• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: AC to DC je par diod a kapacitor. U DC to AC musis generovat sinusoidu a zajistit, ze mas stejnou fazi jako grid.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím, myslel jsem, že těm moderním už je to jedno, ale možná se pletu, až tak do podrobna jsem se tím nezabýval.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Jak to myslis obema smery? AC to DC je celkem jednoduche. DC to AC uz je komplikovanejsi a vyzaduje uplne jiny HW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím no, zkoušel jsem ho googlit a i výrobce to označuje jako wallbox, ale zároveň v parametrech uvádí, že je nabíjí DC proudem a je to tedy DC charger.

    Místo usměrňovač jsem chtěl napsat omezovač, to se zas popletly termity mi. Ten je ve wallboxu a určuje kolik proudu maximálně přiteče do auta, v autě je pak usměrňovač, kterej z AC udělá DC. Jinak střídač a usměrňovač je jen o tom, kterým směrem proud zrovna teče, ale obě zařízení by měly umět pouštět to oběma směry, pokud to někdo teda naprogramuje...

    Ale chápu, že vzhledem k zahřívání a opotřebování je mnohem lepší to V2G střídání dělat mimo vozidlo (taky vzhledem k ceně a váze...on ten střídač taky musí umět balancovat fáze, což zvyšuje cenu a v autě se to absolutně nevyužije).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEB: Ach jo, můj tip byl KDU :/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS:
    NIKDAS:

    No prave, ze AC to DC neni stridac, ale usmernovac a naopak to nefunguje. Wallbox nema ani ten usmernovac, to je az v aute (nabijecka).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak to si pletou termity. Podle mě už to není wallbox, ale DC nabíječka (Wallbox nemá střídač, pouze "usměrňovač", který určuje kolik proudu do auta pustí).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: což asi nevadí - i u té Kie píšou na:
    https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-kia-ev9-ma-unikatni-vlastnost-se-kterou-predbehl-dobu

    Energii z vozu odebírá stejnosměrným proudem s efektivitou 97 % a teprve na straně Wallboxu ji mění na střídavý proud vhodný pro použití v domácnosti.

    takže prostě wallbox, co umí oboje AC na DC i naopak ;-)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Tak třídač mít musí, jinak by nešla nabíjet z wallboxu, ale asi umí pouze AC to DC
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Urcite by upravili zaruku na pocet cyklu misto na ujete km a neomezene nabijeni by fungovalo jen na kapacitu vycerpanou jizdou (rozdil by se normalne uctoval). To, ze lide budou krast elektrinu je moc zajimat nemusi :D

    To zapojeni nebude tak jednoduche. Pochybuju, ze maj stavajici auta v sobe plnohodnotnej on-grid stridac. Tesla ani nema zasuvku na 220V, takze tam mozna stridac neni vubec zadnej ...
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: a kdo tipoval ODS, tak se zmýlil, trikolora!
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: já taky chápu, že se jim do toho třeba ani moc nechce - zvlášť pro Tesly co mají doživotní nabíjení na superchargerech zdarma, nebo i letos v květnu byla akce - kup si Teslu S/X a dostaneš 3 roky nabíjení zdarma...
    a toho by pak dost lidí dokázalo využívat... nebo díky různým dotacím/zvýhodnění/daňovým odpisům atd. by mohlo být výhodnější koupit elektroauto než stejně velkou baterku k FVE...
    pak si taky zprovozněním téhle možnosti pokazí statistiky ohledně degradace baterie vzhledem k najetým kilometrům, protože lidem by se to mohlo líbit - ať už třeba nabíjet přes noc a přes den elektřinu prodávat, nebo nabíjet v práci a doma z toho pak živit barák, nebo nabít v sousedním státě s levnější elektřinou a prodat jinde za draho, nabít si doma a o víkendu z toho živit chalupu.. těch možností využívání je hodně a je otázka, jak by se pak změnila i záruka na baterii, která je obecně něco jako 8 let/150 tisíc km a 80% původní kapacity...

    co se týká techniky - tam zas neřešitelné problémy nečekám - když už dneska dokážeš s FVE dodávat do sítě, tak připojené elektroauto je jen připojená další baterka... ty největší problémy typu možnost povolení přetoků do sítě v dané lokalitě, smlouva o výkupu elektřiny, výměna elektroměru atd. si stejně budeš muset vyřešit sám, to auto samo nezvládne... a ano - jako záloha pro barák je to jednodušší a taky super ;-)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Tesla uz to taky par let "chysta" jako SW update, ale moc tomu neverim. Podle me to se stavajicim HW proste nejde zapojit paralelne s domem a gridem. Ani technicky ani legalne. Maximalne jako backup za manualnim prepinacem siti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    DOCKINEZ:
    LA_PIOVRA: u nás ho má místní zubař a schválně jestli uhodnete za co kandidoval.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: Zatim asi zadny, ale nedavno predstavena Kia EV9 to ma casem umet (s dalsim SW updatem) - V2G (vehicle to grid)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pripadne z druhe strany - pokud ty advanced fce nechcete, zvazte, zda nestaci 3F zasuvka (400V) - k nalezeni casto prave v kdejake garazi, alespon co kolem sebe vidim. Pro-tip: Pomalejsi nez wallbox to u vetsiny EV nebude.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Jinak nevim jak jinde, ale wallbox Tesly me stal ~ 10k CZK. Pani na videu nize rika, ze k Lightning ho dostala zadarmo. Myslim, ze pri cene EV se to zvladnout da. Udajne by s tim melo jit vzdy nabit libovolne EV se spravnou zasuvkou/redukci, tzn mix and match funguje. Samozrejme prave bez tech advanced fci.

    Jeste jednou pro pomalejsi: Nerikam, ze se mi to libi. Rikam jak to je.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    K diskuzi nize - Specialne pokud chcete vyuzivat libovolny nadstandard (do cehoz si zapocitejte i tlacitko na otevreni portu na aute), vemte si vzdy a pouze Wallbox vyrobce auta. Muze se vam to nelibit, ale to je asi tak vse co s tim muzete delat. Ani to nezarucuje, ze to bude fungovat napoprve, viz nasledujici trable Ford Lightning vs Ford Charge Station Pro - prave pri snaze pouzit baterii auta k napajeni domu.

    I Was Wrong: How The Ford F150 LIghtning Home Integration System ACTUALLY Works
    https://www.youtube.com/watch?v=a6a6MYmks7A
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    STETKINS: Jaka auta umeji dodavat z baterky pres wallbox do baraku? Zatim jsem videl jen moznost napojit se na 220 zasuvku v aute, coz je dost na hovno.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    JYRKA: Jasný, to by měl zvládat střídač, těch scénářů, které máme je spousta:
    - svítí slunko a mám nabité baterie a třeba ohřátou vodu - pak to sypu do auta
    - když jsem na spotu a je nízká cena, tak to sypu do auta
    - sypu do auta něco z domácích baterek
    - beru si z auta, když je drahej spot a já nemám nic v baterkách a zítra bude svítít...
    - dá se tím řešit i peak shaving
    ... těch podmínek a scenářů je hafo, dneska asi spousta z nich zatím prakticky nevyužitelných, ale systém bych už si pořídil takový, aby na to byl připravenej...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To už by dnešní chytřejší měly umět. OlifeEnergy (skrytá reklama, dělám pro ně nějaký věci :)) už umí i komunikovat s řídícíma jednotkama FVE a dají se vzduchem aktualizovat aby toho uměly víc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam