NIMBUS: Jenomže to se pořád bavíme o nepatrných prodejích třetích aut do rodiny, nebo v případě věcí jako je e-Up! a Citigo mnohem spíš prodej aut na rozvoj jídla.
Všude, kde dosáhnou elektromobily nějakých zásadních prodejních podílů, se to nakonec sune k tomu, že nejprodávanější jež Tesla Model 3 a následně jí velikostně a parametrama podobný auta – tedy něco, co se dá používat jako primární rodinný auto.
Lidi, se kterýma se bavím, žádnej bias nepředstavujou – protože to zahrnuje škálu od mých kamarádů z autového světa, přes moje kamarády, kteří auta vůbec neřeší a jsou intelektuálové co nemaj leckdy ani řidičák, až po lidi jako je chlápek co mi vozí vajíčka nebo náhodný kolemjdoucí. Se mnou se o těch autech baví fakt úplně všichni, protože mě buďto potkají v něčem novým a ptají se na to, nebo se zeptají co dělám a zjistí, že se živím testováním nových aut, takže se taky ptají.
Pointa je v tom, že aby EV mohly masivně nahradit ICE auta, musí být použitelný pro typickýho kupce NOVÝHO auta (většina těch lidí, kteří potřebujou auto tak málo, že by to mohli řešit sdílením, si kupuje levný ojetiny, když už). A tam je jedním z klíčových požadavků použitelný dojezd.
Následně z mojí praktický zkušenosti s většinou elektrických aut, co se u nás prodávala (přičemž je mívám na test na tejden, ne na odpoledne, a jezdím s nima pokud možno co nejdál), nastává zlom v každodenní použitelnosti mezi 400 a 500 km WLTP dojezdu. Ono to může znít jako hrozně moc, ale není, protože:
1) WLTP dojezd kecá, dá se reálně dosáhnout ve městě, s odřenýma ušima na okresce, ale na dálnici, po který lidi jezdí dálky nejčastěji, klesne třeba o 20-30%.
2) Na dojezd má vliv počasí, zima umí snížit dojezd o dalších 20%.
3) Při delších cestách se nedá dobíjet do 100%, protože by to hrozně trvalo, takže se nabíjí max do 80%, takže zase 20% dole.
4) Většina řidičů není tak hardcore jako já, aby neměli problém s tím, dojet na nabíječku s 3% baterky. Budou si nechávat aspoň 10% v rezervě.
V reálu tak třeba Volvo C40 Recharge, který jsem měl z elektromobilů naposledy a který má WLTP dojezd 450 km, dojede s bídou z Prahy do Lince. Z Prahy do Ostravy už by to nešlo. A to jsem jel minulej tejden, takže za dobrýho počasí. V zimě by to ten Linec už taky nedalo, hraniční by mohlo být Brno. Což znamená, že pokud máš babičku na Jižní Moravě, tak tam nepojedeš stejně dlouho jako s autem na benzín, ale o půl hodiny dýl. Pokud trefíš rychlonabíječku.
Jenomže tady se dostáváme k bodu
5) Malý baterky nejdou nabíjet tak rychle.
Hranice, kam jde baterka nabíjet fakt rychle, se posouvá s její velikostí a ta rychlost samotná taky.
Výsledek je, že když pojedu třeba z Prahy na Jižní Moravu s Dacií Spring (malá levná věc s dojezdem WLTP 230 km a nabíjením max 30 kW), tak někde před Brnem budu tak 40 minut stát, než se mi to těma usmolenýma 30 kW nabije a já dojedu do 250 km vzdálenýho Mikulova. Přitom zároveň pojedu malým, nepohodlným krámem rychlostí 110 km/h, aby to nebylo s nabíjením ještě horší. A až dojedu do Mikulova, budu muset hledat další nabíječku.
Když naproti tomu nasednu do BMW i4 (který stojí stejný peníze jako mnohem méně výkonný a jinak stejný BMW 420d), tak pohodlně dojedu dálničním tempem do cíle a druhej den ještě zpátky. A pokud mi to nevyjde, tak v půlce cesty nabiju na Ionity výkonem 205 kW, tedy na dojezd do Prahy třeba 10 minut nabíjení.
Ten druhej případ už je odpovídající komfortu běžnýho auta a lidi za to budou ochotný dávat peníze.
Ten první případ je pro drtivou většinu lidí nepřijatelnej, pokud k tomu nemají ještě benzínový auto. Protože se pořád bavíme o Mikulově v létě. Představ si, že chceš Springem jet v lednu na lyže do Pece pod Sněžkou. To je sice 173 km, ale s WLTP dojezdem 230 km to v zimě neujedeš, pokud chceš topit. Takže budeš nejpozději ve Dvoře Králové nabíjet. A místo abys v 7 ráno vyrazil a před 10 byl na sjezdovce, budeš na sjezdovce před polednem, a o to samý budeš muset dřív odjet, protože musíš nabít...
Fakt mi věř, že auto s dojezdem nejen 200, ale i s dojezdem 300 km prostě nejde používat jako normální auto, musíš na to pořád myslet. Jezdil jsem fakt kde čím a hranice, kdy můžu přestat nervózně myslet na dojezd je kolem 450 km WLTP.
Na pohodlný cestování po Evropě to bude chtít WLTP dojezd 700+ a nabíjení 300+ kW.