• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    LELI: Yep. Naposledy, kdyz jsem koukal na novy auto, tak ta Kia EV6 (GT) u mne prekonavala uplne vse, ale to bylo pred rokem a pul, nicmene rozhodne si zaslouzi byt do vyberu zarazena.
    NETWORK
    NETWORK --- ---
    ELIJEN: tak s rostouci delkou kabelu se zvetsuje jeho odpor, cimz klesa napeti, zvetsuje se potrebny proud a diky tomu rostou ztraty = odpadni teplo...
    LELI
    LELI --- ---
    NIGHTHUNTER: zkus kiu ev6, byl bych zvedavy na podobny test :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XBAHNO: bude tam téct něco malého - wallbox není 3F motor, takže má na jedné fázi a nulou, popř mezi dvěmi fázemi trafo pro řídicí obvody a stejnosměrná část bude mít společnou nulu s N, pokud to nebude z principu galvanicky oddělené :) ale bude to max pár wattů...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    GOR: a pořád to nevysvětluje těch 380... :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Ad nabíjení – v létě jsem s Enyaqem RS viděl, byť jenom na chvilku, 175 kW (má umět 150).

    Ad držák na telefon – podle mě je to záměr, velká část novejch aut to teď má takhle, že na ty mobily není vidět.

    Nemáš čumět na telefon, máš řídit. Ostatně když máš zapnutý CarPlay nebo Android Auto, tak všechno, co potřebuješ vidět, uvidíš na infotainmentu. A že neuvidíš zprávy je spíš dobře :)

    Nevím jestli s tím přístupem úplně souhlasím, sám do telefonu za jízdy občas čumím, ale chápu proč to tak je.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Tak já si tedy odložím zážitky z minulého prodlouženého víkendu (4 dny a 988 km) se Škodou Enyaq iV RS Coupe. Mimochodem Teslu Model 3 Long Range jsem testoval přes týdenní dovolenou v létě a tak mám vcelku jasno, že můj stávající VW Passat B8 2.0 TDi bude časem nahrazen elektroautem, jen řeším jakým a Enyaq byl jeden z kandidátů.

    Enyaq RS se mi líbí výkonem, kdy těch skoro 300 koní není ani málo na tak těžké auto, ani moc. Porovnávám ho třeba právě s Teslou Model 3 Long Range, kde jsem jezdil většinu dovolené v chill-modu, ale občas bylo fajn přepnout si na plný výkon. Tam mě štvalo, že nejde nic jako kick-down, kdy při plném prošlápnutí by to rovnou dalo výkon standard-mode, jelikož ten většinou potřebujete neplánovaně a nemáte zrovna čas na asi 3 kliky na tabletu. Enyaq RS je tudíž něco mezi a za mě ideál.

    Výbava: Enyaq RS s akčním paketem Maxx má snad všechno, co si můžu přát - vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant, head-up displej s rozšířenou realitou, panoramatický kamerový systém, úžasná Matrix světla (ale opravdu nejsou dokonalá když se snaží vystínovat protijedoucí auta), Travel Asistant, adaptivní podvozek, elektrické otvírání/zavírání kufru s virtuálním pedálem, zadní stěrač… prostě spokojenost, asi nemám co vytknout, v Tesle mi proti tomu dost věcí chybělo ;-)

    Nabíjení - to je za mě první tragédie - zvlášť tahle nejnovější varianta s posledním firmwarem (byl aktuální) má umět nabíjení výkonem 135 kW, ale i když jsem jel půl hodiny předtím po dálnici rychlejším tempem na do navigaci zadanou 150 kW nabíječku PRE, stejně to v rozmezí 10-100% nikdy nedávalo víc než cca 80 kW kolem 40% SOC. Prostě byla zima a auto si tu baterku nedokáže předehřát, o čemž svědčilo i to, že při poklesu baterky pod 20% vyskočila hláška, abych vyhledal nabíječku - přitom auto přímo na ní už 20 km navigovalo a ještě 20 minut jsem k ní jel.

    Software - druhé mínus - ano, v té nejnovější verzi toho umí dost (cílím na plánování delších tras, přidání odpovídajících nabíječek, zobrazení s kolika % baterky dojedu, jak dlouho tam být, s kolika % odjíždět), zvyknout by se na to asi dalo, i když o přívětivosti bych nemluvil, ale rychlost nic moc, bootování při usednutí do auta taky pomalejší, ale i pár bugů jsem našel - stačí se dlouho hrát s dotykovými světýlky a auto si za chvíli myslí, že jste malý dítě nebo debil a už odmítne poslechnout (nechá svítit a nezhasne, nebo už nerosvítí) - je potřeba vystoupit/nastoupit nebo jinak vypnout/zapnout a zase bude poslouchat :-). Taky se mi 2x stalo, že jsem měl při čekání na nabíječce zapnuté vyhřívání volantu, sedaček a zapnuté topení, ale po odpojení nabíječky dál svítila kontrolka zapnutého vyhřívání volantu, jenže ten už nevyhříval. Mačkání tlačítka pro vyhřívání volantu nic nedělalo vůbec nic, ikonka zůstávala stále se zapnutým vyhříváním na plnou intenzitu, ale ruce jsem měl studené. Prosil jsem i Lauru o zapnutí vyhřívání volantu, ale ta také tvrdila, že už je zapnuté, takže opět vypnout/zapnout nebo vystoupit/nastoupit a už se to rozeběhlo normálně.
    K tomu vypnutí/zapnutí je další otravná věc - auto se vypne, i když se jako nepřipoutaný řidič nadzvednete na sedačce a třeba natahuje pro něco dozadu. V tu chvíli vypne infotainment, přestane hrát rádio, ztratí se nastavení jízdního módu (třeba režim Comfort) a další věci - někdy je to fakt na zabití...

    Interiér - určitě bych pochválil prosklenou střechu, všechno vypadá dobře, sedačky fajn (narozdíl od Tesly si žena nestěžovala), ale to, co žádná SW aktualizace neopraví a štve mě tudíž nejvíc - pod středovým panelem je plocha pro bezdrátové nabíjení mobilu (super, využívám), ale je natočené směrem od řidiče, takže na ten mobil narozdíl od Tesly nejde vidět. Ani Tesla s mnohem větším zrychlením s tím sklonem mobilu směrem k řidiči neměla problém, ale budiž - mám chytré hodinky, mobil spárovaný s autem, vlastně nepotřebuju vidět na mobil. Tak dál - jsou tam řekněme 2 místa na mobil, jenže jedno širší (kam se vejde bez problémů asi každý mobil) a jedno užší (kam se nevejde naopak snad žádný). Budiž, smířím se s tím, že to prohlásím jako místo pro nabíjení a odkládání pro 1 mobil. Ale před tenhle prostor umístili držáky na pití, takže když si do nich dáte 2 pití, tak už se k tomu mobilu skoro nedostanete. A když si koupíte dostatečně vysoké plechovky/kelímky/flašky, tak už se vám blbě mačkají i ta jediná tlačítka, která v tom autě jsou... Ano, na ovládání hlasitosti rádia je úzká dotyková ploška před "tabletem", po které stačí přejet, jen je teda nepodsvícená (hlavně, že v tom autě jsou metry ambientního osvětlení, které si můžete libovolně konfigurovat). K osvětlení ještě další vtipný detail - celé auto má LED diody snad úplně všude, ale osvětlení přihrádky spolujezdce je klasickou žárovičkou - nechte si jí svítit pár delších minut a klidně se o ní spálíte - já už se jen smál :-)

    Závěr - stálo to za to, vychytal jsem i víkend se sněhem, zážitků mám dost a nedá se to všechno teď popsat, i když by bylo ještě hodně chvály i dost kritiky, ale celkově na tom autě musím fakt hodně věcí pochválit (s travel asistentem jsem projel půlku D1). Ale přestože během dalších let ho můžou po softwarové stránce třeba i dost vylepšit/opravit, tak jsem došel k závěru, že aktuální Enyaq mé další auto nebude. V práci jezdím služebním klasickým Enyaqem 80 (ta větší baterka, ale jen zadokolka, 150 kW) s "chudou" výbavou a na něm mě štve hodně věcí, které právě RS varianta s plnou výbavou trochu řeší, takže jsem tomu dal šanci a půjčil si ho. No nic, své budoucí auto hledám dál ;-)

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Offtopic:

    Dostal jsem od spolubydlící 20 minut za volantem T3 Performance (Roman Kmínek, jizdateslou.cz) a musím říct, že to auto je prostě úžasné - a těch pár failů v designu ovládání je tolerovatelných…

    Faily v designu myslím především to, źe např. rád řídím s levačkou opřenou o okenní rám = v T3 volant na nejvyšší poloze = špatný výhled na displej, který je už tak dost nevhodně "stranou". Reálně jsem rychlost (relativně malým písmem) měl jen lehce nad klouby pravačky na volantu a na "siluetu auta" jsem viděl fakt špatně…

    Jinak nastavení na nového řidiče je velmi rychlé a jednoduché. řazení na pádle a videofeed slepého úhlu při blinkrech mi přišlo jako super nápad.

    A autopilot funguje fakt dobře, bezproblémově si poradí s běžnými silnicemi v obci i mimo…

    Škoda, že na Teslu nemám…
    Jakkoliv na mých průměrných 8 Mm/rok je to asi trochu overkill…
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: 1) co tam furt dělá PEN? 2) 40kW fakt není málo. 3) u takovýhle instalace je jakýkoliv proud PE i N porucha, ani jedním vlastně nic téct nemá, tedy vliv zemního odporů prizemnení je vlastně putna.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR: Ono to prizemneni v miste deleni z PEN na PE a N te ochrani doma (vetsinou nechodis na mokru a vsechny kostry spotrebicu budou mit stejny potencial) a diky nemu dal budou i 1f spotrebice fungovat pokud je to neznici.

    U venkovni instalace, ktera navic bere az 60A pres 3 faze, je to uz jine kafe. Prizemneni ti v pripade poruchy PEN nesrazi napeti na 0, ale treba na 100V. Hodne tam zalezi na te impedanci.

    Samozrejme se to tak casto nestava, proto na to v CR neni zadna norma. V UK na to treba normu pro wallboxy maj.

    Jeste se poradim s nejakym revizakem, ale zatim je asi nejlepsi reseni dat do zeme u wallboxu zemnici tyc a pouzit ji misto zeme pripojene k PEN.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN:
    Doufám, že v úvaze nemám chybu:

    Jo já už to vidím, jinými slovy v instalaci na obrázku musí nastat dvě poměrně nepravděpodobné poruchy naráz - přerušený PEN a zároveň šlus mezi PE a N někde mezi přizemněním PE v rozvaděči a chráničem a navíc musí nastat porucha na spotřebiči. Nemluvě o tom, že 1f spotřebiče nebudou fungovat, čímž na prouchu upozorní.

    Ale ty takovou instalaci nejspíš nemáš, u nás se uzemňuje PE v místě dělení PEN na PE a N, tj. porucha by musela být: Přerušený PEN, přerušený PE a zároveň N mezi uzemněním rozvaděče a chráničem a samozřejmě ta porucha spotřebiče.

    Stát se to může, ale těžko se to stane samo, nízký napětí ti izolaci nevyžere částečnejma výbojema (zdravím do BEZ Bratislava). Když teda budeš paranoidní a kostru wallboxu si ještě přizemníš lokálně, tak je pravděpodobnější smrt na silnici.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: jenže k wallboxu už netahnes PEN, ale dva dráty. Tím to padá.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    XBAHNO: To staci v baraku, ale venku dal od toho prizemneni uz to stacit nemusi. Hlavne u EVSE musi to prizemneni mit hodne nizky odpor aby pri pripadne poruse na aute bylo min nez 70V.

    GOR: Ten ovalek s popiskem RCD je chranic. Je tam videt, jak stejny proud tece obema smery a RCD tak nevybavi.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    TOMBRIDER: Myslel jsem, ze vetsina rozvodu je TN-C-S. Prizemneni mam jen v baraku u rozvadece asi 10m od wallbaxu, takze by to asi prizemnit chtelo. Pripadne zmerit impedanci zemeni. Pro 60A by mela byt dost nizka (4 ohmy a mene)

    Jeste me napadla moznost od ELKO koupit HRN detektor prepeti/podpeti na 3 faze kterej by pak odpojil vsech 5 kabelu co jdou do wallboxu (pri poruse PEN by se napeti na fazich melo hodne rozhodit).
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    ELIJEN: Proto musí být bod rozdělení PEN na PE a N přizemněný, tak aby k odpojení PEN byli nutný dvě poruchy.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: Ale tam nejako chybi ten chranic...
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    To neřeš.
    To by jsi musel mít staré TN-C zapojení. A pokud jo, tak možné nebezpečné přerušení PEN vodiče se řešilo více míst/bodů kde je dodatečné přízemnění.
    Takže pokud bude wallbox izolační třídy 1.
    Můžeš ho preventivně dodatečně přizemnit přímo/poblíž instalace wallboxu zemnící deskou nebo tyčemi...
    Vůbec nejlepší je tohle nechat na elektrikáři co ten wallbox bude zapojovat. Beztak zkontroluje stav instalace a zhodnotí její úpravy..
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: A kudy se teda pri takovem dotyku uzavre obvod, ze na chranici nebude rozdil proudu?


    Nejak to tam nevidim, budu si to muset nakreslit.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR: Jde o stav, kdy se PEN prerusi nekde pred vstupem do domu. Pak se ti z PE prakticky stava N a na plechovych spotrebicich muzes mit az 400V. Kdyz si na to sahnes, tak to ani nevybavi chranic.

    Castecne se to resi prizemnenim u rozvadece, jenze nabijecka EV je vetsinou od te zemnici elektrody dost daleko.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam