• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, lidem (nejen petrolheadům) vadí, že Tesla o schopnostech Autopilotu lhala a že nadále úplně stejně lže o FSD. Zatím má výhodu, že si FSD kupujou většinou fanatičtí přívrženci značky, takže je ještě nezačali ve velkým žalovat. Ale to přijde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Takže si to ujasníme - pisálkům z petrolhead desinfo webu vadí, že autopilot část cesty řídil na základě "hardcode" á la "Waymo 2023"…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: Komentar pobavil vic :-)

    This site is so anti-Tesla. My Model 3 has excellent panel fitment and Elon can impregnate my wife or daughter anytime he wishes. Or me.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Emails Reveal Elon Musk Helped Stage Tesla Self-Driving Video
    https://jalopnik.com/emails-show-elon-musk-was-directly-involved-in-staged-s-1850011842

    Auvajs. Z tohohle bude mít Tesla ještě mrzení...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DZODZO: este teda tuto u elektriky maju zaujimave porovnanie dopadu na zivotne prostredie (vyroba+provoz) s ICE vozidlom v specifikaciach, nieco sa mi marilo o tom ze niektore dezinfo clanky sa ohanali zarucenymi informaciami, kde udajne samotne automobilky tvrdili, ze elektro su narocnejsie :)

    https://www.volvocars.com/cz/cars/c40-electric/specification/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram ze problem so suciastkami stale trva aspon u aut... u pocitacov uz sa to trochu zlepsilo

    https://www.volvocars.com/cz/v/cars/semi-conductor-shortage/
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: To mi je asi jasný, znám fyzikální zákony :-D
    Jen netuším jak moc to topení opravdu žere. Mám pocit, že tam mají 13kW topení - z toho ale netuším, kolik je reálná spotřeba - může to být nadimenzované na rychlý nástup při vychladlém autě a pak už to jen přihřívat výrazně nižším výkonem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Buzz už z principu bude strašně žrát, zejména na delších cestách, protože je vysokej a má tím pádem blbou aerodynamiku a obří čelní plochu. Proto má i s velkou baterkou dojezd jen lehce přes 400 km WLTP, takže po dálnici to bude nejspíš ani ne 300.

    Navíc to má obří interiér, kterej bude náročnější na vytápění.

    Zkombinuj to a pokud pojede v zimě na hory, tak bych se u verze bez tepelnýho čerpadla nedivil, kdyby dojezd spadnul třeba na 200.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: Jak moc kritický problém myslíš, že to je? Mně se totiž nechce moc čekat. Už takhle, když to objednám teď, tak to dodají za rok, takže když to objednám za rok, tak budu mít auto za dva roky...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STETKINS: momentalne je stejne previs poptavky nad nabidkou, takze si par mesicu pockas. I kdyz to asi plati u vsech aut?
    Ja si pockam s chuti na 2. generaci Buzzu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: To je zrovna u Buzzu docela kritickej problém...
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    SEJDA: To ano, ale myslel jsem to tak, že podobný šmejdský přístup není ojedinělý.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: chtěl jsem si objednat Buzz a tam pro jistotu ani TČ nenabízejí, prý půjde objednat až tak na konci roku...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KORKMAZ: i u hybdridu toyoty nejede klima z trakcni baterie ale z autobaterie, takze to je +/- jedno.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Sice to není u elektroaut, ale to dělá hlavně konkurent toyota taky.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Volkswagen si není schopný zajistit součástky, takže regresuje na horší technologii - a zákazníky o tom informuje na poslední chvíli před doručením vozu…

    VW ID.4 Is Being Shipped Without A Heat Pump Due To Semiconductor Shortage
    https://insideevs.com/news/631431/vw-id4-shipping-without-heat-pump/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm zaujimave, USA koliska Tesly :)

    Elektromobily tvořily vloni 10 % prodaných vozidel na světě
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/elektromobily-tvorily-vloni-10-prodanych-vozidel-na-svete
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Tak kam ultimátně vede cesta Stellantisu je každýmu jasný už od jeho vzniku... :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Stellantis v Evropě končí s lobbingem. Nemůžeme čekat na politiky, říká šéf - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-stellantis-v-evrope-konci-s-lobbingem-nemuzeme-cekat-na-politiky-rika-sef-40420150#

    Automobilka s nejvetsim "knuuu" proti elektroautum zacina chapat kudy vede jeji cesta.
    GOR
    GOR --- ---
    ELIJEN: V tom, ze se v kalkulaci ohani zastropovanou cenou silove elektriny a regulovane platby taktne ignoruje. Takze ano, matematika je to jednoducha, ale kdyz realitu smrsknu z Y=X*(a+b+c+d) na Y=X*a, tezko muzu ocekavat smysluplne vysledky.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ELIJEN: nekde najemnici plati celkovou fakturu za sluzby a ne oddelene faktury za jednotlive sluzby. Takze ne, ne kazdy musi znat cenu elektriny u nej "doma".
    Prikladem budiz poslanec Tomáš Vymazal, ktery si na poslanecke ubytovne topil masinou na tezeni kryptomen. Kolik stoji elektrina na ubytovne zjistil az dodatecne.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    GOR: V čem je zavádějící jednoduchá matematika? Každý si snad dokáže svou spotřebu spočítat a pokud ne, tak stejně na nové auta pravděpodobně nemá peníze :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: no jo priemerna cena elektriny je dost inde nez silovka, tiez ked som pisal ze mam 4,37 kc/kwh tak sa mi smiali ze aka draha elektrina, nez som pochopil, ze myslia iba silovku, kde som to vtedy mal za 1,8 kc/kwh... na poslednej fakture mam uz 5,06 kc/kwh, ale silovka 3,08 kc/kwh, som zvedavy, kedy mi to zvysia na tu zastropovanu cenu
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Ja svou cenu znam, ale to co pises, je zavadejici.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: Hele, asi se řiď první větou "Výpočet je jednoduchej, ale individuální, neznám tvou cenu elektřiny." Nebudu tady rozebírat cenotvorbu, každej by měl vědět kolik platí.
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Moh bys nam prosim ty ceny nejak rozvest? 6 Kc/kWh je jen stropovana silovka, ignorujes ty zbyle slozku ceny.
    LELI
    LELI --- ---
    LELI: nemam dobijeni doma, dobijim jen na tech stojanech v obchodakach nebo sloupkach u parkovani, takze ne uplne idealni use-case pro elektromobil, ale jsem s tim spokojenej. :-)
    LELI
    LELI --- ---
    ADAM: 20 kWh/100 km mas 0,2 kWh na km, krat 8 Kc na stojanech PRE nebo CEZ mas 1,6 Kc/km. Kdyz ti to zere min, je to levnejsi, kdyz pojedes za 30 kWh, tak 2,4 Kc/km - 5l nafty mas cca 1,8 koruny, 7 litru cca 2,5, 10l 3,5 Kc/km. 20 kwh mas takovy normalni jezdeni po praze, 30 kWh kdyz s autem pospichas a slapes na to.

    Ja mam od zari doted prumernou cenu za km 1,7, za dobu vlastnictvi auta 1,1 Kc/km. V zime pridava na spotrebe topeni, auto jezdi celorocne po praze v normalnim rezimu, minimum nejakych vyhodnych ekocest co by snizovaly prumer.

    V cene neni zohledneno kolik platis za servis ICE vs BEV, ...
    ADAM
    ADAM --- ---
    NIKDAS: Díky za velmi presnou odpověď. Mě z toho vyplývá, že se to teď moc nevyplati, pokud člověk nemá solary. Já mám jednak nejdražší elektřinu (do ledna to bylo nějak přes 15kc). A druhak mi benzinak žere 7, i kdyz jezdim v Německu po dálnici 180. Jezdím daleko (teď jsem třeba jel z Barcelony) a ceny a čas za nabíjení po cestě by to předpokládám úplně zabily....
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ADAM: Výpočet je jednoduchej, ale individuální, neznám tvou cenu elektřiny.
    Když máš "nejdražší" elektřinu co jde, tzn 6kč/kw a žere ti to 20kw/100km (spíš vyšší spotřeba, nejnovější EV žerou míň), tak tě to to vyjde na 1,2kč/km.
    Takovou vysokou cenu ale spousta lidí nemá, navíc se s trochou snahy dá využít nočního proudu(resp tarifu pro elektromobily) a najednou to je 4kč/kw, takže jezdíš za 0,8kč/km.
    Já osobně nabíjím kromě nočního proudu i z přebytků ze soláru, takže jezdím za 0,5kč/km. (pokud bych přebytky prodával ČEZu, tak za ně dostanu tak směšný drobný, že to snad radši budu pouštět do země, naposled mi nabízeli 0,5kč/kwh...)

    Samozřejmě pokud bys chtěl nabíjet jen na veřejných nabíječkách (a ještě k tomu rychle) tak se cenově dostaneš úplně jinde, ale to už musí napsat jiní. Tím, že já nabíjím jen doma, tak u žádné společnsti nemám tarif (navíc nemám auto z koncernu, takže ani nemůžu využít jejich zvýhodněné sítě), takže když vyjímečně jedu trasu, na které musím dobít, stojí to docela raketu. Naposled když jsem nabíjel na rychlonabíječce, tak 1kwh vyšla na 14kč, ale dobíjel jsem jen 20kw (za 10min, ani jsem nestihl dochcat a musel jsem to jít vypnot, abych nepřeplatil :D) takže mě 1km na té konkrétní trase vyšel asi 4kč.

    Když máš nafťáka, co žere 7l/100km tak to při ceně 35kč/l vyjde na 2,5kč/km. Takže za mě se to určitě vyplatí (nehledě na to, že auto v mojí kategorii by žralo min 10l/100km, a jezdil bych za 3,5kč/km)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    ADAM: pokud bys dobíjel jen na Ionity a budeš mít zvýhodněnou kartu, tak tě vyjde 100km na cca 200 korun

    Obdoba jízdy s 2.0tdi s cenou 30kc/l

    No, a doma platíš max 6Kč/kWh, takže to je přibližně 120Kč/100km
    Se solárama/výhodnějším tarifem ještě méně

    Jestli se to vyplatí hrozně záleží na konkrétním užití

    Třeba pokud bys měl ~500k Panameru nebo RS6 nebo E63AMG a místo toho si pořídíš za stejnou cenu Taycan/Etron/EQE.., tak se to jednoznačně vyplatí

    Pokud si pořídíš Hondu E namísto benálový Toyoty Yaris na krátký poskoky po městě, tam je návratnost 2x vyšší ceny trochu sporná

    Výhoda dobře postavenejch BEV ale zůstává = držej lépe i hodnotu
    Takže v konečným součtu to nemusí bejt takovej zásadní rozdíl
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam