• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Jo, a Model S se zatím technicky změnil asi tak jako Octavia při posledním velkým faceliftu (z 3 na 3fl). To taky dostala jinej vnitřek, jiný motory, a výrazně větší změnu designu než Tesla.

    A třeba rozdíl jak zmiňuješ že Y dostalo nový tlumiče a je pohodlnější – tak u běžnýho výrobce máš obvykle u danýho modelu minimálně dvě, někdy ale taky třeba 4-5 variant podvozku který se chovaj ale ÚPLNĚ jinak.

    Model S je doteď furt stejnej s drobným vývojem, akorát Plaid má navíc pár vylepšení zhruba odpovídajících třeba tomu, co BMW nebo Mercedes udělají s nižšíma řadama M/AMG. Záměrně říkám s nižšíma, protože rozdíl mezi Plaidem a normálním Modelem S je mnohem bližší třeba BMW M850i oproti 840i, není to takovej rozdíl jako M8. Třeba právě proto, že se na to ani neobtěžovali dát větší brzdy.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: já ani nemam nic proti tomu postupnému přidávání nebo změnám a nemusí to být hned...
    Kodiaq byl taky představenej s tím, že nemohl mít virtuální kokpit (=velký displej místo budíků), pak přišel Karoq, kterej ho mít mohl a další rok už ho mohl mít i Kodiaq... nebo, že ti změní vzadu logo Škodovky na nápis Škoda... nebo chrom-delete...
    ale u Škodovky pak přijde facelift/nová generace a to auto je v něčem podstatném jiné :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Normální výrobce by půlku z těch změn nabídnul v rámci volitelný výbavy zároveň.

    Proto možná teslákům přijde facelift jako nová generace – protože Tesla jinak téměř nemá nic volitelnýho, kromě výkonu a pár blbostí (a lži jménem FSD). Všechny ty auta jsou stejný...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ano, ale věc jako změna interiéru, byť totální, patří do kategorie "facelift".

    A z hlediska jízdních vlastností se tam změnil víceméně jen výkon, což u normálních aut nemusí být ani "facelift", ale rozdíl mezi nejsilnější a nejslabší verzí – je úplně normální, že stejnej model má motory třeba od 150hp dieselu po 600hp benzínovou V8. A není to kvůli tomu jinej model.

    Ad interiér – tohle je třeba typickej facelift (Dodge Challenger):

    Před:


    Po:


    To, že má Model S teď jinej infotainment a jinou palubku z toho fakt nedělá novej model. To bychom jinak měli Octavii ne čtvrtý generace, ale tak asi desátý.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: on je ale taky problém v tom, že ta "generace" by měla jít nějak (ideálně na první pohled) odlišit... ale když se změny dělají postupně, tak nedokážeš říct, od kdy to brát jako novou generaci nebo aspoň ve smyslu "modelový rok"

    osobně třeba sleduju Teslu Model Y a mám problém v tom (nebrat doslova, možná je to opačně), že v březnu 2022 přidali do vyráběných aut zadní plato do kufru. V červenci 2022 přidali do kufru zásuvku na 12V. Od listopadu 2022 upravili podvozek, takže je mnohem pohodlnější. K nějakému datu taky vyměnili procesor v infotainmentu za Ryzen... normální automobilky by to udělaly najednou a představily jako novou generaci/modelový rok/facelift/whatever... časem zase dají jiný baterky a navíc se to ještě všechno liší tím, jestli je to auto vyrobené v Číně nebo v Berlíně... tak jak v tomhle chceš něco odlišovat a ohraničovat?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Asi je to o pristupu automobilky a individualni definici "generace". Ja bych Plaid povazoval aspon za gen 3 nebo 4. Stejne jako novej Model 3 je pro me gen 2. Jako uzivatele me treba interier a jizdni vlastnoti zajimaji mnohem vic nez nejake plechy, ktere ani nevidim.

    Kdyby Plaid krom vsech zmen co ma, jeste komplet zmenil karoserii, tak uz by to rovnou mohl byt Model 4 nebo tak neco :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Ta druhá mapa vypadá jak dálniční sít Německa, kdyby mu vládli Češi.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    OT_: Krom USA, kde to zase neni auto, pokud to neni SUV/truck :D
    OT_
    OT_ --- ---
    DZODZO: Ve velké části světa platí, že pokud to není sedan, není to auto:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, rodiny s dětmi jezdí v sedanech poměrně často. Zvlášť na mimoevropských trzích, kde víceméně neexistujou kombíky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    toto sa mi lubi, dokonca uz to bude podporovat OTA updaty (iba 10 rokov po tesle), akurat nerozumiem naco je tam quiet mode, ked je to sedan, to jako v sedanoch jazdia rodinky s malymi detmi? musia mat nejaky ultra-skladaci kocarek, aby ho napasovali do kufru :)

    The 2023 Hyundai Ioniq 6 Is a Daring, Futuristic Electric Sedan
    https://www.youtube.com/watch?v=co9g2pIuru4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Jinak ad "znatelný facelift karoserie" u S – mimo nárazníků a prahů (plasty) není změněnej žádnej díl karoserie. Mezi 2012 a 2022 eskama bys klidně mohl vesela prohazovat třeba dveře... a nejspíš by teoreticky šel přehodit i ten interiér nebo většina techniky.

    Což je přesně to, co by u "nový generace" nešlo.

    Úplně jiná věc je, jestli je lepší nebo horší přístup nahrazovat nový generace postupnou evolucí tý starý. Pro malou a chudou automobilku jako Tesla to byl určitě skvělej nápad, protože to umožnilo alokovat zdroje jinam. S tím, jak se bude Tesla stávat automobilkou řekněme menší střední velikosti, už to začne být problém, protože lidí tak nadšených že mají "nějakou Teslu" aby si koupili věc, která pořád vypadá jako 10 let starý auto co má soused, bude čím dál míň.

    Ale to zase souvisí s tím, že než se Tesla potenciálně může stát velkou automobilkou, bude se muset zbavit velký části svých divností, Muska jako CEO a pravděpodobně se spojit s nějakým tradičním koncernem, kterej poskytne to, co Tesla nemá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ne, není to jako řešit to podle barvy. A "znatelný facelift" nedostala, nezměnil se jedinej plech, změnila se jen přední maska/nárazník.

    A základní tvar karoserie, především umístění a tvar A-sloupků a celá sekce mezi přední nápravou a volantem, sekundárně pak věci jako tvar otvorů na okna (těch skutečných, v plechu, ne jak to vypadá zvenku) jsou definující rysy toho, čemu se říká "platforma". Protože tohle jsou ty nejdražší věci, co změnit a obvykle se mění jen když se navrhuje celý nový auto.

    Mimochodem – třeba pojem "platforma" už dávno neznamená "postavili jsme to na stejným podvozku", ale primárně sadu rozměrů, vzdáleností a případně komponent, většinou v prostoru zhruba právě od motoru k volantu.

    A Model S má pořád nejen stejný skelet a stejnou konstrukci (S nepoužívá ty mega odlitky jako menší Tesly, pokud vím), ale má taky stejnou naprostou většinu mechaniky, třeba nápravy a tak.

    Jestli se tam něco změnilo, tak:
    – motory. Ty se běžně mění nejen při faceliftu, ale i mimo facelifty, a s dost výrazně větším rozdílem (viz porovnání s tím Mercedesem). To, že Plaid má větší elektromotory je technicky menší rozdíl než mezi Octavií 1.0 TSI a 2.0 TSI i V TOM SAMÝM ROČNÍKu.
    – Elektronika. Dtto, často se změní kompletní elektronická architektura při faceliftu a je to furt facelift. Viz Superb3FL a přechod na MIB3.
    – Interiér. Změnit interiér je nejtypičtější součást faceliftu.

    Mimochodem, takovej detail, ad "jak se to hrozně mění". Třeba docela známá věc (a průser) je, že na Plaidu nezměnili ani brzdy. To je přitom takovej základ, co každá příčetná automobilka udělá, když dělá výkonnější verzi nějakýho auta. Třeba i pitomej Kodiaq RS, kterej má asi o 50 koní víc než ten "obyčejnej", dostal výrazně větší brzdy. Plaid má proti základnímu Modelu S asi třikrát víc koní, ale brzdy má furt stejný.

    Překvapivý výsledek je, že ten pasráč moc nebrzdí.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Resit generace podle tvaru karoserie mi prijde asi podobne, jako kdyz zenske vybiraji auto podle barvy. Stejne jako treba u telefonu jsou hlavni ty vnitrnosti a funkce, ktere to ma. To se u Modelu S zmenilo a jelikoz S byla prvni masove vyrabena Tesla, tak si myslim, ze z te puvodni verze uz tam neni stejny ani jeden sroubek. To, ze ma karoserie stejny tvar je preci uplne vedlejsi. Navic i ta karoserie dostala znatelny facelift.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    PETER_PAN: v CR je 130. jestli si nechavas 50 metru a neproblikavas, gratuluju k pricetnosti a zdravim.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    TADEAS: Take jezdim 150-160 a ne protoze specham. Protoze je to je prijemna cestovni rychlost, adekvatni tomu prostoru, bezpecna a nikoho neomezuju - narozdil od tebe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: To ano, protože málo lidí je až takovej kreténů, aby vybrzďovali. Lepit se na prdel je taky kreténský, ale přeci jen ne tolik.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: na tvoje arugumentace nemam, jen z vlastni zkusenosti se z 90% setkas vic s lepicem nez s vybrzdovacem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Obojí špatně samozřejmě je, ale nedodržení bezpečný vzdálenosti se změní v opravdovej průser až v případě, že se stane něco dalšího (něco přiměje toho vpředu brzdit). Vybrzďování už z toho krizovou situaci dělá. Zbývá tam o jeden "krok do průseru" míň.

    Když vybrzďuješ, musí ten druhej něco aktivně začít dělat, aby se vyhnul srážce. Ekvivalentem z druhý strany není lepení se na prdel, ale to, když bys za tím před sebou prostě nezabrzdil a čekal, že se uhne, jinak do něj narazíš.

    Vybrzďování je aktivní útok smrtící zbraní.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: u toho vybrzdovani mas moznost se zachovat defenzivne, ale u lepeni jsi v pasti, oboji je spatne
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Vybrzďování je o něco horší, protože tím aktivně vytváříš krizovou situaci. Lepením se jen zvyšuješ její riziko.

    Špatně je oboje, ale vybrzďování je o třídu horší, je to zhruba jako máchat někomu před ksichtem nabitou a odjištěnou zbraní.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam