• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ještě nahodím náš zážitek na Tesla Superchargerech
    Chorvatsko na Tesla Supercharger s Hyundai Kona
    https://youtu.be/ApR4mQd05Mc
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Každý elektromobil má DC-DC měnič, který z 400V trakční baterie udělá 12V pro dobíjení autobaterie, tepelné čerpadlo, infotainment atd.
    (některé auta mají 800V trakční, tesla má 18V autobaterii, ale princip je stejný)
    Hyundai třeba má u novějších asi 4 kW.

    U každého auta se tam dá pokoutně napojit AC invertor, který udělá 230V zásuvku, vyskoušeno.
    Ale nejde to přifázovat k síti, je to jen jako záložní zdroj. Takže V2L.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: AC to DC je par diod a kapacitor. U DC to AC musis generovat sinusoidu a zajistit, ze mas stejnou fazi jako grid.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MESTREY_: Ten SW update asi spociva v tom, ze baterka bude umet dodavat DC pres nabijeci port do Wallboxu, ktery pak v sobe ma stridac. Na on-grid pripojeni pak potrebujes jeste civky na sledovani toku proudu z/do domu ... coz je docela problem, pokud nemas Wallbox hned u hlavniho rozvadece. I kdyz na nejake dososavani casti potrebneho proudu by to mohlo stacit bezdratove.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    ELIJEN: Mely by umet VW IDs a Enyaq s baterkou alespon 77kwh, a to od nejakeho sw verze (asi 3.2+). Ale je k tomu pry potrebny specialni a drahy wallbox. Ale v zasade uz ted muze Julo Satinsky vystoupit na Apaluse ze sveho ID.5 GTX a misto toho, aby nastartoval agregat, pripojit auto.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím, myslel jsem, že těm moderním už je to jedno, ale možná se pletu, až tak do podrobna jsem se tím nezabýval.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Jak to myslis obema smery? AC to DC je celkem jednoduche. DC to AC uz je komplikovanejsi a vyzaduje uplne jiny HW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím no, zkoušel jsem ho googlit a i výrobce to označuje jako wallbox, ale zároveň v parametrech uvádí, že je nabíjí DC proudem a je to tedy DC charger.

    Místo usměrňovač jsem chtěl napsat omezovač, to se zas popletly termity mi. Ten je ve wallboxu a určuje kolik proudu maximálně přiteče do auta, v autě je pak usměrňovač, kterej z AC udělá DC. Jinak střídač a usměrňovač je jen o tom, kterým směrem proud zrovna teče, ale obě zařízení by měly umět pouštět to oběma směry, pokud to někdo teda naprogramuje...

    Ale chápu, že vzhledem k zahřívání a opotřebování je mnohem lepší to V2G střídání dělat mimo vozidlo (taky vzhledem k ceně a váze...on ten střídač taky musí umět balancovat fáze, což zvyšuje cenu a v autě se to absolutně nevyužije).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEB: Ach jo, můj tip byl KDU :/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS:
    NIKDAS:

    No prave, ze AC to DC neni stridac, ale usmernovac a naopak to nefunguje. Wallbox nema ani ten usmernovac, to je az v aute (nabijecka).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak to si pletou termity. Podle mě už to není wallbox, ale DC nabíječka (Wallbox nemá střídač, pouze "usměrňovač", který určuje kolik proudu do auta pustí).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: což asi nevadí - i u té Kie píšou na:
    https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-kia-ev9-ma-unikatni-vlastnost-se-kterou-predbehl-dobu

    Energii z vozu odebírá stejnosměrným proudem s efektivitou 97 % a teprve na straně Wallboxu ji mění na střídavý proud vhodný pro použití v domácnosti.

    takže prostě wallbox, co umí oboje AC na DC i naopak ;-)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Tak třídač mít musí, jinak by nešla nabíjet z wallboxu, ale asi umí pouze AC to DC
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Urcite by upravili zaruku na pocet cyklu misto na ujete km a neomezene nabijeni by fungovalo jen na kapacitu vycerpanou jizdou (rozdil by se normalne uctoval). To, ze lide budou krast elektrinu je moc zajimat nemusi :D

    To zapojeni nebude tak jednoduche. Pochybuju, ze maj stavajici auta v sobe plnohodnotnej on-grid stridac. Tesla ani nema zasuvku na 220V, takze tam mozna stridac neni vubec zadnej ...
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: a kdo tipoval ODS, tak se zmýlil, trikolora!
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: já taky chápu, že se jim do toho třeba ani moc nechce - zvlášť pro Tesly co mají doživotní nabíjení na superchargerech zdarma, nebo i letos v květnu byla akce - kup si Teslu S/X a dostaneš 3 roky nabíjení zdarma...
    a toho by pak dost lidí dokázalo využívat... nebo díky různým dotacím/zvýhodnění/daňovým odpisům atd. by mohlo být výhodnější koupit elektroauto než stejně velkou baterku k FVE...
    pak si taky zprovozněním téhle možnosti pokazí statistiky ohledně degradace baterie vzhledem k najetým kilometrům, protože lidem by se to mohlo líbit - ať už třeba nabíjet přes noc a přes den elektřinu prodávat, nebo nabíjet v práci a doma z toho pak živit barák, nebo nabít v sousedním státě s levnější elektřinou a prodat jinde za draho, nabít si doma a o víkendu z toho živit chalupu.. těch možností využívání je hodně a je otázka, jak by se pak změnila i záruka na baterii, která je obecně něco jako 8 let/150 tisíc km a 80% původní kapacity...

    co se týká techniky - tam zas neřešitelné problémy nečekám - když už dneska dokážeš s FVE dodávat do sítě, tak připojené elektroauto je jen připojená další baterka... ty největší problémy typu možnost povolení přetoků do sítě v dané lokalitě, smlouva o výkupu elektřiny, výměna elektroměru atd. si stejně budeš muset vyřešit sám, to auto samo nezvládne... a ano - jako záloha pro barák je to jednodušší a taky super ;-)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Tesla uz to taky par let "chysta" jako SW update, ale moc tomu neverim. Podle me to se stavajicim HW proste nejde zapojit paralelne s domem a gridem. Ani technicky ani legalne. Maximalne jako backup za manualnim prepinacem siti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH:
    DOCKINEZ:
    LA_PIOVRA: u nás ho má místní zubař a schválně jestli uhodnete za co kandidoval.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    ELIJEN: Zatim asi zadny, ale nedavno predstavena Kia EV9 to ma casem umet (s dalsim SW updatem) - V2G (vehicle to grid)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pripadne z druhe strany - pokud ty advanced fce nechcete, zvazte, zda nestaci 3F zasuvka (400V) - k nalezeni casto prave v kdejake garazi, alespon co kolem sebe vidim. Pro-tip: Pomalejsi nez wallbox to u vetsiny EV nebude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam