• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Viz níže, je to otázka toho, co považuješ za "vlastní". Když vezmeme třeba tu VW nebo BMW navigaci, tak to furt má dost velkou část vlastních věcí, má to vlastní frontend a nejspíš to nebere všechny podklady z jednoho zdroje.

    Z uživatelský zkušenosti se každá z těch navigací chová jinak, což třeba o Google Maps napříč aplikacema neplatí – ať máš Google Maps v telefonu nebo v Renaultu nebo ve Volvu, furt jsou to stejný Google Maps který obvykle i vypadaj stejně, umí stejný věci atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DIM_: Minimálně BMW a VW jsou lepší než Google Maps, Hyundai asi taky, Stellantis jsem dlouho neměl v ruce, aktuální Mercedes vůbec.

    U všech co zmiňuju jsem je v ruce měl a taky jsem je přímo porovnával s CarPlay (a u všech mluvím o aktuálních verzích a zkušenosti z cca posledního půl roku).

    Ad Volvo – Volvo má svislej displej, proto na něm funguje CarPlay jen na části. A ano, u Volva je to debilní. Ale tam je debilní celej ten systém, kterej je perfektním příkladem toho, jak se NEMÁ dělat použití Androidu v autě.

    DAN_F: Tak jasně že si nedělají mapový podklady, ale taky to není převzatej systém od někoho jinýho – i ty podklady jsou nejspíš z více zdrojů atd., takže výsledek se dá považovat za "vlastní", byť je to víceméně custom kombinace X řešení.

    DAN_F: Jinak na kompletním Google jede minimálně Renault a Volvo, Volvo je strašný, Renault překvapivě skvělej.

    NYIBELUNGER: To nejde. Poslední auta, u kterých šla origo navigace vyhodit, jsou tak 10-15 let starý. Od tý doby už je do toho integrovanýho tolik ovládání auta (typicky třeba velká část nastavení, ale i pokročilejší funkce klimatizace), že bez toho to auto nebude fungovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Takže tolik k tomu vývoji a provozu vlastních navigací.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jen aby to nevypadalo, sice nemá příčetnou prezentační vrstvu, ale ty data jsou samozřejmě famózní.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: OSM nic nemá. Jen data, jejich editor a API na sosání dat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: to netusim...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Nevím, jestli je to velká značka, ale Mapbox používá Tesla :D Akorát to podle mě nemají v kombinaci s OSM, ale právě myslím, že berou podklady od Google a ještě k tomu je nějaký další nestandardní routing engine.

    JYRKA: Jasně. Mě zajímalo, jestli OpenStreet nabízí jen podklady, nebo mají i nějakou nástavbu pro sběr a distribuci dat, jako má právě třeba Here, kde je v případě některých automobilek to propojení natolik integrované, že Here má přístup k senzorům v autech, ta data následně zpracovává a vrací zpátky v podobě upozornění na nebezpečí apod.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: On imo neni moc klíčovej jejich algoritmus, ale že si nikdo jinej nelajsne nasměrovat kolonu do rezidenční čtvrti, protože sice pár jednotlivcům zkrátí cestu, ale rezidentům tam z toho udělaj peklo…

    Waze bylo revoluční na začátku, kdy dokázalo přes bombónky donutit early adopters, aby mu probagrovalo mapový data, ale teď už těží imo jen z tý větší drzosti…
    PETJU
    PETJU --- ---
    DIM_: Ano, ale da se to SW upravit. Po zaruce, coz ja jeste nemam, takze do toho nehrabu.
    Start/stop se da vypnout prepnutim koleckem na stredovem tunelu na svuj profil, pripadne nastavit svuj profil jako default a tim padem start/stop vypnout trvale.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: co si pamatuju, tak to klicove know-how Waze je jejich algoritmus pro navigaci
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jinak OpenStreet nemusis integrovat jako mapy, postaci, kdz integrujes nektere POI. Napriklad radary maji lepsi nez TomTom
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tesla v minulosti prohlašovala, že si výhledově chtějí vybudovat vlastní podklady a systémy. Respektive, asi to říkal Musk, takže nevím, nakolik se tomu reálně věnují, ale to je potom skutečně zdlouhavý proces, takže zatím Google.

    JYRKA: A OpenStreet Map dodávají Waze i ty navázané navigační služby a data, nebo jen čistě podklady?
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Akorát nevim, že by nějaká automobilka integrovala Waze.

    Nad OSM je naprosto famózní https://mapbox.com/, což je úplně vyňuňanej a mocnej framework po všech směrech, a maj i nav do aut. Ale nevim, že by to někdo velkej používal teda…

    Ale nehledal jsem to. Budu rád, když mě někdo doplní.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: a ještě k tomu Carplay: vůbec nechápu, že se výrobci tam nechali nalákat a teď ještě nadšeně implementují plnou integraci s autem. Vzdávají se kontroly nad svým ekosystémem a budou brzy brečet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: přidej si ještě OpenStreet Map, to je například primární dodavatel pro Waze.

    BOBASH: trochu Tě opravím - to, že carplay neumí ovládat auto, brzy přestane platit. Nová funkcionalita přinese komplet propojení s autem, včetně například ovládání rádia z CarPlay, zobrazení před volantem, manipulaci s výhřevem baterky, zobrazení spotřeby auta...
    Více například tady: https://www.macrumors.com/2023/06/07/carplay-new-features-on-ios-17/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Ano, ale nejmene tady v CZ odhadem se spožděním ~ 1/4 roku 🙄
    DIM_
    DIM_ --- ---
    MINER: Tesla ma Google.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Proto říkám, že jestli by tu tvoji navrhovanou strategii měla nějaká z tech firem adaptovat, byl by to spíš Google, než Apple :) Ale i ten je u svého HW velice opatrný v tom, co ti kde nabízí, tudíž by se tak choval nejspíš i v případě těch hypotetických aut. Navíc, Google Maps platformu některé automobilky používají a i tam to zatím vypadá, že Google preferuje spíš vzít peníze od B2B a neřešit to, než tlačit reklamu.
    NYIBELUNGER
    NYIBELUNGER --- ---
    BOBASH: není jednodušší origo display vyhodit a nahradit něčím třeba z aliexpresu?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Je to tak. Téměř všichni to berou buď od TomTom nebo od HERE. Nevim o žádný automobilce, která si to dělá sama.

    Jedinej, u koho si nejsem jistej, jestli si to dělá sám, je Tesla. Předpokládám, že data kupujou taky od TomTom nebo HERE.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Právěže vůbec. Všechny ty drahé věci většina značek odebírá od specializovaných OEMs a jenom si nad tím postaví nějaký svůj customizovaný frontend. Nicméně mapové podklady, real-time zobrazování informací, trasování, databáze, tedy všechny ty drahé věci, to se kupuje. Dělá to tak na 100 % BMW, Mercedes, Ford, Jaguar Land Rover, běží na tom i ta "prémiová" VW navigace třeba u Audi a předpokládám, že téměř jakákoliv značka. Něco si možná vyvíjí Tesla, ale taky to bude jen fragment, protože ta drahá část jejich navigace tuším běží zrovna na platformě Google.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: A ktera z tech navigaci nestoji za hovno?:D
    BOBASH: Je videt, ze to cely nechapes, jak se moderne monetizuje uzivatel.

    A btw jo, kamos ma ve svym novym Volvu pro CarPlay jen max pulku displeje. Zbytek displeje pouzivak vypinani start/stop :)) Takze se to deje.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Google Maps je ziskový produkt. Vydělává na "advertisements, paid listings, and licensing partnerships".

    Z mapovýho trhu vlastní ⅔ a lidi od něj kvůli tomu neodcházej, protože ten produkt je prostě dobrej.

    Ano, musí se to dělat tak, abys neztratil důvěryhodnost. Schválně začni sledovat, jaké jsou způsoby, jak tě Google Maps monetizují. Když se na to zaměříš, je to vždycky vidět. Pokud si toho nevšímáš, tak jim na to klikáš asi víc, aniž bys to věděl:)


    DAN_F: Google vydělává téměř 90 % všech svých příjmů na reklamě. Je to jejich největší slabina. MS i Amazon maj mnohem diverzifikovanější portfolio, ale Google furt nic jinýho neumí, byť by chtěl a je to i jejich největší riziko do budoucna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Vlastní navigaci bych řekl že pořád vyvíjí většina značek – samozřejmě s tím, že se o ní třeba dělí v rámci koncernů.

    VW má svoji, plus má ještě o trochu jinou pro prémiový značky, BMW má svoji, Mercedes má svoji, Ford má svoji, Stellantis má svoji, Toyota má svoji, Kia/Hyundai má svoji...

    Když to vezmu naopak, tak bez vlastní navigace resp. celýho infotainmentu jsou Volvo, Renault/Dacia a pak možná nějaký malý značky kterýma jsem v poslední době nejezdil.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Já to dával do kontextu s tím tvým hypotetickým autem od Apple, což je zrovna jedna z mála firem v sektoru, která je schopná úplně v pohodě vydělávat jen na HW a tyhle věci moc nemusí tlačit, tudíž by to s velkou pravděpodobností nedělali ani u auta. Oproti tomu Google z tohohle sice žije, ale i ten nakonec preferuje peníze přímo od koncových uživatelů, než z inzerce, tudíž tam zas takový potenciál, a v důsledku ani motivaci značek pro tuhle strategii, nevidím.

    BOBASH: Navigace v autě určitě není levná věc, ale taky je teda třeba podotknout, že si ji v dnešní době vyvíjí jen minimum značek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Dělaj s tím docela dost, jen ne ve směru "uděláme ze zákazníka produkt", protože si uvědomujou, že zákazník jim platí mnohem víc peněz než jim kdy zaplatí inzerenti.

    Ale třeba placení appkou v autě za parkování nebo tankování už VW aktuálně nasazuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já bych si třeba auto, jehož navigace preferuje cíle podle toho, kdo zaplatil za reklamu, byl schopen jen kvůli tomu nekoupit a stejně by to udělala spousta lidí.

    Mimochodem, takový věci si ani ten Apple netroufne u vlastních Apple Maps v telefonu, dokonce to nedělá ani Google. Protože u map chceš aby ti to dávalo výsledky podle toho co chceš, ne kdo zaplatil.

    Navíc navigace v autě není levná věc ani na vývoj, ani na provoz. Ono to dneska už není jako v roce 2005, kdy jsi měl nějaký mapy na DVD a jednou za čas sis koupil nový. Standard je třeba real-time zobrazování dopravní situace, u pokročilejších navigací i věci jako zobrazování volných parkovacích míst, což třeba ani ten Google neumí.

    COMODOR_FALKON: "Ve vlákně tam píšou..." – těší mě, že se zase budeme bavit o něčem, s čím máš hlubokou vlastní zkušenost.

    Ale k věci:
    – CarPlay není "sabotované". CarPlay je zobrazené tak, aby vedle něj zůstávaly ovládací prvky potřebné k fungování se zbytkem auta. Třeba ovládání vyhřívaných sedaček. CarPlay přes celý displej by nebylo v ničem lepší, naopak by bylo uživatelsky o dost horší:



    – Navigace třeba zrovna u toho VW opravdu není "relativně mizerně fungující", ale v kontextu auta funguje o dost líp než ten Google. Dopravní situace, parkovací místa atd.

    – Navigaci opravdu nenahradí "držák na telefon", protože 5" displej vs. 10" displej je samo o sobě rozdíl.

    – Mnohem větší rozdíl, a důvod, proč si automobilky můžou za navigaci říkat peníze a lidi jim je dají, je ale napojení na systémy auta. Což neumí ani Android Auto/CarPlay, natož telefon. A neumí to třeba ani Tesla.

    Zahrnuje to především, ale nikoliv výhradně:
    - zobrazení navigačních pokynů na displeji před řidičem
    - zobrazení navigačních pokynů na head-up displeji, případně v augmented reality (to je taková ta věc co jí škodovka má a tesla ne)
    - zobrazení detailu křižovatky nebo pruhu, do kterého mám jet. v případě AR i zobrazení šipky přímo "nad" ten pruh
    - propojení navigace a palubního počítače. Google maps jsou super, ale nenajdou mi nabíječky podle stavu baterie, ani mi baterii nepředehřejí
    - ovládání navigace přes systémy auta

    Plus navigace automobilek často umí třeba 3D zobrazení, které Google sice má, ale ne ve formě použitelné pro reálnou navigaci.

    Google Maps zakomponované přímo do systému auta (jako to má třeba Renault a Volvo) můžou fungovat dobře, ale ještě jsem neviděl aplikaci, kdy by fungovaly líp než nativní navigace. Záleží teda taky na tom u koho, Android v Renaultu Mégane funguje super, ve Volvech je příšerný.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Ano, Google je samozřejmě přímej konkurent, ale nemá hw, takže je v horší pozici, a neudělá věci jako automatický bezdrátový platby za benzín nebo mýto. Nemůže si do auta namonotovat další senzory, jako detektor únavy atd.

    A to je point. Maj výrazně lepší pozici než Google, a nic s tim nedělaj…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Na tohle by musel auto udělat spíš Google a i pro ten je nakonec lepší to nechat zaplatit koncového uživatele, jinak by nikdy nenabízel subscription svých služeb bez reklam.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam