• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Na kazdych 100 radek prumerneho kodu pripadne 10 chyb.
    Tedy dokud se budou auto vice kompjuterizovat, tak pocet
    chyb bude umerne narustat slozitosti vypoctu, ktere musi
    provest.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: znas bezchybny software?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jasný, ale u produkčních kusů se to snad neděje, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Podle mejch informací to u předsériovejch čtyřkovejch Octavií dělalo taky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    How EV Adoption Will Impact Oil Consumption (2015-2025P)
    https://elements.visualcapitalist.com/ev-impact-on-oil-consumption/

    Tady by me zajimalo jak prisli na to ze jeden elektromobil usetri 10 barelu za rok

    Rocni najezd 12000km, denne ~33km
    Milion aut 33M km
    Spotreba 7L/100km = 2,31M litru paliva

    Ze 42 galonu barelu ropy se vyrobi 19-20 galonu benzinu a 11-12 galonu low sulfur distilate z cehoz vetsina je nafta
    Takze 30/42 je palivo
    30 galonu je 113,5 litru
    2,31M/113,5= 20350 barelu ropy/den za kazdy milion elektromobilu
    Za lonsek tedy 213 700 barelu usetrenych kazdy den (pocitam teda ze i phev denne ujede 33km na elektrinu, coz asi nebude pravda, ale uz se mi to nechce prepocitavat)

    Letos pri prodeji 16M dalsich 325 600 barelu usetrenych kazdy den
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Tytéž nejsou, protože u spalováků to, alespoň pokud vím, nedělá tu věc, že by ty auta přestaly jezdit a muselo se to řešit odtahem + servisem. U elektromobilů se evidentně, krom těch obligátních problémů s infotainmentem, projevují ještě další a horší problémy navíc.

    JYRKA: A už se to podařilo vyřešit, nebo je to ještě work in progress? :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Každopádně teď už je to docela fajn, počítám, že příští rok to bude ještě lepší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Ok, nebudu do toho šťourat. Zůstaneme u toho, že to bylo rozbitý hodně, hluboko a bylo těžký to opravit. Nerad bych napínal hranice NDA :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Spíš ne. On to nebyl jeden problém, který by se dal vytáhnout jako jediný. To, co je za autem, je hrozně komplexní a sladit to trvá. A už se přestávám cítit komfortně :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Takže když vynechám blbou zmínku o "operačním systému", je moje původní teze "problém byl někde hrozně hluboko a muselo se do toho hodně hrabat, což nejde rychle" víceméně správným směrem?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ano. Ale tam už narážíme na to, co nejspíš nesmím zveřejnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Věřím ti. Ale nějaká část toho problému je očividně stejná, protože problémy, který reálně u těch aut vidím, jsou přesně tytéž.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Octavie běží na jiném backendu (=device platform), než Enyaq. Věř mi, živím se tím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No já to rozhodně nemyslel tak, že by to byl problém jen infotainmentu, problém (nejen u elektrik) byl pokud vím právě v tom, že se přecházelo na celou novou architekturu celýho SW i HW a tam někde hluboko byly nasekaný chyby.

    Na elektrika vs. spalovák podle mě nezáleželo, protože naftový Octavie to dělaly taky.

    Podle mě říkáme oba to samý – já jsem jen možná debilně použil výraz "operační systém", když jsem myslel celej software všeho co běhá v autě. To, že tomu spadlo rádio nebylo tím, že by spadla appka rádia na infotainmentu, ale nejspíš že se rozesralo někde něco hluboko pod.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: neexistuje jeden problém. Hlavně: rádio je sice nejviditelnější, ale v podstatě nejméně důležitá část celé věci.
    V autě to vypadá tak, že i blbá klimatizace má řídící jednotku, kde můžou být chyby. Pak tam máš další jednotky, jako je například komunikační jednotka v autě. No a na druhé straně máš backendy, které když vypadnou, tak přestane fungovat i to rádio.
    No a u elektrických aut to byla kombinace více faktorů:
    - přecházelo se na nové backendy pro elektrická vozidla
    - přibyly bezpečnostní nařízení EU související s vozidly
    - změnil se komunikační protokol aut na MQTT
    a pak pár dalších, kde si nejsem jistý, co smím psát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tak kde byl problém? Já žil v tom, že to měli zabugovaný někde hluboko a proto jim to tak dlouho trvalo. Nevím jestli to přepisovali, ale něco v tom smyslu...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Tak to nebylo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, takže jediný co je na tom autě fakt špatně (teda kromě toho, že je to současnej VW a tudíž to má k zblití interiér, ale ten viděl když to kupoval) jsou bugy v MIB. Což tady všichni víme a víme i, proč to trvalo tak dlouho vyřešit, protože pravděpodobně psali víceméně celej novej operační systém pro tu věc, protože ty bugy byly někde hrozně hluboko (ergo to nešlo "vyladit").
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: tl;dr je, že ani po dvou letech se jim nepodařilo vyladit SW a pořád dokola se objevovaly chyby, sice spíš z kategorie "quality of life" a přijde mi, že hlavně v souvislosti s připojením přes Android Auto, ale zároveň chápu, že celkem otravné. Taky ho to během těch dvou let asi třikrát nebo čtyřikrát odstavilo u krajnice kvůli SW chybě, což je za mě mnohem větší problém než blbnoucí infotainment, protože to je zrovna ta věc co u nového auta nechceš a osobně bych se ho zbavil jen / hlavně kvůli tomuhle. A třetí důvod je, že se mu to prostě hodilo, protože se stěhuje do Thajska a auto měl na operák, takže by ho vracel stejně, ale z toho by nebyl moc dobrý clickbait :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NANUQ: To by mě taky zajímalo v čem. To auto je naprosto skvělý a po zkušenostech s několika různýma Taycanama a e-tronama GT (víceméně to samý auto) včetně ježdění na okruhu s RS e-tron GT je pro mě Taycan furt první volba, co bych si koupil, mít rozumnější rozpočet na auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam