DZODZO: No podle toho blábolu o "vraku a půjčce na krku" jsi teda asi nezjistil, že kromě povinného ručení existuje i havarijní pojištění.
Když nabouráš auto, který splácíš, tak ti nezůstane vrak a půjčka na krku. Normálně si dojdeš k dealerovi pro nový auto (protože pokud nejsi vocas, tak máš GAP, tedy dostaneš cenu novýho auta).
Jinak tvrzení "půjčit si na auto je známkou finanční negramotnosti" je samo o sobě mnohem větší známkou finanční negramotnosti, když to podáš takhle obecně.
Známkou finanční negramotnosti je půjčit si na auto, na které nemáš/nemůžeš si ho dovolit a které doopravdy nepotřebuješ.
Nicméně speciálně u nových aut je často výhodný si půjčit i na auto, který si nejen můžeš dovolit, ale dokonce na něj máš cash, protože úvěry na nový auta jsou často extrémně výhodný (naprosto běžně jsou pod inflací).
V případě elektromobility, o který se bavíme, pak může být známkou finanční negramotnosti si nepůjčit na elektromobil a utrácet peníze za benzín, když bys už dávno mohl jezdit na elektřinu z vlastního soláru na baráku.
Nemluvě o tom, že u auta jakožto spotřební věci je dost podstatná doba, po kterou ti bude sloužit – koupit si lepší auto až za pět let znamená, že ses připravil o pět let užitku z novýho auta a místo toho jsi měl peníze někde na účtu požíraný inflací (jiná věc je když je máš v nějaký efektivní investici).
Obecně je ale auto jedna ze dvou věcí (v soukromým životě, podnikání je jiná věc), kde dává půjčovat si dává smysl.