• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: navíc mytí by mohl dělat vlak, hmm
    MINER
    MINER --- ---
    Soláry na kolejích by mohly mít v Německu výkon pěti jaderek: https://zdopravy.cz/zeleznicni-trat-jako-solarni-elektrarna-v-nemecku-zacalo-testovani-fotovoltaickych-panelu-na-prazcich-119055/

    Jednodušší realizace než polopropustné soláry nad silnicemi či poly imho.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    KEB:
    KEB:
    To je teda materiál!
    Němci dělají všechno špatně a kvůli nim se máme špatně my.
    Ještě, že ty ekonomy máme, co bychom si bez nich počali....
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: necháme si všechny naše smradlavé spalovaky a budeme pro ně dělat syntetické palivo energeticky náročnou výrobou, geniální!
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DZODZO: hele tam je toho špatně mnohem víc, tuplákama a střešní klikou počínaje
    Ale obecně
    U BEV je kapacita baterií tak velká, že tě nějakej 1kW panelů, co máš na střeše takovýhle dodávky, už nějak nevytrhne
    Je to asi jako když máš 150l nádrž na naftu, tak už extra nádržku na nezávislý topení neřešíš, protože spotřeba nástavby (topení) je proti spotřebě motorů při jízdě úplně zanedbatelná
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    vlastně i na i4, mmm
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: hele na EV6 mě i nalákáš ven, na ty karoqy ti dlabu :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm firma sa zaobera obytnakmi od roku 1958 ale na elektricke RV daju iba jeden panylek? zmestilo by sa tam aj viac, aspon na pohon spotrebicov

    Pokus s obytňákem na elektřinu: Dojezd jen 200 km, ztráta času 11 hodin, ale taky úspora 4 800 Kč - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/servis-dovolena-s-autem-obytne-vozy-pokus-s-obytnakem-na-elektrinu-dojezd-jen-200-km-ztrata-casu-11-hodin-ale-taky-uspora-4-800-kc-21008507
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Jinak přespříští tejden a ten potom mám i4 a EV6, tak kdyby vás někoho něco zajímalo nebo jste měli nápad co zkusit, tak se ptejte :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Samostatný auditko o autonomii možná není blbej nápad. Založte ho někdo! :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Hele nechcete si založit auditko, kde budete řešit FSD?
    Já se vždycky těším, že se tady dozvím nějaké novinky ohledně elektroautech, páč nemám čas si je normálně hledat a pak ho ztratím tím, že čtu píčoviny ohledně toho jestli má nějakej Musk dobrý advokáty....
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Slibujou, že to jednou bude Level 5. Zatím ke class action nedošlo proto, že zákazníci věří, že s dalšíma pár updatama už to opravdu samořídící bude.

    Až si uvědomí, že si koupili za 10 tisíc dolarů něco, co reálně využitelnými schopnostmi příliš nepřekoná Travel Assist ve Škodě Octavia a zdaleka to nedosahuje schopností SuperCruise od GM, tak se začnou vztekat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    ELIJEN: Jmenuje se to Full Self-Driving Capability a slibují v rámci toho (výhledově):
    - All functionality of Basic Autopilot and Enhanced Autopilot
    - Traffic Light and Stop Sign Control
    - Autosteer on city streets

    Ten rychlý proces bych rád viděl :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    ELIJEN: Je to legit asi jako pilulky na zvetsovani penisu nebo "horny females in your area".
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DAN_F: Jmenuje se to FULL SELF DRIVING ... podle me by class action byl hodne rychlej proces ... popravde se divim, ze jeste k zadnemu nedoslo ... je to scam a nebezpecne.

    BTW dneska cesta Teslou z Krakowa celkem v pohode. Pred odjezdem jsem chvilku cekal v Kauflandu nez dobije BMW i3 a pak behem nakupu dobil zdarma na 100%. Prvni zastavka Olomouc, nabijeni behem obeda (celkem cekani na dobijeni 0 min). Druha zastavka na kafe a zachod Humpolec (cekani 0 min). Do Prahy jsem dojel s 35% baterky. S naftakem by mi to mozna trvalo o 5-10 minut mene kvuli tomu, ze se na Supercharger musi sjizdet z dalnice. V zacpe (kun se pasl na dalnici) auto-steer + cruise-control celkem pohoda, akorat to nedela zachrannou ulicku :D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jenže protože FSD se oficiálně nekvalifikuje jako plně autonomní režim, nevztahují se na něj v tuhle chvíli zákony, které regulují testování autonomních režimů. Respektive, v US není tohle řešeno na federální úrovni a testovací regulace podléhají jednotlivých státům, takže se to může lišit stát od státu a třeba Kalifornie to právě řeší tímhle způsobem (což je IMHO taky jeden z důvodů, proč se Tesla v tuhle chvíli nesnaží získat ani nějakou omezenou certifikaci na L3). US nejsou Evropa :)

    Jinak, "klamavá reklama" je z právního hlediska stanovená nějakým konkrétním rámcem a i když teda nejsem odborník na US právo, mám trochu pochybnosti, že Muskovy tweety se podaří do tohohle rámce dostat. Co se týče webu Tesly, tak ne, nebavíme se o TaC, ale o tom, co máš uvedené v konfigurátoru, když si to objednáváš a tam nikde není plná autonomie uvedená. Spíš naopak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Hodně zjednodušeně, ale v podstatě jo.

    Předtím, než provede jakoukoliv akci, by poslední mělo být ověření, jestli nehodlá spáchat nějakou sebevražednou akci. Jako třeba vjet do ulice v protisměru (přičemž to o ní ví), nebo vjet před velikou věc pohybující se velkou rychlostí v protisměru.

    Pokud to tohle nedokáže, tak to nemá na silnici za žádných okolností co dělat, natož v rukou někoho jinýho než proškolenýho profesionálního zkušebního jezdce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No, jenomže takhle to nefunguje. Řešení typu "napíšeme do smlouvy, že řidič je povinnen řídit, a pak ho necháme betatestovat pokus o autopilota" fakt není dostačující.

    To, co udělali, je nepovolený testování (nedodělaný) plný autonomie za plnýho provozu, řidičema, kteří nejsou proškolení pro testování takových systémů, a bez toho, aby ten "autonomní" systém prošel nějakým schválením.

    Klasickej příklad toho, že se Tesla chová jako softwarový startup ale přitom se pohybuje v branži, kde jsou standardy úplně jiný.

    FSD Beta tester je pořád normální zákazník, není to testovací jezdec Tesly, není to oficiálně vedený jako testování. NHTSA bude mít na stole Muskovu hlavu.

    A k tomu druhýmu – to je to samý. To, že terms and conditions of FSD je napsáno, že to může a nemusí býtplně autonomní systém, nebo nějaká taková právnícká hatmatilka, nemusí výrobce ochránit ve chvíli, kdy jeho CEO roky slibuje, že ty auta budou schopný vydělávat jako robotaxíky a že si máte koupit FSD teď za 10 tisíc dolarů, proto představuje "value" aspoň 10x nebo 100x větší a taky víc stát bude.

    Přinejmenším je to klamavá reklama a až se zjistí, že FSD se stávajícím hardwarem nikdy nebude Level 5 autonomní, což nebude, tak budou zákazníci minimálně požadovat zpátky peníze za FSD.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To ale, jako ostatně hodně často, zas mícháš dohromady několik věcí :)

    Jo, teoreticky by mohlo být výhledově možné žalovat Teslu, že ti prodala příslib něčeho, co nikdy nedodala. Otázka je, co oficiální obsah toho, za co platíš. Vím akorát, co slibují na webu a tam je vidět, že všechny texty prošly pod rukama právníkům a vlastně toho slibují dost málo. V rámci FSD Capability aktuálně jen detekci semaforů a autosteer. Takže mám dost pochybnosti o tom, že by v US žaloba uspěla, protože to, co píše ředitel firmy na Twitteru a co je ve smlouvě, jsou pořád dvě různé věci.

    Stejně tak budeš mít problém žalovat Teslu za obecné ohrožení ve chvíli, kdy v autě sedí někdo, kdo velmi pravděpodobně vědomě odsouhlasil, že za dohled a řízení nad vozidlem nese odpovědnost. To zahnutí do jednosměrky, nebo jízda rovnou pod vlak, je z právního hlediska ekvivalentní tomu, když necháš vjet do jednosměrky nebo pod vlak auto s CC a LA. Jak sám píšeš, "nechal to do protisměru vjet", což není rozdíl oproti tomu, kdyby tam vjel sám.

    FSD Beta se možná někdy zakáže, ale určitě to nebude okamžitě a nejspíš pouze pokud se podaří dokázat, že je to skutečně nepřiměřeně nebezpečné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam