• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: S tou návratností jsi mě nepochopil.

    Já mluvil o ekonomický návratnosti e-Up! vs. normální Up!. Prostě hledám auto velikosti a užitných vlastností Up!u. Můžu si ho koupit buďto za 250 tisíc na benzín nebo za 500 tisíc na elektriku. To na elektriku ujede 200 km, než ho musím hodinu nabíjet, a je o tolik dražší, že se na levnější ceně provozu nikdy nezaplatí (nebo se zaplatí třeba za 200kkm).

    Když si chci koupit čtyřkový BMW, tak si opět můžu koupit stejný auto na benzín, tentokrát i naftu, a na elektřinu. Naftová 420d stojí cca 1,4M a má asi 200 koní, elektrická i40 40e stojí taky asi 1,4M (rozdíl je tam asi 80 tisíc, ale i4 má víc výbavy) a má asi 400 koní, naftová M440d, která jede jako ta elektrická základní i40 40e už stojí dva miliony. Takže dostanu lepší auto, který stojí míň peněz a ještě jezdí za menší provozní náklady.

    U toho malýho elektrickýho auta navíc kromě toho, že za něj zaplatím mnohem víc než za odpovídající spalovací auto, musím ještě držet doma starý spalovací auto a platit jeho pojistku a servis, protože když budu potřebovat dál než do sousedního města, tak je věc jako e-Up nebo Spring prostě k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: 150 nestojí žádný nový auto. A jestli srovnáváš nový s ojetým, tak jsme zase úplně jinde, to srovnání bude mít smysl až budou existovat ojetý elektrický auta.

    Za 10 let se taky budou prodávat ojetý Enyaqy za cenu baterky + pár drobnejch.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: fosil, kterym vyjimecne dojedu na moravu nebo do pece, tj. laciny ale na provoz drazsi auto s vetsim dojezdem nemusi stat 500, ale treba 150.

    obecne u spotrebniho zbozi je trochu divny mluvit o navratnosti nebo tom ze se to ma vyplatit - pokud je to pro osobni ucely, tak tenhle kalkul hodne zavisi prave na tom, na kolik si cenis napr. cas stravenej na nabijecce cestou za demonstraci statusu do alp, a podobne ,) ... tahle zmena v predpokladech je to, jak muze vychazet neco jako ze e-up nema ekonomickou navratnost oproti bmw i4. za jedno i4 si koupim dva e-upy, ktery si nabiju pul rlku z roku ze solaru.

    ve svy bubline tim navic budu hazet fakace na lidi s teslou a bmw :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nejde o 700km bez zastavky. Jednak nesnasim dojizdet az na kost, chci mit rezervu aspon 50km. Za druhy, kdyz nekam jedu treba na nejakej termin, tak logicky musim jet tam kde je ten termin, tam vystoupit z auta a jit do budovy. Tam stravim treba pul dne a pokud nemuzu primo na tom parkovisti nabijet, tak pochopitelbe chci po skonceni dojet zase domu.

    Dnes mam dojezd 1000km a v podstate me i to omezuje protoze proste nechci furt tancovat kolem benzinky i kdyz ji mam primo v nasi vesnici. Normalne ale kolem ni nejedu, takze klasicky tankuju maximalne jednou tejdne. Muset tankovat po ceste povazuju za no go, naser atd. Predstava ze musim hledat pasujici nabijecku a travit u ni mladi je naprostej horror.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jak často jezdíš 700 km bez zastávky? Já skoro nikdy, vždycky se tak po 300 km potřebuješ aspoň vychcat. A v celý západní Evropě je už dostatečně hustá síť Ionity nabíječek na to, abys to chcaní a kafe absolvoval tam.

    (a zároveň mimo Německo, ČR a pár dalších zemí nejde skoro nikdy jezdit bez rizika 160)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ne, tohle je o tom, že elektrický auto za 500 tisíc se dneska dá vyrobit jen tak, že ho hrozně očešeš o věci jako je třeba použitelná baterka, takže ti z toho vyjde něco jako e-up nebo Spring, tedy nepoužitelná věc na rozvoz pizzy.

    Momentálně je těsně nad milionem hranice, kdy elektrický auto nabízí použitelný dojezd a zároveň je podobně velký, výkonný a vybavený jako spalovací.

    Ta hranice klesá s tím, jak klesá cena baterek a rostou úspory z rozsahu, proto je možný, že ve 2025 to bude někde u půl milionu – protože už za půl milionu půjde vyrobit rozumný auto.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: souhlas, teda az na ten dojezd. Pokud to nebude umet dojet 700km pri 160km/h na dalnici se zapnutym topenim nebo klimatizaci, tak je to pro me auticko z lunaparku a ne neco co se da normalne pouzit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: tak ja chapu automobilku, ze radsi proda auta za mega+ nez za 450, ale to neni o poptavce, ale o nabidce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Nechce. Za současných podmínek se bavíme o tom, že EV představují jednotky procenta trhu. A věci jako e-Up to nikam dál neposunou.

    Proto, že levný elektromobily nemají dojezd, si 90+ % řidičů pořád kupuje fosilní auta. A abys typickýho zájemce o Fabii nebo Scalu přesvědčil o tom, že chce elektromobil, tak bude ten elektromobil muset jít používat jako normální auto.

    Když někomu řekneš, že má dát 500 tisíc za jediný auto do domácnosti, který ale nedojede ani do Brna, tak se ti vysměje. A lidí, který mají 500 tisíc na druhý, třetí nebo čtvrtý auto do domácnosti je pořád docela dost málo, a většina z nich si pořád radši koupí lacinýho fosila, protože se ta malá mrcha jinak nevyplatí.

    Paradoxně tak třeba BMW i4 dává větší ekonomickej smysl než ten e-Up. e-Up je auto, jehož fosilní verze by stála 250 tisíc, kdyby se ještě prodávala, ale stojí 500 tisíc, nemá ekonomickou návratnost a je dobrý jen do města.

    BMW i4 je elektrická verze BMW 430d nebo M440i, která jezdí líp než benzín nebo nafta za stejnou cenu, respektive je mnohem levnější než benzín nebo nafta o odpovídajícím výkonu. Takže když si kupuju BMW řady 4, je elektrika racionální volba.

    Když si půjdu za 450 tisíc koupit Dacii Spring, tak dostanu auto o třídu horší než je Dacia Sandero za 300 tisíc, který navíc pojede z Prahy do Ostravy půl dne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Taky se toho furt prodává málo, očividně mají tak malou kapacitu, že jí vyprodaj i tak. Vůbec to není v tý top 10, kde naopak je nadpoloviční většina velkých aut, obvykle SUV.

    e-Up se samozřejmě prodává dobře, protože rozvozců pizzy je pořád dost.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ja s tim souhlasim, az na to, ze ta podminka toho dojezdu tam ani neni, protoze to mrak lidi chce i za soucasnejch podminek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale je strašně málo lidí, který si kupujou auto a přesto nepočítají s možností, že by potřebovali jet nějakou podobnou vzdálenost jako je z Prahy do Pece.

    Navíc se tu bavíme o nahrazování ICE aut EV, a tam situace "přikoupím elektromobil, ale nechám si fosila" není dlouhodobě udržitelná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ty furt ale vycházíš z nějakýho záhadnýho předpokladu, že EV s dlouhým dojezdem bude stát vždycky milion.

    Já tady pořád mluvím o věci na úrovni VW ID.2, která bude mít dojezd 400+ km WLTP a bude stát půl milionu. To už bude pro většinu lidí naprosto použitelný auto i jako jediný doma (nebo s tím, že se nechá nějaká stará ojetina "pro jistotu").

    Pořád to celý je o tom, že se posouvá hranice, kde se EV cenově vyrovná ICE při takovým dojezdu, aby to lidi kupovali. Pak to totiž kupovat začnou. Viz prodeje věcí jako je ID.4, nebo BMW i4, nebo Tesel, nebo Kia EV6... to všechno jsou auta, který už jsou za podobný peníze jako jejich ekvivalent na benzín a mají rozumný dojezd. To se pak prodává.

    ID.2 a jeho klony se budou taky prodávat, protože dosáhnou téhož. Rozumný dojezd za cenu ICE auta podobný velikosti.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: protoze kdyz otevrou objednavky tak se to hned vyproda ,) ackoliv to skoro nikdo nechce a je to skoro nepouzitelny ,)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Zajímavý, na webu už ho nikde nemaj, ani v Německu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: soustredis se dost na ty dlouhy trasy. bezny trasy nejsou tak dlouhy

    do chorvatska, na lyze, na moravu, to je urcitej zivotni styl, pak jsou jiny styly, kde tohle nefiguruje.

    pak je tam to energeticky hledisko - naklady na provoz, vlastni elektrina, etc.

    kdyz to vezmu z opacny strany (nehledat dlouhej dojezd) - benzinaka nebo diesela si poridim (ehm, mam) jako druhy auto, na ty delsi nebo netypicky jizdy, ktery by byly komplikovany kvuli baterce nebo infrastrukture nabijeni. uplne nevidim jak si ekonomicky obhajit investici/vydaj mega navic za neco s velkym dojezdem, kdyz to samy muzu mit ve fosilu levne. krome štýla nebo statusu. takova obracena logika, ktera me dava smysl. kdyz uz se chces bavit uplne s kazdym
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH:

    VW to build the e-Up until 2025 - ID.2 to follow - electrive.com
    https://www.electrive.com/2022/05/16/vw-to-build-the-e-up-until-2025-id-2-to-follow/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: hl ale su ludia co do pece pod snezkou nejazdia vobec aj ked maju rodinu

    a u levnych ojetin by ma zaujimal skor technicky stav nez dojezd napr. Chorvatsko by som si vo svojej 19-rocnej fosilnej mrdke nelajznul, lebo nechcem riesit odtah 1000 km pokial sa tam nieco pokazi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Taky je dobrý nezapomínat, že Němci na ty auta mají dotace a třeba taková Zoe se správně navrženým operákem dokázala být téměř zadarmo. Mám pocit, že to vycházelo na nějaký nízký desítky eur měsíčně.

    To je trochu rozdíl proti normálnímu trhu, kde si auto menší než Fabia za cenu základního Superbu koupí fakt málokdo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIMBUS: Jenomže to se pořád bavíme o nepatrných prodejích třetích aut do rodiny, nebo v případě věcí jako je e-Up! a Citigo mnohem spíš prodej aut na rozvoj jídla.

    Všude, kde dosáhnou elektromobily nějakých zásadních prodejních podílů, se to nakonec sune k tomu, že nejprodávanější jež Tesla Model 3 a následně jí velikostně a parametrama podobný auta – tedy něco, co se dá používat jako primární rodinný auto.

    Lidi, se kterýma se bavím, žádnej bias nepředstavujou – protože to zahrnuje škálu od mých kamarádů z autového světa, přes moje kamarády, kteří auta vůbec neřeší a jsou intelektuálové co nemaj leckdy ani řidičák, až po lidi jako je chlápek co mi vozí vajíčka nebo náhodný kolemjdoucí. Se mnou se o těch autech baví fakt úplně všichni, protože mě buďto potkají v něčem novým a ptají se na to, nebo se zeptají co dělám a zjistí, že se živím testováním nových aut, takže se taky ptají.

    Pointa je v tom, že aby EV mohly masivně nahradit ICE auta, musí být použitelný pro typickýho kupce NOVÝHO auta (většina těch lidí, kteří potřebujou auto tak málo, že by to mohli řešit sdílením, si kupuje levný ojetiny, když už). A tam je jedním z klíčových požadavků použitelný dojezd.

    Následně z mojí praktický zkušenosti s většinou elektrických aut, co se u nás prodávala (přičemž je mívám na test na tejden, ne na odpoledne, a jezdím s nima pokud možno co nejdál), nastává zlom v každodenní použitelnosti mezi 400 a 500 km WLTP dojezdu. Ono to může znít jako hrozně moc, ale není, protože:

    1) WLTP dojezd kecá, dá se reálně dosáhnout ve městě, s odřenýma ušima na okresce, ale na dálnici, po který lidi jezdí dálky nejčastěji, klesne třeba o 20-30%.
    2) Na dojezd má vliv počasí, zima umí snížit dojezd o dalších 20%.
    3) Při delších cestách se nedá dobíjet do 100%, protože by to hrozně trvalo, takže se nabíjí max do 80%, takže zase 20% dole.
    4) Většina řidičů není tak hardcore jako já, aby neměli problém s tím, dojet na nabíječku s 3% baterky. Budou si nechávat aspoň 10% v rezervě.

    V reálu tak třeba Volvo C40 Recharge, který jsem měl z elektromobilů naposledy a který má WLTP dojezd 450 km, dojede s bídou z Prahy do Lince. Z Prahy do Ostravy už by to nešlo. A to jsem jel minulej tejden, takže za dobrýho počasí. V zimě by to ten Linec už taky nedalo, hraniční by mohlo být Brno. Což znamená, že pokud máš babičku na Jižní Moravě, tak tam nepojedeš stejně dlouho jako s autem na benzín, ale o půl hodiny dýl. Pokud trefíš rychlonabíječku.

    Jenomže tady se dostáváme k bodu

    5) Malý baterky nejdou nabíjet tak rychle.

    Hranice, kam jde baterka nabíjet fakt rychle, se posouvá s její velikostí a ta rychlost samotná taky.

    Výsledek je, že když pojedu třeba z Prahy na Jižní Moravu s Dacií Spring (malá levná věc s dojezdem WLTP 230 km a nabíjením max 30 kW), tak někde před Brnem budu tak 40 minut stát, než se mi to těma usmolenýma 30 kW nabije a já dojedu do 250 km vzdálenýho Mikulova. Přitom zároveň pojedu malým, nepohodlným krámem rychlostí 110 km/h, aby to nebylo s nabíjením ještě horší. A až dojedu do Mikulova, budu muset hledat další nabíječku.

    Když naproti tomu nasednu do BMW i4 (který stojí stejný peníze jako mnohem méně výkonný a jinak stejný BMW 420d), tak pohodlně dojedu dálničním tempem do cíle a druhej den ještě zpátky. A pokud mi to nevyjde, tak v půlce cesty nabiju na Ionity výkonem 205 kW, tedy na dojezd do Prahy třeba 10 minut nabíjení.

    Ten druhej případ už je odpovídající komfortu běžnýho auta a lidi za to budou ochotný dávat peníze.

    Ten první případ je pro drtivou většinu lidí nepřijatelnej, pokud k tomu nemají ještě benzínový auto. Protože se pořád bavíme o Mikulově v létě. Představ si, že chceš Springem jet v lednu na lyže do Pece pod Sněžkou. To je sice 173 km, ale s WLTP dojezdem 230 km to v zimě neujedeš, pokud chceš topit. Takže budeš nejpozději ve Dvoře Králové nabíjet. A místo abys v 7 ráno vyrazil a před 10 byl na sjezdovce, budeš na sjezdovce před polednem, a o to samý budeš muset dřív odjet, protože musíš nabít...

    Fakt mi věř, že auto s dojezdem nejen 200, ale i s dojezdem 300 km prostě nejde používat jako normální auto, musíš na to pořád myslet. Jezdil jsem fakt kde čím a hranice, kdy můžu přestat nervózně myslet na dojezd je kolem 450 km WLTP.

    Na pohodlný cestování po Evropě to bude chtít WLTP dojezd 700+ a nabíjení 300+ kW.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam