• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: Irelevantni to neni, protoze treba u stock Tesly mas na vyber jen z tehle moznosti. Jeste jsem nevidel nikoho, kdo by si misto sirsich 18" koupil uzsi 20", ale ta moznost tam asi je no ...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    ELIJEN: zcela irelevantně porovnáváš hrušky s jabkama

    Můžeš mít lehčí větší disk (třeba kovanej Volk racing) s nizkoprofilovou pneu, kde celková váha kola bude o dobrejch pár kg menší, jak u oem menších disků s vyšším profilem

    Stejně jako na disku o velkém průměru můžeš mít úzké šlupky
    (tímto zdravím majitele i3)

    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: Jenze kola o vetsim prumeru tyhle parametry nebudou mit identicke nikdy. Bude jina vaha, aerodynamika, struktura a mozna i sirka pneu.

    NIKDAS: Ten dojezd se meni o 5% i u Long Range, kdyz si tam das 19" misto 18" aero.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    HERR_FLICK: plus bude mít i vliv design těch kol tipuju ... proto jsou aero covers
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    ELIJEN: píšu to schválně tak, abys neporovnával hrušky s jabkama
    Celkově větší kola a širší pneu a těžší kola a lepivej vzorek logicky znamenají vyšší spotřebu

    Ale u stejným poloměru, stejný šířce pneu se stejnou směsí a celkovou váhou kola fakt na spotřebě nepoznáš rozdíl mezi 20" s nižší a 18" diskem s vyšší pneu
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: ok, souhlasím se všim ;-)
    taky když jezdím většinu cest po městě, tak mě zajímá waze kvůli kolonám, policejním hlídkám, úsekovým radarům a překážkám na silnici a je mi jedno s kolika % dojedu, nabíjení neřeším...
    360° kameru bych taky uvítal, i když tam vidím ještě trochu víc problémů než třeba u zapnutí stínování světel - protože matrix světlomety má už hodně Tesel dlouhé roky a jde jen o to to otestovat, vyladit a SW zapnout - věřím, že na tom pracujou min. od doby, co tam takovéhle světlomety dávají a ono stále nic, přitom ve světelné lightshow s nima dokážou dost, tak proč to umí Škodovka a Tesla stále ne? (jasně, Škodovka to asi sama nevyvíjela, ale použilo se řešení z koncernu kdy Audi už má zase o kus lepší, kdežto Tesla začínala možná od nuly)

    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Bird eye ma i Nissan Leaf a funguje az prekvapive dobre.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: Jde hlavně o tu možnost. Kdybych měl pochybnosti o dojezdu, nebo jel přes celou republiku tak samozřejmě nechám jet Tesláckou navi, ale 99% tras (a to fakt nepřeháním, ačkoliv si ten poměr řidiči ICE představujou přesně naopak) vím naprosto přesně, že dojedu na jendo nabití. Takže výhody waze převažujou (u mě teda hlavně policejní hlídky, protože uhlídat rychlost u elektromobilu je někdy fakt těžký). Do toho mám v mobilu všechnu hudbu, kterou pouštím do autorepráků apod., co já vím na co to všechno lidi používaj. Jen třeba u mýho auta loni implementovali AA do hlavního displeje (s budíkama), dřív to bylo jen v tom středovém, Tesla prostě jde svou cestou.
    Nevím jak to maj řidiči Boltu, ale pokud jde ta jejich appka propojit do systému auta, tak by to asi taky chtěli využívat. No jak říkám, jde o tu možnost.

    Jinak na nedostatek implementace apple car a AA jste se chytli, ale co třeba ta birds eye kamera, dyť hw maj, tak je to čistě záležitost sw (jak tady vzpomínal Miner, Tesla je sw firma), a má to dneska už každý auto a je to fakt užitečný, proč to tam nedat?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: já se možná zeptám hloupě, ale proč bys chtěl v Tesle Android Auto/Apple Carplay?
    Tesla navigace není úplně špatná, ale hlavně auto podle ní vypočítává skvěle dojezd, resp. s kolika procenty baterky dorazíš do cíle, jak dlouho a kde budeš muset cestou nabíjet (ano, pouze Tesla superchargery) atd. Když si ale místo integrované navigace pustíš třeba Waze, tak budeš cíl zadávat jen do něj a auto už "nebude vědět, kam jedeš"? Neřekne ti, jestli tam vůbec dojedeš, kde bys měl nabíjet, s kolika procentama, nezačne ti sám předehřívat baterku, když pojedeš na nabíječku...

    Bojoval jsem s tím trochu u Enyaqu RS, kdy head-up displej přes Android Auto pak vypadá mnohem hůř (protože už nedokáže využívat tu rozšířenou realitu díky svým mapám, ale jen zobrazuje šipku co řekne waze), než když jedeš přes navigaci auta. Ano - Waze (nebo třeba i Google Mapy) mají navigaci udělanou mnohem lépe, můžeš zadávat jako cíle i body, které Tesla nezná, upozorňujou na nebezpečí, radary atd., ale ve výsledku tě asi při delších cestách vždy zajímá i to, s kolika procenty baterky tam dojedeš, takže potřebuješ, aby to auto vědělo. U Tesly tak většinou zadávám cíl do navigace auta, ale jedu podle Waze v mobilu :-(.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MINER: na webech píšou akorát o váze a případně větší šířce které se můžou k větším kolům vázat, takže těžko říct :)
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: Třeba to časem změní, ale zatím mu ta strategie vychází a Tesla je furt nejprodávanější:) To by ale Élo nesmělo kompletně zblbnout z dojmu vlastní geniality, takže jistý to neni.

    Strategie prioritizace je různá při různé „dospělosti“ firmy. A on to jede víc jako sw firma než automobilka.
    Při rozjezdu je důležitější brutální focus (neřešit, co není nutné) a tím minimalizovat náklady a maximalizovat rychlost vývoje, a okořenit to pomocí „exciters“, aby to lidem přišlo cool/výjimečný a šířili to mezi sebou (to jsou všechny ty gull-wings, exoskeletony i ten nesmyslnej knipl, kterej jsou dlouho myslel, že se ani nedostane do výroby:).

    Zavedená firma má ten split jinak.

    Uvidíme, jestli Élo bude postupovat cestou degenerace (což zatím ukazuje na Twittru:) nebo se někomu podaří vrátit ho trošku blíže k realitě:)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ANAXYM: ELIJEN: Taky jsem to u configu viděl, ale jestli to není tím, že větší kola dávaj na lepší výbavu, která má často vyšší výkon.

    DZODZO: Jo, tohle trochu chápu, že si Tesla řekne: Máme systém tak dobrej, že na co do toho přidávat mobil. Samo o sobě to dealbreaker není, ale tím, že tam toho je tolik, navíc to podle mě jednou přijde.


    MINER: Já bych právě jeho cílovka byl a velmi vážně jsem teslu zvažoval (navíc pokud chce růst, musí cílovku rozšiřovat a ne si jí zbytečně zužovat). Tohle není rant nějakýho prvoplánovýho hatera Tesly, tohle je spíš povzdech spotřebitele (Hater sice nejsem, ale vyloženě fanoušek taky ne.).
    Cost cutting chápu, ale jsou věci, který už jsou za hranou bezpečnosti, třeba ty páčky za volantem.
    MINER
    MINER --- ---
    JIMIQ: Stejně tak by mu ale v dolní poloze pomáhalo, takže šul-nul.
    Ale jestli nějaký takový jev funguje, zajímaloby mě jak konkrétně.

    Nejvíc je to vidět v F1: ty současný větší kola jsou jednoznačně pomalejší, a jediný důvod, proč to udělali, je, aby omezili turbulence od pneumatik a usnadnili předjíždění. Ale dekády jezdily F1 na malejch kolech s balónama…
    MINER
    MINER --- ---
    NIKDAS: všechno, co píšeš, je cost-cutting. I pokud Éčko něco prezentuje jinak, je to cost-cutting.
    Šetří na věcech, který myslí, že neovlivní rozhodnutí jeho cílovky.

    Nejsi jeho cílovka. Já taky ne.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: ad 2) to je podla mna taky ten uzaverty tesla ekosystem, nieco ako ma apple, ze maju to vyladene, aby to fungovalo s ich hardware a software, aby ti poskytli tu "user experience", ja tomu moc nerozumiem, cital som iba, ze kazdy uzivatel apple je gay :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ohledně těch větších/menších kol, myslím že je to fyzikou, když je větší kolo, tak má víc hmotnosti dál od středu a v horní poloze to kolo "tlačí" proti autu, točí se dopředu

    kdysi jsem na to viděl analýzu, znělo to dost komplikovaně tak si pamatuju jen útržky :D
    ANAXYM
    ANAXYM --- ---
    ELIJEN: no ten dojezd s menšíma kolama sem viděl i u konfigurátorů jinejch značek. Stejně tak velikost kol ovlivňovala výši spotřeby /produkci CO2 u aut se spalovacíma motorama. Jo, sou to údaje u konfigurátorů, ale asi to bude mít nějakej základ a nevycucali si to z prstu?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: je mi celkem fuk, že jsem dostal mínus, jen by mě zajímaly protiargumenty, resp. s čím mínuskář nesouhlasí a proč.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Bo je Elon kokot a chce to dělat po svým. Jinak ano, Model 3 je pořád poměrem cena/výkon nepřekonatelnej, ale stejně dá člověku dost důvodů ho nekoupi.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK:
    NIKDAS:

    Podle me tam rozdil bude. Nevim jestli je to vahou nebo aerodynamikou, ale treba u Tesla M3 maj vetsi kola mensi dojezd asi o 5%
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Nepřestává mě udivovat, jak tesla dokáže auto naprosto nesmyslně zesrat do bodu, kdy ho fakt nemůžu koupit, ačkoliv cena/výkon je nepřekonatenej (jo pro sebe bych to asi ještě přežil, ale staršího člověka do toho fakt neposadím)
    1. Bez páček na volantu. On je nějakej důvod, proč to už 50 let maj naprosto všechny auta. Ten jejich výmysl s kapacitníma tlačítkama který ke všemu MĚNÍ POLOHU, jak točíš volantem, je fakt nebezpečnej.
    1a. Naprosto všechno ovládání na displeji, dyť i tlačítka se daj udělat ve "sleek" designu, alespoň pro ty nejpoužívanější věci.
    2. Nemaj android auto ani carplay, proboha proč? Dyť ta implementace musí bejt naprosto zanedbatelnej náklad.
    3. Maj milion kamer, ale neudělaj "birds eye" opět, proč? Dyť ta implementace...
    4. Nepoužívaj sonický parkovací sensory. Ověřenej, spolehlivej, levnej způsob vymění za nepřesnou kameru.
    5. Směrovky (hazard lights) a všeobecně všechny zadní světla, který se zvednou s kufrem. Fakt chci aby mě v noci v případě poruchy někdo sestřelil, protože tu parodii na směrovky, co dali pod kufr přehlídl. (Sry za repost, tohle jsem musel dopsat a editovat tady nejde. Jasně, jak dlouho bude člověk stát s otevřeným kufrem, ale proč tomu jít naproti)
    6. Ten jejich kufr, dpč (ale ok, je to sedan, na kufr maj Y).

    Na jednu stranu jsou s vychytávkama na míle daleko (dog mode do mýho auta došel až v roce 2023, tesla to má kdo ví jak dlouho - využívám ibez zvířat, třeba když jdu na 5 min nakoupit, klima hezky jede ale auto je vyplý/zamklý.), teď třeba přidali automatický zařazení převodu od překážky (tzn když nastoupíš do auta, který je kufrem ke zdi, automaticky zařadí D) a spoustu dalších užitečnejch, ale ne nezbytnejch věcí. Na druhou stranu dělaj takovýhle šílený kiksy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam