• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIMBUS: Jo, tak to skutečně není o moc lepší…
    Založeno 2015, v létě 2018 otevřena fabrika, velké plány na výrobu 10000+ aut ročně, krach na jaře 2020 s asi 700 dodanými vozy.
    Převzati někým jiným, opět velké plány na výrobu - tentokrát i s fabrikami v Řecku a Bulharsku.
    Auto se ale lehce změnilo, přejmenovalo, významně zdražilo a celkové parametry se dle všeho moc nezměnily. A ani není homologované:
    "The vehicle is in the EU homologation process and homologation is expected to be completed in summer 2022. The first deliveries are scheduled for the end of 2022. e.GO will publish the official values as soon as the homologation process is completed. e.GO will publish the values through its usual channels. e.GO is constantly developing its products and reserves the right to change specifications, colors and prices of the items shown and described here at any time. Illustrations and descriptions may include optional equipment. Vehicle information refers to the current status at the time of publication (April 2022)."
    Chybí info o baterii, ale původní Life měl spotřebu cca 15,5 kWh/100 km udávaného dojezdu a tohle má udaný dojezd cca 240 km, tj. odhadem cca 37 kWh baterku s "rychlým dobíjením" 11 kW :-D :-D

    Počet dodaných původních aut se mi nepodařilo dohledat…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIMBUS: "Aktuálně je projekt je ve fázi představení digitálního prototypu. V případě zajištění investic může pokračovat finalizací designu a následně projekčními pracemi a kompletním dokončením projektu výrobou funkčního prototypu včetně ověření efektivity navržené výrobní technologie."

    Jinými slovy: Je to jen fancy obrázek…
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Compact 4-seater e-wave X electric car unveiled in Berlin
    https://newatlas.com/automotive/ego-mobile-e-wave-x-electric-car/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Oni ale taky spekulujou. A to, že CT nebude v EU a Číně přesně odpovídá tomu, že to jsou trhy, kde není reálný ho zhomologovat.

    Samozřejmě budou šedý dovozy, jestli teda někdy nějakej Cybertruck vyjede.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Proč by měl za transport z USA dát víc než za Cybertruck?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Je tu ještě jedna rovina: Je možné, že stejně jako u jiných trucků by se nějaký nadšenec našel, ALE je otázkou, zda by si to nerozmyslel po zjištění že mu ho Tesla nedoveze a že za transport z USA dá víc, než za samotný Cybertruck…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Nečekal. Vzhledem k prodejním číslům trucků na evropském trhu a velikosti Cybertrucku je to nesmysl a ví to i Bobash :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    a jestli maj předobjednávky na tři roky dopředu, tak chápu, že je třeba uzavřou i pro US a rozhodně to vojto nemusí znamenat, že ho nebudou vyrábět :)
    to už bys tam zase hledal své zbožné přání, aby se nevyráběl
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: aha, já si ten článek přečetl a ty jsi si na to nahodil vlastní důvod, o kterym se tam nezmiňují. Btw. tesla teď dokonce omezí objednávky některych modelů Y a 3. Bylo to vysvětlované tím, že je vysoká inflace a objednávek maj na rok dopředu. Čímž mají ti lidé zafixovanou prodejní cenu. A kvůli tomu v jakym je trh stavu a těžce se dá odhadnout do budoucna jaké budou náklady za materiál, tak fixovat ceny na tak dopředu může být nevýhodné, když stejně maj vysokou poptávku.

    nicméně stejně cybertruck mimo US imho nebude
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: to snad tady ani nikdo nečekal, že by to dodávali mimo US :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čech vymyslel nejefektivnější solární elektromobil na světě
    https://www.hybrid.cz/cech-vymyslel-nejefektivnejsi-solarni-elektromobil-na-svete/?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOL. Co že jsem to nedávno říkal o Cybertrucku mimo USA, kde se dá MOŽNÁ protáhnout crashtestama protože je to náklaďák? Že třeba... nebude?

    Tesla Cybertruck No Longer Available For Order Outside The US
    https://insideevs.com/news/586079/tesla-cybertruck-order-europe-removed/?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: když porovnaj cenu srovnatelných výbav, tak nejlépe vyšla tesla... včetně dojezdu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Tak Q4 e-tron je drahá, protože je to Audi. Stejná technika se dá koupit o třetinu levnějc jako Škodovka, což by byl pro Teslu zajímavější konkurent.

    C40 nevím, tu budu mít půjčenou přespříští tejden.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    ELIJEN: Spis ev6
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Takze Tesla porad nejlepsi a dokonce nejlevnejsi? Jeste bych tam chtel videt Ioniq.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Větší auta než ta F150 už jsou ale opravdu náklaďáky a ty prostě velký bejt musej. A když se je povede udělat má baterky, tak to bude furt lepší než na vodík, kterej je hrozné neefektivní.

    Teda s výjimkou GMC Hummer EV, kterej těžší než ta F150 je a je jen na hraní. Ale furt lepší, když si někdo koupí toho Hummeru než když si koupi Dodge Rám TRX se skoro sedmilitrem.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    TEAPACK: hele já se tady nechci dostávat na diskuzi úrovně autofora. První věc je, že stále většina domácností nemá pouze jedno auto. Druhá věc je, že děti a podobně v autě celý život nevozíš, taky je mít nemusíš. Apteru jsem zde používal jako etalon toho, co beru jako směr co bych očekával od budoucna, pokud se alespoň tváříme že se snažíme nějak snížit dopady svého žití. A prostě proti tomu v opozici stojí něco jako je ten Ford (plus myšlenka, že se začnou na baterky dělat i ještě větší auta) Mezi tím je spousta zajímavých variant a možností. Nehodlám tady uvíznout na diskuzi o tom, že Ford nemá tunovou baterii, když jeho baterie v nejmenší variantě má 800kilo.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    NIMBUS: jen taková drobnost: jak do aptery nacpeš dětskou sedačku, když povezeš juniora k lékaři? a když budeš muset vzít i druhé dítě, tak jak řekneš sousedovi, aby si vzal další a jel s tebou?

    spíš to dopadne tak, že si pořídíš jedno auto, kam se vejdete i se psem.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla Model Y v Audi Q4 v Volvo C40: Which is best?
    https://www.youtube.com/watch?v=Yod8xtmWUX4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Souhrn:

    Aptera a podobný věci planetu nezachráněj, protože jsou sice teoreticky skvělý, ale nikdo si je nekoupí.

    F-150 k záchraně planety přispěje výrazně, protože si kdejakej americkej řemeslník, firma (F-150 jsou typický pracovní trucky) nebo i rodina co to má prostě jako velký SUV, koupí tohle a ne normální F-150 s pětilitrovým osmiválcem a spotřebou patnáct na sto.

    Na americký poměry je to asi jako když tady máme elektrickej Citroen Berlingo.

    S tím rozdílem, že elektrický Berlingo je úplně nahovno, nemá použitelnej dojezd aby to mohlo být rodinný auto a stojí dvakrát tolik než stálo normální Berlingo, takže si ho samozřejmě nikdo nekoupí. Kromě možná Rohlík.cz a pár dalších firem co na tom bduou mít image nebo dotace.

    F-150 Lightning je elektromobil pro reálnej svět, postavenej podle toho, co chtějí lidi co si kupují auta a ne internetoví ekologové.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Ty popisuješ svoje bájný představy, jak bys chtěl, aby svět fungoval. Já popisuju realitu trhu s autama.

    Aptera, kromě toho, že žádná neexistuje a nemůžeš si jí koupit, je to navíc malej nesmysl, kterej bude drahej jako normální auto, ale vejdou se do něj jen dva lidi a minimální množství zavazadel.

    Takovýhle auta prostě nejsou komerčně viabilní, což můžeš hezky vidět třeba na tom, kolik se aut podobný kategorie prodá. Zaokrouhleno přibližně žádný.

    Důvody, proč je F-150 Lightning nejdůležitější elektromobil dekády a Aptera irelevantní.

    1. Tvůj graf nic nedokazuje. Většina lidí jezdí v autě velkou část času sama, ale taky to auto používají třeba na cesty s rodinou. Proto si lidi nekupujou dvoumístný auta. Proto si lidi kupujou kombíky a MPV a SUV. Málokdo chce mít doma jednoúčelový auto jen na cesty do práce, zvlášť když by to auto stálo milion.

    Auto jako Aptera nedává praktickej smysl, nedává finanční smysl a i její ekologickej smysl je spornej, protože musíš vyrobit auto naíc.

    2. F-150 používá spousta lidí, který je nepotřebujou, ale taky spousta lidí, který je potřebujou. Třeba řemeslníci. A ať ke koupi mají jakýkoliv důvody, tak pokud jim to zákonem nezakážeš (což je v USA dosti nerealistický, protože Texasani by kvůli pickupům byli ochotný začít novou Občanskou válku), tak si takový auta budou kupovat.

    Elektrická F-150 nahradí benzínovou F-150 a ušetří obrovský množství benzínu. Aptera by patrně nahradila Prius a nebo něco ještě úspornějšího a ušetřila prd.

    Elektrická F-150 navíc stojí stejně jako ta Aptera, ale uveze pět lidí, má kufr na věci vpředu, korbu na velký věci vzadu, utáhne asi šest tun (třeba loď), může napájet nářadí nebo dům. Je to užitečný auto.

    3. Díky tomu, že F-150 Lightning není futuristickej kosmopickup jako Cybertruck, ale normální F-150 s baterkama v podlaze, se může prodávat za 40 tisíc dolarů před odečtením dotace a být tak levnější než většina verzí benzínový F-150. Díky tomu bude znamenat zásadní průlom v elektromobilitě, protože si jí koupí statisíce lidí, který by si jinak elektrický auto nekoupili.

    4. Vodík je blbost v čemkoliv, co se dá rozumně udělat s baterkou. Je drahej, neefektivní, není na něj infrastruktura a postavit jí by bylo drahý, protože je to jednoúčelová infrastruktura. Elektřinu máš všude a navíc auta s V2H (Vehicle to home) můžou spolu se smartgridem vyrovnávat výkyvy sítě. Nebo napájet domy při blackoutu.

    5. F-150 neváží čtyři tuny, váží necelý tři, do 3 500 kg (řidičák B v Evropě) se vejde i naložená. Baterka neváží tunu. Baterka v F-150 Lightning je u základní verze stejná jako v Tesle, v lepší verzi je o třetinu větší než v Tesle (Model S) a o polovinu než ve Škodě Enyaq. Při stejným dojezdu.

    6. U toho VW srovnáváš nesrovnatelný hodnoty, spotřebu dle EPA u F-150 (přičemž ta je realističtější než třeba evropská WLTP) a jakousi spotřebu při konstantní rychlosti.

    Reálný srovnání (s ID.4, ID.3 se v Americe neprodává, protože tam tak malý auta nikdo nechce):

    ID.4: 340 Wh/mile kombinovaná spotřeba
    F-150 Lightning: 481 Wh/mile kombinovaná spotřeba

    Takže to není o třetinu, ale o čtyřicet procent. Pořád žádná tragédie na to, jak je to velký.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam