• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: ... a vyrobí se v Belgii (což je případ EX30, která se sem nakonec nebude vozit čínská).

    Jako jo, že čínská cesta na západní trhy vede přes kupování značek je věc kterou říkám už dlouho, ale s tím, že výroba v Číně přestává bejt levná a na vývoj konkurenceschopnýho auta jsou pořád často potřeba vývojový centra v Evropě.

    Takže to pak může skončit podobně jako "invaze indických značek na evropský prémiový trh", kde ale tak nějak pořád nikdo nebere Jaguar - Land Rover jako indickej.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jako potencialne sanci maji a nemyslim si ze kvuli nizke nebo vysoke cene. Maji ji protoze prinesou funkcionalitu kterou treba tradicni automobilky nemaji, nemeli nebo nikdy mit i nebudou, nebo ji budou mit za dlouhou dobu.

    Priklad. Treba Nio 6 se da koupit s LiFePo4, nebo LI a letos i s semi-solid-state baterkama. S tim ze battery back je vymenitelny behem jednotek minut.

    Jiny priklad muze byt interierove a ergonomicke reseni ktere je u konvencnich automobilek rok od roku horsi a horsi a cinaci muzou prijit s jiz "prekonanym resenim" ktere bude mnoha lidem vyhovovat.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Coz se v praxi elegantne resi tim, ze se na to cinske auto napise trebas "Volvo"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Sorry, myslel jsem "neprémiových tradičních západních značek". Tesla je samozřejmě něco jinýho a máš pravdu, že po posledních zlevněních už Tesla v prémiovým segmentu "nehraje".

    Ale ad čínský auta – nebude to tak jednoduchý. Věřím jim třeba na 10% trhu, zejména díky levným modelům, ale jinak mají problém, že čínská značka bude mít mezi zákazníky ještě dlouho "stigma" (tak jako mezi spoustou zákazníků mají dodnes korejské) a zároveň ta auta nejsou dramaticky levnější než evropská.

    Když tu začínali korejci (a předtím když v západní Evropě a USA začínali Japonci), bojovali buďto drasticky nižší cenou (korejská auta jí ostatně často bojují i dnes) nebo nabízeli něco, co domácí automobilky nezvládaly (Japonci když v 70. letech v Americe nabízeli malá, levná, úsporná a kvalitně udělaná auta, což americké automobilky neuměly).

    Čínský automobilky jsou teď buďto o kousek levnější než evropský a přitom o dost horší (MG) nebo špičkový, ale drahý jako evropský auta nebo Tesla (Nio). A navíc tu je pořád Tesla, kterou si Evropan nebo Američan, co nechce tradiční značku, koupí mnohem spíš.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Let me disagree:

    Ohledne: "je otázka, jestli mají čínská auta mimo ta fakt levná a možná něco jako Nio šanci uspět v EU a USA".

    Nejen ja jejich expanzi v EU velice verim, ostatne CN znacky v EU tu s nekterymi kolegy resime pravidelne. Z duvodu, proc se to tak stane:

    BYD to Build A New Energy Passenger Vehicle Factory in Hungary for Localised Production in Europe
    https://www.byd.com/eu/news-list/BYD_to_Build_A_New_Energy_Passenger_Vehicle_Factory_in_Hungary_for_Localised_Production_in_Europe.html

    Ohledne: "Prodej západních neprémiových značek v Číně je nejspíš víceméně mrtvý."

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/teslas-china-made-ev-sales-jump-687-yy-december-2024-01-03/

    Majorita z tech prodeju je Y a 3, ktera nejsou v segmentu premiovych aut (narozdil od S, X). Pisu jakozto nadseny majitel Y.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TUHO: Prodej západních neprémiových značek v Číně je nejspíš víceméně mrtvý.

    Ale je otázka, jestli mají čínská auta mimo ta fakt levná a možná něco jako Nio šanci uspět v EU a USA, s tím jak jsou drahá.
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: Prodeje západních značek v Číně kolabují, což je vidět na Škodovce, pro kterou byla Čína ještě v roce 2018 s 352.0000 prodanými kusy největším trhem. Dnes ale v Číně stále nabízí pouze spalovací vozy a loni se její prodeje propadly na 22.000 kusů
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DAN_F: Kdybys viděl, jak mě v bazaru vyškolili, že moje pět let starý auto nema carplay ani android auto, tak by ses tomu až tak nedivil, nicméně myslím, že už se tady od elektromobility dost odklaňujete a měli byste toho zanechat, díky moc.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Jak Čína ovládne svět elektromobily? Má pečlivě připravený plán | auto.cz
    https://www.auto.cz/jak-cina-ovladne-svet-elektromobily-ma-peclive-pripraveny-plan-151349
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: já jezdím taky krátké trasy jen s Waze na mobilu (eventuálně přes CarPlay), protože cestu většinou znám, vím že nebudu nabíjet a jde mi jen o upozornění na kolony, nehody, sraženou zvěř a jiné nebezpečí, případně navigaci ke konkrétnímu bodu/adrese/číslu popisnému... na dlouhé cesty (dál než řekněme 200 km) už si nastavuju i "palubní" navigaci, právě kvůli tomu, abych věděl s kolika % baterky dojedu, případně si nechal navrhnout dobíjení po cestě (ale u krátkých cest tím fakt nepotřebuju ztrácet čas :-))
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ten výrobce hw/sw samozřejmě tam, kde existuje konkurence a sw a hw prodává někdo jiný.
    Jde o to kdo vlastní zákazníka a je schopen mu něco nabídnout a prodat.

    Plus friendly reminder, že autonomie to otočí na záda a byť to bude ještě trvat, tak prodávání krabiček a displejů už pak bude zajímat jen fajnšmekry.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já se bavim o tom, jestli se dá větší marže udělat na prodeji hw nebo sw. Jmenuj produkt, kde výrobce hw vydělá víc než výrobce sw do něj. Neznám takový.

    Hýčkám si furt toho posledního Citroëna C5 s Hydractive:) Dokud to půjde:) A jeho navigaci fakt vidět nechceš:)

    Na krátký, protože v telefonu mám všechny kontakty a příčetný vyhledávání destinace včetně hlasového vyhledávání, co skutečně funguje, a navíc celou historii a integraci s kalendářem. A většinou cíl zadám už cestou k autu.

    U dlouhý cesty pozice instrukcí prostě přebije opruz zadávání destinace. Ale C5 má ještě extrémě špatnou navigaci, takže to neni moc reprezentativní…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak, výrobci rádia? To tam je tak jako tak. Stejně jako celej zbytek HW, kterej tam nemůže nebejt. Bavíme se od začátku o situaci, kdy to auto má v základu displej a všechen HW okolo, jen nemá navigaci, kterou si jde dokonce dokoupit online a potom se buďto stáhne přes OTA, nebo tam dost možná už je a jen se odblokuje.

    A co s jakým Chryslerem zase? Mluvil jsem o GM...

    Jinak proč na krátký trasy google a na dlouhý navigaci v autě? A sorry jestli už jsi odpovídal, ale čím jezdíš? To je totiž v debatě o použitelnosti nativních navigací dost zásadní, jsou takový, kde automaticky přepínám na CarPlay Google Maps a klidně obětuju pokyny v palubce, a jsou takový kde mě to ani nenapadne.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A kolik z tý ceny zaplatí výrobci rádia, dodavateli mapovýho řešení a kolik je stojí design, vývoj integrace a testování?

    Nevim, jaký na tom maj marže, ale co zbyde z toho koláče, bude imo trochu okousaný.

    V celym sw světě jsou vyší marže než v hw. S výjimkou Apple, který dělá oboje, a už jsem to tu řešili.

    A z celkovýho počtu prodaných drahých navigací jim ukusují CarPlaye a nakonec to úplně sežerou autonomní auta, který budou vydělávat hlavně na infotainmentu nebo riding fee.

    Oni maj spíš automobilky problém, že furt neumí dělat sw a služby. Ale buď se to mohou učit dělat líp a líp – některý se snaží, a maj ještě dost let se na to připravit – nebo můžou prodávat krabičky, a pak čumět jak puk.

    BOBASH: To je od Chrysleru dost odvážný krok. A anketa JYRKA: trochu napovídá. Já bych si auto bez Carplay taky nekoupil. Byť na dlouhý jízdy, jak jsem psal, používám embedded, tak na kratší jedu Google mapy.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Tyjo, tak to jsem nečekal. Je to tedy hodně specifická supina respondentů, ne úplně relevantní k stavu běžné populace, ale dovedu si představit, že tohle se s dalšími generacemi těch systémů, které budou umět víc a budou plně integrované, ještě zvýrazní.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To mě nepřekvapuje :) Jak už tu psal JYRKA, pro automobilky to vidím jako potencionální problém a teoreticky by je to mohlo dostat do podobné situace, jako třeba výrobce telefonů s Androidem, kde ty značky sice pořád vydělávají, ale zároveň z toho má největší profit Google. Taky si ale dovedu představit, že je tam dotlačí zákazníci, kteří tu funkci budou vyžadovat natolik, že se z toho stane výhledově rozhodující faktor při výběru auta. No, nezávidím :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No já jsem zvědavej, kolik automobilek přejde na Google nebo něco podobnýho – zatím to ale nevypadá.

    Mimochodem třeba GM se chce zbavit CarPlay...
    https://www.reuters.com/technology/gm-plans-phase-out-apple-carplay-evs-with-googles-help-2023-03-31/
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: To byl vtip samozřejmě. Je mi jasné, že i kdybys přesně věděl proč, stejně bys to nemohl říct :)

    Jinak je to ale zajímavé téma. Čekal bych, že se toho třeba chytí malé značky, kterým se vývoj vlastních systémů nevyplatí, ale koukám, že se k tomu zavázaly i velké automobilky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nejsme nijak vepři, o tom, jaký je proces vývoje navigací si nemyslím vcelku nic, protože to nevím a tak si o tom ani nic nemyslím.

    Vím akorát, že to něco stojí, což je důvod, proč si za to automobilka potřebuje říkat peníze, a hlavně že zákazník je "captive audience", což je důvod, proč si ty peníze říkat může. A může si jich říkat hodně.

    MINER: O tom, že by mohli vydělat víc, bych si dovolil pochybovat. Takhle tu navigaci jednorázově prodaj za peníze ekvivalentní drahýmu telefonu, přičemž prodávají jen software (HW už tam je) a ještě některý funkce prodávají jako předplatný.

    BTW, čím jezdíš, že to má tak hroznou navi?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam