• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: soustredis se dost na ty dlouhy trasy. bezny trasy nejsou tak dlouhy

    do chorvatska, na lyze, na moravu, to je urcitej zivotni styl, pak jsou jiny styly, kde tohle nefiguruje.

    pak je tam to energeticky hledisko - naklady na provoz, vlastni elektrina, etc.

    kdyz to vezmu z opacny strany (nehledat dlouhej dojezd) - benzinaka nebo diesela si poridim (ehm, mam) jako druhy auto, na ty delsi nebo netypicky jizdy, ktery by byly komplikovany kvuli baterce nebo infrastrukture nabijeni. uplne nevidim jak si ekonomicky obhajit investici/vydaj mega navic za neco s velkym dojezdem, kdyz to samy muzu mit ve fosilu levne. krome štýla nebo statusu. takova obracena logika, ktera me dava smysl. kdyz uz se chces bavit uplne s kazdym
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: hl ale su ludia co do pece pod snezkou nejazdia vobec aj ked maju rodinu

    a u levnych ojetin by ma zaujimal skor technicky stav nez dojezd napr. Chorvatsko by som si vo svojej 19-rocnej fosilnej mrdke nelajznul, lebo nechcem riesit odtah 1000 km pokial sa tam nieco pokazi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Jenomže to se pořád bavíme o nepatrných prodejích třetích aut do rodiny, nebo v případě věcí jako je e-Up! a Citigo mnohem spíš prodej aut na rozvoj jídla.

    Všude, kde dosáhnou elektromobily nějakých zásadních prodejních podílů, se to nakonec sune k tomu, že nejprodávanější jež Tesla Model 3 a následně jí velikostně a parametrama podobný auta – tedy něco, co se dá používat jako primární rodinný auto.

    Lidi, se kterýma se bavím, žádnej bias nepředstavujou – protože to zahrnuje škálu od mých kamarádů z autového světa, přes moje kamarády, kteří auta vůbec neřeší a jsou intelektuálové co nemaj leckdy ani řidičák, až po lidi jako je chlápek co mi vozí vajíčka nebo náhodný kolemjdoucí. Se mnou se o těch autech baví fakt úplně všichni, protože mě buďto potkají v něčem novým a ptají se na to, nebo se zeptají co dělám a zjistí, že se živím testováním nových aut, takže se taky ptají.

    Pointa je v tom, že aby EV mohly masivně nahradit ICE auta, musí být použitelný pro typickýho kupce NOVÝHO auta (většina těch lidí, kteří potřebujou auto tak málo, že by to mohli řešit sdílením, si kupuje levný ojetiny, když už). A tam je jedním z klíčových požadavků použitelný dojezd.

    Následně z mojí praktický zkušenosti s většinou elektrických aut, co se u nás prodávala (přičemž je mívám na test na tejden, ne na odpoledne, a jezdím s nima pokud možno co nejdál), nastává zlom v každodenní použitelnosti mezi 400 a 500 km WLTP dojezdu. Ono to může znít jako hrozně moc, ale není, protože:

    1) WLTP dojezd kecá, dá se reálně dosáhnout ve městě, s odřenýma ušima na okresce, ale na dálnici, po který lidi jezdí dálky nejčastěji, klesne třeba o 20-30%.
    2) Na dojezd má vliv počasí, zima umí snížit dojezd o dalších 20%.
    3) Při delších cestách se nedá dobíjet do 100%, protože by to hrozně trvalo, takže se nabíjí max do 80%, takže zase 20% dole.
    4) Většina řidičů není tak hardcore jako já, aby neměli problém s tím, dojet na nabíječku s 3% baterky. Budou si nechávat aspoň 10% v rezervě.

    V reálu tak třeba Volvo C40 Recharge, který jsem měl z elektromobilů naposledy a který má WLTP dojezd 450 km, dojede s bídou z Prahy do Lince. Z Prahy do Ostravy už by to nešlo. A to jsem jel minulej tejden, takže za dobrýho počasí. V zimě by to ten Linec už taky nedalo, hraniční by mohlo být Brno. Což znamená, že pokud máš babičku na Jižní Moravě, tak tam nepojedeš stejně dlouho jako s autem na benzín, ale o půl hodiny dýl. Pokud trefíš rychlonabíječku.

    Jenomže tady se dostáváme k bodu

    5) Malý baterky nejdou nabíjet tak rychle.

    Hranice, kam jde baterka nabíjet fakt rychle, se posouvá s její velikostí a ta rychlost samotná taky.

    Výsledek je, že když pojedu třeba z Prahy na Jižní Moravu s Dacií Spring (malá levná věc s dojezdem WLTP 230 km a nabíjením max 30 kW), tak někde před Brnem budu tak 40 minut stát, než se mi to těma usmolenýma 30 kW nabije a já dojedu do 250 km vzdálenýho Mikulova. Přitom zároveň pojedu malým, nepohodlným krámem rychlostí 110 km/h, aby to nebylo s nabíjením ještě horší. A až dojedu do Mikulova, budu muset hledat další nabíječku.

    Když naproti tomu nasednu do BMW i4 (který stojí stejný peníze jako mnohem méně výkonný a jinak stejný BMW 420d), tak pohodlně dojedu dálničním tempem do cíle a druhej den ještě zpátky. A pokud mi to nevyjde, tak v půlce cesty nabiju na Ionity výkonem 205 kW, tedy na dojezd do Prahy třeba 10 minut nabíjení.

    Ten druhej případ už je odpovídající komfortu běžnýho auta a lidi za to budou ochotný dávat peníze.

    Ten první případ je pro drtivou většinu lidí nepřijatelnej, pokud k tomu nemají ještě benzínový auto. Protože se pořád bavíme o Mikulově v létě. Představ si, že chceš Springem jet v lednu na lyže do Pece pod Sněžkou. To je sice 173 km, ale s WLTP dojezdem 230 km to v zimě neujedeš, pokud chceš topit. Takže budeš nejpozději ve Dvoře Králové nabíjet. A místo abys v 7 ráno vyrazil a před 10 byl na sjezdovce, budeš na sjezdovce před polednem, a o to samý budeš muset dřív odjet, protože musíš nabít...

    Fakt mi věř, že auto s dojezdem nejen 200, ale i s dojezdem 300 km prostě nejde používat jako normální auto, musíš na to pořád myslet. Jezdil jsem fakt kde čím a hranice, kdy můžu přestat nervózně myslet na dojezd je kolem 450 km WLTP.

    Na pohodlný cestování po Evropě to bude chtít WLTP dojezd 700+ a nabíjení 300+ kW.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIMBUS: Jenže Němci maj právě peníze a nevadí jim mít 3 auta.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: já už to vzdávám. "Z lidí, co se bavím to nikdo jako primární nechce". To je prostě bias jak hovado ať už začneme z jakéhokoli konce věty a pak se podíváš na ty německý tabulky. Ok - loni druhej UP 256, letos druhej Fiat 300. Nikdo to nechce, ale prostě se to prodává a kupce si to nějak našlo. 200 jsem už řekl, že byla trošku hyperbola k těm 600. Furt si třetina lidí koupila i toho Smarta. Prostě si ty auta kupce najdou. Jistě, dojezdy se budou prodlužovat časem, ale i teď si to ty lidi koupili když to bylo drahý. To je úplně jedno, jestli jako první, nebo jako desátý auto v rodině.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Já neříkám, že se nebudou dobře prodávat malá elektrická auta. Ale nebudou se dobře prodávat elektrická auta s dojezdem 200 km.

    Až přijde VW ID.2 a jeho klony od Škodovky a Cupry, které by měly stát kolem 500 tisíc s dojezdem 400 km WLTP, tak to bude hit. Ale teď jsou hit auta velká, protože malá jsou nesmyslně drahá – elektrická 208 stojí dvakrát tolik co benzínová a stejně má na prd dojezd.

    A o bublině to fakt není, neposuzuju auta podle sebe ani podle svojí bubliny, jejich hodnocením a psaním o nich se živím a bavím se o tom s lidma z nejrůznějších bublin. V jakékoliv z nich směřuje k dojezdu obvykle první nebo druhá otázka na elektromobilitu a auto s dojezdem 200 km nikdo jako primární auto nechce.

    Navíc s nima jezdím, takže vím, jak velký opruz auto s 200 km dojezdem je.

    BTW jsem předtím ještě zapomněl zmínit, že rychle se dá nabíjet jen do 80% a že auta s malou baterkou nejdou nabíjet takovým výkonem jako auta s velkou baterkou. Aby auto ujelo aspoň 250 km na jeden zátah po dálnici mezi nabíjením, potřebuje dojezd cca 450 km WLTP. A to už je na hraně, s tím, že se pojede do posledních procent baterky.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-became-the-best-selling-ev-in-december-in-2021-in-germany
    Pouze bych nechtěl aby místní osazenstvo nabylo dojmu, že jsem se do této diskuze dostal s tím, že si myslím, že budou pouze malá auta - ale reagoval jsem na zadupávání těchto aut v absolutních obratech (neprodávají se, nikdo si to nekoupí, nemá to smysl protože Brno a chata).
    I aktuální prodeje stále nejsou reprezentativní z důvodů třeba ID Tedeas + z důvodů toho, že lidem prostě ještě slouží benzíňáky/aktuální elektroauta jsou drahá. Ty auta mají svého kupce a ne jen pouze jako druhé auto a dál, ale pro dost lidí i jako první - pouze nesmí člověk žít ve své bublině.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Citigo se dobře prodávalo proto, že bylo dotovaný, vyrobit ho stálo víc než za kolik se prodávalo. Byl to stop-gap na zalepení díry ve flotilovejch emisích.

    Ani Citigo ani e-Up už se nevyrábí ani neprodává. A mimochodem, i lidi ze Škodovky mi potvrzovali, že drtivá většina objednávek na elektrický Citigo byly firmy rozvážející jídlo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Fakt je to za prosinec 2021? Není to někdy dřív?

    Každopádně logika je taková, že malý EV tvořily velkou část prodejů v době, kdy velký na trhu nebyly, nebo jich nebyl dostatek. Malý EV si kupujou typicky lidi co je chtějí jako druhý auto, lidi, kteří kupujou jediný auto (a těch je mnohem víc) chtějí auta použitelný pro rodinu.

    To je vidět na rozdílu mezi tvojí a mojí tabulkou, kde za těch pár měsíců přibylo v top 10 hned několik středně velkých rodinných SUV.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: nutno dodat, ze e-up i skoda citigo v elektru se hned vyprodali... kdyby to za tu cenu dodavali dal v mnozstvi, ktery je poptavany, tak podle me ta tabulka prodeju bude vypadat jinak
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: e-up se vyrabi, jen se neprodaval [ale vyrabel] protoze meli moc predobjednavek
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: proc ne .] pro me jsou to uvahy zalozeny na tom, jak moc je k dispozici extra energie, kterou si muzou lidi dovolit placat. dovolena, vylety, auto s velikosti 'mohlo by se hodit', to jsou zbytny veci. ocekavam budoucnost, ktera ty zbytnosti oseka. zaroven ocekavam, ze elekromobilita bude mit svoje misto i v takovy dobe a to v nejaky energeticky efektivni podobe, treba jako golf s dojezdem 500, to ja nevim. :)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    BOBASH: Ano jistě - tabulka je za prosinec 2021. Chtěl jsem dodat pouze to, že bys mohl míň generalizovat, jinak mi nevychází jiná logika, než že Němci asi nemají chaty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Jinak je to 02/2022 YTD prodeje elektrických aut v Německu.

    Germany: The Plug-In Car Sales Decrease Deepened In April 2022
    https://insideevs.com/news/585489/germany-plugin-car-sales-april2022/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: A ta tabulka je z jakýho roku? Podle toho, že tam je ještě Up!, kterej už se nevyrábí, a je tam strašně malý číslo u ID.3, soudím, že to je tak 2021 někdy ještě než pořádně naběhla výroba ID.3.

    A ano, lidi si kupujou i malý auta – typicky jako druhý do rodiny.

    Nicméně současná odpovídající tabulka vypadá takhle:

    Tesla Model 3 - 9856
    Fiat 500 electric - 6471
    Tesla Model Y - 5202
    Hyundai Kona Electric - 5022
    BMW i3 - 4730
    Renault ZOE - 4135
    Volkswagen ID.4/ID.5 - 3769
    Skoda Enyaq iV - 3623
    smart fortwo EQ - 3607
    Audi e-tron - 3473
    Opel Corsa-e - 3141
    Volkswagen ID.3 - 3108
    Hyundai Ioniq 5 - 3064

    Tedy nejprodávanější je velkej sedan, pak jedno malý městský auto (ale drahý), pak rodinný SUV, pak malý rodinný SUV, pak dvě městský auta, pak velký rodinný SUV, druhý velký rodinný SUV, malý auto do města, obří luxusní SUV, hatchback velikosti Fabie, hatchback velikosti většího Golfu a hatchback velikosti rodinnýho SUV.

    Chtěl jsi ještě něco dodat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OT_: Cube není úplně mrňavý auto, to je ekvivalent tak toho Golfu. A pořád s tím chceš na tu chalupu dojet.
    OT_
    OT_ --- ---
    BOBASH: Ad bod 1: spousta mých známých si posledních pár let pořizuje mrňavá auta (Citigo, Up, jistý nejmenovaný cestovatel Nissan Cube atd.). Je to sice moje sociální bublina, ale tipuju, že takových lidí bude čím dál více přibývat. A jezdí s tím i na chatu,l apod, nemají to jen do města:) Skoro bych řekl, že SUV je boomerská móda, v oné mé bublině by byl člověk za tzv. ocasa, kdyby přijel v Kodiaqu, neřkuli Audi Q7:)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    NIMBUS: Možná by jim někdo mohl vysvětlit, že se ty elektromobily prodávají hrozně blbě a že přijdou o svobodu a že s tím nedají cestu z Prahy do Brna ani náhodou
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    NIMBUS: Někdo by to těm Němcům měl vysvětlit!
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    OMG, díky - 200 kiláků byla trošku hyperbola na vyvážení těch ideálních 600 WLTP.
    Teď bychom se mohli podivát, jak se nakupovaly auta mimo zdejší ideální svět, let's say třeba v Německu

    OMG! Hned druhý UP?! s dojezdem až 256km?!
    Čtvrtý Twingo až 270?!
    a hnedle čtvrina lidí co si koupila Teslu si koupila smarta s dojezdem 120?
    Jak tím ty lidi jezdí?!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ona většina těch teoretiků nikdy nezkusila někam jet s autem, co má dojezd 200 km. Což pokud je to UDÁVANEJ dojezd 200 km může taky znamenat 150 km.

    Minulej víkend jsem jel na výlet do Lince s Volvem C40 Recharge, který má udávanejch 450 km. Výlet se protáhnul o dvě hodiny, protože do Lince (asi 260 km od Prahy) jsem dojel s ani ne 10% baterie a musel jsem hledat nabíječku, který vesměs nefungovaly nebo nešly zaplatit, takže jsem si pak musel zajet 40 km mimo trasu na Ionity, kam jsem dojel s 3% baterky, a před Prahou jsem nabíjel ještě jednou.

    Nebo třeba kolečko Praha - Hradec Králové - Pardubice, který se s ID.3 nedalo ujet bez zastávky na nabíjení... a mohl bych pokračovat.

    První EV jsem měl půjčený na test před 12 lety, od tý doby jsem jezdil většinou toho, co se u nás prodává, a kecy o tom, že dojezd 200 km stačí, vedou lidi, kteří buďto EV nikdy nepoužívali, nebo ho používali jako doplněk jinýho auta, nebo mají nějakej úplně extrémní přístup k používání auta.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIMBUS: Ta babička si spíš EV s dojezdem 200km nekoupí a bude dál jezdit s ICE. K adopci EV je potřeba cenu snížit, ale rozhodně ne za cenu toho, že s tim autem budete moct popojíždět jen po městě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam