• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: ale ta budka má v sobě místo na 21 baterek a nic víc v podzemí není, viz video:
    Nio Generation 3.0 Swap Station
    https://www.youtube.com/watch?v=_lglK2P00NE


    taky řekněme, že ani víc nepotřebuješ, resp. tvůj vzorec je šíleně nadhodnocenej a počítáš se 100% vytížeností, ale to není reálné a ani NIO s tím určitě nepočítá, že by stála nekonečná kolona aut čekajících na výměnu a jeli by 400 výměn denně, aby potřebovali mít denní kapacitu výměn skladem - evidentně jim zatim stačí točit těch 21, protože než vydáš poslední nabitou, tak ta první cos vyměnil se už min. necelé 2 hodiny nabíjela a i to může stačit - tak ji vydáš se slevou, že není nabitá na 100%... ale kdyby jim tam začali stát fronty aut na výměnu, tak radši postaví vedle druhou budku, protože jednak budou poloviční fronty (a lépe pro řidiče) a jednak budou mít 2x tolik času na nabíjení, takže můžou nabíjet pomaleji (a levněji pro ně)

    co se týká špíny - vidiš na videu, jaké tam jsou šrouby? to opravdu není hlavička křížového šroubu, kde bys musel řešit špínu, vždyť to bude větší než šrouby co drží kola na autě - a nasunutím něčeho tak velkého si to očistíš... 5 cm bláta na podvozku je další nesmysl a i kdyby bylo něco zespoda, tak nemá šanci se to dostat ke kontaktům... a že z toho něco opadá? určitě to mají ošetřené tak, aby nečistoty opadávaly někam, kde se to v průběhu údržby nebo odstávky uklidí...

    ty tady vymýšlíš co je k tomu potřeba a jak to nemůže fungovat, ale oni už dělají tisíce výměn baterek denně - viz FEDAJKIN, tak jim asi netvrď, že to nejde ;-)

    PS: já bych si NIO nekoupil, koncept výměny baterek nepovažuju ideální, ale když do toho čínská vláda nasypala takových peněz, tak to beru jako prošlápávání uličky, i když je to asi slepá cesta
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: u osobních aut to mohlo dávat smysl, kdyby se centrálně nařídilo, půjde se cestou výměnných baterií a basta.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Nio v Číně udělalo 60k swapů deně ted, před rokem to byla nai ne desetina, rtvý koncept to není. U osobního automobilu imho smysl nemá, tam stačí fastcharger, ale u komerčního provozu, taxiky atd. to životaschopný usecase má.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Battery swapping je mrtvý koncept. Baterky jsou víc a víc integrované do šasi auta a kvůli úspoře váhy to bude pokračovat. Battery swapping se opustil kvůli složitosti. Nevim o tom, že by na tom ještě někdo příčetný vyšíval. Max se občas objeví nějaký zoufalý výkřik nějakého outsidera ve snaze získat pozornost. Možná to může fungovat u náklaďáků, který tak jako tak musí mít rám kvůli nosnosti, ale osobáky jsou odsouzeny k fast charging a růstu kapacity. Růst tý hustoty má navíc význam i kvůli úspoře váhy i prostoru v autě. Nicméně trajektorie už vypadá tak, že tam dojdem, jde jen o to kdy…
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Good point. Ale pro tenhle komerční provoz možná už dává smysl ten battery swapping.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Pro většinu aut jo, ale někdo potřebuje jezdit dlouhý štreky. I já jezdím autem hlavně dlouhý štreky – relativně málo často, ale relativně daleko. A spotřeba to zejména v německých rychlostech srazí dost pod WLTP, takže pro určité procento řidičů (nevim jaké) současný dojezd nestačí ani s rychlym dobíjením. Já patřím mezi ně.
    Souhlas, že většina to nepotřebuje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele na tom nezáleží. Mně taky trvalo chvíli než jsem to pochopil, ale není to o větší baterce, ale o tom mít 800V architekturu a solidní sít 350+ kW fastchargerů (která do roku 2030 bude, minimálně v Americe), pak máš 100 km do 5 minut a 10-80% do 18 minut. Velká baterka pak bude přítěz - drahý, těžký atd., market je uplně eliminuje, ty 500 wh/kg budou v těch letadlech možná jak píšou.
    MINER
    MINER --- ---
    Neměl by bejt elektrickej motor málo závislej na tom, jak se mu šlape na krk? U fosilů je to daný neefektivitou v různých otáčkách + ztráty spojky, ale teoreticky rozdíl fyzikální práce = síla/čas není v celkové době jízdy velký, takže jsem čekal, že u elektra jízdní styl moc spotřebu neovlivňuje. Jenom max rychlost/čas samozřejmě.
    Praxi nevim, mám jen tu fyzikální úvahu, ptám se. Nenapadá mě, co by bylo zdrojem neefektivity při zrychlení u EV, krom toho, kdyby hybridu pomáhal fosil i s odšťuchem.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    OT_: já to teda moc nešetřil, takže EV Only řežim pořád v provozu nebyl, to bude tím. Ale na to, jak sem tomu dával zabrat, mi přišlo 4,2 úplnej mazec.
    OT_
    OT_ --- ---
    DRAGON: To žere nějak moc,ne? Známý má Corollu Corollu hybrid a po městě jezdí za 2,5 litru...
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Prosim, takovej dotaz: tusi nekdo, jestli se da na netu dohledat, jak vysoko clovek sedi v tom Yaris Crossu? Potreboval bych to jako referencni cislo, od kteryho se odrazet (vyska jeho posedu mi presne vyhovovala). Ja vidim vsude jenom info o "height", coz ale beru, ze to je info o tom, jak vysoko ma strechu..
    diky
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RSZ: jj ten spinavej vodík o kterým spousta lidí pořád básní je v podzemních garažích porad docela riziko, co jsem četl tak nejvetší uniky ma pri startu, shut downu a pri volnobehu, u vypnutého auta uniky jsou taky ale nebezpečné asi až v řádu dní. Plati pro nové auto, otazka jak ta tesnost bude vypadat po pra letech. U nas v praci v podzemních parkuje murai a docela jsem čuměl že jí tam nechaji stát. Podle měření viz níže to vypada že za 8 hodin to riziko výbuchu je relativně malé.
    Experimental Study on Hydrogen Leakage and Emission of Fuel Cell Vehicles in Confined Spaces | SpringerLink
    https://link.springer.com/article/10.1007/s42154-020-00096-z
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    o víkendu sem mel moznost jezdit 4 dny Yaris Crossem hybridem. To auto je bozi :) spotreba 4,2, najel sem 500 kilometru, dotankovaval sem za hrozne malo! :) jizdni vlastnosti skvely, motor jede EV only až do cca 80km, skvěle sedělo do zatáčky (a že sem to tam párkrát brutálně poslal). Uvnitř dobře rozmístěné ovládací prvky. To auto se mi líbí, vůbec sem nečekal, že se mi zalíbí nějakej Yaris, fakt překvapení. Kdyby soudruzi z Toyoty neudělali tu píčovinu že tohle auto stojí 700, tak si ho snad koupím, zrovna po totálce vybírám moje novy auto totiž.
    RSZ
    RSZ --- ---
    GIOMIKY: budu si představovat tunel plný cisteren s benzínem a naftou a aut na vodík, cng a lpg
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    RSZ: Hlavně si u toho představuj hořících, několi, elektromobilů v tunelu. A popřemýšlej, jak lze takové auto, opravit.
    RSZ
    RSZ --- ---
    KUTAS: skvělý, kecy o hoření emobilů poslouchám od známých neustále, jdu se to naučit nazpaměť
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Tohle patří určitě i sem...

    https://twitter.com/diagon_swarm/status/1654982917641105409?s=46
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jsem spis zvedavej jak k e-mobilite pristoupí ZFA a MB co se prevodovek týče, jestli už ted vyvýjej ultra kompaktni lehkou 2 stupnovou prevodovku s dálniční druhou rychlostí nebo ne. PAc co si budem povídat roztočit ten motor na vysokou rychlost žere strasne proudu a to by dalsi rychlost spolu s dobrým aerem mohla vyřešit. Pro víc než 2 rychlosti využití nevidím.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    JIMIQ: jj cant wait! :) MEzitím český Pepici z autosalonu budou v Čr porad nadavat na elektromobilitu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: ted byl Munro v Ampere a ty uz neco podobneho vyrabí ale hlavne charge time do 80% to umi za 6minut!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MINER: no vsak tak to dopadne - 500-800Wh/kg do letadel a mozna luxusnich aut pro lidi co chtej 1200km dojezd za draho
    A pro nas ostatni ~300Wh/kg sodikovky za ctvrtinovou cenu
    Pak pripadne ~150Wh/kg stacionarni uloziste za desetinovou cenu

    2025-27 se to bude lamat
    MINER
    MINER --- ---
    Další: CATL 500Wh/kg prý ready for prod.
    Že by se něco fakt konečně zlomilo?
    Jsem skeptický, dokud nebude cena, ale snad jen nemachrujou...

    World's largest battery maker announces major breakthrough in energy density
    https://thedriven.io/2023/04/21/worlds-largest-battery-maker-announces-major-breakthrough-in-battery-density/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam