• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ted zrovna jsem docetl clanek kterej u nas na to tema vysel. Na jednu stranu tam asi 70% lidi z nejakyho pruzkumu udalo, ze si dovedou predstavit ze jejich pristi auto bude elektricky. Na druhou stranu tam krome starosti s dojezdem jako hlavni problem figurovalo, ze musis mit asi pet ruznejch apps, abys mohl nekde to auto nabit, ze to trva dlouho, ponevadz tech ktery nabijej rychle neni dost a ze proste nemuzes prijet k jakykoli stanici, zaplatit kreditkou a deset minut pozdeji odjet s plnou. Pokud jsem to ale pochopil spravne, tak neslo o nejakej vedeckej pruzkum, ale spis o anketu kam se hlasili hlavne lidi ktery to tema zajima a ktery timpadem tak jako tak k nemu maji nejakou afinitu - to je patrny uz z tech odpovedi ktery muzou znat jenom kdyz s tim tematem jsou v pomerne uzkym kontaktu. Lidi ktery to vubec nezajima je porad velka vetsina.

    Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Me v podstate bylo vzdycky jedno jakej je v mym aute motor, pokud to cely fungovalo tak jak jsem to ocekaval. Na tomhle postoji se nic nezmenilo, proto pro me zatim nic elektrickyho neprichazi v uvahu. Jestli se to v dohledny dobe zmeni netusim, ale moc na to neverim. Me proste stve kdyz musim myslet na tak banalni veci jako kolik kilometru jeste ujedu. Kdyz nastane moment ze muj telefon je rychle vybitej a musim ho furt nabijet, tak jdu a koupim novej. Must kazdej den nabijet auto mi prijde pitomy. Uvidime, zatim jako pristi auto planuju diesel defendera nebo grenadiera.
    TUHO
    TUHO --- ---
    The plug-in market share, as expected, improved further, reaching 22%, after 20% in February.

    An important finding is that the plug-in segment is driven only by all-electric cars, which noted a healthy growth rate of 47%, while plug-in hybrids declined noticeably (by 22% year-over-year).

    New plug-in car registrations:

    BEVs: about *159,000 (up 47% year-over-year) and 14% share
    PHEVs: about *91,000 (down 22% year-over-year) and 8% share
    Total: 250,601 (up 10% year-over-year) and 22% share

    Europe: Plug-In Car Market Share Reached 22% In March 2022
    https://insideevs.com/news/582624/europe-plugin-car-sales-march2022/amp/
    KEB
    KEB --- ---
    TADEAS: jsi ten případ který má barák, má fitovoltaiku a má i celkem velký denní nájezd. gratuluji u tebe to dává i smysl, pokud cokoliv z toho někdo nesplňuje nedává e Up smysl ani obloukem.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ještě si můžeš koupit ICE up a za cca20k ho nechat předělat na plyn (pokud nejde koupit už z továrny) a jsi ekonomicky zase někde jinde. Přesně proto u nás všechnu pizzu vozí LPG citiga. To už ale pořád dokola mlatime stejnou slámu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ale většina lidí nehledá cíleně elektrický auto, hledají auto který nejlíp splní to, co od něj potřebujou. Lidí, co cíleně hledají EV je relativně málo.

    A ad "zaplacení se" – třeba u toho e-Upu se může stát, že se ti to proti normálnímu nezaplatí nikdy, i kdybys jezdil zadarmo. Ta i4 se ti "vyplatí" už v okamžiku koupě, protože je prostě levnější než odpovídající auto na benzín/naftu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ok, diky za rozvedeni tvyho pristupu k veci.

    ja ilustruju jinej pristup k veci, kdy nehledam auto podle kategorie, ale podle jinejch vlastnosti - napr. nejlevnejsi ok elektricky auto splnujici nejaky minimalni pozadavky. nesrovnavam s fosilem, protoze napr. fosil vubec nehledam, neprovadim tuhle kalkulaci.

    zaplati/nezaplati. urcite se k tomu daj udelat presny vypocty. muj orientacni je, ze fosilni energie budou drahy, elektrinu zcasti kontroluju protoze si ji vyrobim, uskladnim a zas spotrebuju, elektromobil nejnizsi tridy si i tak lip podrzi svoji hodnotu. a neinvestuju penize dal do fosilni infrastruktury
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Žádný pasující nabíječky hledat nemusíš, jsou univerzální, víceméně všechno dneska jede na dvou zásuvkách (třetí je ChaDeMo kterou už nový auta nemaj). A jestli tvoje mládí trvalo těch 18 minut za který nabiješ na dalších 300 km na Ionity, tak to je smutný.

    S něčím jako je to BMW i4 (dojezd 590 km WLTP, ve Švýcarsku to možná dosáhneš, při vašich legálních rychlostech) jsi už na podobný úrovni jako s benzínovým autem, byť ještě ne jako s naftovým.

    Nicméně pokud máš možnost nabíjet u baráku, tak můžeš zapomenout na otravný ježdění na benzínku, protože tam každej den ráno bude svítit dojezd 590 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: S tou návratností jsi mě nepochopil.

    Já mluvil o ekonomický návratnosti e-Up! vs. normální Up!. Prostě hledám auto velikosti a užitných vlastností Up!u. Můžu si ho koupit buďto za 250 tisíc na benzín nebo za 500 tisíc na elektriku. To na elektriku ujede 200 km, než ho musím hodinu nabíjet, a je o tolik dražší, že se na levnější ceně provozu nikdy nezaplatí (nebo se zaplatí třeba za 200kkm).

    Když si chci koupit čtyřkový BMW, tak si opět můžu koupit stejný auto na benzín, tentokrát i naftu, a na elektřinu. Naftová 420d stojí cca 1,4M a má asi 200 koní, elektrická i40 40e stojí taky asi 1,4M (rozdíl je tam asi 80 tisíc, ale i4 má víc výbavy) a má asi 400 koní, naftová M440d, která jede jako ta elektrická základní i40 40e už stojí dva miliony. Takže dostanu lepší auto, který stojí míň peněz a ještě jezdí za menší provozní náklady.

    U toho malýho elektrickýho auta navíc kromě toho, že za něj zaplatím mnohem víc než za odpovídající spalovací auto, musím ještě držet doma starý spalovací auto a platit jeho pojistku a servis, protože když budu potřebovat dál než do sousedního města, tak je věc jako e-Up nebo Spring prostě k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: 150 nestojí žádný nový auto. A jestli srovnáváš nový s ojetým, tak jsme zase úplně jinde, to srovnání bude mít smysl až budou existovat ojetý elektrický auta.

    Za 10 let se taky budou prodávat ojetý Enyaqy za cenu baterky + pár drobnejch.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: fosil, kterym vyjimecne dojedu na moravu nebo do pece, tj. laciny ale na provoz drazsi auto s vetsim dojezdem nemusi stat 500, ale treba 150.

    obecne u spotrebniho zbozi je trochu divny mluvit o navratnosti nebo tom ze se to ma vyplatit - pokud je to pro osobni ucely, tak tenhle kalkul hodne zavisi prave na tom, na kolik si cenis napr. cas stravenej na nabijecce cestou za demonstraci statusu do alp, a podobne ,) ... tahle zmena v predpokladech je to, jak muze vychazet neco jako ze e-up nema ekonomickou navratnost oproti bmw i4. za jedno i4 si koupim dva e-upy, ktery si nabiju pul rlku z roku ze solaru.

    ve svy bubline tim navic budu hazet fakace na lidi s teslou a bmw :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nejde o 700km bez zastavky. Jednak nesnasim dojizdet az na kost, chci mit rezervu aspon 50km. Za druhy, kdyz nekam jedu treba na nejakej termin, tak logicky musim jet tam kde je ten termin, tam vystoupit z auta a jit do budovy. Tam stravim treba pul dne a pokud nemuzu primo na tom parkovisti nabijet, tak pochopitelbe chci po skonceni dojet zase domu.

    Dnes mam dojezd 1000km a v podstate me i to omezuje protoze proste nechci furt tancovat kolem benzinky i kdyz ji mam primo v nasi vesnici. Normalne ale kolem ni nejedu, takze klasicky tankuju maximalne jednou tejdne. Muset tankovat po ceste povazuju za no go, naser atd. Predstava ze musim hledat pasujici nabijecku a travit u ni mladi je naprostej horror.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jak často jezdíš 700 km bez zastávky? Já skoro nikdy, vždycky se tak po 300 km potřebuješ aspoň vychcat. A v celý západní Evropě je už dostatečně hustá síť Ionity nabíječek na to, abys to chcaní a kafe absolvoval tam.

    (a zároveň mimo Německo, ČR a pár dalších zemí nejde skoro nikdy jezdit bez rizika 160)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ne, tohle je o tom, že elektrický auto za 500 tisíc se dneska dá vyrobit jen tak, že ho hrozně očešeš o věci jako je třeba použitelná baterka, takže ti z toho vyjde něco jako e-up nebo Spring, tedy nepoužitelná věc na rozvoz pizzy.

    Momentálně je těsně nad milionem hranice, kdy elektrický auto nabízí použitelný dojezd a zároveň je podobně velký, výkonný a vybavený jako spalovací.

    Ta hranice klesá s tím, jak klesá cena baterek a rostou úspory z rozsahu, proto je možný, že ve 2025 to bude někde u půl milionu – protože už za půl milionu půjde vyrobit rozumný auto.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: souhlas, teda az na ten dojezd. Pokud to nebude umet dojet 700km pri 160km/h na dalnici se zapnutym topenim nebo klimatizaci, tak je to pro me auticko z lunaparku a ne neco co se da normalne pouzit.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: tak ja chapu automobilku, ze radsi proda auta za mega+ nez za 450, ale to neni o poptavce, ale o nabidce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Nechce. Za současných podmínek se bavíme o tom, že EV představují jednotky procenta trhu. A věci jako e-Up to nikam dál neposunou.

    Proto, že levný elektromobily nemají dojezd, si 90+ % řidičů pořád kupuje fosilní auta. A abys typickýho zájemce o Fabii nebo Scalu přesvědčil o tom, že chce elektromobil, tak bude ten elektromobil muset jít používat jako normální auto.

    Když někomu řekneš, že má dát 500 tisíc za jediný auto do domácnosti, který ale nedojede ani do Brna, tak se ti vysměje. A lidí, který mají 500 tisíc na druhý, třetí nebo čtvrtý auto do domácnosti je pořád docela dost málo, a většina z nich si pořád radši koupí lacinýho fosila, protože se ta malá mrcha jinak nevyplatí.

    Paradoxně tak třeba BMW i4 dává větší ekonomickej smysl než ten e-Up. e-Up je auto, jehož fosilní verze by stála 250 tisíc, kdyby se ještě prodávala, ale stojí 500 tisíc, nemá ekonomickou návratnost a je dobrý jen do města.

    BMW i4 je elektrická verze BMW 430d nebo M440i, která jezdí líp než benzín nebo nafta za stejnou cenu, respektive je mnohem levnější než benzín nebo nafta o odpovídajícím výkonu. Takže když si kupuju BMW řady 4, je elektrika racionální volba.

    Když si půjdu za 450 tisíc koupit Dacii Spring, tak dostanu auto o třídu horší než je Dacia Sandero za 300 tisíc, který navíc pojede z Prahy do Ostravy půl dne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Taky se toho furt prodává málo, očividně mají tak malou kapacitu, že jí vyprodaj i tak. Vůbec to není v tý top 10, kde naopak je nadpoloviční většina velkých aut, obvykle SUV.

    e-Up se samozřejmě prodává dobře, protože rozvozců pizzy je pořád dost.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ja s tim souhlasim, az na to, ze ta podminka toho dojezdu tam ani neni, protoze to mrak lidi chce i za soucasnejch podminek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale je strašně málo lidí, který si kupujou auto a přesto nepočítají s možností, že by potřebovali jet nějakou podobnou vzdálenost jako je z Prahy do Pece.

    Navíc se tu bavíme o nahrazování ICE aut EV, a tam situace "přikoupím elektromobil, ale nechám si fosila" není dlouhodobě udržitelná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ty furt ale vycházíš z nějakýho záhadnýho předpokladu, že EV s dlouhým dojezdem bude stát vždycky milion.

    Já tady pořád mluvím o věci na úrovni VW ID.2, která bude mít dojezd 400+ km WLTP a bude stát půl milionu. To už bude pro většinu lidí naprosto použitelný auto i jako jediný doma (nebo s tím, že se nechá nějaká stará ojetina "pro jistotu").

    Pořád to celý je o tom, že se posouvá hranice, kde se EV cenově vyrovná ICE při takovým dojezdu, aby to lidi kupovali. Pak to totiž kupovat začnou. Viz prodeje věcí jako je ID.4, nebo BMW i4, nebo Tesel, nebo Kia EV6... to všechno jsou auta, který už jsou za podobný peníze jako jejich ekvivalent na benzín a mají rozumný dojezd. To se pak prodává.

    ID.2 a jeho klony se budou taky prodávat, protože dosáhnou téhož. Rozumný dojezd za cenu ICE auta podobný velikosti.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam