• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: znacky cte dobre, ale nezpomaluje na nich ale az za nima :D

    v tom neFSD stacku ted ukazuje silnici, lidi, kola, auta a nakladaky, semafory a stopky (i tam kde si mysli ze se ma zastavit, napr. hodne prudka zatacka na maly silnici, kdy tam nevidi). neukazuje kruhace, krizovatky, apod. coz v tom FSD stacku ma zmakly
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Umí, nebo alespoň v rozsahu umožňujícím průjezd obcí bez držení volantu (COMODOR_FALKON) . Akorát to cca každých 30 vteřin vyžaduje (modrou aurou na displeji) ten volant třeba stisknout a tak…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Umí vůbec Tesla pracovat s tím, že jsou pro chodce panáčci, nebo čeká Walk/Don't Walk?

    A umí pracovat s evropskýma značkama?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Musí to nějak vidět i za sebe, třeba kvůli předjíždění. A boční podle všeho musí používat všechny, protože dvě jsou spíš do stran a dvě spíš šikmo dopředu.

    A pro reálný fungování tak, jak ho Musk slibuje, to potřebuje mít schopnost udržet čistý všechny, a pravděpodobně to neumí u žádných kromě tý trojice za předním sklem.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ELIJEN: chapu to tak ze ten stack neni jednotnej, takze jestli jsi v EU, tak ti to nezpracovava ta sama sit jako bude mit nekdo s FSD beta, takze to moc nejde posuzovat... ta podrobnost viz DZODZO u toho fsd je pak trochu jinde... ale zabavny je to i tak, kdyz na displeji zapipa cervenej panacek co se vynori zpoza stromu .)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Tak tu nejdulezitejsi kameru (predni) si to samo otira steracema. Sloupky jsem jeste spinave nemel.

    TADEAS: Podle me jen pouzivaj predni kamery + 2 kamery ve sloupcich, ale nevim jestli je tahle informace vubec nekde verejna.

    Jinak ve FSD take nemam nijak velkou duveru. Zrovna predevcirem si Tesla myslela, ze je na semaforu zelena, protoze z meho uhlu byl videt zeleny panacek pro chodce :D
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    DZODZO: teď vysočinský unmarked roads s traktorama .)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ELIJEN: ok. ktere pouziva a vyzaduje FSD?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Smysl FSD by měl bejt, podle toho co Elon tvrdí, že by to auto umělo jezdit samo. A samo si to neočistí.

    Kromě toho se ty kamery můžou zasrat i za jízdy...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    TADEAS: Me to hlasi, ze mam zaprasenou bocni, kdyz je tma a jednu nekde po neosvetlene silnici. Jinak ty bocni, ktere se obcas (velmi zridka) take zaprasej jsou ty stejne, ktere pouziva Sentry mode a ty podle me autopilot taky nepouziva (pouziva bocni kamery ve sloupcich).
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ELIJEN: tak proc mi to hlasi, ze mam zaprasenou tu bocni? ... omlouvam se, jen si predstavuju realitu FSD, ktera ma byt hardwarove pripravena, a konfrontuju to teda s realitou toho auta tak jak je
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Jedina kamera nachylna na zapraseni je ta zadni, kterou snad ani autopilot nepouziva. Pred cestou si ridic taky musi ocistit zrcatka, pokud je ma zaprasene. Kdyz chce jet na autopilota, tak by si mel ocistit kamery ¯\_(ツ)_/¯
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Normálně vzadu jako běžný auta couvací kameru, nad zadní značkou. Boční jsou vršek B-sloupku (ta se asi má šanci nezačunit) a v předním blatníku za kolem (to už bude horší). Plus ty tři pod čelním sklem, ale nad zrcátkem, tedy nejspíš mimo stíranou plochu.

    About Autopilot
    https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_jo/GUID-EDA77281-42DC-4618-98A9-CC62378E0EC2.html#:~:text=A%20camera%20is%20mounted%20in,mounted%20to%20each%20front%20fender.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: ano, cesta k te obecnejsi orientaci toho systemu je dlouha, tzn. ty vyssi levely autonomie nejspis nepujdou bez toho, aniz by ten system rozpoznal i sirokou skalu nesilnicnich situaci a dokazal je rozklicovat, cili zrejme nelze do vysoke miry spolehlivosti vyresit pouze omezeny 'problem rizeni automobilu', ale je mozne ho vyresit az teprve potom co bude do velke miry spolehlivosti vyresene to vseobecne vnimani a kategorizace ruznych kontextu. aspon tak to chapu. proto jestli nekomu verim, ze ma vubec potencial to resit, tak to bude technologicka spolecnost jako tesla nebo nekdo podobnej, kdo to bude resit az jako subproblem z pozice vyresenyho celkovyho vnimani toho systemu.

    interpretaci dat z otho senzoru a odfiltrovani tech enviro vlivu bych nepovazoval za tak slozity jako ten situacni kontext.

    kde ma tesla tu zadni kameru? pod zadnim sklem, ktery si umi ocistit? nebo jinde? ja bych chapal, ze se da autonomne ridit s pohledem dopredu, dozadu a aspon nejak do stran. ale jestli ty strany jsou zaflakatelny tak, ze si to to auto samo nevyresi, tak teda hardwarova pripravenost ma fakt zasadni mezery.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Jenomže člověk myslí, AI se učí reakce na věci co už viděla. Člověk je mnohem spíš schopen si věci "domyslet" – třeba i když jsi nikdy v životě neviděl klokana, tak když ti nějakej bude skákat do cesty, zařadíš to v hlavě někam do kategorie "něco jako zajíc nebo srnka". AI to nepochopí a nebude vědět co dělat (reálnej příklad co nám na tiskovce Volva říkali).

    Podobný je to s Tesla FSD a jeho různýma ústřelama jako náhlý vybočení do překážky a podobně. AI systém se nechová jako "hloupější člověk", ale jako naprosto záhadně uvažující alien.

    A speciálně naučit tyhle systémy "vidět" třeba za deště a podobných situací bude nejspíš poměrně dost komplikovaný.

    Jo a nejde jen o bláto na skle, třeba Tesla má těch kamer 8, z toho tři pod čelním sklem, dvě na každým boku a jednu normálně vzadu. Ty všechny mají samozřejmě přirozenou tendenci se zaprasit.

    A na rozdíl od jiných automobilek Tesla nemá vůbec nic jinýho. Už zahodili nejen radary, ale i ultrazvukový senzory, vypadá to, že i parkovací senzory chtějí řešit kamerama.

    Za nějaký takovýhle situace to bude zajisté fungovat skvěle:

    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ti příčetnější jako Waymo to maj vyřešený:
    Waymo's Method Of Cleaning Its Self-Driving Cars' Sensors Is Delightful  | Digg
    https://digg.com/2017/waymo-clean-lidar

    Ti, jemž musí dělat dozor člověk, na to asi hřeší a šetří…
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: tak pokud to vezmu pres biologicky analogickej senzor, tak oko má víčko...

    me ta viditelnost apod. neprijde teda softwarove neprekonatelna, kdyz to je schopne desifrovat clovek, bude to schopny udelat to auto. ale nechapu, jak ma bejt neco FSD, kdyz staci dementni blato na skle, aby to ten senzor vyradilo...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    v dazdi to funguje ok a sneh tu vdaka oteplovaniu zachvilu tiez mat nebudeme (ale ok v piatok vecer som si musel za straznici odstavit a odhrnut sneh zo svetiel, lebo mi zapadali mokrym snehom a slabsie svietili)

    Tesla Full Self-Driving Beta 10.69.3.1 in the Rain in San Francisco
    https://www.youtube.com/watch?v=AUVfZBMsYMg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Akorátže vůbec.

    TADEAS: Spíš není jak, ani ostřikování nemusí pomoct.

    Tohle je mimochodem jeden z nejzásadnějších problémů pro jakoukoliv plnou autonomii. Většina dnešních systémů si prostě s blbým počasím neumí poradit, ať už kvůli bordelu nebo kvůli viditelnosti. Mět to být "FSD" jak slibuje Musk, tak by taková Tesla poslaná samostatně taxikařit občas prostě zůstala někde stát v polích.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: mozno sa zatial produkovali iba tie luxusnejsie verzie vozidiel ako elektromobily, ktore mali ostrekovanie kamery vo vybave
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam