tak 15 kilo.

    Baterky, který bude potřebovat rodina na odjezd na dovolenou, budou vážit půl tuny. I kdybys je dělil na moduly po metráku (což je z mnoha důvodů píčovina), tak proces výměny vysokonapěťových baterek v autě je věc, která se dá udělat v zásadě dvěma cestama:

    1) Udělá to vysoce kvalifikovaný technik ve specializovaným servisu, s certifikací na zacházení s vysokonapěťovými zařízeními a s drahým vybavením.

    2) Udělá to nějaká šíleně sofistikovaná robotická věc, přičemž tam bude technologie, která zařídí, že se všechno automaticky připojí správně, že je baterie kompatibilní s autem etc.

    Umíš si alespoň vzdáleně představit technologickou náročnost věci, která bude schopná do celý řady různých aut, který mají jen stejný baterie, s milimetrovou přesností osadit a zapojit věc, která váží v lepším případě metrák (nicméně zapojováním po modulech si to zdržíš, že 3 minut jsi klidně na 15 minutách), v horším půl tuny, a která musí bejt pevně uchycená, správně zapojená atd.?

    Prosímte, co bereš za fet? Asi bych si dal taky trochu....
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: kazdy tyzden jazdit k rodicom by mi mrdlo :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:

    Měnička baterií nebude levnější ani menší než normální benzínka, protože tam bude robotickej sklad na řádově stovky baterií. A protože se takovejhle systém bude používat jen na dlouhý cesty, tak to budou ty velký baterie.

    A pak tam bude systém na jejich nabíjení. A zdroj energie. A to robotický zařízení co to bude měnit.

    Zkus si to představit.

    Ad "nebudeme vědět kdy bude přebytečná energie" – to možná ne, ale auto nabíjený doma bude moct využívat jen tu přebytečnou, kdykoliv přijde, protože bude mít baterku na třeba tisíc kilometrů a bude se držet třeba na 70-80 procentech, aby byl prostor nabíjet za levno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jezdím tam třeba jednou měsíčně. Pokud budu mít děti a žena začne řídit, tak se k tomu přidá ježdění za druhou babičkou do Přelouče, nejspíš s návštěvou u prababičky v Pardubicích. A to už bude tak cca každej tejden.

    A je to naprosto typický využití auta člověkem co auto využívá málo intenzivně.

    Ad ten zbytek:

    "Cenu půjčení nebudeš platit..." – a na to jsi přišel jak? Samozřejmě že budeš, a bude to nevyhnutelně dražší než mít vlastní auto s vlastní baterkou, stejně jako je vždycky operativní leasing dražší než koupě auta, stejně jako jsou leasingy telefonů, počítačů a čehokooliv dražší.

    2) Těch 1 500 Kč je MĚSÍČNĚ za 4 500 Kč ROČNĚ.

    Přičemž je v tom 40 kWh baterka, kterou když začali v tom autě normálně prodávat, protože zjistili, že pronájem baterky je kravina, zvýšila cenu auta o asi 150 000 Kč.

    Renault začíná prodávat elektromobily včetně baterií
    https://www.hybrid.cz/renault-zacina-prodavat-elektromobily-vcetne-baterii/

    Pronájem 80-100 kWh baterky do normálního auta bude stát ještě víc.

    3) "Moje oblíbená Tesla"
    Ok, já miluju Muska a vůbec se tu furt nehádám s Teslafans.

    4) Malá automobilka nikdy neprosadí žádný standard. A protože se na něm nedokážou dohodnout ani velké automobilky, které už teď mají postavené modelové řady kolem nějakých parametrů baterek, ve vývoji další modelové řady kolem dalších parametrů baterek, tak se to nikdy nestane.

    Kdyby se to mělo stát, musely by všechny automobilky začít vyvíjet novou generaci elektromobilů na jednotné baterce a dost možná i na jednotné platformě. To by mimo jiné trvalo třeba 10 let od začátku do nasazení aut na trh.

    I kdyby se dohodli dneska (což se nestane, i kdyby chtěli, tak se budou dohadovat 5 let), tak to bude na trhu na začátku 30. let.

    Tou dobou už bude existující infrastruktura na nabíjení a tohle nikoho nebude zajímat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Přesně tak, dneska známe pouze VT a NT a navíc cenově naprosto zanedbatelný rozdíl. Ale už třeba za 10 let poznáme co je ta "zelená" a fosilní energie na faktuře naprosto jasně...

    Dle odborníků na naší energetiku jsme schopni zvýšit podíl FVE na cca 25% pak už se to bude míjet účinkem a to se to příchodem EM podstatně zhorší, protože nám bude zoufale chybět okamžitý výkon. Zatímco při tom battery swappingu. Jsme schopni pomocí FVE i u nás nahradit mnohem větší podíl. EM bude fungovat jako regulace naší energetické soustavy, nikoli její největší prznitel.

    A to mě připomíná :JIMIQ: No třeba teď v zimě si to auto přes noc ekologicky doma nenabiješ :-)
    A lifrovat svou FVE do dalšího domácího akumulátoru nedává v tomto případě žadný význam, protože efektivněji to udělá za tebe ten battery swap
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: 3-4 odstavec souhlas. K tomu postupně budeme motivování se vzrůstající cenou "noční" energie. Já třeb dlouhé trasy jezdím zásadně v noci, tedy by mě hodně mrzelo že mé cesty mohou být klidně desetkrát dražší :-) Navíc dopředu nikdy nebudeš vědět jestli je prebytečná energie k dispozici a nebudeme ji lineárně distribuovat do baterií.
    Nejde o úsporu času. Ta hlavní výhoda je ekologie!

    Ta "EB beznínka" bude menší než za klasická. Nic drahého na ní nevidím. Ani velká benzínka neobslouží tolik aut co ta minutová. O stojanech pro EM vůbec nemluvě.

    Zato battery swap způsobí:
    – levnější auta protože v autě bude potřeba jen cca 1/5 kapacity dnešních aut
    – levnější provoz aut (pronájem baterek) protože pronájem bude menší než cena té drahé energie v době kdy není a potřeba mnohem silnější sítě

    – závislost uživatele na síti výměnných stanic bude menší než závislost na ochotě prodejce ti prodat baterii do starého auta za rozunou cenu. Koukni jak se prodávají staré elektroobily s problematickou baterií. naopak tu baterii si i pro trvalý provoz můžeš pořídit odkudkoliv, protože standard.
    – problémy s nabíjením (nabíjet 20 kWh vs. 80 kWh baterku je taky dost rozdíl, malá baterka obvykle nejde nabíjet z rychlonabíječky, takže v reálným světě budeš s tvým hypotetickým jedním modulem odsouzenej na nabíjení na AC)
    v tom máš pravdu, ale doma to rychlonabíječkou stejně nabíjet nebudeš a na "benzínce" ji vyměníš levněji než ty nabiješ u rychlonabíječky
    – naprosto gigantický komplikace se zavedením industry-wide standardu, kterej potom navíc půjde jen těžko změnit a nebude umět reagovat na vývoj baterií.
    Tak pokud to jsou pro tebe komplikace tak se vrat prosím do jeskyně :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam