• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    Thermal energy storage: antoraenergy.com

    Borci tvrdí, že baterky nedokáží pokrýt large-scale storage needs čistě kvůli cenám surovin. Proto hledali vhodnou storage tech podle nákladů a skončili u thermal a dupou do toho.

    Jedná se samozřejmě o statické storage kapacity. Ta je potřeba i pro zajištění peak demand EV charging. Ale hlavně to vypadá konečně na technologii, která dokáže vybalancovat renewables.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: asi greenwashing :D ale snad už se to začne měnit :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    AXTHEB: "automatická wapka" přináší reálně další komplikace (voda a elektřina nejsou dobré kombo), takže spíš samostatná myčka se sušičkou umístěná před swap budkou…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak neviem, tvrdia, ze maju na 55 staniciach nabijacky, ale ja som teda zatial na ziadnu nenarazil a na mape co maju na strankach mi po vyfiltrovani na nabijacky najde 0 z 514 cerpacich stanic

    Škoda Auto a ORLEN chtějí rozšířit síť nabíječek pro elektromobily
    https://www.hybrid.cz/skoda-auto-a-orlen-chteji-rozsirit-sit-nabijecek-pro-elektromobily/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    AXTHEB: Vytýkat takovýhle implementační problémy takhle mladý technologii je kravina.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    COMODOR_FALKON: Pokud se časem ukáže, že je ten swap citlivej na binec, tak se tam prostě přidá automatická wapka a nazdar.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Swapping ale není rezerva. Je to jako když si uřízneš z auta dveře, aby sis mohl zvednout podvozek a na prahy namontovat stupátka.

    Ono to bahno zas tak neopadá a těch 5 cm byla hodnota, kterou jsem považoval za dostatečnou, aby sis to zvládl představit. 🤷🏽‍♂️

    Jednak u čínského systému pochybuji, že tam taková čidla vůbec jsou, jednak ve chvíli, kdy tam to auto s dojezdem 0km už stojí, tak je trochu pozdě…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: Netvrdim, ze si nikdy neswapnes, ale furt je to elektroauto, ktere muzes nabijet z normalnich nabijecek - a je rychlejsi a jednodussi si behem par vterin doma, v praci, v nakupaku pripojit a odpojit kabel od nabijecky, nez jezdit xx km k nejake swapovaci stanici a tam stravit 5 minut - to neni jedina mozna volba jako u spalovaku… swapovani pouzivas pri rychlych presunech na dlouhe trasy.

    A predstav si, ze ja sebou v aute posledni roky vozim treba rezervu, hever, klic na kola, hasicak, deku… prestoze auto jsem koupil jen s opravnou sadou s kompresorem. Dobrovolne mi to zabira misto v kufru, i kdyz jsem to nikdy nepouzil. Priplaci se i za lepsi motor s vyssi maximalni rychlosti, kterou taky treba nikdy nevyuzijes

    Zase 5 cm bahna na podvozku - videl jsi to nekdy? Najdes mi nejakou fotku osobniho auta v kategorii nad pul milionu Kc a vic, kterymu by se udrzelo 5 cm bahna zespodu, kdyz pojede min. nekolik km po asfaltu k swapovaci stanici? I tem traktorum a kombajnum co primo vyjedou z rozblacenyho pole to opada na par stovkach metru…

    Bud ta spina fakt neni problem, nebo to maji uz za ty roky a ruzny generace osetreny - myslis, ze by byl takovej problem tam dat nejaky cidlo/kameru co vyhodnoti, jestli je vsechno v poradku, nez zacne demontaz? A jestli ne, tak to Norsko, Finsko atd. ukazou (namrazu uz vidim trochu realneji). Nebo az se to rozsiri v Cechach, taky se urcite objevi nejaky snahy, jak si tu baterku nechat doma a na vymenu prijet s nejakou vykuchanou polofunkcni atrapou :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Jakože si koupíš auto, které bude v některých ohledech mít horší konstrukci, která ale umožňuje swap - a pak nikdy neswapneš, protože vždy přijedeš ke stanici pozdě…?

    Nožná se nad těmi marketingovými bláboly zkus nejdřív zamyslet, než je zpapouškuješ…

    Co se týče "jízdy na maximum", tak ano, dosahovat jí budou muset, hlavně během ranní a odpolední špičky…

    Ad zbytek:
    1) Ne nemají. Swapují zatím jen ve velkých městech, kde je "sterilní" prostředí a jediným problémem je prach…
    2) Cílem zákazníků je mít dostupný rychlý swap za plnou baterku kdykoliv budou potřebovat - také tomu obětují horší parametry vozu…
    3) Zjevně netušíš nic o čínské kultuře a jejich politickém fungování
    4) Je jedno, kolik tam je šroubů, ve chvíli, kdy bude na podvozku při demontáži 5cm bahna, tak bude bahno všude okolo + není to Minecraft, aby se to hladce oddèlilo, z okrajû se dostane dovnitř prostoru nad baterkou. A taky to může vyřadit čidla ve stanici, která jsou potřeba k milimetrové přesnosti…

    Což se dostáváme zpět k tomu, že battery swapping je čínskà hipsteřina pro megaměsta, ideálně v teplém a suchém podnebí…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIGHTHUNTER: Rekneme, ze i z pohledu Vinohrad je to jen okoli par bloku :-(

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KEB: málo chodíš po Vinohradech ;-)
    Zkusili jsme „tankovat“ z lampy. Vítejte u nabíječky, kterých chce Praha stovky - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijecka-elektromobil-lampa-praha-pre.A221229_114350_tec_technika_nyv

    já je zatím taky nikde neviděl, ale THMP píše: EVR lampy jsou již vybudované v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje a Černý Most. Aktuálně THMP a PREdistribuce připravují další v Kobylisích, Bohnicích, Dvorcích, ve Vršovicích, na Vinohradech a Velké Ohradě.

    ale na Vinohradech jich je 13 a letos mají do konce roku na nových místech vzniknout vyšší desítky, takže to stále nebude o tom, že bys kolem nich všude chodil, ale spíše je budeš hledat :-(
    KEB
    KEB --- ---
    KUTAS: hmmm, to je tady v ČR hodně relevantní... :⁠-⁠D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    KEB: ? mám pocit, že v Amsteru mi to přišlo úplně standardní (možná si to teda pletu s jiným městem... je to asi tak 7 let zpátky).
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: ty nabíječky v lampách jsou dobrá chiméra, pořád o nich všichni mluví a kde nic tu nic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: uprav to na "frontu na benzince na dalnici" pretoze to je cielovy use-case, niekto, kto si moze dobijat pomaly doma, aby raz za den siel do prace, na nakup a domov sa nebude trepat niekam k vymennej budke, lebo nepotrebuje cestovat 1000 km

    mozno este nejaki chudaci na panelakovych sidliskach kym nebudu mat moznost dobijat z lampy na parkovisku
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: Nearly 60% of the power replenished for Nio cars in February 2023 was via battery swapping, while another 23% was from home chargers...

    Oni ty swapy nabízeli od září roku 2019 úplně zadarmo, po dvou letech (od srpna 2021) je omezili na 6 měsíčně zdarma, teď mají 4 měsíčně zdarma a jinak stojí cca 15$. Ty auta furt můžeš dobíjet doma a swapy si nechat jen na dlouhý cesty, což by asi mělo být, ale proč by to zatím lidi dělali, když si můžeš dojet vyměnit baterku zadarmo - NIO tím testuje schopnosti a ladí svoje systémy (Tesla taky nabízela ze začátku pro všechny auta nabíjení zdarma). Ale i ve videích máš vedle těch budek nějaké nabíječky, takže opravdu nemusíš čekat na výměnu baterky jako na benzín, že nemáš jinou možnost. Zažil jsi někdy frontu na benzínce, když nepočítám Tank ONO (kteří opravdu jedou na obrat a je jejich cílem, aby se u nich stály fronty)? Takže protočit 21 aut za míň než 2 hodiny asi opravdu nebude jejich cíl, to je jen teoretické maximum kterého se dá dosáhnout, ale když ti auto jede max. 250 km/h, taky s ním nechceš jezdit stále na max ;-).

    Letos postaví v Číně 1000 nových stanic, cca 400 podél dálnic a 600 ve městech. Opět dává smysl zahustit dálnice, už teď jejich auta komunikujou se stanicema (podobně jako to dělá třeba Tesla, která taky vyrábí jak auta, tak nabíječky a auto při plánování cesty bere v úvahu počet obsazených stanic a najde ti vhodnou nabíječku pro tebe i třeba dřív, než by to bylo ideální, ale tak, abys nemusel čekat), takže NIO tě na dlouhé cestě taky může navigovat na třetí ze 4 výměnných stanic, protože ví, že v té 4. je už málo baterek a jedou tam další auta, které nemají jinou možnost.

    A teď ta tvoje poslední věta, rozeberu podrobně:
    Ve zbytku máš spoustu nesmyslů - tak schválně, to jsem zvědavý

    kdy jednak očekáváš, že mají ošetřeny jiné, než ideální situace - asi mají, opravdu to nedělají první den a když měníš poslední dobou 60 tisíc baterek každý den, tak asi za poslední 4 roky zažiješ ledasco

    ono něco napovídá i to, že mají "tisíce swapů" na zařízeních, které teoreticky zvládnou 2k swapů za týden - ano, cílem není měnit jak na běžícím páse 24/7 a jet na plný výkon, bylo to zbytečně drahé a jejich cílem na tom není vydělávat, když to nabízí zdarma

    jednak předpokládáš, že když něco podporuje Čínská vláda, tak to funguje - to nepředpokládám, ale když někdo cpe do něčeho peníze, tak asi čeká, že by to mohlo fungovat

    resp. v tomto případě, že to funguje a je zároveň i kvalitní - to nečekám, nikdy jsem netvrdil, sám přece píšu, že v tom smysl nevidím, já bych to nepodporoval a určitě tam budou nějaké problémy, o kterých se nemluví a díky tomu, že je to Čína, se to daří ututlat, ale s nabíječkama v Evropě se uvidí víc, jenže ta auta se v Evropě teprve pomalu začínají oficiálně prodávat

    jednak že když rozebíráš něco zapraseného, že se neušpiníš - špína je za mě při použití 4 velkých šroubů u něčeho takové velikosti a hmotnosti opravdu zanedbatelná

    proto to ostatně testují jen v megaměstech, kde je max. prach - ano, města a dálnice - kde bys je chtěl - uprostřed pole? ona čínská města jsou i trochu větší než Praha, na dálnici taky nenajedeš přímo z polňačky, NIO auta nejsou žádné off-roady, abys z nich musel umejvat kilogramy bahna...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram tuto nejaku swap station v akci a v nejakej norskej posolenej zime ked tam bude z blatnikov do toho mechanizmu podtym kvapkat bordel, tak to budu musiet asi cistit, ale mozno to maju nejako posefovane

    My First Battery Swap NIO ES8 in Norway (Drammen) during EVS35
    https://www.youtube.com/watch?v=0POr_BSh7n4
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Zapomněl jsem na celý paragraf k těm Swap Station budkám…

    Swap Station 3.0 má skutečně kapacitu pouze 21 baterek, které v ideálních podmínkách protočí během cca 105 minut. Takže ten kdo přijede jako 22 musí doufat, že se ty předchozí baterky stihly super-chargnout.

    To je asi tolerovatelné, pokud po oblasti jezdí méně než ~200 aut s rovnoměrně rozloženou strukturou nabíjení, ale představ si, že tam ráno dojedeš a jsi třeba 25. v řadě, což zjistíš po půl hodině čekání až ve chvíli, kdy se fronta 3 auta před Tebou zasekne…

    Ve zbytku máš spoustu nesmyslů, kdy jednak očekáváš, že mají ošetřeny jiné, než ideální situace (tak ono něco napovídá i to, že mají "tisíce swapů" na zařízeních, které teoreticky zvládnou 2k swapů za týden), jednak předpokládáš, že když něco podporuje Čínská vláda, tak to funguje (resp. v tomto případě, že to funguje a je zároveň i kvalitní), jednak že když rozebíráš něco zapraseného, že se neušpiníš (proto to ostatně testují jen v megaměstech, kde je max. prach)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: ale ta budka má v sobě místo na 21 baterek a nic víc v podzemí není, viz video:
    Nio Generation 3.0 Swap Station
    https://www.youtube.com/watch?v=_lglK2P00NE


    taky řekněme, že ani víc nepotřebuješ, resp. tvůj vzorec je šíleně nadhodnocenej a počítáš se 100% vytížeností, ale to není reálné a ani NIO s tím určitě nepočítá, že by stála nekonečná kolona aut čekajících na výměnu a jeli by 400 výměn denně, aby potřebovali mít denní kapacitu výměn skladem - evidentně jim zatim stačí točit těch 21, protože než vydáš poslední nabitou, tak ta první cos vyměnil se už min. necelé 2 hodiny nabíjela a i to může stačit - tak ji vydáš se slevou, že není nabitá na 100%... ale kdyby jim tam začali stát fronty aut na výměnu, tak radši postaví vedle druhou budku, protože jednak budou poloviční fronty (a lépe pro řidiče) a jednak budou mít 2x tolik času na nabíjení, takže můžou nabíjet pomaleji (a levněji pro ně)

    co se týká špíny - vidiš na videu, jaké tam jsou šrouby? to opravdu není hlavička křížového šroubu, kde bys musel řešit špínu, vždyť to bude větší než šrouby co drží kola na autě - a nasunutím něčeho tak velkého si to očistíš... 5 cm bláta na podvozku je další nesmysl a i kdyby bylo něco zespoda, tak nemá šanci se to dostat ke kontaktům... a že z toho něco opadá? určitě to mají ošetřené tak, aby nečistoty opadávaly někam, kde se to v průběhu údržby nebo odstávky uklidí...

    ty tady vymýšlíš co je k tomu potřeba a jak to nemůže fungovat, ale oni už dělají tisíce výměn baterek denně - viz FEDAJKIN, tak jim asi netvrď, že to nejde ;-)

    PS: já bych si NIO nekoupil, koncept výměny baterek nepovažuju ideální, ale když do toho čínská vláda nasypala takových peněz, tak to beru jako prošlápávání uličky, i když je to asi slepá cesta
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Když jsem to psal, tak jsem myslel hlavně na NIO.

    Systém u NIO je ten, že dojedeš do stanice, ta si ustaví auto jak potřebuje, demontuje baterku v podvozku a vymění za jinou.

    To ale reálně jde jen tehdy, když jsou minimálně šrouby relativně čisté.

    Následně při montáži není úplně žádoucí, aby se do prostoru s konektory dostal bordel z okrajů bateriové šachty při nasouvání nové baterky a časem se dostal třeba až ke konektorům.

    Zároveň třeba tvoji baterku s 5 cm bahna namontují po nabití někomu do leštěnky + během manipulace to zaprasí půl stanice a potenciálně ji to i poškodí, když kus vahna s tvrdým kamínkem zapadne někam, kde pohybem něco rozedře…

    Plus tam je pořád to, že pod tou "relativně malou" budkou je potřeba velké skladiště baterek - viz vzorec uvedený minule…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam