• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No shit, Sherlock :)

    Na to, aby člověk mohl řídit auto s ADAS, by se měl dělat speciální kurz v autoškole, stejně jako je to u letadel s autopilotama.

    Ano, trochu to popírá smysl těch systémů a některý by se pak možná přestaly montovat. Bylo by to dobře.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Dlouho se tady nikdo nehádal o asistenčních systémech :)
    Asistenční systémy řidiče často rozptylují a matou. Jsou proto dvousečnou zbraní, uvádí průzkum - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-asistencni-systemy-ridice-casto-rozptyluji-a-matou-jsou-proto-dvousecnou-zbrani-uvadi-pruzkum-40418915
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Já pořád Muska za některý věci obdivuju (primárně SpaceX), ale v jiných se chová jako čím dál větší idiot, což bude patrně způsobený uzavřením v echo chamber jeho yesmanů.

    Teslu obdivuju do o něco větší míry, ale vidím tam i spoustu problémů, který na ní čekají – protože pokud se má dostat z role pidiautomobilky (což pořád je, furt ještě nemá objem výroby ani jako Mazda), musí vyřešit kvanta "nudně praktických" věcí jako servisní síť a podobně.

    A ty auta jsou fajn, ale vadí mi následky předchozích dvou věcí, tedy "muskoviny" (zbytečná snaha působit hi-tech jen pro efekt) a to, že je to furt startup a ne automobilka.

    Do budoucna bude potřebovat dvě věci – odejít Muska z pozice CEO a (asi o něco později) merger s opravdovou automobilkou, která má servisní síť, zkušenosti jak dělat auta tak aby fungovaly dlouhodobě a podobně.

    V horizontu 10-20 let přijde o velkou část svojí výjimečnosti, stane se z ní normální prémiová automobilka, nejspíš součást nějakýho koncernu (byť třeba dominantní) a postupně "zmainstreamuje", včetně toho že zmizí myšlenka nabízet omezený množství modelů a téměř nulovou volbu výbavy, šíleně dlouhý modelový cykly a podobně.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Tak Musk, Tesla jako firma a Tesla auta jsou tri dost rozdilne veci. Ja taky Muska posledni dobou nemusim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: To je spíš reakce na zdejší muskofilii. Já Tesle a Muskovi uznávám to, že přišli se způsobem, jak lidem prodat elektrický auto a posunuli elektromobilitu tak o dekádu, protože tradiční automobilky by bez nich furt dělaly kokotiny typu Leaf a Bolt.

    Ale Musk směřuje stejným směrem jako kdysi třeba Henry Ford nebo André Citroen, kteří oba posunuli svět aut o hodně dál, ale potom svoje automobilky málem pohřbili.

    Génius i vrah. Musk může Teslu pohřbít stejně rychle, jako ji nakopl | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/byznys/424267-genius-i-vrah-musk-muze-teslu-pohrbit-stejne-rychle-jako-ji-nakopl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tam kupodivu nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Atom i X-bow se dají legálně provozovat jen proto, že to jsou malosériový auta, vyráběný v počtech, na který se vztahujou úplně jiný homologační předpisy.

    Kdybys chtěl těch Atomů nebo X-bow prodat sto tisíc ročně, tak už neprojdou.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Posledni dobou mi prijde, ze nejsi vubec objektivni a zbytecne hejtujes vsechno od Muska. Tesla se v zime pouzivat normalne da. Jeste nikdy mi klika nezamrzla a to parkuju venku. Pokud bydlis nekde u Severniho polu, tak si na to neco nastrikas (bud predem jako prevenci nebo pak na rozmrazeni), rozmrazis si auto predem nebo si dvere otevres pres appku. Nevidim v tom vubec zadnej problem.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a co model Y? Tam co domrvili? Mensie SUV, ktore su teraz najpredavanejsie je v com krok vedle?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: nema, v tom clanku pisali, ze maju rovnaky problem jak tesla :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: " auto s exoskeletonem se v naprostý většině světa nedá z velmi dobrých důvodů legálně provozovat."


    Ariel Atom - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Atom

    KTM X-Bow - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/KTM_X-Bow
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Kdyby bylo potřeba ušetřit každej watt, tak by Model X nebyla skoro třítunová mrcha a neměl by úplně zbytečný, těžký a složitý Falcon Doors, který jsou sice cool, ale zpozdily jeho nástup do výroby snad o rok, protože pořádně nefungovaly.

    Ale ok, tehdy to ještě dávalo smysl, protože X muselo být něčím výjimečný (když už je hnusný jak prdel) a falcon doors mu tu výjimečnost dodaly. Ale s každým dalším modelem jsou ty kokotiny větší a nepraktičtější.

    Kdyby Model 3 měl normální panoramatickou střechu a Musk netrval na jednom kusu skla odpředu dozadu, tak mohl být nejen levnější, ale taky to mohl být mnohem praktičtější liftback.

    Kdyby Cybertruck udělali normálně a nevymysleli úplně kreténskou píčovinu s exoskeletonem, tak by byl dávno ve výrobě. Takhle to podle nějakých fotek co jsem nedávno viděl, vypadá, že to auto vyvíjejí znovu s normálním skeletem, protože, zcela překvapivě, auto s exoskeletonem se v naprostý většině světa nedá z velmi dobrých důvodů legálně provozovat.

    Yoke je idiotskej od začátku do konce, nemá jedinou výhodu a spoustu nevýhod.

    Muskův přínos Tesle už dávno skončil, teď už je na čase, aby ho jako CEO vyhodili, protože jinak tu automobilku pohřbí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Naprostá většina těch značek to má vymyšlený nějak tak, aby to šlo používat i v zimě.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Na jednu stranu souhlasim s tim, ze veci co dobre funguji neni otreba menit, ale na druhou stranu Tesla se nebala spoustu veci vymyslet znova a vylepsit. Diky temhle "blbostem" je tak popularni.

    V dobe, kdy vychazel Model X, bylo potreba usetrit kazdej watt.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A kokoti jsou teda konstruktéři / ředitelé ve všech značkách, které používají ty nevystupující kliky? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Stará. Nová nevím, ale pochybuju, že bude jednodušší než klika, která se nemusí vysouvat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a ktora? ta stara ci nova? lebo tie nove su naopak jednoduchsie a nie zlozitejsie, to video tu uz niekde prebehlo

    Tesla Is Lightyears Ahead Of... Tesla
    https://www.youtube.com/watch?v=Bea4FS-zDzc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak třeba když jedeš na hory, tak obvykle neparkuješ v hotelový garáži, protože jí hotely moc nemaj, žejo. A to je taková typická situace, kdy to zamrzne.

    Ale pointa je jinde – pointa je v tom, že řešení Tesly NEMÁ ŽÁDNOU VÝHODU. Teda kromě toho, že to hustě vypadá. Je to stejný jako Falcon Doors, celoprosklená střecha, kvůli který musí být Model 3 sedan, absence displeje před řidičem nebo HUD v trojce, yoke nebo komplet celej Cybertruck a jeho idiotskej exoskeleton (kterej to vypadá že v sérii nebude a bude to úplně jiný auto :)).

    Prostě se vezme řešení, který je úplně jednoduchý, elegantní, efektivní a funkční za naprostý většiny okolností, a nahradí se po všech stránkách složitějším, ale zato horším řešením. Bonusový body pak u Modelu S, kde ta klika ještě navíc stojí 20 tisíc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako casto sa ti stalo, ze si niekam isiel a potom poobede/vecer ked si sa vracal si mal zamrzle auto? toto je skor ranny problem, kazdopadne v clanku sa pise, ze to nie je problem iba tesly, ale to by si si ten clanok musel precitat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Tohle je typický uvažování Tesly. Udělali jsme kreténskou kliku, která za situace, která na mnoha místech planety není nijak vzácná (je zima) neplní funkci, kterou mnohem jednodušší a levnější kliky plní úspěšně a spolehlivě víc než 100 let.

    Je to ale v pořádku, protože jsme na ty dveře kromě kreténský kliky dali taky elektromagnetickej odskok a celý jsme to propojili s aplikací v telefonu, takže když mi nejde v mrazu otevřít auto, můžu vytáhnout z kapsy telefon a šmrdlat po něm mrznoucím prstem, pokud se mi teda ten telefon v době, kdy jsem se pohyboval v mrazu mimo auto, zrovna nevybil a já ho zrovna nepotřebuju nabít z toho auta.

    Ale jasně, udělat kliku, která má díru na ruce a nemůže zamrznout, by zhoršilo aerodynamickej odpor o 0,0001 procenta a nevypadalo by to kosmicky.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: I v tom clanku hned na zacatku pisou, ze se dvere daji otevrit aplikaci ... to mi prijde jako dostatecnej workaround na situaci, ktera nastane max jednou do roka.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam