• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: je tam urcitej limit toho kontextu, kterej to zvlada. otazka je, jak dobre to interaguje s ridicem v momente, kdy to uz tu situaci nedava. neni to pak o tom kontrolovat 100 procent casu, ale spis prevzot rizeni kdyz system nedokaze situaci resit. nemyslim, ze by FSD bylo ted ve fazi, ze te zabije, spis nekde vykysne, nevyresi dobre situaci. ale to ze by neprojel zatacku, kruhac, narazil do tramvaje protoze je zluta a leskne se, to je imho prekonana faze. uvidime ,)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TADEAS: Statisticky je Autopilot samozřejmě bezpečnější než lidskej řidič, protože Autopilot lidi pouštěj jen tam, kde funguje – tedy typicky na dálnici nebo rovným úseku státovky.

    Tohle je mimochodem další Muskova ne přímo lež, ale manipulace – statistika nehodovosti lidi s Autopilotem vs. lidi bez. Protože tam, kde se typicky bourá (složitý křižovatky, náročný zatáčky, špatný počasí) autopilota nezapneš, protože tě spíš otravuje.

    Jinak ano, Autopilot v použití odpovídajícím jeho schopnostem, tedy ADAS usnadňující řízení/snižující únavu v relativně jednoduchých situacích (jízda po dálnici) je přínosnej bezpečnosti, stejně jako je bezpečnosti přínosnej jakejkoliv jinej ekvivalentní systém. Třeba Asistovaná jízda u Škodovky (kterou zmiňuju záměrně proto, abych připomněl, že Autopilot není ani náznakem autonomní řízení a nijak nevybočuje z toho, co nabízejí tradiční automobilky).

    První auto, který jsem měl v ruce a bylo schopný jet po dálnici "skoro samo" (stačilo držet volant nebo na něj občas sáhnout a sledovat co se děje) byla A6 allroad v roce 2012, v tý době ani ne úplně zbrusu novej model. Dojel jsem s ní takhle do Chorvatska, dát 1200 km na jeden zátah bylo díky tomu systému o hodně bezpečnější.

    Ale nebylo to schopný jezdit samo, stejně jako sám neumí jezdit Autopilot ani FSD.

    A tím, jak je FSD postavený – tedy že primárně řídí počítač a řidič ho hlídá, což je přesně opačnej systém než by měl bejt – je nepoužitelný jako ADAS a funguje jen jako "předstupeň k Lev5", kterýho ale v dohledný době nedosáhne.

    Takže je to k ničemu a nebezpečný.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    TADEAS: zařazení je náhodou perfektní, hned jako první toppic se můžou zhádat, jestli FSD existuje, nebo je to jen mýtus.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    MINER: debilni nazev a zarazeni, try again
    MINER
    MINER --- ---
    Připomínám klub o FSD. Bohužel má zatím jen 3+, takže nebyl zatím zřízen:
    [MINER @ nyx :: zadosti o zalozeni klubu - vsechny pohromade]
    Volte FSD, a pak tu konečně bude zas vládnout řád a klid!
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    BOBASH: v realnym pouziti to ale je tak, ze bezpecnost na autopilota (fsd statistiky neznam) se zvysuje a narok na soustredeni se snizuje, alespon u me rozhodne.

    to jak to chtej udelat u fsd, ze odstranej ty notifikace po ujeti deset tisic mil je tak nejak dobra cesta nebo smer, je to jakysi postupny zaskolovani do toho systemu. me by to takhle prislo smysluplny, ze ten system si te defakto sam vyskoli a podle toho jak to zvladnes ti zpristupni nejaky funkce. naucit se co ten system zvlada a co ne je myslim pro lidi celkem intuitivni.

    rikam spis pro obecenstvo, nepochybuju ze zrovna ty mas jiny nazor, ktery tu zazniva
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Blbá služební Octavia s Asistovanou jízdou 2.5 je na správný trase schopná taky působit dojmem, že umí "jezdit sama". A kdyby měli ve VW Group podobně nonšalantní přístup k bezpečnosti na silnicích jako v Tesle, tak by nejspíš mohla umět většinu toho co ta Tesla.

    Ani ta Tesla to ale neumí tak, aby se tomu dalo věřit, že tě to nezabije, protože to sice hezky funguje za ideálních podmínek, ale pořád to strašně často dělá chyby. Je hezký, že se občas někdo chlubí, že mu to ujelo 50 km do práce bez toho, aby musel zasahovat – ale ve složitějších podmínkách to často nedá třeba 3 kilometry v kuse.

    Takhle to může vypadat, že to je z 90% hotový. Jenomže těch 10% může trvat 90% času, protože to jsou obrovský množství nestandardních situací (což pro black box jako je FSD může bejt cokoliv – může umět červenou tramvaj, ale už ne zelenou tramvaj, může se umět vyhnout člověku, ale už ne člověku se psem, cokoliv) který můžou skončt tím, že tě to zabije.

    Takže to musíš 100% času kontrolovat. Je to stejný jako překládat s DeepLem, po kterým taky musíš 100% textu porovnat originál s výsledkem.

    Tohle je ohromnej a spoustou lidí přehlíženej rozdíl mezi začínajícím řidičem nebo překladatelem a AI systémem.

    Když budu sedět vedle patnáctiletýho teenagera, kterej se učí řídit a sedí v tom potřetí, tak pořád můžu polevit na pozornosti třeba na rovným úseku silnice. Budu čekat, že nejspíš bude mít problém na křižovatce, ale nemusím se obávat, že nerozpozná blikající hasičský auto a zahne do něj. Stejně tak se nemusím bát, že překladatel začátečník, i kdyby to bylo dítě ze základky s aspoň elementární znalostí jazyka, vynechá větu, otočí význam nebo přidá odstavec.

    Výsledek je, že dokud nebude FSD o spoustu řádů spolehlivější než teď (opravdu ŘÁDŮ, ne násobků), tak vyžaduje jízda s ním VĚTŠÍ pozornost než s manuálně řízeným autem.

    Ten systém je postavenej na to, že je "Level 5 or bust". Když nedosáhne na Level 5, tak není jen k ničemu, ale je nebezpečnej a otravnej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Podstatou skandálu je to, že část dema se Tesla přepla z reálného autopilota do předem naprogramované trasy.
    Tj. určitou část trasy jela tesla po "virtuální kolejnici", což je přesně způsob, jakým funguje Waymo.

    To je zvláštní, že to píšeš, protože osobně jsem seděl v T3 Performance, které zvládlo velmi dobře řídit samo i na pouhého autopilota, akorát občas začal modře blikat displej, že se mám dotknout volantu.

    Tj. technicky už slibované dostali.
    Jen to není ještě pořešeno legislativně/byrokraticky…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nerozumím tvým blábolům jako je Waymo-mód.

    Tesla proste tvrdila že její auta už velmi brzy budou řídit sama, což není pravda a ještě dlouho nebude. Na základě těch tvrzení u Tesly spousta lidi utratila spoustu peněz. Za které pravděpodobně nikdy nedostanou slibovaný výsledek (autonomní auto).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Propojit navigací s kalendářem dneska umí kde co.

    A Tesla tě pořád nikam sama nedoveze.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Žalovat to můžou, ale tohle se s přehledem schová pod termín "puffery".
    Rovněž není pravdou, že by Tesla lhala, protože to auto skutečně řídilo celé demo (!! o budoucím systému !!) samo, byť část cesty ve Waymo-módu…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    co bolo, to bolo, terazky ta odvezie k doktorovi na zaklade eventu v kalendari

    https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1616514393046671361
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, lidem (nejen petrolheadům) vadí, že Tesla o schopnostech Autopilotu lhala a že nadále úplně stejně lže o FSD. Zatím má výhodu, že si FSD kupujou většinou fanatičtí přívrženci značky, takže je ještě nezačali ve velkým žalovat. Ale to přijde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Takže si to ujasníme - pisálkům z petrolhead desinfo webu vadí, že autopilot část cesty řídil na základě "hardcode" á la "Waymo 2023"…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: Komentar pobavil vic :-)

    This site is so anti-Tesla. My Model 3 has excellent panel fitment and Elon can impregnate my wife or daughter anytime he wishes. Or me.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Emails Reveal Elon Musk Helped Stage Tesla Self-Driving Video
    https://jalopnik.com/emails-show-elon-musk-was-directly-involved-in-staged-s-1850011842

    Auvajs. Z tohohle bude mít Tesla ještě mrzení...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DZODZO: este teda tuto u elektriky maju zaujimave porovnanie dopadu na zivotne prostredie (vyroba+provoz) s ICE vozidlom v specifikaciach, nieco sa mi marilo o tom ze niektore dezinfo clanky sa ohanali zarucenymi informaciami, kde udajne samotne automobilky tvrdili, ze elektro su narocnejsie :)

    https://www.volvocars.com/cz/cars/c40-electric/specification/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram ze problem so suciastkami stale trva aspon u aut... u pocitacov uz sa to trochu zlepsilo

    https://www.volvocars.com/cz/v/cars/semi-conductor-shortage/
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: To mi je asi jasný, znám fyzikální zákony :-D
    Jen netuším jak moc to topení opravdu žere. Mám pocit, že tam mají 13kW topení - z toho ale netuším, kolik je reálná spotřeba - může to být nadimenzované na rychlý nástup při vychladlém autě a pak už to jen přihřívat výrazně nižším výkonem...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STETKINS: Buzz už z principu bude strašně žrát, zejména na delších cestách, protože je vysokej a má tím pádem blbou aerodynamiku a obří čelní plochu. Proto má i s velkou baterkou dojezd jen lehce přes 400 km WLTP, takže po dálnici to bude nejspíš ani ne 300.

    Navíc to má obří interiér, kterej bude náročnější na vytápění.

    Zkombinuj to a pokud pojede v zimě na hory, tak bych se u verze bez tepelnýho čerpadla nedivil, kdyby dojezd spadnul třeba na 200.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BOBASH: Jak moc kritický problém myslíš, že to je? Mně se totiž nechce moc čekat. Už takhle, když to objednám teď, tak to dodají za rok, takže když to objednám za rok, tak budu mít auto za dva roky...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam