• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Offtopic:

    Dostal jsem od spolubydlící 20 minut za volantem T3 Performance (Roman Kmínek, jizdateslou.cz) a musím říct, že to auto je prostě úžasné - a těch pár failů v designu ovládání je tolerovatelných…

    Faily v designu myslím především to, źe např. rád řídím s levačkou opřenou o okenní rám = v T3 volant na nejvyšší poloze = špatný výhled na displej, který je už tak dost nevhodně "stranou". Reálně jsem rychlost (relativně malým písmem) měl jen lehce nad klouby pravačky na volantu a na "siluetu auta" jsem viděl fakt špatně…

    Jinak nastavení na nového řidiče je velmi rychlé a jednoduché. řazení na pádle a videofeed slepého úhlu při blinkrech mi přišlo jako super nápad.

    A autopilot funguje fakt dobře, bezproblémově si poradí s běžnými silnicemi v obci i mimo…

    Škoda, že na Teslu nemám…
    Jakkoliv na mých průměrných 8 Mm/rok je to asi trochu overkill…
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: 1) co tam furt dělá PEN? 2) 40kW fakt není málo. 3) u takovýhle instalace je jakýkoliv proud PE i N porucha, ani jedním vlastně nic téct nemá, tedy vliv zemního odporů prizemnení je vlastně putna.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR: Ono to prizemneni v miste deleni z PEN na PE a N te ochrani doma (vetsinou nechodis na mokru a vsechny kostry spotrebicu budou mit stejny potencial) a diky nemu dal budou i 1f spotrebice fungovat pokud je to neznici.

    U venkovni instalace, ktera navic bere az 60A pres 3 faze, je to uz jine kafe. Prizemneni ti v pripade poruchy PEN nesrazi napeti na 0, ale treba na 100V. Hodne tam zalezi na te impedanci.

    Samozrejme se to tak casto nestava, proto na to v CR neni zadna norma. V UK na to treba normu pro wallboxy maj.

    Jeste se poradim s nejakym revizakem, ale zatim je asi nejlepsi reseni dat do zeme u wallboxu zemnici tyc a pouzit ji misto zeme pripojene k PEN.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN:
    Doufám, že v úvaze nemám chybu:

    Jo já už to vidím, jinými slovy v instalaci na obrázku musí nastat dvě poměrně nepravděpodobné poruchy naráz - přerušený PEN a zároveň šlus mezi PE a N někde mezi přizemněním PE v rozvaděči a chráničem a navíc musí nastat porucha na spotřebiči. Nemluvě o tom, že 1f spotřebiče nebudou fungovat, čímž na prouchu upozorní.

    Ale ty takovou instalaci nejspíš nemáš, u nás se uzemňuje PE v místě dělení PEN na PE a N, tj. porucha by musela být: Přerušený PEN, přerušený PE a zároveň N mezi uzemněním rozvaděče a chráničem a samozřejmě ta porucha spotřebiče.

    Stát se to může, ale těžko se to stane samo, nízký napětí ti izolaci nevyžere částečnejma výbojema (zdravím do BEZ Bratislava). Když teda budeš paranoidní a kostru wallboxu si ještě přizemníš lokálně, tak je pravděpodobnější smrt na silnici.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: jenže k wallboxu už netahnes PEN, ale dva dráty. Tím to padá.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XBAHNO: To staci v baraku, ale venku dal od toho prizemneni uz to stacit nemusi. Hlavne u EVSE musi to prizemneni mit hodne nizky odpor aby pri pripadne poruse na aute bylo min nez 70V.

    GOR: Ten ovalek s popiskem RCD je chranic. Je tam videt, jak stejny proud tece obema smery a RCD tak nevybavi.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    TOMBRIDER: Myslel jsem, ze vetsina rozvodu je TN-C-S. Prizemneni mam jen v baraku u rozvadece asi 10m od wallbaxu, takze by to asi prizemnit chtelo. Pripadne zmerit impedanci zemeni. Pro 60A by mela byt dost nizka (4 ohmy a mene)

    Jeste me napadla moznost od ELKO koupit HRN detektor prepeti/podpeti na 3 faze kterej by pak odpojil vsech 5 kabelu co jdou do wallboxu (pri poruse PEN by se napeti na fazich melo hodne rozhodit).
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: Proto musí být bod rozdělení PEN na PE a N přizemněný, tak aby k odpojení PEN byli nutný dvě poruchy.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: Ale tam nejako chybi ten chranic...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    To neřeš.
    To by jsi musel mít staré TN-C zapojení. A pokud jo, tak možné nebezpečné přerušení PEN vodiče se řešilo více míst/bodů kde je dodatečné přízemnění.
    Takže pokud bude wallbox izolační třídy 1.
    Můžeš ho preventivně dodatečně přizemnit přímo/poblíž instalace wallboxu zemnící deskou nebo tyčemi...
    Vůbec nejlepší je tohle nechat na elektrikáři co ten wallbox bude zapojovat. Beztak zkontroluje stav instalace a zhodnotí její úpravy..
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: A kudy se teda pri takovem dotyku uzavre obvod, ze na chranici nebude rozdil proudu?


    Nejak to tam nevidim, budu si to muset nakreslit.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR: Jde o stav, kdy se PEN prerusi nekde pred vstupem do domu. Pak se ti z PE prakticky stava N a na plechovych spotrebicich muzes mit az 400V. Kdyz si na to sahnes, tak to ani nevybavi chranic.

    Castecne se to resi prizemnenim u rozvadece, jenze nabijecka EV je vetsinou od te zemnici elektrody dost daleko.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: Mekka zem (zapomenme ted na uplne prerusenej N - u toho ti nebudou fungovat jednofazovy spotrebice) je smrtelna pro spotrebice, ale jak je prosim nebezpecna pro kuncofta?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    TOMBRIDER: Tesla Wallbox ma wifi, takze se to da nastavit pres appku/API. Jine porty nez na CYKY 5x to nema.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    TOMBRIDER: Po pravde me vyhlaska az tolik nezajima. Spis ta realna bezpecnost. To, ze se nekde povoli nulak se bohuzel obcas stane. Tatovi takhle vyhorelo nekolik spotrebicu v baraku a muze te to i zabit. A proti tomu je chranic k nicemu.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Hele a tahá se k wallboxu HDO, nebo netřeba a lze v něm nastavit čas nízkého tarifu?
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    ELIJEN: Zapojení by mělo být dle CZ vyhlášky ne? Jak to mají v UK nebo v JAR by tě nemělo zajímat..
    Přípojku osaď prouďákem 30mA... V tom wallboxu bude beztak 6mA
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NETWORK: Pokud by to byly stovky metru, tak by tam akorat klesalo napeti, ne? Z hlediska bezpecnosti je to jedno, pokud tech 100 metru nemas namotanejch do civky :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Tak jsem zacal montovat Tesla Wallbox a trochu googlit jak by to spravne melo byt zapojene z hlediska bezpecnosti a narazil jsem na video nize a musim rict, ze jsem zacal byt znacne paranoidni. V UK musi kazdy wallbox byt zapojen za "PEN failure protection device", ktere se u nas vubec neprodava. V CR jsou asi jen povinne proudove chranice, ktery ma uz Tesla Wallbox v sobe.


    TN-C-S Danger - Broken PEN Conductor (Combined Earth & Neutral)
    https://youtu.be/JRHyqouJPzE
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam