• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    VACA: Bohuzel se citlivost nastavit neda. Nekdy, kdyz prijdu k autu, tak mam treba 200 Sentry eventu ... ale obcas je vtipiny, koukat, jak to nekoho vyplasi :D
    VACA
    VACA --- ---
    Jenom vcerejsi zkusenost s tesla sentry mode, tam je moznost nastavit nejaky stupne citlivosti?

    Pac co vcera predvadela tesla ve stani kolmo k chodniku prislo mi trochu prehnany.
    Jdu si v noci z prace, nutno dodat ze po vzdalenejsi strane chodniku, tedy prochazim treba dva metry pred cumakem aut. Najednou mi tesla napali plnou svetelnou salvu vseho co ma, celkem me to vylekalo i oslepilo…
    Prirozene jsem se ohlidnul smerem k autu v tu chvili, to je proste reflex, takze tam mam asi peknou portretku v te zari reflektoru.
    Jako tohle mi uz prijde trochu invazivni, ze to reaguje na cloveka dva metry daleko..

    Clovek co sel o chvilku za mnou dostal tu samou palbu.
    Bydlet v prizemi toho domu muselo bejt skvely te noci…

    Ne, nekopu do muska nebo tesly, protoze tesla, ale tohle uz mi prislo teochu moc.
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    NIMBUS: Já si nemůžu pomoct, ale ten jejich joke - furt vidím Maxe
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    Aptera teasuje finální produkční podobu vozidla :)
    Experience Gamma’s Interior — Aptera
    https://www.youtube.com/watch?v=rlSBvucps9Y
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    VACA: kdyz dam stranou ty obecnejsi uvahy, tak prakticky to bude o tom, ze budu mit jako uzivatel kontrakt s poskytovatelem sluzby, a ten ji bude poskytovat za nejakejch podminek, z nichz nektery stanovi zakon, nakolik bude existovat, a bude v ni upraveny co se stane kdyz, vc. pojisteni v pripade nehody, umrti, atp., pricemz nasledky zavinene nehody nese poskytovatel sluzby. ze by mel nejakej autonomni system sam nejakou pravni subjektivitu, na to ke asi jeste dost cas a pro autonomni rizeni to snad potreba nebude :)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    VACA
    VACA --- ---
    PSYCHO: Ano tohle se hodne resi i v tom lekarstvi.
    Napr situace, kdy autonomni “sestricka” ktera ma spravu nad pacienty ve spitale muze vyhodnotit ze kdyz necha zemrit beznadejne nevylecitelnyho lezaka kterej to ma “za par”, a jeho organem pote zachranit zivot cloveku kterej ma nadeji zit spoustu let plnohodnotnej zivot, pokud dostane ten spravnej organ….

    To je eticky dost velkej problem.. Z pohledu cloveka je jasny, ze neni mozny nekoho predcasne usmrtit, prez to nejede vlak.
    Ale z pohledu stroje kterej se na to diva pragmaticky….

    U aut se jede tenhle pruzkum kdy muzes prispet do fondu etickyho kodexu rozhodovani samoridicoch aut budoucnosti:

    Moral Machine
    https://www.moralmachine.net/

    Ja se priznam, ze ja osobne na tohle nemam moralku, a test jsem ukoncil velmi zahy.
    VACA
    VACA --- ---
    TADEAS: To ano, v soucasnosti ale zatim pravni system tuhle problematiku vubec nezna.

    Btw. jednou jsem pracoval na konferenci “vstah umele inteligence, lekarstvi, a prava”.
    A tam se tento problem hodne resil. V lekarstvi se umela inteligence vyuziva uz celkem dlouho, viz napr. operaterskej robot Davinci, kterej mj. umoznuje operaterovi v kalifornii provest zakrok v evrope, kdyz na to prijde.
    Ten robot ma defakto vedomosti ze vsech provedenych operaci a jeho “knihovna” reseni problemu vcetne ruznych pravdepodobnosti dalsiho vyvoje, etc, dost mozna presahuje vedomosti teh nejlepsich doktoru na svete.
    A on v podstate pri zakroku operaterovi “naseptava” vsemozna reseni, idealni postupy apod. Ale z podstaty veci rozhodnuti stoji vzdy jen a pouze na prislusnem lekari. Prave proto, ze lekar nese pravni zodpovednost za provedenej zakrok.
    Robota nebo umelou inteligenci totiz v pripade selhani potrestat nelze.

    A to si troufam tvrdit ze ta AI v oboru lekarstvi je mnohem dal nez co se tyce automobilovejo prumyslu. A cela ta situace, rizika a reseni problemu je v lekarstvi vic zmapovana lepe vymeziteona, nez v causalnim provozu…

    Taky se resilo to, ze v pripade vyspele umele inteligence nelze prenest zodpovednost ani na jeji vyvojare, protoze od urciteho stupne autonomniho uceni uz dale vytvari svuj zdrojovy kod sama. A paradoxne do toho od urcityho stadia nevidi ani vyvojari sami, ten jazyk pro ne prestava byt srozumitelny…

    To je hlavni rozdil mezi programem, -ten je napsanej celej lidma a jasne definovanej, tam lze pravni odpovednost mozne prenest na jeho vyvojare.

    A umelou inteligenci v pravym slova smyslu jako takovou, protoze ta se od urcityho momentu uci autonomne a dotvari svuj zdrojovy kod sama, a rozhoduje se na zaklade vlastniho “usudku”.
    Do jiste miry to definovat lze, nejakej kodex co kdy za jakejch okolnosti, a co rozhodne nikdy. Ale jak jsem zminil, ten sw se od urcity miry vyzvari a rozviji sam sebe, a tedy z hlediska pravniho systemu je technicky slozity na koho prenest zodpovednost, vyrobce? Provpzovatel? (Robot potrestat nelze)
    Takze se to zatim resi tak, ze klicovy rozhodovani vzdy musi ucinit konkretni clovek, a ten za to potom nese zodpovednost.

    Pravo tohle proste zatim nezna. A az se tohle jednou do pravniho systemu implementuje, (nejaka strojova zodpovednost, nebo jak to nazvat) tak to bude velkej zlom v historii civilizace. Napric vsemi obory.
    Troufam si tvrdit ze v soucasnosti je v tomhle oboru automobilovej prumysl okrajova zalezitost a jsou mnohem rozvinutejsi obory, kde umela inteligence realne funguje.
    At uz lekarstvi, armada, vyrobni prumysl, ale take napr zpravodajstvi a verejna media.
    Tohle uz byly i nejaky kauzy, kdy boti generovali prizpevky pod clankama v novinach a napr volebnich kampanich, a do znacne miry tak ovlivnovaly verejny kineni. Realne…

    Sry za trochu mozna odbocku, ale tematu autonomniho elektromobilu se to tyka dost zasadne..
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PSYCHO: Klidne koupili, protoze ta pravdepodobnost je smesne mala, mnohem mensi nez ze nas zabije bezna havarie, ktere s prichodem autonomniho rizeni v podstate vymizi.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    VACA: Navic i obrovsky eticky problem. aneb Trolley problem v praxi.

    Kdyz na prechodu bude pet deti a ty v aute sam a jedinna moznost to bud napalit do zdi a zabit osazenstvo auta, nebo 5 deti, tak co je spravna moznost? A pokud ridic… kdyz by slo o to, ze by vas vase auto mohlo zabit pro vyssi dobro, koupili byste si ho?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    jinak kdo nevi, tesla pruhonice ma na hodinu testovaci jizdy zadarmo, vcera jsme vyuzili i s detma v autosedackach :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    TADEAS: At uz je to zalozene. Taky bych k tomu neco mel. Trapi me ty statistiky kolem toho a tady by to zapadlo a je to v zasade OT.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    VACA: myslim ze ta pravni zodpovednost je dobrej indikator pokrocilosti systemu. pochopitelne dokud jsem zodpovednej za to, co udela nejakej autonomni system, tak to neni autonomni system. az si zadam destinaci, sednu si na zadni sedacku a nebudu zodpovednwj za to, co auto dela, pak jsme tam :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    tak zalozi nekdo ten obecnej klub o autonomnim rizeni? at se neplacame v rovine "nikdy nebude", "lzou nam" atp ,)
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Jediny co vim, ze vztah prava a autonomni technologie je velmi komplikovany.
    A dokud tam bude byt 1% chybovosti, tak to bude problem, protoze na koho prevedes pravni zodpovednost?
    Takze je vic nez pravdepodobne, ze dokud to nebude neprustrelne bezchybny, coz i s jeste vyspelejsi technologii bude v podminkach causalniho provozu problematicke, tak vzdycky bude pravni zodpovednost na ridici. A tudis jeho povinnost se pri jizde venovat rizeni, i kdyz to bude “jenom” dohled nad autopilotem, a ruce na volantu.
    A v tomhle opet souhlasim s bobashem, protoze to vlastne je jeste narocnejsi na potornost nez kdyz se clovek plnne venuje rizeni…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Linkované video je PR-SCAM od týpka jménem Dan O’Dowd, což je CEO Green Hills Software - konkurenční firmy vyvíjející své vlastní "FSD"…

    Ironicky, podle jejich vlastních definicí je Tesla už teď FSD-Beta L3 systém, možná i L4
    Green Hills Platform for Safe and Secure Automated Driving Systems
    https://www.ghs.com/products/auto_adas.html
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    opel si nikdy nekupim, ale nahradny elektromobil na par dni by som bral

    České autoservisy začínají dávat elektromobily jako náhradní vozidla | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/ceske-autoservisy-zacinaji-davat-elektromobily-jako-nahradni-vozidla-7637
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: tak jak to teda je, nefunguje to vzdy alebo nefunguje to za nejakych specifickych podmienok? lebo ostatne ADASy tiez nefunguju uplne univerzalne vzdy, supercruise napriklad iba na predmapovanych cestach... alebo to nefunguje lebo to typek ani nezapne? ako napr. tu, kde vidiet, ze to nie je aktivovane, lebo sa tam neobjavi modry volant a typek radsej pri videu vypne komentare :D

    Test Track - The Dangers of Tesla's Full Self-Driving Software
    https://www.youtube.com/watch?v=nHIgawTRCv8


    Tesla srazila figurínu dítěte, autor testu žádá zákaz Autopilota - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/tesla-srazila-figurinu-ditete-autor-testu-zada-zakaz-autopilota-40405466
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ELIJEN: zadne FSD se nejmenuje Elon Musk, bud prejmenuj klub na FSD (Tesla, Mercedes, BMW, VW + Skoda atd.) anebo pouzij stavajici [Elon Musk (SpaceX - Falcon / Dragon / Starship, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink, Boring atd.)]
    VACA
    VACA --- ---
    BOBASH: Pokud by doslo na to ze bude o nekolik radu spolehlivejsi, (tzn stejne tam bude urcita mira chybovosti) a stacilo by to k legalizaci self driving aut jakozto autonomniho prostredku, natoz takoveho kterej bude jako uber sam vozit lidi po metropoli, docela by me zajimalo na koho pak bude uvalena zodpovednost v pripade failu vlivem selhani techniky. I kdyz treba jen minoritniho failu v podobe odrenyho laku a par zmackanejch plechu, o usmrceni nekoho ani nemluve.

    Autopilot v letadlech je sice o mnoho “primitivnejsi” a umi toho “mnohem min” ale v leteckym provozu jaksi odpada mnoho problemu, jako treba ze nad tim je v kazde dane oblasti nonstop dohled center pro rizeni letoveho provozu, letadla maj svoje korydory a pohybujou se v prostoru bez prekazek.
    A take to, ze autopilot nerovna se, ze by oba piloti sly na kafe a nebo si zdrimnout. V kokpitu vzdy je nekdo kdo na to dohlizi, a komunikuje s ridicim provozu. A v pripade nejakejch anomalii je celekm rada lidi a mechanismu ktery to zacnou okamzite resit.
    Ano, i presto vsechno obcas nejaky letadlo padne na zem..
    Proto souhlasim s bobashem, ze autonomni samoridico auto je v soucasnosti dost utopie. A v spucasny generaci hw a prodanejch aut, to proste nenastane.

    A nemyslim to jako zadny kopani do Muska.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam