• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Elon Musk Implies He'll Leave Tesla Without More Control, Bigger Stake
    https://insideevs.com/news/704877/elon-musk-tesla-control-ai/
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    ELIJEN: BYD ted bude launchovat novy pickup, Geely ma Radar RD6, Dongfeng ma Rich 6, ale jakkoli vsechny tyhle automobilky uz v Evrope jsou, sance ze sem privezou takhle niche produkt je miziva. Nevim jaka je sance s Lightningem, ale asi bych doporucil jak pise Bobash neco velkyho a hazet to dovnitr, protoze s elektrickym pickupem by ses taky nemusel dockat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Alternativa je vozejk :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Začíná na 50k, to ale furt znamená, že s clem, DPH a dovozem (a vyřešením nějakýho adaptéru, protože to pokud vím nemá CCS) jsi tak na 70k (1,6M Kč) za socku Pro s malou baterkou. Zase i ta verze s malou baterkou umí docela slušně uživit barák :)

    Jo a bacha na to, že F-150 je fakt STRAŠNĚ VELKÁ. Doporučoval bych si nejdřív v Tucaru nebo někde půjčit benzínovou (elektrickou nemají nikde skladem) a projet se s tím třeba po Praze. To auto je VELKÝ a pro lidi, který mají představu, že velký auto je BMW X5, to může bejt trochu šok...

    Jinak Berlingo má skutečn tragickej dojezd, ale když máš k tomu tu trojku, tak už to může být ok. Alternativa je ID.Buzz, kterej má dojezd o něco větší, ale je taky dramaticky dražší.

    Alternativa je ještě chvíli počkat, auta v týhle kategorii se začnou teprve objevovat.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    ELIJEN: Berlingo mi tu kolegové vymluvili, ten dojezd je tragédie.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Tak v USA zacina na $50k. O tom uz by se dalo uvazovat.

    BOBASH: Idealne bych chtel v domacnosti mit jen 2 auta. Jedno na pohodlne jezdeni po meste (na to ted mam Tesla M3) a druhe na to, kdyz potrebuju neco vetsiho odvest. Jenze ve vysledku to pak dopadne tak, ze mensim bude jezdit pritelkyne a ja budu i po meste muset jezdit tim druhym :D

    ICE nechci z presvedceni, praktickeho hlediska a taky duvodu, ze mam FVE. Ten Berlingo nevypada spatne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Nicméně, upřímně, na vožení bordelu je stále nejekonomičtější a nejekologičtější volba starej truck na naftu nebo LPG, pokud nechceš třeba sdružovat funkci daily driveru a voziče bordelu, nebo nevozíš ten bordel jako primární každodenní činnost.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Kdy u nas bude mozne koupit EV truck za nejakou rozumnou cenu? Potrebuju na necem vozit bordel, ale nechci ICE, ani davat 3 mega :-/
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: To je dobre. Doufam, ze to i nejak vyresi.

    Uz vznikla i petice - https://www.change.org/p/demand-vw-group-to-provide-promised-software-support-for-existing-skoda-enyaq-models?redirect=false

    Ze Skodovky zatim zadna reakce, ackoliv prislibili. Nejspis se to snazi vymlcet. Asi by to chtelo nejakeho zurnalistu, aby zvedl a trochu rozviril.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hezké video... Dostal jsem ho od kolegy ze škodovky, řekl bych, že se tam dost řeší. A chápu proč.
    Comparison between Skoda ENYAQ model year 22 and 24 with focus on software and my opinion [EN]
    https://youtu.be/_JbfK5EiXCQ?si=hsUjG0UrSSZ_OUiP
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DIM_: JJ... A ten program mají pěkně debilně nastavený:
    1) kauce není uvedena, ale u standardní Uber-Hertz nabídky (SUHN) je o $20 nižší než týdenní výpůjčka.
    2) Pronájem je $334 týdně, pravděpodobně také na max 4 týdny, jako SUHN s možností obnovy po údržbě (nebo výměny za jiný vůz). Není přitom zřejmé co znamená ta "údržba"…
    Z toho úplně čiší, že řidiči se k vozu nebudou chovat úplně hezky, když lze očekávat, že ho po 28 dnech vymění za jiný, nebudou-li si chtít dát pár dní pauzu (nebudou, budou chtít mít za co jíst).

    Na druhou stranu:
    Roční pronájem vychází na $17.368 před zdaněním. tj. $34.736 za 2 roky nebo $52.104 za 3 roky.
    Hertz má sídlo v Delaware, kde je korporátní daň 8,7%, tj. je to $15.856 / $31.713 / $47.570 čistého.
    Hertz ty tesly z konce roku 2021 odprodává za ~$22-25k
    Tj. i pokud bych počítal využití 80% po celý rok 2022 a 2023, tak to vychází na ~$47-50k zisku z auta, které nové koupili za $42.000

    Takže mnohem větší smysl dává, že se chtějí zbavit zplundrovaných taxikářských Tesel, které se už zaplatily a stále ještě mají solidní zůstatkovou hodnotu – která má ale potenciál rychle klesat s každým vylepšením HW nejnovější verze…

    FEDAJKIN: A přitom je to OG zkratka z dob, kdy existovaly ještě jen 2 kategorie: ICEV a EV…
    DIM_
    DIM_ --- ---
    COMODOR_FALKON: Jeste navic Hertz prej tak pulku tech elektroaut pujcoval Uber ridicum (divnej model), ktery s tim prej radi jezdili, ale taky s tim prej dost blbli a nicili.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Priznam se teda ze bez kontextu bych chvili vahal jestli ICEV neni internal combustion electric vehicle, cili nejake alternativni oznaceni pro PHEV :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HANZS: Když to zrekapituluji:

    1) Hertz pronajímal elektromobily dráž než ICEV, přestože provozní náklady byly nižší
    2) Hertz pronajímal elektromobily velmi často nenabité a často i neuklizené (a bez návodu)
    I přes výše uvedené:
    3) Hertz prodává Tesly s nájezdem 40-60 kMil u ročníků 2022-2023, 80-110 kMil u ročníku 2021 - tj. má na nich nájezdy cca "od" 30 kMil, resp. 48 kKm/rok
    4) Hertz prodává ICEV ročník 2022+ s nájezdem 25-40 kMil, ICEV ročník 2021 s nájezdem 50-60 kMil - tj. má na nich nájezdy cca 20 kMil, resp. 32 kKM rok

    Tj. Hertz ta auta používá sice krátce, ale navzdory relativně mizerné kvalitě služeb dost intenzivně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: To se ale zbavujou v Americe Tesel, který se jim rozpadaj.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Hertz nedavno hlasil, ze se chce zbavit 20k elektroaut, takze jich nejspis jeste par bude mit. Na jejich strankach maj v Malaga airport tohle:

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Jak si půjčit ve Španělsku na týden EV?
    o jsem hledal tak jsou minimálně o půlku dražší než spalováky, máte dobrou zkušenost? Málaga airport.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: resp. sry, tobě stačí tenhle kabel https://wifi.sampro.cz/ev-kabel-typ2-m-typ2-f-3x16a-5m, protože ID.3 umí jen 3x16A
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    OTAZKAKONCE: Pokud chceš nabíjet doma ze 3f, tady NTR23: má slevy na nabíječky.

    Já osobně se kloním více k přenosné, než k wallboxu, protože funkci i rychlost mají stejnou, ale přenosnou si můžeš vzít sebou třeba na hotel, kde často maj jen třífázi, navíc přes redukci si to můžeš hodit i do obyč zásuvky, to pak nabíjíš 3,6kwh/hodina (místo 11kwh/hod). Na druhou stranu na wallbox dostaneš dotaci a nemusíš nic řešit, navíc mají lepší fukncionalitu, třeba nabíjení jen na levný tarif, jen z přetoků FVE apod.

    Jinak tady NIKDAS: jsem popsal svůj setup na cesty (mám nabíječku+dvě redukce, a ještě se mi nestalo, abych se nenabil).

    Jinak pokud ti k tomu nedaj kabel typ2 - typ2, tak ten asi taky stojí za koupení, protože některé veřejné nabíječky nemaj kabel (typicky 11kWh wallboxy na hotelech, v obchoďácích. Není to až tak drahý, třeba tenhle stojí 4k https://wifi.sampro.cz/ev-kabel-typ2-m-typ2-f-3x32a-5m
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam