• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Jakože si koupíš auto, které bude v některých ohledech mít horší konstrukci, která ale umožňuje swap - a pak nikdy neswapneš, protože vždy přijedeš ke stanici pozdě…?

    Nožná se nad těmi marketingovými bláboly zkus nejdřív zamyslet, než je zpapouškuješ…

    Co se týče "jízdy na maximum", tak ano, dosahovat jí budou muset, hlavně během ranní a odpolední špičky…

    Ad zbytek:
    1) Ne nemají. Swapují zatím jen ve velkých městech, kde je "sterilní" prostředí a jediným problémem je prach…
    2) Cílem zákazníků je mít dostupný rychlý swap za plnou baterku kdykoliv budou potřebovat - také tomu obětují horší parametry vozu…
    3) Zjevně netušíš nic o čínské kultuře a jejich politickém fungování
    4) Je jedno, kolik tam je šroubů, ve chvíli, kdy bude na podvozku při demontáži 5cm bahna, tak bude bahno všude okolo + není to Minecraft, aby se to hladce oddèlilo, z okrajû se dostane dovnitř prostoru nad baterkou. A taky to může vyřadit čidla ve stanici, která jsou potřeba k milimetrové přesnosti…

    Což se dostáváme zpět k tomu, že battery swapping je čínskà hipsteřina pro megaměsta, ideálně v teplém a suchém podnebí…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: uprav to na "frontu na benzince na dalnici" pretoze to je cielovy use-case, niekto, kto si moze dobijat pomaly doma, aby raz za den siel do prace, na nakup a domov sa nebude trepat niekam k vymennej budke, lebo nepotrebuje cestovat 1000 km

    mozno este nejaki chudaci na panelakovych sidliskach kym nebudu mat moznost dobijat z lampy na parkovisku
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: Nearly 60% of the power replenished for Nio cars in February 2023 was via battery swapping, while another 23% was from home chargers...

    Oni ty swapy nabízeli od září roku 2019 úplně zadarmo, po dvou letech (od srpna 2021) je omezili na 6 měsíčně zdarma, teď mají 4 měsíčně zdarma a jinak stojí cca 15$. Ty auta furt můžeš dobíjet doma a swapy si nechat jen na dlouhý cesty, což by asi mělo být, ale proč by to zatím lidi dělali, když si můžeš dojet vyměnit baterku zadarmo - NIO tím testuje schopnosti a ladí svoje systémy (Tesla taky nabízela ze začátku pro všechny auta nabíjení zdarma). Ale i ve videích máš vedle těch budek nějaké nabíječky, takže opravdu nemusíš čekat na výměnu baterky jako na benzín, že nemáš jinou možnost. Zažil jsi někdy frontu na benzínce, když nepočítám Tank ONO (kteří opravdu jedou na obrat a je jejich cílem, aby se u nich stály fronty)? Takže protočit 21 aut za míň než 2 hodiny asi opravdu nebude jejich cíl, to je jen teoretické maximum kterého se dá dosáhnout, ale když ti auto jede max. 250 km/h, taky s ním nechceš jezdit stále na max ;-).

    Letos postaví v Číně 1000 nových stanic, cca 400 podél dálnic a 600 ve městech. Opět dává smysl zahustit dálnice, už teď jejich auta komunikujou se stanicema (podobně jako to dělá třeba Tesla, která taky vyrábí jak auta, tak nabíječky a auto při plánování cesty bere v úvahu počet obsazených stanic a najde ti vhodnou nabíječku pro tebe i třeba dřív, než by to bylo ideální, ale tak, abys nemusel čekat), takže NIO tě na dlouhé cestě taky může navigovat na třetí ze 4 výměnných stanic, protože ví, že v té 4. je už málo baterek a jedou tam další auta, které nemají jinou možnost.

    A teď ta tvoje poslední věta, rozeberu podrobně:
    Ve zbytku máš spoustu nesmyslů - tak schválně, to jsem zvědavý

    kdy jednak očekáváš, že mají ošetřeny jiné, než ideální situace - asi mají, opravdu to nedělají první den a když měníš poslední dobou 60 tisíc baterek každý den, tak asi za poslední 4 roky zažiješ ledasco

    ono něco napovídá i to, že mají "tisíce swapů" na zařízeních, které teoreticky zvládnou 2k swapů za týden - ano, cílem není měnit jak na běžícím páse 24/7 a jet na plný výkon, bylo to zbytečně drahé a jejich cílem na tom není vydělávat, když to nabízí zdarma

    jednak předpokládáš, že když něco podporuje Čínská vláda, tak to funguje - to nepředpokládám, ale když někdo cpe do něčeho peníze, tak asi čeká, že by to mohlo fungovat

    resp. v tomto případě, že to funguje a je zároveň i kvalitní - to nečekám, nikdy jsem netvrdil, sám přece píšu, že v tom smysl nevidím, já bych to nepodporoval a určitě tam budou nějaké problémy, o kterých se nemluví a díky tomu, že je to Čína, se to daří ututlat, ale s nabíječkama v Evropě se uvidí víc, jenže ta auta se v Evropě teprve pomalu začínají oficiálně prodávat

    jednak že když rozebíráš něco zapraseného, že se neušpiníš - špína je za mě při použití 4 velkých šroubů u něčeho takové velikosti a hmotnosti opravdu zanedbatelná

    proto to ostatně testují jen v megaměstech, kde je max. prach - ano, města a dálnice - kde bys je chtěl - uprostřed pole? ona čínská města jsou i trochu větší než Praha, na dálnici taky nenajedeš přímo z polňačky, NIO auta nejsou žádné off-roady, abys z nich musel umejvat kilogramy bahna...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pozeram tuto nejaku swap station v akci a v nejakej norskej posolenej zime ked tam bude z blatnikov do toho mechanizmu podtym kvapkat bordel, tak to budu musiet asi cistit, ale mozno to maju nejako posefovane

    My First Battery Swap NIO ES8 in Norway (Drammen) during EVS35
    https://www.youtube.com/watch?v=0POr_BSh7n4
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Zapomněl jsem na celý paragraf k těm Swap Station budkám…

    Swap Station 3.0 má skutečně kapacitu pouze 21 baterek, které v ideálních podmínkách protočí během cca 105 minut. Takže ten kdo přijede jako 22 musí doufat, že se ty předchozí baterky stihly super-chargnout.

    To je asi tolerovatelné, pokud po oblasti jezdí méně než ~200 aut s rovnoměrně rozloženou strukturou nabíjení, ale představ si, že tam ráno dojedeš a jsi třeba 25. v řadě, což zjistíš po půl hodině čekání až ve chvíli, kdy se fronta 3 auta před Tebou zasekne…

    Ve zbytku máš spoustu nesmyslů, kdy jednak očekáváš, že mají ošetřeny jiné, než ideální situace (tak ono něco napovídá i to, že mají "tisíce swapů" na zařízeních, které teoreticky zvládnou 2k swapů za týden), jednak předpokládáš, že když něco podporuje Čínská vláda, tak to funguje (resp. v tomto případě, že to funguje a je zároveň i kvalitní), jednak že když rozebíráš něco zapraseného, že se neušpiníš (proto to ostatně testují jen v megaměstech, kde je max. prach)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: ale ta budka má v sobě místo na 21 baterek a nic víc v podzemí není, viz video:
    Nio Generation 3.0 Swap Station
    https://www.youtube.com/watch?v=_lglK2P00NE


    taky řekněme, že ani víc nepotřebuješ, resp. tvůj vzorec je šíleně nadhodnocenej a počítáš se 100% vytížeností, ale to není reálné a ani NIO s tím určitě nepočítá, že by stála nekonečná kolona aut čekajících na výměnu a jeli by 400 výměn denně, aby potřebovali mít denní kapacitu výměn skladem - evidentně jim zatim stačí točit těch 21, protože než vydáš poslední nabitou, tak ta první cos vyměnil se už min. necelé 2 hodiny nabíjela a i to může stačit - tak ji vydáš se slevou, že není nabitá na 100%... ale kdyby jim tam začali stát fronty aut na výměnu, tak radši postaví vedle druhou budku, protože jednak budou poloviční fronty (a lépe pro řidiče) a jednak budou mít 2x tolik času na nabíjení, takže můžou nabíjet pomaleji (a levněji pro ně)

    co se týká špíny - vidiš na videu, jaké tam jsou šrouby? to opravdu není hlavička křížového šroubu, kde bys musel řešit špínu, vždyť to bude větší než šrouby co drží kola na autě - a nasunutím něčeho tak velkého si to očistíš... 5 cm bláta na podvozku je další nesmysl a i kdyby bylo něco zespoda, tak nemá šanci se to dostat ke kontaktům... a že z toho něco opadá? určitě to mají ošetřené tak, aby nečistoty opadávaly někam, kde se to v průběhu údržby nebo odstávky uklidí...

    ty tady vymýšlíš co je k tomu potřeba a jak to nemůže fungovat, ale oni už dělají tisíce výměn baterek denně - viz FEDAJKIN, tak jim asi netvrď, že to nejde ;-)

    PS: já bych si NIO nekoupil, koncept výměny baterek nepovažuju ideální, ale když do toho čínská vláda nasypala takových peněz, tak to beru jako prošlápávání uličky, i když je to asi slepá cesta
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Když jsem to psal, tak jsem myslel hlavně na NIO.

    Systém u NIO je ten, že dojedeš do stanice, ta si ustaví auto jak potřebuje, demontuje baterku v podvozku a vymění za jinou.

    To ale reálně jde jen tehdy, když jsou minimálně šrouby relativně čisté.

    Následně při montáži není úplně žádoucí, aby se do prostoru s konektory dostal bordel z okrajů bateriové šachty při nasouvání nové baterky a časem se dostal třeba až ke konektorům.

    Zároveň třeba tvoji baterku s 5 cm bahna namontují po nabití někomu do leštěnky + během manipulace to zaprasí půl stanice a potenciálně ji to i poškodí, když kus vahna s tvrdým kamínkem zapadne někam, kde pohybem něco rozedře…

    Plus tam je pořád to, že pod tou "relativně malou" budkou je potřeba velké skladiště baterek - viz vzorec uvedený minule…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: koukal jsi na značku NIO? kromě toho, že mají v Číně už přes 1300 swapovacích stanic, tak jich mají i 13 aktuálně v provozu v Evropě - Německo, Holandsko, Dánsko, Norsko, Švédsko
    Map of Nio Swap Stations in Europe & Data Studio - CarNewsChina.com
    https://carnewschina.com/nio-swap-stations-european-map-data-studio/

    a do konce letošního roku jich chtějí mít 120 (dohodnout se s nějakým větším provozovatelem rychlonabíječek, který už má svoji velkou síť a jen tam umístit svojí "budku" na výměnu baterek)

    a NIO nejsou jen zrovna malá auta, ale mají široký výběr - ono to prostě nějak funguje a asi se i vyplácí do toho jít, i když tím neříkám, že je to cesta k úspěchu, každopádně to může být zajímavá alternativa (mezi hromadou různých telefonů s Androidem máš taky Apple, který vsadil na něco jiného) ;-)

    5-Minute EV Battery Swap! NIO's Charging Revolution
    https://www.youtube.com/watch?v=vBo2lA2xevY
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    prevodovku podla mna na obycajne rodinne EV nikto nepotrebuje, leda ze by niekto potreboval flexit na nemeckych autobahnoch

    Why the Porsche Taycan EV's Two-Speed Transmission Is a Big Deal
    https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Promiň, ale IMO to vnímáš víc zjednodušeně, než je únosné a vede to ke zkresleným závěrům. Co je vlastně 1/2 plynu nebo 3/4 plynu v tvém popisu? Zadáváš plynem přímo proud? Nebo moment? Nebo nějaký poměrný tah? K rozjezdu a překonávání jízdních odporů prostě potřebuješ nějaký výkon a změna převodu to nezmění.

    Důvod, proč se dávají dvoustupňové převodovky, když se dávají, je úplně jiný. Velmi zjednodušeně, pohonáři, jsou-li tu, mohou zpřesnit: U elektrického stroje platí (a je fuk, co je to za typ), že moment roste cca lineárně s proudem, vztah k napájecímu napětí je u různých strojů různý. V nulových otáčkách (při rozjezdu) je moment nejvyšší, protože proud je omezen jen impedanci stroje (a zpravidla ho omezujeme u zdroje, protože některé stroje by přiložením plného napětí podlehly destrukci), jakmile se motor točí, s narůstajícími otáčkami roste indukované napětí a tím klesá proud a s ohledem na izolaci vinutí je výše napájecího napětí omezena.

    Čili:Situace bývá taková, že chceme od motoru jednak vysoký moment při rozběhu a jednak co nejvyšší výkon při vysokých otáčkách a to jsou co do konstrukce stroje protichůdné požadavky. Stroj, který při rozumných rozměrech/hmotnosti bude dávat velký moment při rozběhu mi bude vysokých otáček dosahovat jen podbuzováním (u různých strojů řešeno různě, myslím, že to je u elektromobilů používáno běžně, případně v kombinaci různě dimenzovaných strojů v případě pohonu obou náprav), čímž si omezím výkon ve vysokých otáčkách. A opačně, stroj, který bez odbuzování bude dosahovat vyšších otáček bude mít menší moment v nízkých otáčkách. Přidání převodovky mi umožní hýbat s pracovním bodem a umožní provozovat motor v celém rozsahu otáček bez podbuzování nebo s menší mírou podbuzování. A z toho mj. plyne, že pokud je požadavkem výkon ve vysokých otáčkách, může kombinace elektromotor + n-stupňová převodovka vyjít lehčí a menší, ale jedna to stojí prachy a jednak to vnáší do pohonu další potenciální zdroj poruch.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Dohledat nelze, protože auta mají výškově nastavitelný sedačky a tudíž to nejde měřit.

    PEPAZZ: Vodíku musí bejt fakt hodně, aby nějak dramaticky hořel nebo vybuchoval... a rychle uniká/rozptyluje se.

    MINER: Záleží jak dobrou má rekuperaci. Třeba Mach E GT je schopnej při ostrým tempu na okresce žrát 50+ kWh/100 km, protože když ostře brzdíš, tak brzdí brzdama a rekuperuje jen část. Taycan Turbo žere při podobným zacházení 30.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    GOR: ano, ale s tezším převodem bych pravdepodobne jel stejnou rychlostí ne na 3/4 plynu ale na půl plynu, proto si myslim že ty dvoupřevodovky dávaj smysl, protože kroutáku maj elektro motory na rozdávání tj. tezsí prevod je nerozhodí.

    Ten jim vadí jen u rozjezdů kde oproti lehčímu převodu bere víc proudu. Tohle testovali lidi na elektrickech dirt bicích a s větší rozetou vzadu měli v terénu pri neustalém brzdení a rozjizdení vetší dojezd než s menší rozetou která jim dala sice větší top speed ale s rozjezdy v hlíne/blátě měla co dělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To co píše MINER je sice blábol (baterky v noteboocích a telefonech se dělají nevyměnitelné v rámci tzv. "planned obsolescence", což zrovna Apple s ohledem na zaměření na trh "bohatých tech-idiotů" pojišťuje dalšími mechanismy - např. serializací součástek), nicméně vyměnitelné baterky u aut skutečně nesmysl jsou.

    Smysl mají u motorek nebo pidiaut, kde můžeš mít někde kufřík, který vytáhneš a vezmeš domů nabít, případně ve městě vyměníš ve stojanu, kde se relativně rychle dobije…

    U větších baterií tohle nefunguje minimálně ze 2 důvodů:
    1) potřebuješ velké skladiště se zásobou minimálně (denní swapovací kapacita)*(počet variant) a zajištěnou logistiku mezi skladišti, protože i s vlastní elektrárnou se budou dobíjet velmi pomalu.
    2) Výměny baterií jsou závislé na stavu a čistotě kontaktů. což jsem u žádného swapovacího projektu neviděl, že by bylo nějak řešeno - proto také operují jen ve velkých městech, kde jsou relativně čisté ulice. I tak mám pochybnosti o spolehlivosti, dokud podmínkou swapu není bezprostřední návštěva automyčky…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    OMNIHASH: CNG taky uniká nahoru a provozovatele garazi ho pro jistotu zakazali, nez aby vyvinuli nejakou cinnost...
    V nemecku s CNG do garazi bezne muzes
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: vodík se neřeší, bo na rozdíl od LPG uniká nahoru a nehromadí se dole. 90% garáží je dostatečně otevřenejch na to, aby se vyvětraly sami, problém budou ty, co jsou v podzemí xpatrovejch kanclů.
    MINER
    MINER --- ---
    THERIDANE: Zajímavý. Odpor mě nenapadl. Spíš než odpor, budou mít větší ztráty baterky, tedy v podstatě taky (vnitřní) odpor. Proto se chladí hlavně ta baterka.
    Zajímalo by mě, kolik jsou ztráty na plnej kotel v poměru k energii použitý k trakci.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: minus nevim, ale kdyby někdo ‚centrálně nařídil‘ vyměnitelné baterie, projevilo by se to na zhoršení jejich jiných parametrů. Velikost, váha.
    Koukni se na notebooky a telefony. Apple taky přestal dělat uživatelem vyměnitelný baterky, a výsledkem jsou menší, pevnější notebooky a telefony s větší baterkou, který lze snadněji udělat vodotěsný.
    U aut je ten rozdíl ještě větší, protože ty baterky potřebují dost složitý chlazení a u Tesly se podílí na strukturální pevnosti šasi, atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    MINER: Když jedeš na vyšší okamžitý výkony, tak máš vyšší ztráty v elektronice (topí se I²R, takže když pustíš do motoru 2× víc koní ≈ 2× víc proudu, tepelný ztráty na celé trase od baterie přes VFD až po vinutí stoupnou 4×) a pokud to šlapání na krku zahrnuje i dynamičtější jízdu, tak ztratíš i dost energie v rekuperaci a brzdách. Nevím jak to mají jiný EVs, ale Model 3 i Kona brzdí rekuperací do 2 m/s² (takže z 50 km/h zastaví za 7 s), cokoliv nad to už pomáhají brzdy, a to je energie kterou nenávratně ztrácíš.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Jenze to jak to popisujes, to neni o krivce merny spotreby, ale o tom, ze kdyz jedes rychleji, tak proste spotrebujes vic energie na ruzny jizdni odpory.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: za co ten mínus? Kdyby se bev od začátku vymýšlela, aby byly baterie vyměnitelné, tak to mohlo fungovat, teoreticky...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: jo vidím to stejně
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: u me na el motorce je rozdíl mezi 1/4 plynu a 3/4 na dojezdu znat, cím rychleji jedu tim víc amper tece do motoru, tim mín baterka vydrží logicky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam