• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Dmnti, fakt
    Víte, jak je takový Švýcarsko velký
    Denně každej Švýcar jezdí trasu Ženeva-Davos a zpět, a mezitím nedává přestávku dýl, jak 10min
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: To je presne to. Blowup chce auto, ktery ujede 1000km, ale kolik takovejch aut v benzinu nebo dieselu je?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Vetsinou nabijim pri nakupech, takze odpada cekani a navic oproti pumpe nemusis k pokladne. Realnej dojezd pres 400 km (s klimatizaci a neresenim rychlosti). 1000 km bez prestavky jezdit nepotrebuju. Tesla Model 3 LR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Moje pointa byla, že když budeš mít wallbox u parkovacího stání, tak nemusíš na žádnou pumpu, protože každej den ráno budeš mít třeba 600 km dojezdu. To je teda s dnešníma v Evropě prodávanýma autama (pokud si nekoupíš EQS který má 770), s Lucidem bys měl 830 a nějaký, co bude mít tisíc, bude na trhu do pár let.

    Ale dojezd tisíc je overkill v čemkoliv, čím nejezdíš každej tejden nějakou trasu jako Praha – Hamburk, a běžnej výskyt aut s takovým nájezdem je stejně jen výsledek toho, že dieselový verze mají stejný nádrže jako benzínový. Běžný benzínový auto najede na nádrž tak 600, ale znám taky spoustu takovejch, co najedou 400, a když jedeš trošku "nadšeně", tak jsem taky zažil 250 (a když jsem jel hodně nadšeně s Audi RS6, tak hodně pod 200 na nádrž).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To s těma appkama je pravda, ale to jsou jenom porodní bolesti.

    V horizontu jednotek let už bude normální standard Plug&Charge a tarify pokrývající všechny sítě, takže prostě přijedeš na nabíjčeku, zastrčíš kabel, nabiješ, a auto si s nabíječkou vymění potřebný informace.

    Dneska je největší problém, že se některý sítě nejsou schopný dohodnout s poskytovatelema karet na nabíjení (kreditkou se ze sady různejch důvodů prostě platit nedá a dát nebude), aby byli zařazený do jejich portfolia. Já jsem takhle sral atomový hřiby minulej tejden v Linci, když jsem stál na 350 kW nabíječce Smartrics v centru města, která by mě nabyla za 40 minut, zatímco bych šel na kafe a zkusit sehnat linecký, ale nefungovala na ní ani karta od Volva ani moje karta od Škodovky. A euro za minutu nabíjení jsem jim prostě platit nechtěl z principu, i když by to šlo, poté, co bych proskákal nějakejma vopruzama s placením mobilem přes internet.

    Na všech ostatních v centru města už mi fungovala karta od Škodovky, kterou mám v mobilu, ale ty zase byly pomalý. Takže jsem jel na Ionity, která funguje vždycky, akorát byla daleko.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: na nasi vesnicky pumpe mi zabere natankovat plnou za pet minut, a muzu s ni dojet 1000km nebo s ni jezdit celej tejden. Pokud to tvoje auto umi taky, tak by me zajimalo ktery to je.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BLOWUP: Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Delam to podobne, akorat s EV si pri nakupu necham zapojene auto v nabijecce a "tankovani" mi tak zabere min casu nez tobe :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ja s fosilom nejazdim k jakekoli stanici, musi to byt orlen-benzina a musia tam mat vervu 100...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Ted zrovna jsem docetl clanek kterej u nas na to tema vysel. Na jednu stranu tam asi 70% lidi z nejakyho pruzkumu udalo, ze si dovedou predstavit ze jejich pristi auto bude elektricky. Na druhou stranu tam krome starosti s dojezdem jako hlavni problem figurovalo, ze musis mit asi pet ruznejch apps, abys mohl nekde to auto nabit, ze to trva dlouho, ponevadz tech ktery nabijej rychle neni dost a ze proste nemuzes prijet k jakykoli stanici, zaplatit kreditkou a deset minut pozdeji odjet s plnou. Pokud jsem to ale pochopil spravne, tak neslo o nejakej vedeckej pruzkum, ale spis o anketu kam se hlasili hlavne lidi ktery to tema zajima a ktery timpadem tak jako tak k nemu maji nejakou afinitu - to je patrny uz z tech odpovedi ktery muzou znat jenom kdyz s tim tematem jsou v pomerne uzkym kontaktu. Lidi ktery to vubec nezajima je porad velka vetsina.

    Moje „nepohodli“ s benzinkou je ve srovnani s tim jenom legrackou. Proste radsi jedu jinudy ponevadz je tam hezci krajina, ale tak jako tak musim aspon jednou tejdne jet nakoupit jidlo a pri te prilezitosti si halt behem peti minut na ten tejden i natankuju.

    Me v podstate bylo vzdycky jedno jakej je v mym aute motor, pokud to cely fungovalo tak jak jsem to ocekaval. Na tomhle postoji se nic nezmenilo, proto pro me zatim nic elektrickyho neprichazi v uvahu. Jestli se to v dohledny dobe zmeni netusim, ale moc na to neverim. Me proste stve kdyz musim myslet na tak banalni veci jako kolik kilometru jeste ujedu. Kdyz nastane moment ze muj telefon je rychle vybitej a musim ho furt nabijet, tak jdu a koupim novej. Must kazdej den nabijet auto mi prijde pitomy. Uvidime, zatim jako pristi auto planuju diesel defendera nebo grenadiera.
    TUHO
    TUHO --- ---
    The plug-in market share, as expected, improved further, reaching 22%, after 20% in February.

    An important finding is that the plug-in segment is driven only by all-electric cars, which noted a healthy growth rate of 47%, while plug-in hybrids declined noticeably (by 22% year-over-year).

    New plug-in car registrations:

    BEVs: about *159,000 (up 47% year-over-year) and 14% share
    PHEVs: about *91,000 (down 22% year-over-year) and 8% share
    Total: 250,601 (up 10% year-over-year) and 22% share

    Europe: Plug-In Car Market Share Reached 22% In March 2022
    https://insideevs.com/news/582624/europe-plugin-car-sales-march2022/amp/
    KEB
    KEB --- ---
    TADEAS: jsi ten případ který má barák, má fitovoltaiku a má i celkem velký denní nájezd. gratuluji u tebe to dává i smysl, pokud cokoliv z toho někdo nesplňuje nedává e Up smysl ani obloukem.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ještě si můžeš koupit ICE up a za cca20k ho nechat předělat na plyn (pokud nejde koupit už z továrny) a jsi ekonomicky zase někde jinde. Přesně proto u nás všechnu pizzu vozí LPG citiga. To už ale pořád dokola mlatime stejnou slámu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Ale většina lidí nehledá cíleně elektrický auto, hledají auto který nejlíp splní to, co od něj potřebujou. Lidí, co cíleně hledají EV je relativně málo.

    A ad "zaplacení se" – třeba u toho e-Upu se může stát, že se ti to proti normálnímu nezaplatí nikdy, i kdybys jezdil zadarmo. Ta i4 se ti "vyplatí" už v okamžiku koupě, protože je prostě levnější než odpovídající auto na benzín/naftu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ok, diky za rozvedeni tvyho pristupu k veci.

    ja ilustruju jinej pristup k veci, kdy nehledam auto podle kategorie, ale podle jinejch vlastnosti - napr. nejlevnejsi ok elektricky auto splnujici nejaky minimalni pozadavky. nesrovnavam s fosilem, protoze napr. fosil vubec nehledam, neprovadim tuhle kalkulaci.

    zaplati/nezaplati. urcite se k tomu daj udelat presny vypocty. muj orientacni je, ze fosilni energie budou drahy, elektrinu zcasti kontroluju protoze si ji vyrobim, uskladnim a zas spotrebuju, elektromobil nejnizsi tridy si i tak lip podrzi svoji hodnotu. a neinvestuju penize dal do fosilni infrastruktury
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Žádný pasující nabíječky hledat nemusíš, jsou univerzální, víceméně všechno dneska jede na dvou zásuvkách (třetí je ChaDeMo kterou už nový auta nemaj). A jestli tvoje mládí trvalo těch 18 minut za který nabiješ na dalších 300 km na Ionity, tak to je smutný.

    S něčím jako je to BMW i4 (dojezd 590 km WLTP, ve Švýcarsku to možná dosáhneš, při vašich legálních rychlostech) jsi už na podobný úrovni jako s benzínovým autem, byť ještě ne jako s naftovým.

    Nicméně pokud máš možnost nabíjet u baráku, tak můžeš zapomenout na otravný ježdění na benzínku, protože tam každej den ráno bude svítit dojezd 590 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: S tou návratností jsi mě nepochopil.

    Já mluvil o ekonomický návratnosti e-Up! vs. normální Up!. Prostě hledám auto velikosti a užitných vlastností Up!u. Můžu si ho koupit buďto za 250 tisíc na benzín nebo za 500 tisíc na elektriku. To na elektriku ujede 200 km, než ho musím hodinu nabíjet, a je o tolik dražší, že se na levnější ceně provozu nikdy nezaplatí (nebo se zaplatí třeba za 200kkm).

    Když si chci koupit čtyřkový BMW, tak si opět můžu koupit stejný auto na benzín, tentokrát i naftu, a na elektřinu. Naftová 420d stojí cca 1,4M a má asi 200 koní, elektrická i40 40e stojí taky asi 1,4M (rozdíl je tam asi 80 tisíc, ale i4 má víc výbavy) a má asi 400 koní, naftová M440d, která jede jako ta elektrická základní i40 40e už stojí dva miliony. Takže dostanu lepší auto, který stojí míň peněz a ještě jezdí za menší provozní náklady.

    U toho malýho elektrickýho auta navíc kromě toho, že za něj zaplatím mnohem víc než za odpovídající spalovací auto, musím ještě držet doma starý spalovací auto a platit jeho pojistku a servis, protože když budu potřebovat dál než do sousedního města, tak je věc jako e-Up nebo Spring prostě k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: 150 nestojí žádný nový auto. A jestli srovnáváš nový s ojetým, tak jsme zase úplně jinde, to srovnání bude mít smysl až budou existovat ojetý elektrický auta.

    Za 10 let se taky budou prodávat ojetý Enyaqy za cenu baterky + pár drobnejch.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: fosil, kterym vyjimecne dojedu na moravu nebo do pece, tj. laciny ale na provoz drazsi auto s vetsim dojezdem nemusi stat 500, ale treba 150.

    obecne u spotrebniho zbozi je trochu divny mluvit o navratnosti nebo tom ze se to ma vyplatit - pokud je to pro osobni ucely, tak tenhle kalkul hodne zavisi prave na tom, na kolik si cenis napr. cas stravenej na nabijecce cestou za demonstraci statusu do alp, a podobne ,) ... tahle zmena v predpokladech je to, jak muze vychazet neco jako ze e-up nema ekonomickou navratnost oproti bmw i4. za jedno i4 si koupim dva e-upy, ktery si nabiju pul rlku z roku ze solaru.

    ve svy bubline tim navic budu hazet fakace na lidi s teslou a bmw :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nejde o 700km bez zastavky. Jednak nesnasim dojizdet az na kost, chci mit rezervu aspon 50km. Za druhy, kdyz nekam jedu treba na nejakej termin, tak logicky musim jet tam kde je ten termin, tam vystoupit z auta a jit do budovy. Tam stravim treba pul dne a pokud nemuzu primo na tom parkovisti nabijet, tak pochopitelbe chci po skonceni dojet zase domu.

    Dnes mam dojezd 1000km a v podstate me i to omezuje protoze proste nechci furt tancovat kolem benzinky i kdyz ji mam primo v nasi vesnici. Normalne ale kolem ni nejedu, takze klasicky tankuju maximalne jednou tejdne. Muset tankovat po ceste povazuju za no go, naser atd. Predstava ze musim hledat pasujici nabijecku a travit u ni mladi je naprostej horror.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jak často jezdíš 700 km bez zastávky? Já skoro nikdy, vždycky se tak po 300 km potřebuješ aspoň vychcat. A v celý západní Evropě je už dostatečně hustá síť Ionity nabíječek na to, abys to chcaní a kafe absolvoval tam.

    (a zároveň mimo Německo, ČR a pár dalších zemí nejde skoro nikdy jezdit bez rizika 160)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam