• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    BOBASH: jakou Tojo bys doporucil? ten Yaris Cross ma hrozne malej vykon, chci neco silnejsiho
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DRAGON: Rekuperovat za jízdy umí každej hybrid tak nějak z principu.

    Je ale dost rozdíl, jak moc se ten hybrid projeví na spotřebě. To, jak úsporně umí jezdit Toyoty, neumí zdaleka každý hybridní auto, typicky koncernový plug-in hybridy jezdí v normálně hybridním režimu (tedy když je nedobiješ) za podobnou spotřebu jako spalovací ekvivalent. Třeba u toho Formentoru nečekej, že bude jezdit v průměru za míň než třeba 7-8 při standardním zacházení, možná o něco míň při ježdění fakt na spotřebu.

    Podobně jako Toyoty by měly fungovat Fordy, takže bych se podíval třeba na Kugu, nebo zůstal u tý Toyoty. Koncernovej hybrid mi úplně moc nedává smysl.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    prosim pekne, muzu poprosit o nazor, jaky hybrid koupit?

    Mel sem ted totalku s autem, pojistovna mi vyplati penize a ja se muzu vrhnout na nakup dalsiho prditka.

    pozadavek je to, aby to umelo rekuperovat za jizdy, nemusi to byt nutne plugin hybrid, jak sem tu nedavno psal, uplne by mi stacilo, kdyby to umelo chovat se stejne jako ten Yaris Cross, to bylo uplne vytecny, co se elektro distribuce tyce. Je mi jasny, ze sem novacek v elektro a urcite existujou mnohem lepsi kary, s lepsim dojezdem na elektriku atd atd, rad se necham poucit, budu vdecny za jakoukoliv radu.

    Auto bych si rad dovezl z nemecka nebo rakouska pres mobil.de. Nechci nove, najezd tak max do 25tis. km.

    veci, ktere u auta rozhodne chci:
    SUV (nemusi to byt obri krava, ale rad bych proste uz do auta nastupoval alespon rovne a vystupoval aniz by me bolelo levy koleno, mam ho spatny)
    4x4
    200+ koni
    adaptive cruise control
    automat
    max 2018 rocnik.

    napada vas jake auto vzit? Uvazuju nad 245k Formentoru Hybrid. Tak asi neco takoveho.

    dik moc za pripadny tipy
    GOR
    GOR --- ---
    JIMIQ: Ja bych Orlen nepodcenoval, z dobrych duvodu relativne nedavno nabyl 90% podil v Energa SA
    MINER
    MINER --- ---
    Thermal energy storage: antoraenergy.com

    Borci tvrdí, že baterky nedokáží pokrýt large-scale storage needs čistě kvůli cenám surovin. Proto hledali vhodnou storage tech podle nákladů a skončili u thermal a dupou do toho.

    Jedná se samozřejmě o statické storage kapacity. Ta je potřeba i pro zajištění peak demand EV charging. Ale hlavně to vypadá konečně na technologii, která dokáže vybalancovat renewables.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: asi greenwashing :D ale snad už se to začne měnit :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    AXTHEB: "automatická wapka" přináší reálně další komplikace (voda a elektřina nejsou dobré kombo), takže spíš samostatná myčka se sušičkou umístěná před swap budkou…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak neviem, tvrdia, ze maju na 55 staniciach nabijacky, ale ja som teda zatial na ziadnu nenarazil a na mape co maju na strankach mi po vyfiltrovani na nabijacky najde 0 z 514 cerpacich stanic

    Škoda Auto a ORLEN chtějí rozšířit síť nabíječek pro elektromobily
    https://www.hybrid.cz/skoda-auto-a-orlen-chteji-rozsirit-sit-nabijecek-pro-elektromobily/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    AXTHEB: Vytýkat takovýhle implementační problémy takhle mladý technologii je kravina.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    COMODOR_FALKON: Pokud se časem ukáže, že je ten swap citlivej na binec, tak se tam prostě přidá automatická wapka a nazdar.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Swapping ale není rezerva. Je to jako když si uřízneš z auta dveře, aby sis mohl zvednout podvozek a na prahy namontovat stupátka.

    Ono to bahno zas tak neopadá a těch 5 cm byla hodnota, kterou jsem považoval za dostatečnou, aby sis to zvládl představit. 🤷🏽‍♂️

    Jednak u čínského systému pochybuji, že tam taková čidla vůbec jsou, jednak ve chvíli, kdy tam to auto s dojezdem 0km už stojí, tak je trochu pozdě…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: Netvrdim, ze si nikdy neswapnes, ale furt je to elektroauto, ktere muzes nabijet z normalnich nabijecek - a je rychlejsi a jednodussi si behem par vterin doma, v praci, v nakupaku pripojit a odpojit kabel od nabijecky, nez jezdit xx km k nejake swapovaci stanici a tam stravit 5 minut - to neni jedina mozna volba jako u spalovaku… swapovani pouzivas pri rychlych presunech na dlouhe trasy.

    A predstav si, ze ja sebou v aute posledni roky vozim treba rezervu, hever, klic na kola, hasicak, deku… prestoze auto jsem koupil jen s opravnou sadou s kompresorem. Dobrovolne mi to zabira misto v kufru, i kdyz jsem to nikdy nepouzil. Priplaci se i za lepsi motor s vyssi maximalni rychlosti, kterou taky treba nikdy nevyuzijes

    Zase 5 cm bahna na podvozku - videl jsi to nekdy? Najdes mi nejakou fotku osobniho auta v kategorii nad pul milionu Kc a vic, kterymu by se udrzelo 5 cm bahna zespodu, kdyz pojede min. nekolik km po asfaltu k swapovaci stanici? I tem traktorum a kombajnum co primo vyjedou z rozblacenyho pole to opada na par stovkach metru…

    Bud ta spina fakt neni problem, nebo to maji uz za ty roky a ruzny generace osetreny - myslis, ze by byl takovej problem tam dat nejaky cidlo/kameru co vyhodnoti, jestli je vsechno v poradku, nez zacne demontaz? A jestli ne, tak to Norsko, Finsko atd. ukazou (namrazu uz vidim trochu realneji). Nebo az se to rozsiri v Cechach, taky se urcite objevi nejaky snahy, jak si tu baterku nechat doma a na vymenu prijet s nejakou vykuchanou polofunkcni atrapou :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NIGHTHUNTER: Jakože si koupíš auto, které bude v některých ohledech mít horší konstrukci, která ale umožňuje swap - a pak nikdy neswapneš, protože vždy přijedeš ke stanici pozdě…?

    Nožná se nad těmi marketingovými bláboly zkus nejdřív zamyslet, než je zpapouškuješ…

    Co se týče "jízdy na maximum", tak ano, dosahovat jí budou muset, hlavně během ranní a odpolední špičky…

    Ad zbytek:
    1) Ne nemají. Swapují zatím jen ve velkých městech, kde je "sterilní" prostředí a jediným problémem je prach…
    2) Cílem zákazníků je mít dostupný rychlý swap za plnou baterku kdykoliv budou potřebovat - také tomu obětují horší parametry vozu…
    3) Zjevně netušíš nic o čínské kultuře a jejich politickém fungování
    4) Je jedno, kolik tam je šroubů, ve chvíli, kdy bude na podvozku při demontáži 5cm bahna, tak bude bahno všude okolo + není to Minecraft, aby se to hladce oddèlilo, z okrajû se dostane dovnitř prostoru nad baterkou. A taky to může vyřadit čidla ve stanici, která jsou potřeba k milimetrové přesnosti…

    Což se dostáváme zpět k tomu, že battery swapping je čínskà hipsteřina pro megaměsta, ideálně v teplém a suchém podnebí…
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIGHTHUNTER: Rekneme, ze i z pohledu Vinohrad je to jen okoli par bloku :-(

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KEB: málo chodíš po Vinohradech ;-)
    Zkusili jsme „tankovat“ z lampy. Vítejte u nabíječky, kterých chce Praha stovky - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijecka-elektromobil-lampa-praha-pre.A221229_114350_tec_technika_nyv

    já je zatím taky nikde neviděl, ale THMP píše: EVR lampy jsou již vybudované v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje a Černý Most. Aktuálně THMP a PREdistribuce připravují další v Kobylisích, Bohnicích, Dvorcích, ve Vršovicích, na Vinohradech a Velké Ohradě.

    ale na Vinohradech jich je 13 a letos mají do konce roku na nových místech vzniknout vyšší desítky, takže to stále nebude o tom, že bys kolem nich všude chodil, ale spíše je budeš hledat :-(
    KEB
    KEB --- ---
    KUTAS: hmmm, to je tady v ČR hodně relevantní... :⁠-⁠D
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    KEB: ? mám pocit, že v Amsteru mi to přišlo úplně standardní (možná si to teda pletu s jiným městem... je to asi tak 7 let zpátky).
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: ty nabíječky v lampách jsou dobrá chiméra, pořád o nich všichni mluví a kde nic tu nic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIGHTHUNTER: uprav to na "frontu na benzince na dalnici" pretoze to je cielovy use-case, niekto, kto si moze dobijat pomaly doma, aby raz za den siel do prace, na nakup a domov sa nebude trepat niekam k vymennej budke, lebo nepotrebuje cestovat 1000 km

    mozno este nejaki chudaci na panelakovych sidliskach kym nebudu mat moznost dobijat z lampy na parkovisku
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    COMODOR_FALKON: Nearly 60% of the power replenished for Nio cars in February 2023 was via battery swapping, while another 23% was from home chargers...

    Oni ty swapy nabízeli od září roku 2019 úplně zadarmo, po dvou letech (od srpna 2021) je omezili na 6 měsíčně zdarma, teď mají 4 měsíčně zdarma a jinak stojí cca 15$. Ty auta furt můžeš dobíjet doma a swapy si nechat jen na dlouhý cesty, což by asi mělo být, ale proč by to zatím lidi dělali, když si můžeš dojet vyměnit baterku zadarmo - NIO tím testuje schopnosti a ladí svoje systémy (Tesla taky nabízela ze začátku pro všechny auta nabíjení zdarma). Ale i ve videích máš vedle těch budek nějaké nabíječky, takže opravdu nemusíš čekat na výměnu baterky jako na benzín, že nemáš jinou možnost. Zažil jsi někdy frontu na benzínce, když nepočítám Tank ONO (kteří opravdu jedou na obrat a je jejich cílem, aby se u nich stály fronty)? Takže protočit 21 aut za míň než 2 hodiny asi opravdu nebude jejich cíl, to je jen teoretické maximum kterého se dá dosáhnout, ale když ti auto jede max. 250 km/h, taky s ním nechceš jezdit stále na max ;-).

    Letos postaví v Číně 1000 nových stanic, cca 400 podél dálnic a 600 ve městech. Opět dává smysl zahustit dálnice, už teď jejich auta komunikujou se stanicema (podobně jako to dělá třeba Tesla, která taky vyrábí jak auta, tak nabíječky a auto při plánování cesty bere v úvahu počet obsazených stanic a najde ti vhodnou nabíječku pro tebe i třeba dřív, než by to bylo ideální, ale tak, abys nemusel čekat), takže NIO tě na dlouhé cestě taky může navigovat na třetí ze 4 výměnných stanic, protože ví, že v té 4. je už málo baterek a jedou tam další auta, které nemají jinou možnost.

    A teď ta tvoje poslední věta, rozeberu podrobně:
    Ve zbytku máš spoustu nesmyslů - tak schválně, to jsem zvědavý

    kdy jednak očekáváš, že mají ošetřeny jiné, než ideální situace - asi mají, opravdu to nedělají první den a když měníš poslední dobou 60 tisíc baterek každý den, tak asi za poslední 4 roky zažiješ ledasco

    ono něco napovídá i to, že mají "tisíce swapů" na zařízeních, které teoreticky zvládnou 2k swapů za týden - ano, cílem není měnit jak na běžícím páse 24/7 a jet na plný výkon, bylo to zbytečně drahé a jejich cílem na tom není vydělávat, když to nabízí zdarma

    jednak předpokládáš, že když něco podporuje Čínská vláda, tak to funguje - to nepředpokládám, ale když někdo cpe do něčeho peníze, tak asi čeká, že by to mohlo fungovat

    resp. v tomto případě, že to funguje a je zároveň i kvalitní - to nečekám, nikdy jsem netvrdil, sám přece píšu, že v tom smysl nevidím, já bych to nepodporoval a určitě tam budou nějaké problémy, o kterých se nemluví a díky tomu, že je to Čína, se to daří ututlat, ale s nabíječkama v Evropě se uvidí víc, jenže ta auta se v Evropě teprve pomalu začínají oficiálně prodávat

    jednak že když rozebíráš něco zapraseného, že se neušpiníš - špína je za mě při použití 4 velkých šroubů u něčeho takové velikosti a hmotnosti opravdu zanedbatelná

    proto to ostatně testují jen v megaměstech, kde je max. prach - ano, města a dálnice - kde bys je chtěl - uprostřed pole? ona čínská města jsou i trochu větší než Praha, na dálnici taky nenajedeš přímo z polňačky, NIO auta nejsou žádné off-roady, abys z nich musel umejvat kilogramy bahna...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam